Författare Ämne: Avkastning på fysiskt guld och silver, går det?  (läst 84167 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1566
  • Affärsomdömen: 408
  • "Allting är relativt"
SV: Avkastning på fysiskt guld och silver, går det?
« Svar #30 skrivet: lördag 21, juni 2014, 20:48:08 »

Gillar t.ex att nästan 10 kkr ryms i plånbokens myntfack utan att synas alls, i flygplatskontrollen.
Har du testat detta i praktiken? Jag har funderat på att stoppa några 20 Franc i plånboken vid resa men ännu inte gjort det.

Jag hade några guld mynt när jag flög från Arlanda till Luleå (Kallax) i fickan. Det var då i maj månaden. Inga som helst problem med flygkontrollen. Dock jag hade inte så mycket guld, totalt vikt var mindre än 1 kg 1 oz. :D
« Senast ändrad: lördag 21, juni 2014, 20:51:29 av Fantom »

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #31 skrivet: söndag 22, juni 2014, 20:32:28 »
Jag har alltid fractionals, dvs 1/10oz-1/2oz Pandor, i myntfacket nar jag flyger hem fran Kina. Jag har ett system dar jag skyddar dessa fractionals med visitkort och ibland speciella plastfickor som passar bra.(de man far fran PandaAmerica t ex)

Forutom det brukar jag ha 500g (16oz) Silver och 50g (1.6oz) Guld graderade i NGC slabs i min ryggsack.

De sista gangerna har de alltid stoppat mig i scannen och fragat om vad jag har i ryggsacken. Jag sager coins (eller bi(币) pa Kinesiska) och efter en snabb koll kommer jag alltid igenom.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #32 skrivet: lördag 08, november 2014, 00:26:45 »
Det går bevisligen att få avkastning genom att handla allokerat även i en nedtrend.

Jag stackar för lång sikt men har sedan sommaren 2013 också använt BullionVault. Det jag stackar har jag precis som alla andra haft negativ avkastning på sedan toppen. Det jag har på BullionVault försöker jag sälja när det rekylerar ned och köpa när det vänder upp. Jag använder också BV för att balansera min GSR. Handeln har i de större swingarna givit mellan 5-10 %  minus courtage (2 * 0,5 %) och två "småtsummor"/mån för lagring och försäkring. Spotpriserna har sjunkit men innehavet har vuxit en aning.

För att köpa och sälja fysiskt som man har i handen och få avkastning på det kräver mycket mer än BV. Jag skulle inte klara att göra det med vinst i dagens marknadsläge, men man kan ju minska förlusterna.

GLD och SLV som någon nämnde är absolut inte att rekommendera. Enligt Harvey Organ har SLV inget silver och GLD har bevisligen bytt ut guld mot papper. Han skrev senst igår:

The two ETF’s that I follow are the GLD and SLV. You must be very careful in trading these vehicles as these funds do not have any beneficial gold or silver behind them. They probably have only paper claims and when the dust settles, on a collapse, there will be countless class action lawsuits trying to recover your lost investment.

There is now evidence that the GLD and SLV are paper settling on the comex.

http://www.silverdoctors.com/may-day-may-day-gofo-rates-move-into-severe-backwardation/

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2111
  • Affärsomdömen: 50
Avkastning på fysiskt guld och silver, går det?
« Svar #33 skrivet: lördag 08, november 2014, 01:26:38 »

Jag stackar för lång sikt men har sedan sommaren 2013 också använt BullionVault. Det jag stackar har jag precis som alla andra haft negativ avkastning på sedan toppen. Det jag har på BullionVault försöker jag sälja när det rekylerar ned och köpa när det vänder upp.
Jag använder också BullionVault, med exakt samma avsikt. Dock måste jag erkänna att jag varit betydligt bättre på att köpa på dippar än på att sälja på de små toppar som varit.

Detta bekymrar mig dock inte ett dugg eftersom jag främst ser BV som en mekanism för försäljning efter en lite större uppvärdering (efter en sådan har jag lovat mig själv att sälja en del, men vill då slippa trassla med fysisk försäljning till fysiska personer eftersom det tar mycket längre tid).

