Författare Ämne: Ordlista för ädelmetallssamlare  (läst 79939 gånger)

Inloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 340
  • Affärsomdömen: 40
SV: Ordlista för ädelmetallssamlare
« Svar #30 skrivet: lördag 10, oktober 2015, 09:40:08 »
Kan Någon Förklara lite mer om begreppet PRIVY MARK
Mvh

Jag är ingen expert så jag kan ha fel i detta. Min tolkning är dock den att detta bara är ytterligare ett sätt att tjäna pengar på samma mynt, från samlare som vill ha fulla serier. När de lägger på ett nytt tecken, symbol eller bild. Som tex när de lägger in en bild på en tiger på ett lunar II year of the dragon mynt.

Förr var det väl mer för att visa härstamning av myntet.

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 501
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #31 skrivet: lördag 10, oktober 2015, 09:46:49 »
Mvh

Jag är ingen expert så jag kan ha fel i detta. Min tolkning är dock den att detta bara är ytterligare ett sätt att tjäna pengar på samma mynt, från samlare som vill ha fulla serier. När de lägger på ett nytt tecken, symbol eller bild. Som tex när de lägger in en bild på en tiger på ett lunar II year of the dragon mynt.

Äntligen! han har väntat i två år på att få svar på den frågan  ;)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2194
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #32 skrivet: lördag 10, oktober 2015, 10:56:27 »
Skrivet och postat idag...
På äkthetsintygen på mitt guld står det "assayer si och så". En person alltså. Vad gör han och hur översätts assayer? Intygare? Granskare?
Snabbt svar och inga två års väntetider här inte  :D

Det franska ordet essayer betyder analysera. På äkthetsstämplarna, om det är på franska står det Essayeur Fondeur efter symbolen för tillverkaren. Fritt översatt så betyder det: den som har analyserat guldet och gjuteriet.
Är det på engelska står det MELTER & ASSAYER tillsammans med symbolen för tillverkaren.
« Senast ändrad: lördag 10, oktober 2015, 14:39:04 av Sarek »

Inloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 340
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #33 skrivet: lördag 10, oktober 2015, 12:12:38 »
Mvh

Äntligen! han har väntat i två år på att få svar på den frågan  ;)

Haha, jag såg 7 Okt. men la inte märke till 2013.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #34 skrivet: lördag 10, oktober 2015, 13:28:26 »
Några definitioner. De går säkert att göra tydligare och bättre för den som känner sig manad.

Mycket här handlar om råvarumarknaden. En del kan vara bra att känna till om man vill investera i guld som man inte har i byrålådan.

Clearing house En finansinstitution som har rättigheter att sälja och köpa terminer och metaller i en råvarubörs på så sätt att de kan avsluta affärer mellan parter utan att behöva blanda in tredje part. Dessa har oftast kunders och eget fysiskt guld förvarat i eget valv. Enklare uttryckt är dessa en förlängd arm av råvarubörsen.

bullionbank Se Clearing house.

Fysiskt guld Självaste guldmetallen. De flesta guldbenämningar i investeringssammanhang rör inte metallen utan något som representerar metallen. Se Pappersguld.

Pappersguld En bit papper som fungerar som substitut för fysiskt guld och i själva verket inte är något annat än en skuldsedel, exempelvis guldcertifikat. Begreppet har utökats till att även definiera digitala substitut för fysiskt guld. Enkelt kan sägas att allt guld som inte är den fysiska metallen guld är pappersguld.

(Ut)allokerat guld Allokerat guld är fysiskt guld som förvaras i någon annans regi. Motsatsen, oallokerat guld, är pappersguld. En stor del av centralbankernas guld är allokerat. Att allokera guld innebär att man ökar motparsriskerna. På centralbanksnivå är detta normalt inte ett problem för guldstöld innebär iskalla relationer och krig. Ingen kan dock känna sig fullständigt säker på att guldet verkligen existerar. Därför utförs kontroller och registering av guld. Tyvärr är dessa kostsamma och centralbankerna slarvar. Som privatperson har man inte mycket att sätta emot om det guld man tror man har inte finns.

Guldkonto Ett guldkonto som representerar guldinnehav. Oftast rör det sig om pappersguld. Även om det representerar allokerat guld är det svårt att veta om guldet verkligen finns.

Guldfond En form av pappersguld. Fonden kan helt eller delvis vara backat av fysiskt guld, men osäkerheten är densamma som för allokerat guld. En känd guldfond är ETF-fonden GLD. Tidigare bestod innehavet av 100 % guld enligt prospektet men detta har ändrats och frågan är hur stor andel fysiskt guld fonden verkligen representerar?

Guldlån Ett lån av fysiskt guld med ränta i fiat. Ett försök att få avkastning på fysiskt guld. Centralbanker lånar ofta ut sitt guld till bullionbanker. Det fysiska guldet ersätts med pappersguld.

Gold lease rate GLR är räntan som betalas vid guldlån.

Goldswap En sorts guldlån med säkerhet i fiat. Man byter ut guldet mot pengar och ett kontrakt om att byta tillbaka guldet med ränta till bestämt pris. Används bl.a. av centralbanker. En goldswap innebär i praktiken att guldet ersätts med pappersguld och ett valuta-lån.

Selling forward Det betyder att man säljer guld eller annan råvara man inte har i besittning. Det är så en råvarubörs är tänkt att fungera. Man säljer framtida produktion via termin för att försäkra sig om ett visst pris. Problemet idag är att man säljer råvaror man aldrig har för avsikt att leverera och inte heller kan producera.

Contango När spotpris är lägre än terminspriserna. Detta bör vara normalfallet eftersom lagring av råvaran kostar pengar.

Backwardation Motsatsen till contango och betyder att priset på terminskontrakt med leverans av råvara i framtiden är lägre än nuvarande spotpris.

GOFO GOFO, eller Gold forward rate, är den procentuella skillnaden mellan spotpris och terminspris efter GLR och lagringskostnader räknats in. Är GOFO negativ uppstår arbitragemöjligheter då man kan sälja det fysiska guld man har idag och vid samma tillfälle köpa ett kontrakt och få guldet levererat i framtiden med vinst. Negativ GOFO indikerar en skev marknad och brist på råvaran. Kan uppstå när för mycket guld som inte finns har sålts. Sedan nov 2014 till idag (okt 2015) har GOFO varit negativ i terminer med kortare leveranstid.

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #35 skrivet: onsdag 18, maj 2016, 15:37:23 »
Jag vet inte hur detaljerade ni är i ordlistan, men jag undrar om restrike och mjölkfläckar.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1466
  • Affärsomdömen: 94
« Svar #36 skrivet: onsdag 18, maj 2016, 19:52:36 »
Restrike kallas det när ett myntverk gör fler mynt av en gammal upplaga. Ex om forumet skulle (dess moderatorer) bestämma att fler swea 2013 skulle tillverkas skulle dessa nya mynt vara en restrike.

Mjölkfläckar eller mer känt som milkspots är vita fläckar som är vanligt på bullionmynt. Vad som orsakar dem är inte 100% klart. Googla på milkspots så finns det tonvis att läsa.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem : Stackollector by zodiac
Igår kl. 23:34

5 stycken 1/4 Guldmynt säljes - Australisk Guld Kangaroo by sputnik
Igår kl. 23:12

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by zodiac
Igår kl. 22:55

Svårvärderat Bob Marley 1995 silvermynt by Nyberg
Igår kl. 20:03

1 oz Guld MS70 Libertad 2016 by Smaug
söndag 16, mars 2025, 10:15:08