Författare Ämne: Nyfiken på ädelstenar?  (läst 11839 gånger)

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 28
Nyfiken på ädelstenar?
« skrivet: tisdag 27, januari 2015, 19:30:53 »
I ett sammanhang nämnde jag att jag har ett förflutet i "hobbyädelstensbranschen" och fick därför ett privat mejl från en medlem som skulle till Thailand och dessutom var intresserad av stenar. Jag svarade honom och fick samtidigt för mig att mitt svar kunde vara av allmänintresse och publicerar det därför på forumet enligt nedan;  8)

"Jag skulle rekommendera dig att skaffa boken "ädelstenar och prydnadsstenar". Den ger en bra grund att stå på.
Den finns att beställa hos http://www.gemmologiska.se/ som är gemmologföreningen i Sverige. Sen får du utveckla kunskaperna med ytterligare litteratur, det finns massor, huvudsakligen på engelska.

Det finns internationella utbildningar, flera faktiskt. Den mest kända i branschen är nog den som ges av "The Gemmological Association of Great Britian" och den är dyr. Kolla på http://www.gem-a.com/
Den sista kan studeras via distans eller i Sverige faktiskt; www.kristallen.com. Som sagt, dyra men bra. Jag har själv gått den för mängder av år sedan då den leddes av en intendent på Bukowskis, Sandra Browns. För att upprätthålla rätten att skriva "fga" (fellow of the gemmological association) efter sitt namn måste man dessutom betala medlemsavgift år efter år.  ::)

För att identifiera stenar används dels sinnena dels instrument. Man utvärderar färg, inneslutningar, mäter densitet (specifik vikt), brytningsindex etc. Instrument är väl inte det första man skaffar och de är också dyra. Det första du skall skaffa är dock en lupp, X10 är standard och användbar också till mynt. Större förstoring är meningslöst, nästa steg är mikroskop.

Men som sagt, börja med boken och studera hemsidorna jag tipsar om och se var du hamnar. I Thailand kan du köpa allt. Dessvärre också rena förfalskningar. De säljer också konstgjorda ädelstenar som i sig kan vara väldigt fina. Traditionellt är det väl Rubiner och Safirer som är den stora grejen där men att skilja på fabricerade och äkta är en vetenskap. Ofta är fabricerade mer "fulländade" än äkta, till råga på allt. Jag skulle nästan råda dig att enbart skaffa uttalat fabricerade stenar i Thailand. Då blir du inte lurad och de är ju oftast lika vackra. Tradera är faktiskt en bättre källa för nybörjaren. Billiga stenar, oftast äkta och framför allt billiga. Köp och lär.
Innan du börjar skaffa "bättre" stenar som äkta Safirer, Rubiner, Diamanter etc bör du ha en hel del på fötterna."

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
SV: Nyfiken på ädelstenar?
« Svar #1 skrivet: tisdag 27, januari 2015, 20:54:48 »
Var på 70-talen under en kort tid bosatt på Ceylon  eller  Sri lanka som det heter numera.   Under denna tid kunde man fortfarande till överkomliga priser inhandla  5-carats obehandlade blå safirer. Även äkta burmarubiner  gick det relativt lätt att komma över till priser som man idag bara kan drömma om.  Jag gjorde nog under denna vistelse mitt livs bästa affärer.  Har fortfarande en del stenar kvar in  min ägo liksom även intresset.

Utloggad Kent

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: onsdag 28, januari 2015, 16:07:58 »
det verkar som att ädlastenar kan vara en riktig chansning om man inte har flerårig vana, ädelmetaller verkar vara ett säkrare kort, men tipset tradera verkar intressant då jag skulle vilja inhandla några gnistrande helst äkta stenar. 

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: måndag 09, mars 2015, 17:09:20 »
Hur ser det ut prismässigt för diamanter och ädelstenar de senaste åren, jämfört med ädelmetaller?

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #4 skrivet: måndag 09, mars 2015, 18:15:44 »
Hittade en liten låda med stenar, någon som vet lite mer om dessa?
Ser ut att vara souvenir/demonstrations exemplar av ett urval olika stenar, i oslipad & slipad form.

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #5 skrivet: måndag 09, mars 2015, 18:38:06 »
Det går ju något program om amerikanska "Gem" letare där några av de där verkar vara uppskattade fynd.

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #6 skrivet: måndag 09, mars 2015, 19:58:48 »
Hittade en liten låda med stenar, någon som vet lite mer om dessa?
Ser ut att vara souvenir/demonstrations exemplar av ett urval olika stenar, i oslipad & slipad form.
Det är en låda men speciment av olika mineral, ädelstenar om man så vill (förr kallades de halvädelstenar). Dels är de i sin naturliga form men inte i sin kristallform dels i slipat skick. De flesta i lådan är kvartser.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz