Författare Ämne: Bakken från Finland  (läst 3682 gånger)

Utloggad Bakken

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Affärsomdömen: 0
Bakken från Finland
« skrivet: onsdag 07, september 2011, 12:37:22 »
Hejsan!

Jag heter Tommy och bor för tillfället i Åbo men är hemma från Österbotten. Jag sålde bort mina aktier för några veckor sedan och tänkte nu ge mig in i ädelmetallhandeln. Jag har inte desto större erfarenhet av guld och silver men läsning här på forumet har gett mig lite mer kött på benen. Tänkte först och främst satsa på 1 Oz silvermynt från välkända distributörer, men letar även dagligen genom köp/sälj sidor efter andra fynd :)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 792
  • Affärsomdömen: 30
Bakken från Finland
« Svar #1 skrivet: onsdag 07, september 2011, 13:15:25 »
Hej, välkommen hit.

Kul med en finlandssvensk. Hur är metallmarknaderna i finland? När du fått lite mer kött på benen skulle det vara intresant med en liten rapport om synen på metaller och utbud i vårt gamla broderland. Hoppas du kommer trivas här i varje fall.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2058
  • Affärsomdömen: 131
Bakken från Finland
« Svar #2 skrivet: onsdag 07, september 2011, 13:21:33 »
Tjena Bakken och välkommen till forumet.

Hoppas du kommer att trivas här.

Utloggad Bakken

• Medlem
  • *
Bakken från Finland
« Svar #3 skrivet: onsdag 07, september 2011, 13:33:25 »
Citat från: SoulCrew
Hej, välkommen hit.

Kul med en finlandssvensk. Hur är metallmarknaderna i finland? När du fått lite mer kött på benen skulle det vara intresant med en liten rapport om synen på metaller och utbud i vårt gamla broderland. Hoppas du kommer trivas här i varje fall.

Jag skulle påstå att utbudet är betydligt sämre än i sverige, finns inga direkt renodlade distributörer, däremot finns det många som köper silver (till mycket låga priser). Sen är ju momsen i finland på liknande nivå som i sverige så det blir att beställa från tyskland bara jag kommer igång. De få som handlar med silver och besitter hyfsad kunskap är ganska bra på att snabbt suga åt sig eventuella fynd, lägg där till att det inte finns något som riktit motsvarar tradera och blocket. Bästa platsen är www.huuto.net, aktionsida som liknar tradera en aning, men utbudet är litet och sidan är ganska råddig.

Det finns förvisso en hel del numismatiker, men de handlar främst med äldre finska mynt och medaljer så premierna är oftast på tok för höga ur investeringssynpunkt.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 792
  • Affärsomdömen: 30
Bakken från Finland
« Svar #4 skrivet: onsdag 07, september 2011, 13:49:39 »
Okej, spontant inbillade jag mig att det kanske borde finnas relativt gott om Ryska mynt i samlarkretsar i Finland beserat på den gemensamma historien. Men rysk valuta kanske aldrig cirkulerade i Finland i större omfattning? Jag anade bra pris på guldrubler tex.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Bakken från Finland
« Svar #5 skrivet: onsdag 07, september 2011, 14:43:09 »
Välkommen hit Bakken!

Det är trevligt att vi nu har medlemmar bosatta i både Sverige, Norge och Finland. Vi har även en tysk här :) Alltid intressant att få lite olika infallsvinklar på ädelmetallmarknaden beroende på land. Hoppas du kommer trivas här :)

Utloggad Bakken

• Medlem
  • *
Bakken från Finland
« Svar #6 skrivet: onsdag 07, september 2011, 15:07:41 »
Citat från: SoulCrew
Okej, spontant inbillade jag mig att det kanske borde finnas relativt gott om Ryska mynt i samlarkretsar i Finland beserat på den gemensamma historien. Men rysk valuta kanske aldrig cirkulerade i Finland i större omfattning? Jag anade bra pris på guldrubler tex.

Finland fick egna mynt 1864 och jag tror att rubel användes i viss utsträckning även efteråt. Jag har hittat flera butiker som säljer rubel, men alla guld och silver har varit slutsålda med undantag för några Ag 33,3gr. 900/1000. Olympics mynt från Leningrad Mint. Sen finns det även en massa Nordkoreanska och mongoliska silvermynt som kunde vara intressanta för en samlare.

Utloggad Bakken

• Medlem
  • *
Bakken från Finland
« Svar #7 skrivet: onsdag 07, september 2011, 15:09:30 »
Tack ska ni ha! Känner mig välkommen i denna lilla och ytterst gemytliga samling :)

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
Bakken från Finland
« Svar #8 skrivet: onsdag 07, september 2011, 17:09:47 »
finnar skrämmer mig, speciellt kvinnor.  :D tempramentsfull= finländare. men annars är ni trevliga, speciellt mumintrollsfinlänsksvenskarna  :o

okej, välkommen.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

1oz Philharmoniker 2011 *sänkt pris* by Morgan
Igår kl. 20:54

1kg silvertacka by Tsilver
Igår kl. 16:22

Ny medlem by SilverHulken
Igår kl. 12:58

Säljes: silver! by Micromax
Igår kl. 10:43

3 guldmynt by krille1337