Författare Ämne: Paladium eller Platina som investering  (läst 12795 gånger)

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 0
Paladium eller Platina som investering
« skrivet: tisdag 30, december 2014, 15:39:05 »
Vad är bäst att satsa på Paladium eller Platina? ( utöver guld Och silver ) om man utgår från dagens allt mer ostabilare världsläge att inneha som försäkring mot fallande valutor mm?
Hoppas på synpunkter.

Någon som beställt härifrån http://www.edelmetall-handel.de/platinmetalle/platinbarren.html de har ganska bra utbud av de vanligaste ädelmetaller.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
SV: Paladium eller Platina som investering
« Svar #1 skrivet: tisdag 30, december 2014, 16:30:18 »
Varför gå över ån efter vatten? Guld har ju fungerat som försäkring i 6000 år :D

Du nämner både investering och försäkring i samma fråga. Jag tycker att man ska tänka till varför man vill satsa på ädelmetaller. Som försäkring (värdebevarare) eller investering (värdehöjare)? Palladium, platina och silver har ju även industriellt bruk och kan därför mycket väl vara en bättre investering än guld i normala tider men vill man försäkra sig i orostider så är nog guld ett mycket bättre alternativ då den industriella efterfrågan på de andra metallerna mycket väl kan falla och sänka priset.

Sen ska man inte heller glömma bort igenkänningsfaktorn. Vad tror du är lättast att sälja i orostid, ett välkänt guldmynt eller en palladium tacka?

Så min slutsats är att om du vill försäkra dig så satsa på guld. Vill du däremot spekulera i att andra ädelmetaller kan öka mer i värde så kan nog ingen säga vilket som är det bästa alternativet

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #2 skrivet: tisdag 30, december 2014, 17:32:46 »
Äldre Paladium och Platina mynt Kina Panda kan vara en bra investering.  :D

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: tisdag 30, december 2014, 17:54:04 »
Varför gå över ån efter vatten? Guld har ju fungerat som försäkring i 6000 år :D

Du nämner både investering och försäkring i samma fråga. Jag tycker att man ska tänka till varför man vill satsa på ädelmetaller. Som försäkring (värdebevarare) eller investering (värdehöjare)? Palladium, platina och silver har ju även industriellt bruk och kan därför mycket väl vara en bättre investering än guld i normala tider men vill man försäkra sig i orostider så är nog guld ett mycket bättre alternativ då den industriella efterfrågan på de andra metallerna mycket väl kan falla och sänka priset.

Sen ska man inte heller glömma bort igenkänningsfaktorn. Vad tror du är lättast att sälja i orostid, ett välkänt guldmynt eller en palladium tacka?

Så min slutsats är att om du vill försäkra dig så satsa på guld. Vill du däremot spekulera i att andra ädelmetaller kan öka mer i värde så kan nog ingen säga vilket som är det bästa alternativet

Ok det skulle väl inte vara omöjligt kombinera metallerna som både investering och försäkring? Guld! visst bättre finns knappast men då har man i bakhuvudet det USA:s regering gjorde på 30:talet (konfiskering) ok liten risk i Sverige men dock ändå inte otänkbart. Silver är säkert bättre än nämnda metaller, som du skriver lättare och sälja bl,a, men det vore ändå kul ha lite av någon av dessa metaller också.  :)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #4 skrivet: tisdag 30, december 2014, 18:28:53 »
Beror lite på vad du har för budget och hur du resonerar kring ditt sparande. Undertecknad har ett eller annat mynt av både platina och palladium men jag ser det dem lite som kuriosa och komplement. Allas vår Mod här har jag för mig lade upp en bild på en tacka Rhodium som han införskaffat så nog är vi en och annan pm-bug som inte kunnat låta bli att köpa det mer udda också. Jag skulle dock rekommendera att en ordentlig grund i silver och guld men det är ju trots allt varje resandes ensak.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #5 skrivet: tisdag 30, december 2014, 19:40:26 »
Pratade med Michael From på LibertySilver om de kommer handla med andra ädelmetaller än guld och silver framöver. Ingen efterfrågan var svaret samt att det är momsbelagt. Jag har också sett en och en annan tacka ute på Tradera men de brukar ligga rätt länge och verkar vara svåra att bli av med.

Platinum finns både som vault grams och bullion hos bullionstar.com Kan därför vara ett alternativ då det blir lättare att sälja.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #6 skrivet: tisdag 30, december 2014, 20:37:27 »
Ok det skulle väl inte vara omöjligt kombinera metallerna som både investering och försäkring?
Nej, jag tror inte att man kan slå två flugor i en smäll. Råvarubranschen är bland den mest komplicerade man kan ge sig in på och många har bränt sig genom åren. Ädelmetaller för ett par år sedan och nu de senaste månaderna olja. En råvara som "alla" hävdar är en bristvara, "peak oil" ligger bakom oss och ny utvinning blir allt dyrare. Likväl ställs fundamenta på ända och det finns inga självklarheter och enkla vinster.

Att spekulera i PM är gambling på högsta nivå. Det går att göra stora vinster men också stora förluster. Glöm aldrig att vinst balanseras av risk och girighet är investerarens största fiende.

Däremot tycker jag att det är sunt att äga fysiskt PM som värdebevarare om det monetära systemet kollapsar. Inte primärt för att göra stora vinster utan framförallt bevara värdet av sina besparingar.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Paladium eller Platina som investering
« Svar #7 skrivet: tisdag 30, december 2014, 20:59:48 »
Jag är på Goldfingers sida i denna fråga. Om vi bortser från kuriosafaktorn så är det guld och silver som gäller för fysiskt innehav, helt enkelt för att man måste räkna med igenkänningsfaktorn vid en framtida försäljning. Detta gör att det fysiska innehavet av guld finns som värdesäkring/hedge i mitt fall, silvret finns som en mindre spekulation och om jag köpte platina/palladium/rhodium (vilket jag inte gjort men funderat på) så skulle det vara som just kuriosa.

Om vi å andra sidan inte pratar om värdesäkring utan ren spekulation och inte om fysiskt innehav utan börsen så skulle jag satsa på platina. Viktig, oelastisk, industriell användning, extremt begränsad tillgång geografiskt (i princip bara Sydafrika och Ryssland spelar någon roll).

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Igår kl. 18:50

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Igår kl. 16:48

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n