Forum > Platina, Palladium & Koppar
UBS platinatacka 5 gram
(1/1)
Bakken:
Sitter och följer med en aktion där man säljer en UBS platinatacka 5 g. Har ingen erfarenhet at varken platina eller tackor. Är det något speciellt jag bör tänka på? Är det ens värt att köpa en såpass liten tacka?
Jag hittar heller ingen info om UBS platinatackor på 5 gram, den minsta som nämns på deras hemsida är 1 Oz. Tackan levereras i en oöppnad plastficka samt certifikat.
Silverräven:
Det viktigaste du ska komma ihåg om du ska köpa platina är att det är en industriell metall precis som silver. Dess användande som investering är även begränsat, vilket gör att du kan få svårt att få sålt den till spot om intresserade köpare är få. Med tanke på att guldet ligger på ungefär samma prisnivå idag (trots att platina faktiskt är betydligt mer sällsynt) så kan ändå guldet vara ett bättre val. Guld är helt enkelt likvidare (kan man säga så?) än platina.
Jag tror dock inte du behöver oroa dig för att tackan skulle vara falsk. Är du dock misstänksam bör du avvakta :)
Bakken:
Priset ligger för tillfället 1 € under spot. Så kanske det bästa är att hålla i pengarna tills de riktiga fynden dagas :) Tack för hjälpen!
Navigering
[0] Meddelandeindex
Gå till fullversion