Författare Ämne: Aktier  (läst 29909 gånger)

Utloggad anton

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 0
Aktier
« skrivet: måndag 23, maj 2011, 19:25:51 »
Lite tråkigt att bara ha en massa metall i lådorna!  :D Ingen som sitter på en spännande aktieportfölj? Själv försöker jag utöver mitt fysiska innehav av guld och silver bygga upp en portfölj med gruvor och energibolag. Vad tror ni om olja, gas, uran och jordbruk?

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
Aktier
« Svar #1 skrivet: måndag 23, maj 2011, 19:36:40 »
Avgörande här är väl vad man tror om framtiden. Vilken placeringshorisont du har. Tror man på en fullständig ekonomisk krasch (som vissa gör), så förstår jag om man inte väljer aktier.

Men visst, skall bli kul att höra vad ädelmetallfolk investerar i förutom ädelmetall. Jag gissar (förutom gruvbolag) att de mest apokalyptiska har vapen och stora mängder mat i frysen.  :D

Skulle generellt tro att statspapper och bankaktier ligger rätt långt ned i placeringsstatistiken.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
Aktier
« Svar #2 skrivet: måndag 23, maj 2011, 21:47:37 »
Sålde av mina aktier i silverbolag direkt när det började gå ned. När silvret gått ned 30% och aktierna \"bara\" 10-20% då gick jag inte in igen utan köpte fysiskt istället. När det vänder upp så finns det säkert stor uppsida i utvalda miningbolag men det innebär också en risk. Risken är att i sydamerika finns det en del regimer som gillar att nationalisera andras tillgångar och detta kan sprida sig. Om inte annat så kanske en extra skatt, för bolagen börjar tjäna stora pengar nu på silverbrytning. De aktier jag sålde av var Silver Wheaton, Impact, Silvercorp. Hade haft dom i 2-3år och var förtjust i dom då jag följt deras utveckling. Men i aktier får man inte låta känslorna styra för mycket. Kanske får börsen en riktig dipp igen framöver och då får man överväga att gå in igen.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Aktier
« Svar #3 skrivet: måndag 23, maj 2011, 21:54:18 »
Personligen övergav jag börsen i början av förra året, efter en sanslös återhämtning efter kraschen 2008. Jag tyckte börsen började bli lite övervärderad, men numera tycker jag aktiernas värderingar till stor del bygger på en framtid där allt är \"business as usual\".

Jag är rädd att vi kan komma att se rejäl finansiell turbulens de kommande åren, och då kommer ALLA dras ner i fallet om investerarna får kalla fötter och flyr börsen. Mina pengar ligger därför i ädelmetaller och på bankkonto, men skulle jag köpa aktier i någon bransch så vore det någon som gynnas av dåliga tider :) Bankaktier = big no no, haha.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
Aktier
« Svar #4 skrivet: måndag 23, maj 2011, 22:02:57 »
Anton om du kryddar olja-gas-uran-jordbruk(mat) med lite guld o silver så får du Stockpicker JF Commodity Fund. Du får liksom allt i ett, kolla på www.stockpickerfonder.se

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Aktier
« Svar #5 skrivet: måndag 23, maj 2011, 22:37:28 »
Nu ska jag svära i kyrkan, men jag väljer att hålla en icke försumbar del av besparingarna på ett räntekonto. Goldbugs brukar enbart tro på hyperinflation och rusande råvarupriser som enda tänkbara scenario. Jag tycker att man ska tänka lite bredare och även fundera på vad deflation kan innebära. Ann Wibble tyckte att en årslön på banken var en lämplig summa. Inte i hittepå-värde i boendet utan på ett lättillgängligt bankkonto - klok dam.

Vidare har vi en portfölj med nordisk kvalité såsom Fortum, Statoil, H&M, Axfood och AlfaLaval, främst inköpt under 2009. Fina utdelningar som återinvesteras.

Råvaruportföljen innehåller ett fåtal silver och/eller guldproducenter som samtliga står inför dramatiska produktionsökningar. Att hitta godbitarna som går från prospektering till producenter med finansieringen i box brukar vara lönsamt, så här har jag petat in en rejäl slant i hopp om att bli äckligt rik.

Slutligen ett ganska lågt belånat boende, tycker man sig inte hitta något annat riktigt bra investeringsobjekt är det såsom jag ser det aldrig fel att amortera extra.

Utloggad anton

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
Aktier
« Svar #6 skrivet: tisdag 24, maj 2011, 18:25:40 »
Jag är ganska ung så jag har en placerings horisont på kanske +20år. Det jag är ute efter är cash flow. Tror visserligen att någon typ av kollaps kommer ske här framöver men precis som förut kommer det blåsa över och det är då man ska vara redo i startgroparna. Visserligen finns det risk för  deflation men jag lutar mer åt inflations hållet. Är det inte så att kontanter i madrassen är bäst om man är rädd för deflation? Alla ettor och nollor på bankernas konton kan ju gå under med banken. Det är bara några få % av pengarna som finns i kontanter.

