Författare Ämne: Hur funkar kort försäljning egentligen ?  (läst 7750 gånger)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
Hur funkar kort försäljning egentligen ?
« skrivet: tisdag 10, februari 2015, 00:01:06 »
De flesta här håller nog med om att det sker manipulering av Guld och Silver med hjälp av "short selling".
Trots att jag har varit med ett antal år nu så måste jag erkänna att jag egentligen aldrig begripit hur denna manipulering kan fungera under längre tid.
Ok, jag fattar att om man kontrakterar sig att sälja en viss mängd ädelmetaller vid en tidpunkt längre fram så kommer den ökade tillgången av PM att trycka ner priset. Så långt inga konstigheter.
Om man sedan när leveransdagen närmar sig säljer ytterligare PM längre fram i tiden lyckas man säkert få köparna att avstå leverans och rulla över dom till nästa månad eller sälja tillbaks kontraktet.
Detta fattar jag också, men om elakingarna håller på så här borde inte det enda man åstadkommit vara en offset av antalet lovade kontrakt.
Enda sättet att fortsatt hålla uppe den fiktiva tillgången vore att hela tiden öka mängden utstående kontrakt.
Så gör dom ju inte, så hur lyckas elakingarna "unwinda" sina kontrakt utan att strypa tillgången och därmed höja priset ?
Är det bara jag som är så inbicill att jag inte begriper detta ?
Kanske kan någon guru skingra dimmorna.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Hur funkar kort försäljning egentligen ?
« Svar #1 skrivet: tisdag 10, februari 2015, 00:13:24 »
http://www.tfmetalsreport.com/blog/6601/banks-run

Han skriver om hur när det börjar bli ett rally så skapar bullionbankerna en massa syntetiska guldkontrakt. Det dämpar prisuppgången och efterfrågan och det blir aldrig något momentumrally. Inga får bli för entusiastiska. När sedan priserna kraschas ned med stora snabba säljpositioner så säljer många investerare sina positioner i panik eller av tekniska orsaker och då kan bankerna köpa tillbaka kontrakten billigt igen. Sedan kan man börja om igen.

Men trots detta så har den korta positionen i guld ökat det senaste året med ca 456 ton guld på COMEX trots att
priset är ungefär lika. (Vilket tyder på att det är större tryck på marknaden nu är tidigare.)

"Therefore, with price nearly unchanged YoY and with total open interest up by about 51,000 contracts, the 24 largest gold-trading banks have massaged their NET position by 146,606 contracts. A NET change of 14,660,600 troy ounces or 456 metric tonnes...." TF

Mer info om den orättvisa situationen på COMEX:
http://www.tfmetalsreport.com/blog/6566/inherent-unfairness

/H
« Senast ändrad: tisdag 10, februari 2015, 00:16:14 av mega_n »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #2 skrivet: fredag 13, februari 2015, 01:22:18 »
Bra länkar.

Bankerna använder fler trick  >:(

# "Tvådollarsregeln" Vilket snarare rör 10 dollar. Den går ut på att aldrig låta kursen stiga 2 dagar i följd mer än 2 (läs 10) dollar. Den har satts lite ur spel, men det är tydligt att de under perioder inte låter kursen stiga för mycket och omvänt trycker ner kursen och håller den där. Det är det som kostar korta kontrakt. Man kan se det genom att prisgrafen liknar en trappa med tydliga trappsteg.

# Massiv försäljning av  guld (som inte finns) vid tidpunkter då marknaden är mindre likvid. Alltså när köpare saknas blåser de bort hela orderboken och håller sedan kvar kursen på den lägre nivån. Snabbt vänjer sig HFT-maskiner och människor vid den nya prisbilden. Sedan köper de tillbaka långsamt och gör om samma sak igen. Vinst varje gång  :-\ Självklart är det olagligt, men kontrollorganen verkar vara med på det hela.

# De är också utomordentligt skickliga på teknisk analys av kursrörelserna. Därför kommer attackerna när de gör som mest skada och kan få större institutioner att byta riktning på sina positioner

# De är i masskopi med COMEX som vid lämpliga tillfällen ändrar regler

# Säljarna har fått alla fördelar och köparna kan endast sitta och vänta på att få leverans. I värsta fall kan också köparna köpas ut.

# De kan skapa obegränsat med pengar och därför obegränsat med kontrakt. Andra aktörer måste ha pengar för att handla.

# Analytiker ger en negativ bild av guldet och de får enorm plats i media. Enda gången de skriver något positivt är när bankerna vill minska sina korta positioner.

# Alla nyheter som driver börsen uppåt driver guldet nedåt. Se till att lämna lögnaktig statistik och nyhet vid lämpliga tillfällen.

# Sälj helst ned guldet lite grand strax innan nyheten kommer och följ upp det med ännu mer "negativa" nyheter.

# FED redovisar utleasat och swappat guld som om det finns. Det finns alltså flera ägare till samma guld vilket betyder att de sålts flera gånger och bytts ut mot pappersguld.

# Troligtvis sker detta också i de stora ETF-fonderna GLD och SLV.

# Troligtvis är en del av guldet i COMEX valv också swappat och ersatt med papper. D v s sålt fler gånger.

# De redovisar inte korrekta uppgifter om positioner och aktörer till CFCT. JPM stod åtalade och gick med på förlikning, eller blev de dömda? COT-rapporten använder investerare flitigt så det är ren marknadsmanipulation

# Manipulation med spotfix har pågått länge. D v s de fasta kurser bankerna sätter två gånger per dag.

# OTC-optioner lyckas de lura på massor av aktörer. Bankerna vinner stora belopp varje gång genom att trycka ned priset så de blir värdelösa.

Det finns mer men jag orkar inte skriva mer.

Förutom detta har de mage att ta betalt för förvaring och försäkring av guld de bytt ut mot papper och sålt.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #3 skrivet: fredag 13, februari 2015, 01:51:51 »
Asrael - en hemsk men SANN beskrivning

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #4 skrivet: lördag 14, februari 2015, 09:54:21 »
Intressant att läsa era förklaringar. Blir bara mer övertygad att 99% av jordens befolkning blir blåsta. Så länge vi har hyfsad standard är alla nöjda. Sen när det smäller så kommer uppvaknandet göra ont. Om det någonsin kommer......

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
Hur funkar kort försäljning egentligen ?
« Svar #5 skrivet: måndag 23, februari 2015, 10:10:52 »
Jag har själv inte riktigt förstått hur mäklarna kommer undan med att använda maskinerna för handel? Att sätta automatiska "stop loss" ordrar är ju som att be om att bli lurad.
"Bankerna" säljer tills stop loss triggas av den story massan och sedan startar lavinen. Bara att kliva in och köpa när priset stabiliserats. Vänta sedan tills priset stigit igen. Rinse and repeat...
Konsten att tjäna pengar så länge myndigheterna blundar för det hela.
Och det är alltid småspararna som hamnar i kläm förstås.
Det skulle iofs vara riktigt skoj om en stor aktör kliver in och köper alla säljkontrakt samt kräver fysisk leverans. :)
Marknaden är ju inte större än att det är klart möjligt om viljan finns.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: måndag 23, februari 2015, 23:10:58 »
Jag har själv inte riktigt förstått hur mäklarna kommer undan med att använda maskinerna för handel? Att sätta automatiska "stop loss" ordrar är ju som att be om att bli lurad.
"Bankerna" säljer tills stop loss triggas av den story massan och sedan startar lavinen. Bara att kliva in och köpa när priset stabiliserats. Vänta sedan tills priset stigit igen. Rinse and repeat...
Konsten att tjäna pengar så länge myndigheterna blundar för det hela.
Och det är alltid småspararna som hamnar i kläm förstås.
Det skulle iofs vara riktigt skoj om en stor aktör kliver in och köper alla säljkontrakt samt kräver fysisk leverans. :)
Marknaden är ju inte större än att det är klart möjligt om viljan finns.

Många aktörer använder guldet för att "försäkra" sig mot kraftiga prisrörelser eller nedgångar i andra tillgångar. För att det skall låta sig göras skapas av bankerna enormt komplicerade derivatstrukturer där optioner och terminskontrakt är underliggande. Bankerna blåser sina kunder kontinuerligt och det är ur den synvinkeln obegripligt att de fortsätter skaffa dessa försäkringar. Med det i bakhuvudet finns det all anledning att anta att övriga marknader också är manipulerade. Bankerna hjälper andra och tar betalt på vägen genom dessa försäkringar. När det inte längre är möjligt måste de byta riktning och fram tills dess kan vi andra bara sitta och vänta. Klokast är vi om vi samtidigt spelar med dem i deras spel. Exempelvis genom att följa med i processen när värden förskjuts från ett tillgångsslag till ett annat. På sikt ser ädelmetallerna ut att vara ett av de tillgångsslag dit värden kommer förskjutas och frågan är om inte andra tillgångsbubblor är på väg att spricka.