Det gör att idag är det viktiga bara att samla lite metall hos BV samt testa maskineriet så att man vet exakt hur man skall göra den dag det blir aktuellt.

Utloggad batsmans

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #34 skrivet: fredag 14, november 2014, 21:30:02 »
Är det nån här på forumet som gjort detta på riktigt?

Först måste jag bara tacka den medlem som startade denna tråden och introducerade mig för GSR. Det har berikat mitt liv denna veckan, och förmodligen mycket längre tid än så. :)

Jag har haft denna fliken uppe hela veckan, och när jag fått en timme över så har jag tänkt att jag skulle läsa genom vad ni har att säga. Men jag fastnade på första inlägget i och med att jag inte hade en aning om vad GSR var och  fick läsa på innan jag gick vidare. Nu, tre dagar senare så har jag en bättre koll, och jag har skummat genom tråden, och det verkar onekligen vara en cool grej om det hade fungerat.
Om vi säger att man har 20 kg silver som du vill sälja och sen köpa guld. Om det varit jag så hade jag velat sälja det på Tradera, Ebay och här på forumet. Detta skulle säkert ta tid, och medans man håller på att säljer av så kan man missa chansen.
Men jag tänker att om man skulle haft tillgång till likvida medel till ett ungefärligt värde som ens silver stack. För att inte missa chansen, och sen förbanna sig själv för all evighet så köper man guld när GS ration precis slår över på 1:45 eller vad man nu bestämt sig för.
Sen så kan man i lugn och ro fortsätta sälja sina silvertackor och mynt för att få tillbaka sina kontanter. :)

Jag skulle vilja fråga om ni ser några hål i detta scenario jag beskrev precis?
Jag är ingen expert när det kommer till sånt här. Jag har fortfarande mycket kvar att lära. Men detta låter helt logiskt för mig iaf.

Jag som precis börjat investera i silver, och inte har många kg så skulle det kunna gå bra. Om detta skulle hända nästa vecka så skulle det inte vara en omöjlighet att genomföra antar jag. Men ni som sitter på stora högar där hemma kan nog få problem att skrapa ihop de pengar som behövs.

/F

Inloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #35 skrivet: lördag 15, november 2014, 10:44:15 »

Först måste jag bara tacka den medlem som startade denna tråden och introducerade mig för GSR. Det har berikat mitt liv denna veckan, och förmodligen mycket längre tid än så. :)

Jag har haft denna fliken uppe hela veckan, och när jag fått en timme över så har jag tänkt att jag skulle läsa genom vad ni har att säga. Men jag fastnade på första inlägget i och med att jag inte hade en aning om vad GSR var och  fick läsa på innan jag gick vidare. Nu, tre dagar senare så har jag en bättre koll, och jag har skummat genom tråden, och det verkar onekligen vara en cool grej om det hade fungerat.
Om vi säger att man har 20 kg silver som du vill sälja och sen köpa guld. Om det varit jag så hade jag velat sälja det på Tradera, Ebay och här på forumet. Detta skulle säkert ta tid, och medans man håller på att säljer av så kan man missa chansen.
Men jag tänker att om man skulle haft tillgång till likvida medel till ett ungefärligt värde som ens silver stack. För att inte missa chansen, och sen förbanna sig själv för all evighet så köper man guld när GS ration precis slår över på 1:45 eller vad man nu bestämt sig för.
Sen så kan man i lugn och ro fortsätta sälja sina silvertackor och mynt för att få tillbaka sina kontanter. :)

Jag är ingen expert när det kommer till sånt här. Jag har fortfarande mycket kvar att lära. Men detta låter helt logiskt för mig iaf.

Jag som precis börjat investera i silver, och inte har många kg så skulle det kunna gå bra. Om detta skulle hända nästa vecka så skulle det inte vara en omöjlighet att genomföra antar jag. Men ni som sitter på stora högar där hemma kan nog få problem att skrapa ihop de pengar som behövs.

/F

Jag har gjort flera växlingar/byten/trejdar enligt GSR:en (jag har skrivit posten:-) ) och köper i stor utsträckning också enligt vad jag skrev dvs, jag köper i huvudsak silver med en GSR över 45 och guld under etc etc.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
« Svar #36 skrivet: lördag 15, november 2014, 14:06:01 »

/F

Att spela på GSRn är lurigt.

Dels så finns det en logik i att faktiskt göra tvärt om! Dvs växla in sitt silver mot guld när GSrn är i en negativ trend för silvrets del såsom det har varit de senaste 2-3 åren. När sedan denna trend vänder då börjar man växla tillbaka guld till silver.

En annan viktig parameter är premierna. Att köpa silver just nu med skyhöga premier är kanske inte det bästa medans guldet har förhållandevis normala premier. GSRn visar inte premierna(pris på fysiskt) utan den visar enbart spottpris/papperspris-ration mellan guld och silver.

De stora svängningarna i GSRn sker i väldigt långa tidsperspektiv. Så även om man spelar rätt så är det knappast så att man under hela sin livstid kommer kunna byta fram o tillbkaka mellan guld o silver typ 10 gånger och på så vis mångdubbla sin stack. Mer troligt är kanske 1-3 gånger. Och du ska även ha spelat rätt dessa få gånger.

Om vi pratar semifysiskt som BV så blir det betydligt lättare att spela på mindre ner och uppgångar. Men då pratar vi väldigt mycket TA och kortsiktiga trender. Att GSRn just nu är på relativt höga nivåer med över 70/1 är inte relevant i detta sammanhang. Den kan kortsiktigt lika gärna gå upp till 85/1 som den kan sjunka till 60/1.

*cheers*
  :D

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
« Svar #37 skrivet: lördag 15, november 2014, 15:28:43 »

Typ Billigast om man vill köpa fysisk av handlare just nu.

Tavex 1 oz Maple guld 9315kr.

Liberty silver Estland 59 oz Harmoniker silver 8968kr + 380kr frakt = 9348kr.

GSRn är alltså för fysiskt just nu för oss svenskar ca: 59:1. (om man köper större partier silver kan man snitta ner just fraktkostnaden per oz och på så vis kanske höja GSRn till typ 61:1)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
« Svar #38 skrivet: söndag 16, november 2014, 23:58:44 »

Att spela på GSRn är lurigt.

Dels så finns det en logik i att faktiskt göra tvärt om! Dvs växla in sitt silver mot guld när GSrn är i en negativ trend för silvrets del såsom det har varit de senaste 2-3 åren. När sedan denna trend vänder då börjar man växla tillbaka guld till silver.

En annan viktig parameter är premierna. Att köpa silver just nu med skyhöga premier är kanske inte det bästa medans guldet har förhållandevis normala premier. GSRn visar inte premierna(pris på fysiskt) utan den visar enbart spottpris/papperspris-ration mellan guld och silver.

De stora svängningarna i GSRn sker i väldigt långa tidsperspektiv. Så även om man spelar rätt så är det knappast så att man under hela sin livstid kommer kunna byta fram o tillbkaka mellan guld o silver typ 10 gånger och på så vis mångdubbla sin stack. Mer troligt är kanske 1-3 gånger. Och du ska även ha spelat rätt dessa få gånger.

Om vi pratar semifysiskt som BV så blir det betydligt lättare att spela på mindre ner och uppgångar. Men då pratar vi väldigt mycket TA och kortsiktiga trender. Att GSRn just nu är på relativt höga nivåer med över 70/1 är inte relevant i detta sammanhang. Den kan kortsiktigt lika gärna gå upp till 85/1 som den kan sjunka till 60/1.

*cheers*
  :D

Bra skrivet!

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 708
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #39 skrivet: lördag 08, augusti 2015, 14:09:52 »
Enligt artikel i Svd har "guldet tappat sin glans", Patricia Hedelius skriver att guldpriset har kollapsat och att raset kan fortsätta.

http://www.svd.se/guldet-tappar-sin-glans

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #40 skrivet: lördag 08, augusti 2015, 15:26:16 »
Håller inte med Patricia om att guldet är hopplöst oanvändbart. 30% procent av världens guld används till smycken. En liten del används som värmeledare i McLaren superbilar. Det leder ström bättre än silver så behovet i rymdindustrin kommer nog att öka.
Det bästa sättet att få användning för guldet vore om alla länder införde guldmyntfot.

