Författare Ämne: Stora dryckestråden  (läst 25750 gånger)

Utloggad Åbama

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
Stora dryckestråden
« Svar #15 skrivet: onsdag 07, september 2011, 01:08:30 »
•   Trevlig miljö med vacker utsikt
•   Knarrig skinnfåtölj av bekväm club-modell
•   Fotpall
•   Trevlig intellektuellt sällskap att diskutera med eller en mycket god bok
•   Lite Claude Debussy svagt i bakgrunden
•   Ron Botran en utmärkt mörk sockerrörs-rom från Guatemala
•   En Padron- eller en Cohibacigarr i mungipan

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Stora dryckestråden
« Svar #16 skrivet: söndag 27, oktober 2013, 17:08:36 »
Har smakat en mycket god porter.
Mermaid porter, den kom ut till firande av hela Danmarks symbol "den lille havefru" fyller 100år nu i höst.
Jacobsen (Carlsbergs grundare) skänkte statyn till Köpenhamn och följdriktigt har Carlsberg gett ut denna porter 10% abv och med inslag av ostron och saltgräs.
Dock lite omständigt beställa den finns bara på Carlsbergs besökcenter i Köpenhamn, eller i deras webbutik www.visitcarlsberg.com, vilket jag valde att köpa ifrån.
Pris 17€ för ett 2pack+100kr i frakt.
Tur jag köpte många för den var något helt extra för den som gillar mörk smakrik porter.

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Stora dryckestråden
« Svar #17 skrivet: söndag 27, oktober 2013, 22:07:19 »
Kristensson väckte liv i en gammal tråd, och visst lät den bra den här mörka portern – någonting i min smak.
Men snål som man är så backade jag i dörren när jag såg priset (den har gått upp 1€ sedan kristensson postade  :D)
Så 80:- för en 75 cl flaska, och så frakt på det. Nja jag tror jag väntar till jag hittar någonting annat…

Utloggad Frederyck

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
Stora dryckestråden
« Svar #18 skrivet: söndag 27, oktober 2013, 22:29:04 »
Kristensson väckte liv i en gammal tråd, och visst lät den bra den här mörka portern – någonting i min smak.
Men snål som man är så backade jag i dörren när jag såg priset (den har gått upp 1€ sedan kristensson postade  :D)
Så 80:- för en 75 cl flaska, och så frakt på det. Nja jag tror jag väntar till jag hittar någonting annat…


80 pix för en flaska med bra/fantastiskt innehåll ser jag inte som ett hinder. Jämför med vad man betalar för massproducerad skräpöl på krogen... För att inte tala om priserna på mina favoritdroppar från Bordeaux respektive Champagne! :)

Utloggad machinshin

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
SV: Stora dryckestråden
« Svar #19 skrivet: söndag 27, oktober 2013, 22:39:25 »
Om ni är i Dublin så gå till Porterhouse och köp deras Plain Porter. Har utsetts till världens bästa Porter.  Helt jäkla underbar och en pint för 6 eur. 

http://www.ratebeer.com/beer/porterhouse-plain-porter/11378/

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Stora dryckestråden
« Svar #20 skrivet: söndag 27, oktober 2013, 22:54:17 »
Om ni är i Dublin så gå till Porterhouse och köp deras Plain Porter. Har utsetts till världens bästa Porter.  Helt jäkla underbar och en pint för 6 eur. 

http://www.ratebeer.com/beer/porterhouse-plain-porter/11378/

Man behöver inte åka så långt för att få känna på den smaken, utan den portern finns som beställningsvara på Systembolaget Men det är i "kolli om 24 st." vilket kan bli lite av en en chanstagning.

Utloggad machinshin

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
SV: Stora dryckestråden
« Svar #21 skrivet: söndag 27, oktober 2013, 23:01:04 »
Det visste jag inte =)   (lite roligt då jag själv jobbat på bolaget för några år sedan)     

Men gillar man porter så är det inte en chansning =)   eller ja,  det beror ju på vad den kostar.

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Stora dryckestråden
« Svar #22 skrivet: måndag 28, oktober 2013, 14:26:34 »
En lågpris variant på Porter är att köpa Carnegieporter och ställ undan den i några år.

Den får en alldeles gudomlig smak efter en 6-10år.
Man köper en back vartannat år och ställer undan, så när den äldsta är minst 6 år så börjar man konsumera, och om man gillar det man smakar så köper man nytt i samma omfattning som man konsumerar.

Detta kräver både utrymme och (tyvärr) tålamod. Men vad gör man inte för en God Porter.

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Stora dryckestråden
« Svar #23 skrivet: måndag 28, oktober 2013, 15:00:12 »
En lågpris variant på Porter är att köpa Carnegieporter och ställ undan den i några år.

