Omröstning

Rösta på hur du tänker placera dina pengar vid bear marknad. (välj upp till 6 st alternativ)

Har allt på bankkonto
6 (8.1%)
Aktie optioner (put)
0 (0%)
Index optioner (put)
2 (2.7%)
ETF (bear)
3 (4.1%)
ETF (bull) Guld & Silver
2 (2.7%)
Minishorts
2 (2.7%)
Warranter (bear)
1 (1.4%)
Blankning av Aktier
2 (2.7%)
Fysiska ädelmetaller
22 (29.7%)
Aktier
6 (8.1%)
Ränte fonder
5 (6.8%)
Placerar i blandade instrument med hävstång
0 (0%)
Gör inget, ligger kvar med nuvarande portfölj
4 (5.4%)
Kontanter utanför banken
14 (18.9%)
Annat
4 (5.4%)
Bitcoin
1 (1.4%)

Antal personer som röstat: 25

Omröstningen har avslutats: torsdag 11, juni 2015, 17:02:36

Författare Ämne: Hur tjäna pengar på kommande börskrasch?  (läst 22666 gånger)

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 0
Hur tjäna pengar på kommande börskrasch?
« skrivet: tisdag 12, maj 2015, 17:02:36 »
En liten omröstning om hur forum medlemmar hanterar en större nedgång på börsen.

mrSju

• Gäst
SV: Hur tjäna pengar på kommande börskrasch?
« Svar #1 skrivet: tisdag 12, maj 2015, 17:17:04 »
Jag ligger med 50% på ett sparkonto 0,6% ränta .
10% spiltan räntefond.
20% Guld. fysiskt
20 % fördelat på 6 indexfonder världen över.

vid nästa krash går jag all in på indexfonderna. Det är planen.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2198
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #2 skrivet: tisdag 12, maj 2015, 17:27:45 »
Du får lägga till alternativet Kontanter utanför banken...

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #3 skrivet: tisdag 12, maj 2015, 17:44:49 »
Du får lägga till alternativet Kontanter utanför banken...

Fixat, ja det är inte helt fel att ha lite i madrassen.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #4 skrivet: onsdag 13, maj 2015, 00:08:29 »
Sälj av aktieinnehav när kurserna är i topp innan börskraschen och köp tillbaka när de nått botten. Kanske lättare sagt än gjort men det är i alla fall min filosofi.  ;)

Nackdelen i dagsläget är att det inte känns säkert att ha allt för stora belopp på banken vilket i kombination med låga inlåningsräntor gör att risken är stor i förhållande till avkastningen. För att säkra tillgångar för framtida bruk är därför placeringar i ädelmetaller tex fysiskt guld, silver och platina att föredra som en försäkring utifall en framtida valuta-, finans- och bank-krasch gör bank- och valuta- tillgångar mer eller mindre värdelösa.

Mitt råd är dock att inte ha alla "ägg i samma korg" dvs sprid ut tillgångarna för att kunna hantera olika framtida scenario.
Något som alla kan göra för att öka avkastningen på besparingar på bank eller i aktier är att välja banker som ger bättre ränta än storbankerna och att INTE köpa fonder eller liknande produkter utan istället skapa en egen aktieportfölj eftersom fondavgifterna hela tiden äter på kapitalet oavsett om börsen går upp eller ner.

För den som i dagsläget har stora lån är min rekommendation att minska skulden eller varför inte göra sig helt skuldfri, sälj högbelånade fastigheter nu medans det går att få bra betalt och köp något billigare där det går att bo skuldfri.

mrSju

• Gäst
« Svar #5 skrivet: onsdag 13, maj 2015, 07:24:20 »
Sälj av aktieinnehav när kurserna är i topp innan börskraschen och köp tillbaka när de nått botten. Kanske lättare sagt än gjort men det är i alla fall min filosofi.  ;)

Nackdelen i dagsläget är att det inte känns säkert att ha allt för stora belopp på banken vilket i kombination med låga inlåningsräntor gör att risken är stor i förhållande till avkastningen. För att säkra tillgångar för framtida bruk är därför placeringar i ädelmetaller tex fysiskt guld, silver och platina att föredra som en försäkring utifall en framtida valuta-, finans- och bank-krasch gör bank- och valuta- tillgångar mer eller mindre värdelösa.