Silver leder faktiskt ström bättre än guld.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3330
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #41 skrivet: lördag 08, augusti 2015, 15:44:50 »
Det har du rätt i, men guld oxiderar inte. Så är det.

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1838
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #42 skrivet: söndag 26, februari 2017, 14:04:04 »
Många som argumenterar för att inte investera i fysiskt guld och silver argumenterar att det inte går att få någon avkastning på ett fysiskt innehav som det går att få på t ex aktier.

Fel, fel, fel.

Genom att vara aktiv i sitt fysiska investerande så kan man göra en väldigt bra avkastning i ounces mätt, dvs, genom att använda sig av ratio investerande så kan man bygga sin stack större genom att helt enkelt byta sitt silver eller guldinnehav mot den metallen som i jämförelse till den andra är mest köpvärd.

För att göra detta så bör man ha koll på GSR:en, dvs guld&silver ration dvs hur många ounces silver du får för 1 ounce guld.
Intressant inlägg jag lyfter på hatten till och med jag förstod vad jag läste :)

http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=$GOLD:$SILVER&p=D&yr=3&mn=0&dy=0&id=p06307288725

Genom att helt enkelt byta ut silver mot guld när GSR:en är låg och tvärtom när den är hög så kan man få sin fysiska stack att växa (avkastning). Du swingtradar i princip genom att byta tillgångsslag i din portfölj.

Vi kör ett lätt räkneexempel med några få byten bara för att visa hur det går till.

Låt säga att du köper 70 oz silver när GSR:en står i 1:70
GSR:en går ner till 1:35, du byter då dina 70 oz silver mot 2 oz guld.
GSR:en går upp till 1:70, du byter dina 2 oz guld mot 140 oz silver.

Du har nu dubblat din utgångsstack.

Som sagt var det ett lätt räkneexempel men ni förstår idén. Det finns dom som byter för varje 1:5 del GSR:en rör sig men det är inga duvungar utan dom har väldigt väl uträknade kalkyler för att göra detta, dom är proffs helt enkelt och sitter limmade framför skärmarna som vilken börsmäklare som helst.

Dom som inte vill hålla på och byta och trixa bör ha koll på GSR:en ändå för om man t ex avsätter en viss summa i månaden att handla guld och silver för så bör man handla den metallen som står bäst till jämfört mot den andra.

Historiskt så har GSR:en mest legat mellan 1:20 och 1:70 så då blir det ganska lätt, brytgränsen hamnar då på 1:45.

Om GSR:en står över 1:45, köp silver.
Står den under 1:45, köp guld.

Slutspelet, i vilket fall för mig är att jag ska byta hela min huvudposition i silver mot guld om/när GSR:en går ner till 1:20 men fram tills dess kommer jag att göra så mycket jag kan för att öka på min metallstack och det här är ett sätt.

Nu menar jag inte att man ska hålla på och byta HELA sitt fysiska innehav fram och tillbaka men det kan vara en idé att ha en del av sitt innehav avsatt som bytesstack för att utnyttja bra lägen i GSR:en.

Ett jätteläge och också ett naturligt motstånd var när GSR:en var nere och snuddade på 1:32, där kunde man byta 1 kg silver mot 1 ounce guld och det var det många som gjorde.

Hoppas någon finner posten intressant.

Utloggad CLF

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #43 skrivet: torsdag 31, oktober 2019, 20:50:40 »
Hej alla

BullioVault nämns i tåden.

Är det någon som har erfarenhet av PM i Singapore.

De lockar med saker som
1) Starka lagar för privat ägande
2) Ingen spread vid handel
3) Inget skatt för Guld/Silver
4) Låga kostnader för storage - där finns många aktörer och därmed konkurrens.
Guld landar typiskt run 0.4% per år och Silver på 0.7% per år.

Med tanke på momsen på Silver här hemma och den höga GSR som det är nu är ju Silver av intresse.

/CLF

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
Idag kl. 09:06

Säljes: 2 Dukat 1963, efterprägling av Ferdinand Karl 2 1642 by amadeus
Igår kl. 12:03

AVSLUTAD: guldmynt 20 francs Leopold I by zodiac
söndag 20, april 2025, 16:52:32

Monero by glimbert
lördag 19, april 2025, 17:57:36

Glad Påsk alla forumiter! by august