Den får en alldeles gudomlig smak efter en 6-10år.
Man köper en back vartannat år och ställer undan, så när den äldsta är minst 6 år så börjar man konsumera, och om man gillar det man smakar så köper man nytt i samma omfattning som man konsumerar.

Detta kräver både utrymme och (tyvärr) tålamod. Men vad gör man inte för en God Porter.

Jag rekommenderar detta varmt. Har gjort så sedan 1987 och porter mår som bekant finfint av att lagras på flaska. Dock är det nu total villervalla i matkällaren med alla möjliga årgångar som jag helt tappat kollen på vilka vi druckit vid vilken ålder. Det spelar nu inte så himla stor roll, för de åldras ganska likartat, det är liksom inte som viner är vissa årgångar är bättre och mer lagringståliga än andra.

Jag har faktiskt kvar nåt halvdussin från sent åttital som jag borde testa igen (vet faktiskt inte om de blir dåliga om de lagrats så länge, har nog inte öppnat någon som legat längre än femton år och den var väldigt fin).

Jag rekommenderar den gamla klassiska kombinationen porter och gräddtårta vilket kan låta lite udda, men är väldigt trevligt.

august

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Stora dryckestråden
« Svar #24 skrivet: måndag 28, oktober 2013, 15:04:34 »
Om vi nu är inne på lite recept så tycker jag hemmalagad riktigt kladdig kladdkaka med vispgrädde passar utmärkt till en god Porter.

Utloggad Frederyck

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
SV: Stora dryckestråden
« Svar #25 skrivet: måndag 28, oktober 2013, 15:23:43 »

Jag rekommenderar detta varmt. Har gjort så sedan 1987 och porter mår som bekant finfint av att lagras på flaska. Dock är det nu total villervalla i matkällaren med alla möjliga årgångar som jag helt tappat kollen på vilka vi druckit vid vilken ålder. Det spelar nu inte så himla stor roll, för de åldras ganska likartat, det är liksom inte som viner är vissa årgångar är bättre och mer lagringståliga än andra.

Jag har faktiskt kvar nåt halvdussin från sent åttital som jag borde testa igen (vet faktiskt inte om de blir dåliga om de lagrats så länge, har nog inte öppnat någon som legat längre än femton år och den var väldigt fin).




Man har ändrat receptet på Carnegie Porter genom åren, flera gånger. Bland annat har man ändrat jästsort några gånger. Carnegi Porter som görs idag är inte helt och hållet samma dryck som tillverkades på 80-talet. Kolla gärna den här sidan som har mer information. (Och läs kommentarerna för fylligare information!)


http://www.ofiltrerat.se/2010/07/carnegie-porter-nar-var-hur.html


Eftersom jag själv inte är särskilt förtjust i porter så har jag ingen åsikt om när drycken skulle ha varit "bäst" genom historien. :)

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Stora dryckestråden
« Svar #26 skrivet: måndag 28, oktober 2013, 16:28:38 »
ingen åsikt om när drycken skulle ha varit "bäst" genom historien. :)

           Det är väl ungefär som det är med en Tuborg




Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Stora dryckestråden
« Svar #27 skrivet: måndag 28, oktober 2013, 19:56:00 »
Carnegie har ju som vi förstått tillverkats vid en del olika bryggerier genom åren .
Från Carnegiebryggeriet i Göteborg till idag vid Carlsbergs Falcon bryggeri i Falkenberg.
Bryggeriet i Falkenberg hade tidigare en utmärkt Porter vid namn Gammelbryggd , den med en öppnare hängandes runt halsen.
Denna blev med lagring allt bättre och godare.
Genom sammanslagningen med Pripps och Carlsberg fick den dock ge vika för Carnegie som var den mer kända Portern.
Den Porter som idag tillverkas är dock väldigt OK för sitt pris den vinner dock mycket på att lagras i ett antal år.

Utloggad trolljägarn

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 2
SV: Stora dryckestråden
« Svar #28 skrivet: måndag 28, oktober 2013, 20:25:19 »
Bowmore nämndes tidigare i tråden, vill rekommendera denna jag med och beskriver den som rökig men angenäm.
Därtill vill jag slå ett slag för black grouse - en prisvärd rökig whisky (kostar typ som en famous).
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=10447

Utloggad machinshin

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
SV: Stora dryckestråden
« Svar #29 skrivet: tisdag 29, oktober 2013, 16:21:52 »
Jag får nog säga att jag tycker för sötsaker som tårtor och kladdkakor så passar ett bra dessertvin bättre än porter =)     

Följ bara grundregeln. Vinet skall vara sötare än desserten =)



Ett gott tips till en chokladdessert typ kladdkaka   så pröva detta   Commandaria St John   Helt jäkla underbar.





 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15