Författare Ämne: Hej hej, från en ny investerare i ädelmetaller.  (läst 6017 gånger)

Utloggad Ag

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
Hej hej, från en ny investerare i ädelmetaller.
« skrivet: söndag 11, september 2011, 14:13:50 »
Hej! har precis börjat investera i ädelmetaller, framförallt silver. Känns som ett bra val i dagens ekonomiska kaos. Kul med en sida för likasinnade. Tack för mig :)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #1 skrivet: söndag 11, september 2011, 14:42:33 »
Hej och välkommen! Ja, här hittar du mycket information och många trevliga ädelmetallinvesterare.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #2 skrivet: söndag 11, september 2011, 16:34:54 »
Tjena Ag och välkommen till forumet.

Du har garanterat gjort ett bra val i o m att börja investera i metaller, det kommer du att ha nytta av framöver.

Hoppas du kommer att trivas här.

Ha det.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: söndag 11, september 2011, 17:14:59 »
Välkommen hit och hoppas du kommer trivas här! Du är i gott sällskap :)

Utloggad Ag

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: måndag 12, september 2011, 07:51:26 »
Tackar för varmt mottagande. Är ganska ny inom området så för mig gäller endast invetering i Silver med hög renhetprocent. Har kollat i runt lite och det verkar vara Liberty silver man får det bästa priserna, rätta mig om jag har fel. Kom gärna med alternativa vägar att gå. Tack på förhand..

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 418
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #5 skrivet: måndag 12, september 2011, 08:12:35 »
Citat från: Ag
Tackar för varmt mottagande. Är ganska ny inom området så för mig gäller endast invetering i Silver med hög renhetprocent. Har kollat i runt lite och det verkar vara Liberty silver man får det bästa priserna, rätta mig om jag har fel. Kom gärna med alternativa vägar att gå. Tack på förhand..

Det stämmer säkert att Liberty-Silver ger bäst priser i Sverige om man bortser från Tradera och vår fina köp/sälj avdelning på forumet.
Om du ska satsa på mynt så är det billigare att beställa från Tyskland då de endast har 7% moms på mynt mot 25% i vårt avlånga land. Om jag inte minns fel så är det 20% moms på tackor i Tyskland och samma 25% här hemma....
Jämför gärna våra svenska priser med priserna på www.silber-werte.de (många medlemmar här på forumet har gjort beställningar därifrån den senaste veckan)

Välkommen hit  :D

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: måndag 12, september 2011, 08:48:20 »
Regel nummer 1, momsbelagt silver i Sverige är förmodligen dyrast i hela världen och därmed en väldigt dålig investering.

Regel nummer 2 lyder som följer, ska man köpa silver av några utav våra svenska leverantörer så är det följdaktligen det sista man ska göra, när inga andra alternativ finns kvar så att säga.

Köp på Tradera, här på forumet, beställ från Tyskland, åk dit om nödvändigt, åk till Norge och handla, t o m att beställa från USA kan i många fall vara billigare, trots tull..... ALLT är i princip billigare i jämförelse.

Sök lite i trådarna på forumet, det finns info om det mesta när det gäller inköp av silver.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2200
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #7 skrivet: måndag 12, september 2011, 09:46:51 »
LS har dock den fördelen att de har ett relativt bra återköpspris den dagen du vill sälja igen. Jämför du  med vad du får ut på Tradera så ligger det vanligtvis något högre.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #8 skrivet: måndag 12, september 2011, 11:42:28 »
Citat från: Sarek
LS har dock den fördelen att de har ett relativt bra återköpspris den dagen du vill sälja igen. Jämför du  med vad du får ut på Tradera så ligger det vanligtvis något högre.

Detta förutsätter att du inhandlat silvret hos LS om deras återköpspriser skall gälla, annars betalar de betydligt sämre (278 kr i skrivande stund för en Silver Eagle).

Personligen köper jag hellre utomlands (billigt) och säljer antingen här på forumet eller på Tradera. Säljer man i stället till LS blir det väldigt svårt att göra vinst...

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: måndag 12, september 2011, 12:13:28 »
Citat från: Sarek

Den stora nackdelen är att man väldigt effektivt tar bort andrahandsmarknaden för sig själv när det sen är dags att sälja.

Köper du på LS så är du mer eller mindre tvungen att sälja tillbaka till LS, dock måste priset då ha gått upp så pass mycket så att spreaden är täckt.

Visst, visst, dom har sina LS runda tackor utan spread men jag köper hellre Eagles eller Maples alla dagar i veckan.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 16:09

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
tisdag 13, maj 2025, 18:32:14