Stockpicker JF Commodity Fund Tack för tipset!  :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Aktier
« Svar #7 skrivet: tisdag 24, maj 2011, 18:41:24 »
Citat från: anton
Jag är ganska ung så jag har en placerings horisont på kanske +20år. Det jag är ute efter är cash flow. Tror visserligen att någon typ av kollaps kommer ske här framöver men precis som förut kommer det blåsa över och det är då man ska vara redo i startgroparna. Visserligen finns det risk för  deflation men jag lutar mer åt inflations hållet. Är det inte så att kontanter i madrassen är bäst om man är rädd för deflation? Alla ettor och nollor på bankernas konton kan ju gå under med banken. Det är bara några få % av pengarna som finns i kontanter.

Stockpicker JF Commodity Fund Tack för tipset!  :)

Enligt min uppfattning så kommer allt drabbas om/när en eventuell kollaps sker, då kommer man inte sitta säkert med varken aktier eller pengar på kontot, utan endast reella värden såsom ädelmetaller, livsmedel, fastigheter, mark osv. Dvs något man kan använda och som andra efterfrågar.

Det stämmer dock att kontanter är det bästa vid ett deflationsscenario. Då minskar värdet på investeringar och pengar blir \"mer värda\". Har läst flera scenarios där världen först drabbas av deflation som bekämpas med intensiv pengatryckande som i slutändan leder till hyperinflation.

Angående ettor och nollor på banken. Om en eller flera banker går under men systemet överlever, så försvinner inte pengarna för det. Besparingar på bankkonton ersätts av staten, och skulder tas över av nya fodringsägare.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
Aktier
« Svar #8 skrivet: tisdag 24, maj 2011, 21:00:28 »
Är ingen ekonom så lite tunn is här kanske. Funderar lite så här:
Kan man verkligen ha riktid deflation om man bara har papperspengar som inte är fysiskt uppbackade av tex. Guld.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Aktier
« Svar #9 skrivet: fredag 27, maj 2011, 15:02:01 »
Citat från: kristensson
Kan man verkligen ha riktid deflation om man bara har papperspengar som inte är fysiskt uppbackade av tex. Guld.

Ska man tänka fritt är det snarare en fördel att inte vara ekonom  :)

Vad menar du med \"riktig\" deflation? Minskar penningmängden, papperspengars värde ökar och allmänt prisfall så är det deflation per definition. Jag kan inte riktigt förstå deflationsrädslan, varför skulle det vara fel att priser sjunker och att konsumtion delvis skjuts på framtiden?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Aktier
« Svar #10 skrivet: fredag 27, maj 2011, 15:43:56 »
Citat från: Baltikinkasso
Citat från: kristensson

Ska man tänka fritt är det snarare en fördel att inte vara ekonom  :)

Vad menar du med \"riktig\" deflation? Minskar penningmängden, papperspengars värde ökar och allmänt prisfall så är det deflation per definition. Jag kan inte riktigt förstå deflationsrädslan, varför skulle det vara fel att priser sjunker och att konsumtion delvis skjuts på framtiden?

Jag gissar bara här, men jag skulle tro att deflationsrädslan är så stor för den anses stoppa den heliga tillväxten. Du kan ju även föreställa dig hur fackföreningarna reagerar när de inte längre har något trumfkort i löneförhandlingarna. Varför ska man ha högre lön när det mesta blivit billigare?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
Aktier
« Svar #11 skrivet: lördag 28, maj 2011, 20:16:59 »
Ännu tunnare is kanske men
Att något blir billigare är inte deflation, det kan bero på effektivare produktion, mindre efterfrågan etc.
Deflation är egentligen minskad pengamängd. Så tex jag lånar pengar av banken och går i konken då är ju dom pengarna borta och det är ju då \"deflation\" då pengar försvunnit.
Men med ett fraktionellt banksystem där mina tex 100000 kr insatta på bank gör att banken kan låna ut 1 mille så om lite försvinner i en eller annan konka so what banken fixar ju ändå mer pengar.
I den takt alla stater nu fixar nya pengar till \"bail out\" så ligger snarare hyperinflation  i korten.
Alla bail out betyder ju bara att företags skulder tas över av medborgarna.
Slutsats: låt det olönsamma gå under det är nyttigt för dynamiken i vår värld, ja tillåt även Grekland gå under.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Aktier
« Svar #12 skrivet: lördag 28, maj 2011, 20:50:55 »
Saxat ur Wikipedia:
Citera
Deflation är motsatsen till inflation och innebär en minskning av penningmängden, vilket i sin tur gör att penningvärdet ökar. Detta leder i regel till att den allmänna prisnivån faller. Deflation och inflation mäts vanligtvis indirekt m.h.a konsumentprisindex.

Jag tolkar detta som att prisfall är en effekt av deflation, även om det självklart kan bero på andra saker som du skriver. Nu börjat det dock bli offtopic, så ska vi fortsätta diskutera deflation bör vi starta en ny tråd.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
Aktier
« Svar #13 skrivet: lördag 28, maj 2011, 23:44:02 »
nej det kan ju räcka med det vi sagt, inte bra snöa in

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
Aktier
« Svar #14 skrivet: söndag 19, juni 2011, 21:08:06 »
Det finns de som menar att vi nåt belåningens tak, vi kan som grupp/land/planet inte låna mer, vi kommer i framtiden få se avbelåning, det innebär i praktiken att pengar försvinner. Ökar amorterandet så minskar penningmängden och dessutom slår det mot konumtionen, dvs tillväxten. Om du amorterar så försvinner pengarna, om du köper en teppanyakihäll så snurrar de vidare i systemet...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 20:23

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
Igår kl. 14:45

Paus : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
Igår kl. 12:09

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56