Författare Ämne: Tavex konstigt låga priser  (läst 28685 gånger)

Argyros

• Gäst
SV: Tavex konstigt låga priser
« Svar #15 skrivet: söndag 01, februari 2015, 00:51:11 »
Har funderar i några veckor ifall jag ska besöka Tavex i Sthlm för att sälja en tacka som jag köpte från de. Helt orörd och i samma skick.

Är det fler här på forumet som har försökt sälja tillbaka guld till de?

Utloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 489
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #16 skrivet: söndag 01, februari 2015, 10:05:33 »
Har funderar i några veckor ifall jag ska besöka Tavex i Sthlm för att sälja en tacka som jag köpte från de. Helt orörd och i samma skick.

Jag har sålt en 50 grams guldtacka till tavex, när jag fick den var den sprucken i plasten, en stor spricka så man nästan kunde fingra på guldet om man ville. Jag köpte den som ocirkulerad.
Dom gnällde dock inget alls på detta när jag sålde tillbaka den till dom ett år senare, och dom betalade deras köppris som stod på sidan. Så jag var nöjd ändå.
Har köpt nästan allt guld från tavex även efter det.

Ocirkulerad betyder dock inte sprillans ny som man kan tro? Eller?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1845
  • Affärsomdömen: 200
« Svar #17 skrivet: söndag 01, februari 2015, 10:20:15 »

Jag har sålt en 50 grams guldtacka till tavex, när jag fick den var den sprucken i plasten, en stor spricka så man nästan kunde fingra på guldet om man ville. Jag köpte den som ocirkulerad.
Dom gnällde dock inget alls på detta när jag sålde tillbaka den till dom ett år senare, och dom betalade deras köppris som stod på sidan. Så jag var nöjd ändå.
Har köpt nästan allt guld från tavex även efter det.

Ocirkulerad betyder dock inte sprillans ny som man kan tro? Eller?

Ocirkulerad gäller för mynt som inte varit i cirkulation. Tackor kan vara nya(direkt från tillverkare/handlare) som inte haft någon tidigare ägare. Eller begagnade där så är fallet...

/H

Utloggad Seb

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 110
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #18 skrivet: lördag 07, februari 2015, 16:01:14 »
Verkar som utbudet (på webben) är konstigt med - finns ju t.ex. enbart 1oz USA Eagle, medan tidigare fanns alla storlekar med tillhörande priser.
Hur länge ska de ha det så här?

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1826
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #19 skrivet: lördag 07, februari 2015, 18:22:43 »
Tavex nya sajt ja!?
Den har väl gjorts om den också för att bättre vara anpassad för ”smartfånar”. Men sitter man vid en stationär dator med ”riktig” skärm så är det bara att konstatera att det var bättre förr.

Den tidigare sajten var hur bra som helst, överskådlig med en lång fin lista, där både guldtackor och guldmynt fanns samlade. Bara att klicka på det man var intresserad av så kom man vidare till mer info och bilder.
Kass är det som det är nu enligt mitt tycke…

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #20 skrivet: lördag 07, februari 2015, 21:28:27 »
Ja och förut var alla storlekar/priser listade under en ingång, medan nu har alla (de som finns) storlekar en egen produkt, varvid de flesta dessutom är utan bild (för de har bara bild på 1oz).
Nä mycket märkligt, som om den inte var färdig för lansering men ändå halkade igenom, och sedan får den vara så för ingen orkar fixa nåt mer  ;D

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 338
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #21 skrivet: söndag 08, februari 2015, 10:21:52 »
Visst var det konstigt när de plötsligt bytte layout och form på hemsidan. Speciellt som de uppenbarligen hade mängder av fel i informationen i samband med bytet. Men nu, när jag har vant mig och de har rättat de värsta grodorna så måste jag erkänna att den nya känns rätt bra, sober och elegant.
Eftersom de uppenbarligen har lagt ned stora resurser på presentationen så får man väl förutsätta att de tänker sig en framtid som seriös aktör i Sverige. Jag var inne (på Smålandsgatan) i fredags och handlade. Trevlig personal, bytte mynt utan kommentar vid min anmärkning och kassakvitton förstås. Så den biten fungerar ju.
Det blir väl kontantaffärer ett tag tills saker och ting klarnar.  :)

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #22 skrivet: söndag 08, februari 2015, 14:29:43 »
Jag var inne (på Smålandsgatan) i fredags och handlade. Trevlig personal, bytte mynt utan kommentar vid min anmärkning och kassakvitton förstås. Så den biten fungerar ju.
Det blir väl kontantaffärer ett tag tills saker och ting klarnar.  :)
Kan man droppa in och kika på lite guldmynt?
Se hur de ser ut på riktigt, se hur stora de olika storlekarna är, och hur de säljs/förpackning?
Eller är det enorm säkerhet så allt är undangömt, och de bara blir irriterade om man vill ögonshoppa lite?

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
« Svar #23 skrivet: söndag 08, februari 2015, 17:08:31 »
Njae,
helt öppet är det ju inte. Jag vet faktiskt inte vad som skulle hända om man skulle vilja titta på det ena eller det andra.
Personalen är nog bundna vid ganska strikta regler när det gäller säkerheten. Man skall nog i stort veta vad man skall ha, tror jag.

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #24 skrivet: söndag 08, februari 2015, 19:53:38 »
Aha, inget att gå in och strosa runt i då och kika på olika mynt ... tråkigt :/

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #25 skrivet: söndag 08, februari 2015, 19:57:58 »

Jag var där för några år sedan för att köpa ett 20$ mynt. Jag bad att få se vad de hade och de hämtade en myntlåda som jag fick kolla på genom glaset. Fick även kolla på ett mynt i taget utanför glaset "up close and personal". De kanske lånade mitt körkort under tiden som pant... (kommer inte ihåg riktigt...) Har även fått kolla på vad de hade för 10kr svenska guldmynt har jag för mig. Man kan nog få se om man är en seriös köpare. Kanske inte om man bara vill titta på allt... Det kan vara annorlunda nu... ?