Tittar man på marknadsmanipulationen ur ett större perspektiv kan den alltså vara långt mer omfattande än den vildaste fantasi kan uppbringa. Jag gillar inte konspirationsteorier, men mycket tyder på att "alla" är inblandade på ett eller annat sätt. Många genom okunskap och andra tvärt om. De små människorna medelst möjligheten att känna sig rika utan att förstå att de bidrar till att förslava större delen av jordens befolkning inklusive sig själva samt sina efterlevande. De mer bemedlade genom kraftig expansion av rikedom. Dollarögon fungerar som skygglappar. Högre befattningar eller betydande personligheter mutas eller tystas vid behov och politiker gör normalt bara vad de tror är bäst i ett kortare perspektiv. Ibland får man en hög befattning i Citibank som tack. För att få med sig alla zombies behöver man ägna sig åt hjärntvätt vilket inte är så svårt när man har med en skock fårskallar att göra.

Man har alltså lyckats "lura" stora delar av hela världen men allt fler personer av betydelse upptäcker hur det ligger till. Frågan är om de kan och vill ändra på det. Jag för in ett citat.

"The few who understand the system, will either be so interested in
its profits, or so dependent on its favours that there will be no
opposition from that class, while on the other hand, the great body
of the people mentally incapable of comprehending the tremendous
advantage that capital derives from the system, will bear its burdens
without complaint, and perhaps without even suspecting that the system
is inimical to their interests."

John Sherman
Protege of the Rothschild banking family   
in a letter sent June 25, 1863 to New York bankers, Morton, and Gould, in support of the then proposed National Banking Act

Ju mer jag funderar på ovanstående ord desto mer förstår jag hur det ligger till.

För något år sedan trillade jag över ett blogginlägg med en massa hänvisningar via länkar. Om bara en bråkdel av vad som insinueras via dessa är sant förstår man vilka krafter som ligger bakom.

http://mediamorkar.blogspot.se/2012/12/existerar-verkligen-usas-guldreserv.html

Ju mer jag söker information desto mer fascinerad blir jag. Ofta tycker jag det är mer spännande att läsa artiklar och pussla ihop händelser än att läsa den mest spännande deckare. Materialet i denna berättelse räcker till fler tv-säsonger än "The king of thrones" någonsin kan uppbringa.

Vi alla som sitter här vet vilken utveckling ädelmetaller har haft sedan 2000 och mycket talar för att de senaste åren bara är en normal rekyl i en större cykel. Var och när det vänder upp vet ingen. En rekyl mot 50 %  av senaste trenden upp är inget konstigt och det skulle innebära ett pris strax under 1000 dollar. Stiger dollarn till 12 kr är det möjligt utan att det påverkar priset i kronor alls. Det kan dröja många år men det kan också snabbt ta en vändning. Kanske visar sig inte verkligheten förrän allt guld visar sig vara försvunnet och inte längre finns kvar i England och USA. Hur det kan komma att utspela sig vet ingen men möjligheterna är oändliga.

När jag varit så dyster måste jag skriva något bra också. Mike Maloney sa en gång att han blev bestört, rädd och drabbades av panik när han såg framför sig vad som var på väg att hända. Då påminde Robert Kiyosaki honom att det i varje kris också låg en möjlighet.

"There are two sides to every crisis, be it a leadership crisis, an economic crisis, an education crisis or a moral crisis. The two side to crisis are danger and opportunity."

Mike fann ett lugn i detta. Så också jag. Jag har valt att se på denna kris jag tror väntar som en möjlighet att ta vara på. Samtidigt är jag också fullt medveten om att den kan bli farlig.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: söndag 01, mars 2015, 21:54:37 »
Här är en enkel och kort förklaring av hur det fungerar då bullionbanker lyckas sälja samma guld fler gånger med hjälp av guldlån. Observera att det varit känt sedan 1999 eller tidigare. Påstående om att samma guld säljs 5 - 10 gånger är i underkant idag. Snarare rör det sig om att samma guld är sålt 30 - 100 gånger.

http://www.gata.org/files/CPMGroup-BullionBankingExplained.pdf

När bankerna går i konkurs kan "guldägare" bli utan sitt guld. Så tidigt som 1990 förlorade Portugal 17 ton av sin guldreserv då en av dåtidens största banker, Drexel Burnham Lambert, gick omkull.

http://www.wealthdaily.com/articles/gold-repatriation-portugal-currency-wars-portfolio/3949

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: tisdag 10, mars 2015, 23:48:42 »
Keiser intervjuar Ned Naylor-Leyland

# Centralbankernas inblandning och motiv för att hålla guldpriset nere
# Guldbackad renminbi planeras 2015
# Kinas inblandning i goldfix ger transparens
# US/UK säljer, Europa repatrierar och BRICS köper guld
# Bullionbankernas roll

https://www.youtube.com/watch?v=L3huqgQG1hM

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by Berlusconi
Idag kl. 06:33

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane