Författare Ämne: Aktier  (läst 29910 gånger)

Utloggad Jonte

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
Aktier
« Svar #15 skrivet: tisdag 01, november 2011, 20:47:46 »
Jag är intresserad av att investera i aktier med bra utdelning,dvs cash flow.
Vilka företag skall man satsa på då?Har inte erfarenhet av aktier,så vet inte helt hur man läser av rapporter etc.

Utloggad Dekaron

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
Aktier
« Svar #16 skrivet: tisdag 01, november 2011, 22:32:41 »
Investerar lite i aktier jag själv. Men det går nedåt som attans! :mad:

Det var inte länge sen jag förlorade 3000 kr på en dag, visst småpengar men ändå. Dom aktier som jag investerar i är:

Biotage - för det är något som verkar lovande.

Ellen - för det är något som verkar behövas.

Etrion - goda framtidsutsikter och att dem har säkrat ett gigantiskt avtal med den Italienska staten - sen är detta en viktig del av vår framtida energiproduktion.

Net Insight B - expertis, vana och etablerade på marknaden.

Framtida planer: Sälja av allt förutom Etrion. Orkar inte titta på hur kontot åker jo-jo varje dag så då blir det köp av fysiskt silver.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
Aktier
« Svar #17 skrivet: tisdag 01, november 2011, 22:34:08 »
Väldigt förenklat, leta efter företag med låg skuldsättning och stabila kassaflöden. Klassiska exempel är teleoperatörer som Telia och Tele2, elbolag men där måste du ju utomlands i princip, Fortum borde vara det lättillgängligaste, Scania har historiskt varit en rätt bra utdelare men det kan ju ändra sig med eventuell fusion och det nya ägandet. Skanska är en annan klassisk utdelare och så då HM givetvis. Banker brukar vara bra men av skäl som torde vara uppenbara avråder jag starkt från sådana idag. En annan variant är att följa Fredrik Lundberg, han gillar utdelande företag med låg skuldsättning och låg risk.

Utloggad devetu

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
SV: Aktier
« Svar #18 skrivet: onsdag 30, november 2011, 18:18:34 »
Jag själv äger aktier i dessa bolag:
  • H&M
  • TeliaSonera
  • Tele2
  • Skanska

Jag vill även investera i två till bolag, ett läkemedelsföretag och ett investmentföretag. Några tips/förslag?
Dock så vill jag även hitta något roligt gruvbolag att satsa lite pengar i, mer för skojs skull inte som en kassaskåpssäker investering.

Har ni några tips på gruvbolag eller fonder?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #19 skrivet: onsdag 30, november 2011, 20:08:15 »
Den bästa (enda?) fonden som satsar i guld/silverbolag, olja. mat är "Stockpicker JF Commudity Fond"
Där får man allt av det som känns bra idag i en enda fond.
Kan köpas direkt av Stockpicker eller hos tex. Avanza eller Nordnet, fonden är månadshandlad

Utloggad devetu

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #20 skrivet: onsdag 30, november 2011, 20:14:12 »
Den bästa (enda?) fonden som satsar i guld/silverbolag, olja. mat är "Stockpicker JF Commudity Fond"
Där får man allt av det som känns bra idag i en enda fond.
Kan köpas direkt av Stockpicker eller hos tex. Avanza eller Nordnet, fonden är månadshandlad
Ska kolla in den. Vad har du för åsikt om den?

Däremot har jag hittat en annan: BlackRock GF - World Gold A2 som också finns på Avanza.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #21 skrivet: onsdag 30, november 2011, 20:29:52 »
Jag gillar Stockpickers filosofi vad gäller den fonden, den har liksom allt.
Gå in på stockpickerfonder och ta del av filosofi, största innehav osv. så får du bilda dig en uppfattning om det är något för dig.
Jag har haft den tidigare men sålde av i åretsbörjan och köpte fysisk metall istället, motivet jag hade då var att de större guldbolagen hade märkbart svårt att hänga på i guldprisuppgången, så är fallet även idag då de större guldbolagen har en värdering som känns som om guldet stog i $1000.
Det säger lite om vad det finns för potential i fonden, den anser jag vara billig idag.
Vill man ha en fond som komplettering till sitt fysiska innehav så känns denna rätt.
Som sagt tidigare det är viktigt att besluten man fattar är ens egna och man förstår varför, man skall inte köpa för att någon annan sagt att det är bra.

