Författare Ämne: Tips på bra nybörjarinformation om handel med råvaror.  (läst 9517 gånger)

Utloggad batsmans

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 2
Tips på bra nybörjarinformation om handel med råvaror.
« skrivet: lördag 08, november 2014, 16:43:14 »
Hej, jag ville bara höra om nån hade ett tips på en bra bok, pdf, eller nån sorts introduktionsguide till hur handel med råvaror fungerar. Det spelar ingen roll om det inte är en svensk text. Jag läser faktiskt nästintill alltid engelska nu för tiden.

Jag är även intresserad hur politik, och relationer, konflikter mellan olika länder påverkar hur värdet av råvaror (ädelmetaller främst) ökar och sjunker.

Ha det gott, och tack på förhand. :)

/F.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Tips på bra nybörjarinformation om handel med råvaror.
« Svar #1 skrivet: lördag 08, november 2014, 17:55:53 »
Först:

Varje gång jag tvivlar återgår jag till Michael Maloneys bok: http://www.bokus.com/bok/9789170921728/investeringsguiden-for-guld-silver/

Då känner jag mig lugnar igen.

Jag vill inte framstå som någon konspirationsteoretiker, för det är jag inte, men innan jag ger några mer tips:

Det är i mina ögon uppenbart att råvaruhandeln är kraftigt utsatt för prismanipulation. Det är inte en slump att priset på ädelmetaller hålls nere då en omvänd situation tydligt skulle visa att nuvarande penningpolitik är ett pyramidspel. Att oljan rasat i det närmaste är en kombination mellan en slags ekonomisk krigföring mot de stater som inte dansar efter USA:s pipa och samtidigt ett sätt att roffa åt sig en del av kakan man egentligen inte har rätt till. Oljepriset måste sänkas för att det ska se ut som om det går bra för USA. Likaså ädelmetallerna. Dessutom måste dollarns värde öka. Det såg likadant ut före senaste finanskrisen.

Råvaruhandeln har förmodligen varit manipulerad väldigt länge, men jag har precis som så många andra lurats att tro att tillgång och efterfrågan på respektive råvara styr priset. Det borde man egentligen förstå på en gång inte stämmer då man kan spekulera i att råvaror kommer handlas billigare framöver genom att sälja derivat utan att det finns någon underliggande råvara till försäljning. Så kallad naken blankning. Redigerade: Råvaror handlas i terminskontrakt där det man säljer kanske ännu inte finns så det ligger inbyggt i systemet. Men råvaruproducenter kan välja att inte sälja under ett visst pris om tillgången på råvaran är knapp och vänta. Med derivathandeln och naken blankning säljer någon annan luft i stället och råvaruproducenten står maktlös Idag är dessa derivat extremt komplicerade och nästlade samt att redovisningen från olika aktörer är mycket tveksam. Även råvarubörserna agerar mycket tveksamt då de ändrar reglerna under "spelets gång". Det har hänt ett par gånger och det finns ett par kända fall som borde klassas som de största bedrägerierna genom tiderna. Att ge sig in i den marknaden och slåss med de stora giganterna kan innebära ekonomisk katastrof om man inte är mycket påläst och försiktig.

Jag citerar vad ChrisMoody, en trader på tradingview.com, skriver:

I trade futures for a living. Before the CME raised the Margin requirement for silver (over the weekend when the markets were closed) from roughly 5K to 25K a lot of unfortunate traders found out on Monday that their profitable Silver position were in the negative, to the extent that many traders lost everything and had to file bankruptcy. Before that weekend Silver futures were at a all time high as far as volume traded and they were still very illiquid. The chart looks good but here is the reality. The example I gave was 1 futures contract of Silver, which would take 25K in capital to make roughly 40K over a 1 year period. I can trade Crude and Gold with 1K in margin, they have exceptional moves, they will for the rest of our lifetime, and they are liquid enough to get in and out whenever you want. Before the margin increases in Silver I remember wanting to take profits at night and literally having to wait an hour in order to get filled. Placing a market order could have created a $1250 to $2500 negative fill rate. If a skilled trader...Skilled being the key word, opened up a $25K account they could make a significant amount more Trading Crude and Gold over a 12 month period, and those markets have the liquidity to enter and exit at any time with insignificant slippage compared to Silver. True Story...A Trader started with 10K and bought Silver futures when it first broke out from roughly $8 and every time he had built up enough profit to buy another contract he did, The Friday before the Margin Change Silver broke above $49 and his account was worth over $10 MILLION. On Monday he woke up after the hedge funds were forced to sell their silver contracts b/c of the increased margin requirements. By the time he was able to sell all of his contracts he was -$100K and had no ability to pay his broker. It will take Silver a LONG time to recover from those stories. That chart is a real chart, but won't touch Silver for a long time. If I still traded options I would sell Put and Call spreads in the opposite direction of the moves in a ETF like SLV....My capital is just better placed in other assets.

https://www.tradingview.com/v/lu8aauCl/

Om du vill kan du också läsa lite om bröderna Hunt som gav sig in i silvermarknaden och under en period var extremt rika, men på något sätt lyckades man göra dem till skurkar och de blev utblottade. De hade gjort ett par stora misstag, lånat pengar för spekulation samt dansat med drakar. Historien om vad som egentligen hände varierar naturligtvis eftersom det finns en officiell version där det var Hunts som ägnade sig åt prismanipulation och ingen annan. Det finns flera historier.

