Författare Ämne: 1/10 Oz Silver - skulle du arbeta en hel dag för detta?  (läst 4279 gånger)

Utloggad Stackarn

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 5
1/10 Oz Silver - skulle du arbeta en hel dag för detta?
« skrivet: lördag 06, december 2014, 11:22:23 »

Beroende på naturligtvis vad man kan köpa för det:)
Ganska vinklat men ändå rätt intressant om silvrets historiska värde !
Om man inte tar det så extremt, men leker med tanken att nån gång en 1 Oz:are om dagen för 8-timmars kontorskneg skulle vara OK pröjs.
Gör ju att man inte känner sig helt fel ute och besöker köp-knappen allt oftare.....

Utloggad silverrunner

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Affärsomdömen: 3
SV: 1/10 Oz Silver - skulle du arbeta en hel dag för detta?
« Svar #1 skrivet: söndag 07, december 2014, 12:21:32 »
Silver är undervärderat och har stor potential idag.

Men..

Chris Duane är en av dom man inte ska lyssna på när det kommer till silver. Enda han vill är att sälja sina "mynt" med hög premium till folk som tror att världens undergång knackar på dörren.

Hans råd har varit:
Köp vid 35..
Köp vid 30..
Köp vid 25..
Köp vid 20.. Silver kan omöjligt sjunka lägre..
Köp vid 17..
Köp vid 15..

Man måste kolla vad folk har för ekonomiska intressen i vad dom säger.. En säljare som vill sälja en produkt kommer aldrig att ge råd som är bäst för köparen.

kände bara att jag var tvungen att vädra mina åsikter om denna man..

Utloggad Wrathier

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: söndag 07, december 2014, 14:29:26 »
Folk som tror att världens undergång knackar på dörren - Det ved man jo aldrig, om den gør.

Men om du har tid, altså 10-20-30 år, så er det da meget sjovt, at samle lidt sølv.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #3 skrivet: söndag 07, december 2014, 18:33:19 »
Silver är undervärderat och har stor potential idag.

Men..

Chris Duane är en av dom man inte ska lyssna på när det kommer till silver. Enda han vill är att sälja sina "mynt" med hög premium till folk som tror att världens undergång knackar på dörren.

Hans råd har varit:
Köp vid 35..
Köp vid 30..
Köp vid 25..
Köp vid 20.. Silver kan omöjligt sjunka lägre..
Köp vid 17..
Köp vid 15..

Man måste kolla vad folk har för ekonomiska intressen i vad dom säger.. En säljare som vill sälja en produkt kommer aldrig att ge råd som är bäst för köparen.

kände bara att jag var tvungen att vädra mina åsikter om denna man..

Man bör lyssna på alla och ingen. Det är viktigt att man skaffar sig en egen uppfattning om hur saker ligger till. Ett kritiskt öra och öga behövs alltid. Speciellt om det man läser och hör stämmer väldigt bra med ens egna uppfattningar.

Chris Duane har mycket intressant att komma med och därför är det dumt att till fullo förkasta hans idéer. Det finns också en del som tyder på att han blev utsatt för en komplott. Du kan här få en annan syn på saken:

https://www.youtube.com/watch?v=cf_FGqb9mQs

Utloggad Stackarn

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #4 skrivet: måndag 08, december 2014, 22:52:38 »
Gokväll

Hade inte för avsikt med inlägget att säga "Bu" eller "Bä" om denne man :)
Det finns ju så oerhört mycket tyckare och experter därute så man blir ju mörkrädd.
Och man får ta det mesta med rejäl näve salt och bilda sig sin egen uppfattning tycker jag iaf!

Själv har jag till slut min egen uppfattning och investeringsfilosofi. Bra eller dåligt jaja det får tiden såklart utvisa.
Det svåraste tycker jag inte är att införskaffa denna uppfattning eller filosofi - utan att behålla den, hyfsat likt från vecka till vecka.

