Omröstning

Hur stor andel Silver har du i portföljen i förhållande till Guld. (Ungefär i dagens värde)

10%
3 (5.6%)
20%
4 (7.4%)
30%
4 (7.4%)
40%
1 (1.9%)
50%
2 (3.7%)
60%
7 (13%)
70%
7 (13%)
80%
11 (20.4%)
90%
10 (18.5%)
100%
3 (5.6%)
0%
2 (3.7%)

Antal personer som röstat: 53

Omröstningen har avslutats: onsdag 18, mars 2015, 22:11:00

Författare Ämne: Omröstning: fördelning av Silver och Guld i portfölj? 2015  (läst 35270 gånger)

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 0
Omröstning: fördelning av Silver och Guld i portfölj? 2015
« skrivet: lördag 17, januari 2015, 22:11:00 »
Roligt se hur forumfolket har fördelat sin portfölj.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1457
  • Affärsomdömen: 94
SV: Omröstning: fördelning av Silver och Guld i portfölj? 2015
« Svar #1 skrivet: lördag 17, januari 2015, 22:22:03 »
Omvänt: Mätt i Oz är andelen guld mindre än 1%. I kr 1/5. Antar att vi pratar värde?

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #2 skrivet: lördag 17, januari 2015, 22:41:42 »
I värde enligt rubriken på röstningen.

Jag har också platinum vilket jag lät bli att ta hänsyn till. Räknar jag med värdet av det måste silverinnehavet minskas med ca 10 procentenheter.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2081
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #3 skrivet: söndag 18, januari 2015, 22:54:27 »
Som kollektiv är vi uppenbart klart spekulativt lagda (mer än 75% av rösterna har 60% eller mer i silver). Det som vore alldeles extra intressant vore om man korrelerade storlek på stack med detta. Dvs det är en sak att lägga allt på silver om man om Fantom totalt har 3oz. Det är en annan sak om man hör till de som har 100+ kg.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #4 skrivet: måndag 19, januari 2015, 00:21:59 »
Strävar efter 50/50.

Utloggad Hayek

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: måndag 19, januari 2015, 19:44:49 »
Med "ceil" som avrundningsmetod kommer jag upp till 10%. Min motivering till den blygsamma allokeringen är främst att jag inte vill betala moms på en försäkring:/

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #6 skrivet: måndag 19, januari 2015, 20:41:17 »
Med "ceil" som avrundningsmetod kommer jag upp till 10%. Min motivering till den blygsamma allokeringen är främst att jag inte vill betala moms på en försäkring:/

Du kan handla silver mer eller mindre momsfritt, dock inte i Sverige. Alla ädelmetaller är momsfria i Singapore men vad hjälper det om kostnaden att frakta hem dem är större än momsen? Handlar man mynt med nominellt värde som också är legala betalningsmedel i präglingslande hos Libertysilver Estland är dessa momsfria, men premium och spread tillkommer vilket är en barriär jämfört med större tackor eller guld. Dessutom ökar fraktkostnaderna pga den skrymmande vikten. Alternativ kan vara att handla silver allokerat hos exempelvis bullionstar.com bullionvault.com goldmoney.com m fl Då kan man lättare balansera upp silverhalten i ädelmetallportföljen.

Sen bör man tänka på att andra former av sparande beskattas. Det gör visserligen reavinsten i silveraffärer också, likväl som guld,  om de överskrider 50.000 / år men rör det sig om en försäkring mot det ekonomiska systemet så är alternativen få och mindre likvida.

Utloggad Stackarn

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #7 skrivet: måndag 19, januari 2015, 23:31:41 »
För mig är det den höga GSR som är orsaken.
Lägre och jag balanserar om till mer guld.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: tisdag 20, januari 2015, 10:51:40 »
Alla har sin strategi och det är absolut inte min sak att säga att någon annan gör fel (eller rätt för den delen). Dessutom så tror jag att detta är ett ganska vanligt resonemang, dvs "högt GSR=köp silver, lågt=köp guld".

Men för egen del så ser jag det absolut inte så och orsaken är att jag ser guld och silver som två helt olika saker, med olika egenskaper och som man köper av olika orsaker. Guld är en värdebevarare som får stabilitet av att det finns sådär 170.000 ton liggande i en massa valv runt om planeten. Silver är en investering, som får sin volatilitet av att det inte finns några stora lager någonstans.

Så varför betyder inte högt GSR att silver är mer köpvärt i mina ögon?

Det beror på att jag ser dem som i princip orelaterade. Det är ungefär som att säga att när det klassiska måttet PTR (vilket som alla vet betyder "Peanuts to Tyres Ratio") går upp så skall man köpa bildäck, när det går ner så skall man köpa jordnötter. Detta är fel slutsats. Om man skall köpa däck beror på om man har behov av däck, pga de egenskaper som däck har, inte att de just nu råkat sjunka i pris relativt jordnötter.

"Jamen, historiskt har alltid GSR pendlat inom intervallet X-till-Y så det finns ju en relation!" Visst, det finns (och framför allt fanns) en relation, men tänk om den är indirekt? Dvs i PTR-fallet finns det också en relation, men den beror i slutänden på vad folk kan betala för däck respektive jordnötter i relation till produktionskostnaden. Så relationen hålls ihop via konsumenternas ekonomiska utrymme, inte pga någon naturlag.

"Hur är det i GSR-fallet då? Hålls inte relationen ihop där också, så att GSR måste vända snart?" Tja, det är ju den stora frågan, eller hur? Jag är faktiskt inte säker på att GSR håller på det sätt som den tidigare gjort. Orsaken är att när man pratar om "historiskt" så måste man ha i åtanke att "historiskt" så var både guld och silver = pengar. Dvs det fanns en relation via "pengar" och därför hölls GSR över tid inom ett intervall som till största del avspeglade tillgången i naturen (dvs produktionsmängden). Men så är det inte längre.

Silver är inte pengar idag, oavsett vad vi silverbugs vill (och jag räknar mig absolut till den gruppen). Silver är en industriell metall (vilket är orsaken till att den intresserar mig). Det går liksom inte att använda ett material som man förbrukar industriellt som "pengar", bortsett från alla problem med bimetallism, etc. På den tiden silver var pengar så förbrukades det inte industriellt.

"Guld då, är inte det pengar?" Jo, guld är pengar. Guld är en värdebevarare, vilket är en av de egenskaper som pengar traditionellt måste ha. Guld är fortfarande pengar, vilket man ser på att centralbanker håller och köper guld, att stora delar av världens befolkning håller och köper guld, att guld är momsbefriat, etc, etc. Så vi goldbugs (och jag räknar mig absolut till den gruppen) gillar guld eftersom det är ungefär den enda sorts pengar som inte går att döda med inflation, den enda sorts pengar som har funkat i mer än något hundratal år, etc.

Så jag gillar båda, jag köper mer silver när jag blir mer optimist och accepterar att höja min riskprofil för chansen till spekulativa vinster, och jag köper mer guld när jag blir mer pessimist och vill sänka min risk och prioritera värdebevarande.

Men GSR ignorerar jag fullständigt.

august
« Senast ändrad: tisdag 20, januari 2015, 10:56:29 av august »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1558
  • Affärsomdömen: 402
  • "Allting är relativt"
« Svar #9 skrivet: tisdag 20, januari 2015, 11:16:34 »
Intressant att läsa dig august, tack!

För mig är riktigt svårt att räkna GSR, så jag struntar med det, dock jag kan räkna GSR BJR med mina bildäck och jordnötter.

Jag har 4 begagnade vinterdäck (Yokohama) + 4 begagnade sommardäck (Bridgestone) + 2 reservdäck (okända märke) = 10 bildäck

Och jag har ca. 600 gram jordnötter kvar hemma.

...Kunde inte räkna GSR BJR tyvärr, någon kan hjälpa mig kanske, ska jag räkna BJR mot färgade Svenska papper eller färgade papper från Zimbabwe? Pappers kvalitet känns relativt likadant. ???

:D

edit / lånade bilderna från en annan tråd, då jag är inte hemma just nu.
« Senast ändrad: tisdag 20, januari 2015, 14:04:34 av Fantom »

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #10 skrivet: tisdag 20, januari 2015, 12:12:23 »
Alla har sin strategi och det är absolut inte min sak att säga att någon annan gör fel (eller rätt för den delen). Dessutom så tror jag att detta är ett ganska vanligt resonemang, dvs "högt GSR=köp silver, lågt=köp guld".

Men för egen del så ser jag det absolut inte så och orsaken är att jag ser guld och silver som två helt olika saker, med olika egenskaper och som man köper av olika orsaker. Guld är en värdebevarare som får stabilitet av att det finns sådär 170.000 ton liggande i en massa valv runt om planeten. Silver är en investering, som får sin volatilitet av att det inte finns några stora lager någonstans.

Mycket välformulerat august. Jag har också mycket svårt för den onyanserade jämförelsen mellan guld och silver som allt för ofta förekommer. Jag skulle heller aldrig styras av GSR, moms eller inte i mitt val utan enbart av frågan av vad som är syftet med mitt innehav. För mig är det värdebevarandet som är syftet och inget annat och därför väljer jag guld. Därmed inte sagt att jag ogillar silver. Tvärt om så tror jag att det är ett utmärk val för den spekulativt lagde pga dess industriella tillämpningar tillsammans med begränsad tillgång.

Visst förenklar jag verkligheten något i mitt resonemang då det mycket väl går att spekulera i guld liksom att silver även kan ha ett värdebevarande element i sig men grunden borde ändå vara att låta syftet med sitt innehav styra val och fördelning mellan metallerna och inget annat.

Utloggad Stackarn

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #11 skrivet: tisdag 20, januari 2015, 12:49:27 »
Även om nu inte GSR skulle vara en trigger för att ÄNDRA min fördelning måste jag ju rebalansera för att få samma röstresultat när GSR ändras....

Utloggad lillgrisen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #12 skrivet: tisdag 20, januari 2015, 14:02:45 »
Vad jag tror August menar, även om han antagligen kan svara för sig själv, är att G i och för sig är intressant, liksom S, av olika anledningar, men R är det inte, och således inte GSR, oavsett om det ändras eller ej.

Utloggad Stackarn

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #13 skrivet: tisdag 20, januari 2015, 14:44:48 »
Men G o S har vi ju separata röster på... det här ser jag nästan som en ren R tråd :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
Omröstning: fördelning av Silver och Guld i portfölj? 2015
« Svar #14 skrivet: tisdag 20, januari 2015, 20:26:54 »

Vad jag tror August menar, även om han antagligen kan svara för sig själv, är att G i och för sig är intressant, liksom S, av olika anledningar, men R är det inte, och således inte GSR, oavsett om det ändras eller ej.
Nästan.

Jag tycker också att GSR har ett intresse, men då talar jag om det GSR som omröstningen gäller, dvs fördelningen guld/silver hos oss knäppskallar som hänger här istället för att dricka cool-aid och satsa allt på fiat (helst på banken) som recept för framtiden.

Dvs GSR "idag" baserat på aktuellt guld- respektive silverpris ser jag som irrelevant inför ett köp- eller säljbeslut. Däremot är "personligt" GSR (dvs den fördelning olika personer valt och vad omröstningen gäller) intressant eftersom det speglar intressanta saker som riskbenägenhet, syn på framtiden,  oro för finansiell kollaps, etc.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Avdelningen för byråkrati rapporterar by zodiac
Igår kl. 16:49

Oseriösa säljare på Tradera. by august
Igår kl. 10:18

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36