Författare Ämne: Köper ni silver med nuvarande premier?  (läst 5779 gånger)

Utloggad McBoogie

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 9
Köper ni silver med nuvarande premier?
« skrivet: onsdag 12, november 2014, 10:02:01 »
Måste säga att det känns smått irriterande att inte få ta del av senaste tidens låga silverpriser. Idag ligger silverpriset för 1 Oz på väldigt attraktiva 117kr. Går man sen in till våra mynthandlare så får man hosta upp 144kr/mynt. En prispremie på nästan 25% på maples och liknande mynt. Det är alltså nästan en fördubbling från hur det brukar se ut. :o Känns skamligt tycker jag. Såg en annan tråd där man försöker friskriva sig och hänvisar till den ökade efterfrågan som uppstått i världen. Ledsen men jag köper inte det argumentet. Hur kan exempelvis libertysilver.ee leverera med 1-2 veckor om det nu är så svårt att få tag silvret?! Jag gissar att de helt enkelt inte vill sälja sitt silver just nu då de förmodligen köpt sitt silver till högre priser. Lunar-geten är uppe i 80%´s prispremie :o. Detta inlägg kan säkert uppfattas som surt och vresigt men jag vill bara få det ur mig. Hur resonerar ni? Köper ni med dessa prispremier?

/McB

Utloggad Auric Goldfinger

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 0
SV: Köper ni silver med nuvarande premier?
« Svar #1 skrivet: onsdag 12, november 2014, 10:56:31 »
Du får nog räkna premien i kronor istället (eller dollar).
Då är det inte lika farligt påslag jämfört med tidigare.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #2 skrivet: onsdag 12, november 2014, 11:09:05 »
Tror US mint har ett påslag på 2 usd på american eagles när dem säljs till handlare. Dvs dem har en fast "kostnad" på ca 15kr per mynt, oavsett spotpris. Givetsvis blir premien högre om silverpriset går ner. Sedan bidrar väl också efterfrågan till att handlare kan ta ut ytterliagre högre premie. Summa sumarum, jag köper silver för glatta livet till dessa priser och premier. Räknat i oz har kistan växt med 20 % senaste månaden.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #3 skrivet: onsdag 12, november 2014, 11:14:13 »
Köper ni silver med nuvarande premier?

Ja och nej. Jag har köpt på mig Maples med 23 % premie för att jag fortsätter med mitt regelbundna stackande. Jag har också köpt delar i good delivery bars för dollar med mycket låg premie via bullionvault. Dessa har varit väldigt billiga räknat i kronor då jag köpte dollar redan i våras men silvret i förra veckan.

Valutaparet USDSEK är alltså av intresse i denna fråga. Dollarn tuffar på och är "stark". (Jaja, hur stark den är vet vi ju innerst inne) Senaste prisnedgången i guld har inte avspeglats i SEK. Guldet är dyrare idag än vid årsskiftet. Silvret har sjunkit något men på bullion har det ätits upp av de höjda premierna.

Om man vill köpa bullion är det inte helt fel att köpa nu trots premierna. 1 milj silvereagles kommer produceras i nov men frågan är om premierna sjunker för det. När priset var lågt såldes 2 milj oz på 2 timmar. Maples är slut för i år. under 2015 kommer de första eagles nå marknaden i mitten på januari.

Tre saker kan hända som påverkar oss som slutkonsumenter:
* Priset på dollar
* Priset på silver
* Tillgång på bullion

Om silvret sjunker ytterligare stiger förmodligen priset på dollar och så mycket billigare i kr blir det inte. sjunker dollarn stiger förmodligen silvret och samma sak gäller då. Premierna kommer sannolikt inte minska förrän tidigast våren 2015. Stiger både silvret och dollarn blir det dyrare för oss. Det minst sannolika just nu är att både silvret och dollarn sjunker och då vår du silvret billigare. Sker detta har jag svårt att se att premierna kommer vara lägre med tanke på köptrycket som råder. Ett alternativ är att köpa silvret via t.ex. bullionvault, men då har man det ju inte "i handen".

Att vänta till dec eller våren 2015 ger inte stora möjligheter till lägre pris - större sannolikhet att det blir dyrare. Man kan också se det såhär. 145kr för en maple idag. Vad krävs för att den ska handlas för 140 kr. Silvret måste sjunka under $15 och dollarn får samtidigt inte bli starkare och premierna kan inte höjas ytterligare. Vad krävs för att den ska kosta 150 kr. Silvret stiger till $16 eller dollarn stiger ytterligare eller premierna höjs.  Sker fler saker av de senare blir priset dyrare än så.

Utloggad Robs

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #4 skrivet: onsdag 12, november 2014, 11:59:50 »
Först och främst måste man skilja på silverpriset för papperssilver vilket är det som redovisas och priset på fysiskt silver. Mynthandlarna kan inte köpa till de priser som redovisas.

Premier är för mig i stort sätt ointressant, det är bara pris/gram som är intressant. Premier bör räknas i kronor och inte i %.
Om premien har ökat men priset minskat tycker jag att det är bra.

Själv har jag i stort sätt slut på kronor men klart mer silver än för en månad sedan, nu gäller det att skaffa snabba cash och mer tyngd i bankfacket innan priset går upp igen. (Min egen tolkning)

Utloggad batsmans

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #5 skrivet: onsdag 12, november 2014, 12:41:46 »
Jag försöker se långsiktigt på att investera i silver och guld. Jag skulle ju helst också betala så lite som möjligt, men med mig är det ok för man har fortfarande en mycket god chans och tillfälle att säkra sin egen och familjs framtid, fast de höga prispremierna. Så det är småpotatis egentligen, enligt mig.

Jag sitter på bussen nu och det är en hel skolklass som stojar här så jag får ursäkta om jag är otydlig.

Utloggad zupay

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #6 skrivet: onsdag 12, november 2014, 20:22:32 »
Jag tittar ej på premien.

För några månader sen kostade eagles 171kr på liberty.
Nu kostar de 151kr. Köp nu.

Utloggad Amazon93

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #7 skrivet: onsdag 12, november 2014, 20:37:02 »
Jag tittar ej på premien.

För några månader sen kostade eagles 171kr på liberty.
Nu kostar de 151kr. Köp nu.

Jag håller med!, eller jag slänger såklart ett öga på premien, men med det nuvarande priset så anser även jag att man kan strunta i premien,

brukar även hålla koll på priser via tradera, ser jag att pengar finns att tjäna ifall jag skulle sälja silver där som jag precis köpt från exempelvis Estland så är det lugnt :)

Priset lär stiga inom en snar framtid så det är bara att passa på!

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld säljes. 2 st Sovereigner. by Birka
Idag kl. 19:15

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by Rixen82
Idag kl. 17:05

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 22:48

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX SILVER by AlbrechtDurer