Några parametrar jag brottas med som säkert många andra nykomlingar och kanske även rävar.
- Hur mycket % av portföljen i ädelmetaller ?
- Över hur lång tid ska man bilda sitt medelvärde (om man går in ifrån 100 räntepapper och aktier) ?
- Hur mkt % guld kontra % silver ?
- Hur mkt tackor jämfört med mynt
- etc. etc...

Ja men sen då ?
När man äntligen landat i en strategi som passart måste man ju självklart revidera den något ibland (men inte varje vecka ajabaja..)
Rebalansering är ju något jag tror på. Urgammalt begrepp som är är så enkelt men ack så svårt, åtminstone psykiskt att följa tycker jag personligen.
Sälj när det är dyrt & köp när det är billigt och behåll samma % i portföljen hela tiden. Varför är det så svårt med aktier - hoppas det är lättare med ädelmetaller!

Naturligtvis beror det på vad man har för syfte långsiktigt.
Jag tycker det är intressant att kategorisera... och detta är min lilla tolkning hur folk ser på ädelmetaller.

"Samlaren" - tycker det är kul och tjänar sig en slant då och då
"Hedgaren" - Är inte så intresserad av ädelmetaller men har läst att det går upp när börsen går ned
"Investeraren" - Tror mycket på ädelmetaller långsiktigt, som inflationsskydd och trygg investering. Ser ädelmetaller som försäkring mot diverse otyg som staten hittar på.
"Optimisten" - Tror obevekligt på ädelmetaller ar en så stor del av portföljen i det så att det kan svida rejält när spot faller.
"Mad Max:aren" - Ja han som säljer allt och belånar sig 100% och dundrar på youtube om 1000 dollar / Oz eller mer för silver (kan det väl dock bli när hyperinflationen tar fart... :-X)

Vore kul om nån har fler kategorier att nämna här eller är jag ute och cyklar :)

Jag är nog en hybrid av "Samlaren" och "Investeraren" tror jag.
MEN - det är här klippet kommer in och tar fram lite "Optimisten" i mig, och får mig kanske vilja justera % siffrorna ovan.  8)
För det är ju rätt sällan man ser liknande referenser till vad silver skulle kunna vara värt i det dagliga livet. Det är ju så mycket spekulation och statistik och siffror mest annars.
Men han går ju bort sig något i att nämna soldater som förmodligen hade noll i utgifter och plockar hem ett par uns i månaden.
Det är ju mer än en del lägger undan i dagens nollräntesverige. Sen undrar man ju om de hade nåt utrymme för löneförhandling på den tiden... mja.. det kanske var arbetsgivarens marknad.

Mycket forskning tyder ju dock att det historiska medelvärdet alltid återkommer förr eller senare.
I någon mån tror jag det stämmer, speciellt när det gäller GSR som är på tok för hög i min mening.
Problemet är ju att man inte vet när det är sker såklart... :P

Ja men det var alles för nu, sov gott
Stackarn   
« Senast ändrad: måndag 08, december 2014, 23:03:43 av Stackarn »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kul! by 9darter
Idag kl. 11:24

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Sarek
Igår kl. 19:20

Godkväll by toblov
Igår kl. 14:32

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
onsdag 08, juli 2020, 22:50:20

Falska mynt på tradera? by Power2008
onsdag 08, juli 2020, 10:27:15

Jag Lotta är ny här by Au
onsdag 08, juli 2020, 10:18:30

ny (le_sand) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:46

Bara saklig investering, ska absolut inte få habegär efter sällsynta mynt... ;-) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:20

Ohoj! by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:34:06

The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit. by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:33:52

Ny Medlem med många planer by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:33:37

Ny på forumet by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:55

Ny(mrs.sunshine) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:32

Inledande hej. (Nalliwer) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:32:09

Nu på forumet (Andman) by vonswartz
onsdag 08, juli 2020, 00:31:46