Författare Ämne: Stora dryckestråden  (läst 25247 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Stora dryckestråden
« skrivet: måndag 05, september 2011, 21:06:25 »
Eftersom det visar sig att ett flertal av oss är livsnjutare (ett gemensamt karaktärsdrag för ädelmetallnördar?) och vissa kanske t om kallar sig konnässörer, så beslöt jag mig för att starta en dryckestråd! Här kan ni tipsa om och diskutera olika sorters vuxendrycker såsom öl, vin eller whisky.

Lättdryck kan diskuteras i en annan tråd, om behov finnes...  ;)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Stora dryckestråden
« Svar #1 skrivet: måndag 05, september 2011, 23:19:17 »
Dryckestråd på en måndag? Kan börja med att tipsa om en för mig ny bekantskap, baltiska ölet Kuld. Riktigt trevlig med rik humlesmak men också en hel del honung. Känns väldigt \"medeltid\". 4 solar!

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Stora dryckestråden
« Svar #2 skrivet: måndag 05, september 2011, 23:29:00 »
Citat från: Baltikinkasso
Dryckestråd på en måndag? Kan börja med att tipsa om en för mig ny bekantskap, baltiska ölet Kuld. Riktigt trevlig med rik humlesmak men också en hel del honung. Känns väldigt \"medeltid\". 4 solar!

Låter lite som Newcastle Brown Ale. Väldigt söt och god öl, men inte för många under samma kväll. Undrar om Kuld finns på bolaget här i Svedala månntro?

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
Stora dryckestråden
« Svar #3 skrivet: tisdag 06, september 2011, 08:38:52 »
Citat från: Silverräven
Citat från: Baltikinkasso

Låter lite som Newcastle Brown Ale. Väldigt söt och god öl, men inte för många under samma kväll. Undrar om Kuld finns på bolaget här i Svedala månntro?

Monopolet levererar, och det fullständiga namnet är Saku Kuld.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Stora dryckestråden
« Svar #4 skrivet: tisdag 06, september 2011, 09:07:31 »
Jag dricker gärna drycker åt det lite sötare hållet.

Här kommer ett tips på kvalité.

Stor konjakskupa fylld med is.
4 cl mörk rom.
4 cl Kaluha
Vaniljcigarr/cigarill
Mjuk fotölj med fotpall.
Gärna en bra fotbollsmatch på dumburken.
Njut. :)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
Stora dryckestråden
« Svar #5 skrivet: tisdag 06, september 2011, 15:06:12 »
Till det utmärkta Saku Kuld tar men naturligtvis också ett litet glas kyld Vanatallin, 40% för den försiktige och 50% för den mer djärve. Tror även det finns en 45% för den som har svårt välja.

Vanatallin liksom Saku Kuld är tillverkade i Estland, dom kan på andra sidan pölen också.

Det är inte som Brown Ale och man kan dricka många om man känner för det.

Passande nog så betyder Kuld just Guld, dessutom är flaskan snygg

Utloggad Andreas

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
Stora dryckestråden
« Svar #6 skrivet: tisdag 06, september 2011, 15:39:50 »
Våga byta ut fredagswhiskyn eller cognac mot den utmärkta årgångsromen. \"Plantation\" är lysande och brukar uppskattas även av det kvinnliga könet.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Stora dryckestråden
« Svar #7 skrivet: tisdag 06, september 2011, 15:46:41 »
Jag skall kolla upp Kuld nästa gång det blir dags för lite njuting i form av jästa maltdrycker :)

Mitt bidrag till tipsandet blir whisky: Caol Ila, 12-årig. En skotsk single malt med utmärkande rökighet. Denna whisky klarar jag bara ett eller två glas på en kväll, sedan krullar tungan ihop sig :P Det är den enda whisky jag haft smak av i munnen på morgonen dagen efter, så man bör gilla rökighet för att uppskatta Caol Ila. Den räcker länge med andra ord!

Såg precis att det finns en mängd olika varianter hos bolaget, men jag har hittills bara testat den 12-åriga standardtappningen.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
Stora dryckestråden
« Svar #8 skrivet: tisdag 06, september 2011, 16:01:28 »
Caol Ila är en favorit, en bra inkörsport till Islay-whiskyn. Rökig, men absolut inte i klass med tuffingarna Ardbeg och Laphroaig. Gillar du Caol Ila måste du testa Bowmore, och då helst Mariner som är helt fantastisk med sin sälta. Även Bowmore Enigma är fin. Jag tror inte dessa finns på Systemet utan måste handlas utomlands.

Utloggad Andreas

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
Stora dryckestråden
« Svar #9 skrivet: tisdag 06, september 2011, 16:08:09 »
När det gäller whisky, så beror det ju på om man vill ha en vanlig single malt, en som är rökig eller en som är lagrad på sherry fat. Jag gillar alla men just nu så väljer jag de sötare varianterna. Jag kan rekommendera en irländsk single malt whisky, \"Redbreast\", Pure pot still. En mycket god whisky till ett högst rimligt pris.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
Stora dryckestråden
« Svar #10 skrivet: tisdag 06, september 2011, 17:14:35 »
Mr Libertad

Då borde du prova Drambuie om den inte är bekant, en örtlikör, söt men inte sliskig, 40%. Fantastiskt gott en höstkväll när man vill ha något värmande och lite sött.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
Stora dryckestråden
« Svar #11 skrivet: tisdag 06, september 2011, 21:51:03 »
Drambuie går även bra att dricka tillsammans med frun då den är lite sötaktig.

Mina herrar ni som gillar rökig whisky varför inte prova det med en rökig öl till.

Rauchbeer heter den finns hos en del system, måste beställas hos andra.
Ingen öl man dricker massor av men en sådan till en rökig whisky är något av en naturupplevelse.

Inköpte förra veckan JURA och Quater Cask Laphroaig, inväntar nu bara rätt tillfälle att avnjuta de.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
Stora dryckestråden
« Svar #12 skrivet: tisdag 06, september 2011, 21:57:42 »
Mina vænner..

Jag tycker dyrøl och dyrsprit ær øverværderad. Efter tre øl eller tre groggar ær det mesta samma ændå så ; och en riktig man dricker och æter allt! ;-)

Gør så hær. Sætt ett sexpack i kylen, se till att du maximerade kr/flaska nær du køpte den och se till att køpa några extra Oz Ag før pengarna ni får øver.

Se till att ha køpt NFL Gampass eller liknande så du kan se på NFL matcherna nær du vill, hur många gånger du vill. Njuuuuuuuuut.. i soffan.. hela vægen fram till Super Bowl.

Go 49ers!!!
Mvh,
Mowi

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Stora dryckestråden
« Svar #13 skrivet: tisdag 06, september 2011, 22:47:24 »
Citat från: mowi_af
Mina vænner..

Jag tycker dyrøl och dyrsprit ær øverværderad. Efter tre øl eller tre groggar ær det mesta samma ændå så ; och en riktig man dricker och æter allt! ;-)

Gør så hær. Sætt ett sexpack i kylen, se till att du maximerade kr/flaska nær du køpte den och se till att køpa några extra Oz Ag før pengarna ni får øver.

Se till att ha køpt NFL Gampass eller liknande så du kan se på NFL matcherna nær du vill, hur många gånger du vill. Njuuuuuuuuut.. i soffan.. hela vægen fram till Super Bowl.

Go 49ers!!!
Mvh,
Mowi

Personligen skulle jag hellre spara in pengarna på NFL och lägga dem på några goda öl eller en fin whisky i stället och dra på lite go musik i högtalarna när man sjunker ner i soffan. Blaskig öl kan man dricka ute på krogen när berusningen har högre prioritet än smaken ;)

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
Stora dryckestråden
« Svar #14 skrivet: tisdag 06, september 2011, 23:58:36 »
Citat från: Silverräven
Citat från: mowi_af
Mina vænner..

Go 49ers!!!
Mvh,
Mowi

Personligen skulle jag hellre spara in pengarna på NFL och lägga dem på några goda öl eller en fin whisky i stället och dra på lite go musik i högtalarna när man sjunker ner i soffan. Blaskig öl kan man dricka ute på krogen när berusningen har högre prioritet än smaken ;)

Spara in på NFL? NFL är en ren investering.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 08, maj 2026, 18:09:42

Irankriget by gbz
onsdag 06, maj 2026, 22:08:32

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by Rixen82
måndag 04, maj 2026, 00:06:04

Goldsilver.be by AlbrechtDurer