Utloggad devetu

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #22 skrivet: onsdag 30, november 2011, 20:45:24 »
Jag gillar Stockpickers filosofi vad gäller den fonden, den har liksom allt.
Gå in på stockpickerfonder och ta del av filosofi, största innehav osv. så får du bilda dig en uppfattning om det är något för dig.
Jag har haft den tidigare men sålde av i åretsbörjan och köpte fysisk metall istället, motivet jag hade då var att de större guldbolagen hade märkbart svårt att hänga på i guldprisuppgången, så är fallet även idag då de större guldbolagen har en värdering som känns som om guldet stog i $1000.
Det säger lite om vad det finns för potential i fonden, den anser jag vara billig idag.
Vill man ha en fond som komplettering till sitt fysiska innehav så känns denna rätt.
Som sagt tidigare det är viktigt att besluten man fattar är ens egna och man förstår varför, man skall inte köpa för att någon annan sagt att det är bra.
Ska gå in och läsa mer om fonden, återkommer med vad jag gör för val.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #23 skrivet: lördag 25, februari 2012, 04:03:18 »
Sålde av mina aktier i silverbolag direkt när det började gå ned. När silvret gått ned 30% och aktierna \"bara\" 10-20% då gick jag inte in igen utan köpte fysiskt istället. När det vänder upp så finns det säkert stor uppsida i utvalda miningbolag men det innebär också en risk. Risken är att i sydamerika finns det en del regimer som gillar att nationalisera andras tillgångar och detta kan sprida sig. Om inte annat så kanske en extra skatt, för bolagen börjar tjäna stora pengar nu på silverbrytning. De aktier jag sålde av var Silver Wheaton, Impact, Silvercorp. Hade haft dom i 2-3år och var förtjust i dom då jag följt deras utveckling. Men i aktier får man inte låta känslorna styra för mycket. Kanske får börsen en riktig dipp igen framöver och då får man överväga att gå in igen.

Vad gäller för dom här företagen nu? Har du gått in igen eller avvaktar?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #24 skrivet: lördag 25, februari 2012, 20:04:54 »
Har inte gått in igen - kör nu enbart på fysiskt.
Men det verkar finnas en hel del uppsida för vissa Guld/Silverbolag men när kommer dom ?

Gillar mer o mer fysiskt ju oroligare världen blir, fysiskt innehåller ingen risk jag har värdet i handen

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #25 skrivet: tisdag 13, mars 2012, 16:31:46 »
Hur fungerar det med utdelningar gällande utlandsaktier? Var handlar man bäst via vilken mäklare? Konkret tänker jag t.ex på det stora guldbolaget Newmont som har riktigt bra utdelning vad jag har förstått runt 4-6% per kvartal? eller menar man 4-6% på hela året uppdelat på 4 kvartal? tänker mig att man i Usa mest referar till kvartalsutdelningar.

Anledningen att jag är intresserad av just Newmont är att David Morgan brukar prata om det i diverse intervjuer.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #26 skrivet: tisdag 13, mars 2012, 19:27:05 »
Hur fungerar det med utdelningar gällande utlandsaktier? Var handlar man bäst via vilken mäklare? Konkret tänker jag t.ex på det stora guldbolaget Newmont som har riktigt bra utdelning vad jag har förstått runt 4-6% per kvartal? eller menar man 4-6% på hela året uppdelat på 4 kvartal? tänker mig att man i Usa mest referar till kvartalsutdelningar.

Anledningen att jag är intresserad av just Newmont är att David Morgan brukar prata om det i diverse intervjuer.

4-6% på årsbasis med kvartalsvisa utbetalningar.

Newmont är ett stort fint bolag med med mediokra tillväxtutsikter.

Skulle hellre sikta på ett mindre upstreambolag med fullt tillräckligt cash flow för sin expansion, alltså inget som helst beroende av banker eller andra för sin utveckling

Utloggad Skägget

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #27 skrivet: tisdag 28, augusti 2012, 21:39:26 »
Aurcana är ett av mina favoritinnehav bland silverproducenter. Dom kom med en ny resursuppdatering idag och den var sinnessjukt bra. Från mindre än 5 miljoner oz till 115 miljoner oz silver! Den som letar lite häv att komplementera det fysiska med borde ta en titt på detta bolag.

http://finance.yahoo.com/news/aurcana-reports-record-results-q2-120000284.html

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #28 skrivet: tisdag 28, augusti 2012, 22:01:42 »
Ja Aurcana steg rejält på den uppgraderingen idag.
Det är nog bland dessa bolag man finner de stora vinnarna.

Vill man ha i Guld ska man inte missa se på Sandstorm Gold, ett guldstreamingbolag med före detta Silver Wheathon personer.

Utloggad Skägget

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #29 skrivet: tisdag 28, augusti 2012, 22:19:44 »
Det är ett bra affärsupplägg ch det skyddar verkligen mot prisinflationen som producenter redovisar just nu, dock har Sandstorm ett mycket högt börsvärde idag i förhållande till den produktion de får tillgodoräkna sig.

När det gäller guld gillar jag Atna Minerals, västra USA baserat med produktion i Kalifornien och snart även i Nevada. Låg politisk risk.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 20:23

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
Igår kl. 14:45

Paus : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
Igår kl. 12:09

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56