/H

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #26 skrivet: söndag 08, februari 2015, 21:44:41 »

Jag var där för några år sedan för att köpa ett 20$ mynt. Jag bad att få se vad de hade och de hämtade en myntlåda som jag fick kolla på genom glaset. Fick även kolla på ett mynt i taget utanför glaset "up close and personal". De kanske lånade mitt körkort under tiden som pant... (kommer inte ihåg riktigt...) Har även fått kolla på vad de hade för 10kr svenska guldmynt har jag för mig. Man kan nog få se om man är en seriös köpare. Kanske inte om man bara vill titta på allt... Det kan vara annorlunda nu... ?

/H

Aha, låter ju rimligt, hoppas det fungerar så.
Aha, en gammal $20, som den här?

https://tavex.se/sv/product/amerikansk-liberty-double-eagle/

Funderade lite på dem just, är ju bara aningen dyrare än nypräntade mynten, men blir ju lite roligare ha ett gammalt mynt med historia och så.
Är de som sveriges Oscar II och kommer från guldreserv, och är i ganska gott skick?
Borde ju finnas enorma mängder om de säljs i butiker i Sverige, till så lågt pris, så kan inte va mycket samlarvärde, men kul ändå med gamla gulddollars, coolt liksom :)
Även om USA Eagle är snyggare ;)
Kanske de t.o.m. har lägre golv om guldet rasar än de nya, p.g.a. åldern, fast iofs, finns de i så enorma mängder så är det nog försumbart samlarvärde som sagt ... mest en kul grej med åldern/historian då.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #27 skrivet: söndag 08, februari 2015, 21:54:47 »

/H

Aha, låter ju rimligt, hoppas det fungerar så.
Aha, en gammal $20, som den här?

https://tavex.se/sv/product/amerikansk-liberty-double-eagle/

Funderade lite på dem just, är ju bara aningen dyrare än nypräntade mynten, men blir ju lite roligare ha ett gammalt mynt med historia och så.
Är de som sveriges Oscar II och kommer från guldreserv, och är i ganska gott skick?
Borde ju finnas enorma mängder om de säljs i butiker i Sverige, till så lågt pris, så kan inte va mycket samlarvärde, men kul ändå med gamla gulddollars, coolt liksom :)
Även om USA Eagle är snyggare ;)
Kanske de t.o.m. har lägre golv om guldet rasar än de nya, p.g.a. åldern, fast iofs, finns de i så enorma mängder så är det nog försumbart samlarvärde som sagt ... mest en kul grej med åldern/historian då.

Kolla in min ikon(avatar) det är sådana 20 dollars jag gillar... Ibland hade de sådana också... Dvs, 20, dollar St Gaudens från 1907 till 1933. Det är t om mycket snyggare än moderna Gold Eagles. (Och har ett visst samlarvärde...
Och en ganska fantastisk historia. Speciellt om man läser om vad som hände med de präglade 1933 mynten. Tror ett sådant är väldens mest värdefulla samlarmynt genom tiderna.)

/H

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #28 skrivet: söndag 08, februari 2015, 21:59:44 »
Kolla in min ikon(avatar) det är sådana 20 dollars jag gillar... Ibland hade de sådana också... Dvs, 20, dollar St Gaudens från 1907 till 1933. Det är t om mycket snyggare än moderna Gold Eagles. (Och har ett visst samlarvärde...
Och en ganska fantastisk historia. Speciellt om man läser om vad som hände med de präglade 1933 mynten. Tror ett sådant är väldens mest värdefulla samlarmynt genom tiderna.)

/H

Aha, hmm, fast den jag länkade är också 1907, och den är inte snygg som din.
Och de har ju bara ett pris på dem, skulle man kunna fynda ett snyggare/värdefullare mynt då för samma pris, och de bryr sig inte?
Typ som att råka hitta en norsk Oscar II bland de svenska, fast inte lika extremt såklart, men samma princip - de bara säljer i stora sjok och kollar inte så noga på detaljer och kvalitet utan går efter guldvärde plus nån liten fast premie?

EDIT: Här står det lite mer om mynten, klart läckra, vill ha!  :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Double_Eagle

Kanske man lika gärna kan köpa en sån, Saint Gaudens varianten, hos vanlig mynthandlare?
Med visst påslag, men man får kanske bättre kvalitet och fler att välja på och större säkerhet om man är rädd få en fejk.
« Senast ändrad: söndag 08, februari 2015, 22:14:42 av Seb »

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
« Svar #29 skrivet: onsdag 18, februari 2015, 16:51:07 »
Jag var inne på Tavex vid lunch och ville köpa dukater. Tjejen i kassan hade ett styckpris på 1248. Jag hävdade att styckpriset en stund tidigare var 1240 på nätet och hävdade att det priset var det som jag borde få. Efter en stunds snack och rådfrågande med backoffice-chef så var det inga problem. Jag fick 10 stycken för 1.238:-/st.
Så jag är rätt nöjd som kund och schysst behandling berättar jag gärna om. ;)
/PH

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Var beställa guld/silver? by Silvergirl
Idag kl. 13:03

Ny medlem- Morgan Dollar’son by Rackham
Idag kl. 07:31

Vad F*******n ska man köpa!? Hehe by sff123
Igår kl. 20:37

Banken blir otillgänglig. by Sarek
Igår kl. 12:31

Föreslå en bok om gruvdrift och prospektering by Sarek