Mitt råd är dock att inte ha alla "ägg i samma korg" dvs sprid ut tillgångarna för att kunna hantera olika framtida scenario.
Något som alla kan göra för att öka avkastningen på besparingar på bank eller i aktier är att välja banker som ger bättre ränta än storbankerna och att INTE köpa fonder eller liknande produkter utan istället skapa en egen aktieportfölj eftersom fondavgifterna hela tiden äter på kapitalet oavsett om börsen går upp eller ner.

För den som i dagsläget har stora lån är min rekommendation att minska skulden eller varför inte göra sig helt skuldfri, sälj högbelånade fastigheter nu medans det går att få bra betalt och köp något billigare där det går att bo skuldfri.

Jag tycker du har fel angående köpa aktier istället för fonder. vissa fonder har idag löjligt låg avgift.  0,2% på många indexfonder. 0,1 % på spiltan räntefond. Avanza zero är en gratis indexfond.  Dessutom betalar man inget courtage vid fondköp. För 10 år sen skulle jag hållit med dej.
« Senast ändrad: onsdag 13, maj 2015, 07:29:52 av mrSju »

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #6 skrivet: onsdag 13, maj 2015, 13:41:25 »
mrSju

Ska man absolut ha fonder ska man ju ha dem med låga avgifter men jag är lite skeptisk till det här med indexfonder. Det har blivit väldigt i ropet nu vad det verkar men jag ställer mig en smula frågande vad som händer vid en börsnedgång. Vi har aldrig sett en så stor andel av börsen ägas av indexfonder, speciellt i förhållande till floaten, samtidigt som börsen går ner. Jag kan inte föreställa mig annat än att det kommer ge väldigt märkliga effekter. Potentiellt blir det så att man kommer sälja det som går ner till allt lägre pris för att köpa dyrt det som snart kommer att gå ner i en självförstärkande ond cirkel. I teorin kan en stor andelindexfonder bidra till att driva index klart lägre än det skulle gått i avsaknad av dylika. Samtidigt ska sägas att hft-handeln ligger på sådana volymer och hur det påverkar den mekaniken är svårt att säga, kanske är min oro därvidlag överdriven.

Räntefonder har helt annan matematik där en hög avgift rentav kan vara helt ok så länge avkastningen minus avgift överträffar bankbokens.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #7 skrivet: onsdag 13, maj 2015, 18:14:40 »
Jag tycker du har fel angående köpa aktier istället för fonder. vissa fonder har idag löjligt låg avgift.  0,2% på många indexfonder. 0,1 % på spiltan räntefond. Avanza zero är en gratis indexfond.  Dessutom betalar man inget courtage vid fondköp. För 10 år sen skulle jag hållit med dej.

Kan hålla med om att aktieindexfonder kan vara ett bra alternativ till förvaltade fonder med höga avgifter då de flesta förvaltade fonder presterar sämre än index över tid bla pga de höga avgifterna. I förhållande till köp av enskilda aktier är det dock ett sämre alternativ enligt min uppfattning.

mrSju

• Gäst
« Svar #8 skrivet: onsdag 13, maj 2015, 18:26:19 »

Kan hålla med om att aktieindexfonder kan vara ett bra alternativ till förvaltade fonder med höga avgifter då de flesta förvaltade fonder presterar sämre än index över tid bla pga de höga avgifterna. I förhållande till köp av enskilda aktier är det dock ett sämre alternativ enligt min uppfattning.

Gott och blandat är bäst! Gick in i Elekta idag på 58 SEK.  ::)

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: onsdag 20, maj 2015, 11:02:50 »
Tack alla ni som röstat, av resultatet går tydligt se att många väljer att placera passivt under en krasch med pengarna på säkra tillgångar som fysiska ädelmetaller och kontanter både utanför bank och på bankkonto.
Intressant att även Bitcoin fick en röst! Jag tror också kryptovaluta kan vara en bra placering om även fiat valutor skulle fallera, dock så brände jag mig på Bitcoin då mina gick upp i rök när MTgox gick i konkurs.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Swedbank krasch by pennypacker
Idag kl. 00:46

USA - hur har dom det by zodiac
Igår kl. 17:32

Hej på er alla fina! – En nygammal här som har hittat hem igen! by zodiac
Igår kl. 14:26

Hej, ny här (Koppar) by Silvernewb
onsdag 23, april 2025, 14:05:55

AUKTION: 1 st. 1-uns Gold Australian Kangaroo mynt. by RickyB
onsdag 23, april 2025, 11:28:35