Nå.. Jag ger dig tillgång till ett tradingbok-bibliotek. Sök på commodit y/ies

http://traders-library.com/Trading%20Books/

Finns både nybörjarböcker och en massa annat. Frågan är hur pass verklighetstrogna de är, d.v.s. vilken verklighet vi står inför. Att handla ett derivat kan innebära att man står med ett digitalt "papper" som inte ens är värd luften du andas när utgivaren går i konkurs. Minns Lehman Brothers under senaste finanskrisen - det är först idag några av borgenärerna får tillbaka en bråkdel av det de förlorade. Nästa gång kan det mycket väl bli några av de större bullionbankerna - vem vet?

Hoppas du fick några uppslag!
« Senast ändrad: lördag 08, november 2014, 18:38:55 av Asrael »

Utloggad batsmans

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: fredag 14, november 2014, 09:45:42 »
Tack för att du tog din tid att hjälpa mig. Det uppskattas ska du veta. :)

Jag har också precis upptäckt Mike Maloney. Jag såg en sorts dokumentär på youtube som gick genom hela faderullan. Om du känner till honom och Robert Kiyosaki så vet du vad jag menar.
Jag blev helt chockad när jag såg den, och kom att tänka på hur mina föräldrar har jobbat och slitit hela liv, och att allt det där kan vara förgäves. :(

En sak som jag alltid försöker att vara så är det kritisk i mitt tänkande, och inte svälja allt med en gång. Men konspirationer är inte min grej heller, fast jag är ändå övertygad att det finns högt uppsatta folk som sitter och bestämmer över våra öden. Ta t ex Bilderberg. :/
Iaf,  dagen därpå så googlade jag honom för att hitta nån som sa emot dem, men jag hittade ingenting.

Jag diggade länken förresten. Jag hittade inte mycket om guld och silver, men mycket annant intressant. :)

/F

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: fredag 14, november 2014, 11:57:11 »
Var det kanske den här dokumentären du såg (Hidden secrets of money)?:

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=627.msg38538#msg38538

Bra guld/silver-böcker är det ont om och de är ofta nischade. Det svåra för oss är att vi befinner oss i Sverige under andra och nya förutsättningar. Omvärlden (lagar m.m.) förändras ständigt. När det kommer ut en svensk guld/silverbok börjar det bli dags att fundera på att byta ut guldet mot andra tillgångar.

Utloggad batsmans

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: lördag 15, november 2014, 09:11:23 »
Haha, ja det har du rätt i.  ;D Det är möjligt att det kanske redan finns. :)
Ärligt talat så har jag har jag faktiskt inte ens brytt mig om att titta efter böcker som behandlar handel och investering av ädelmetaller och som är på svenska.

Det är ju helt klart ett bättre utbud om man kan tänka sig aty läsa böcker på engelska. Jag har hittat några pärlor redan i den länken du postade. Dock inte så mycket om just trading med ädelmetaller och andra råvaror.
Den borde klistras så fler kan få nöje utav dem.

Yes, den är det. Den skulle varenda människa se, inte bara amerikaner.

Ps. Jag har försökt att inte lita blint på vad Mike Maloney säger. Hans företag säljer ju trots allt guld och silver, så jag försöker ta det med en nypa salt.

Utloggad batsmans

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: lördag 15, november 2014, 09:13:10 »
Haha, ja det har du rätt i.  ;D Det är möjligt att det kanske redan finns. :)
Ärligt talat så har jag har jag faktiskt inte ens brytt mig om att titta efter böcker som behandlar handel och investering av ädelmetaller och som är på svenska.

Det är ju helt klart ett bättre utbud om man kan tänka sig aty läsa böcker på engelska. Jag har hittat några pärlor redan i den länken du postade. Dock inte så mycket om just trading med ädelmetaller och andra råvaror.
Den borde klistras så fler kan få nöje utav dem.

Yes, den är det. Den skulle varenda människa se, inte bara amerikaner.

Ps. Jag har försökt att inte lita blint på vad Mike Maloney säger. Hans företag säljer ju trots allt guld och silver, så jag försöker ta det med en nypa salt.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: söndag 16, november 2014, 21:53:40 »
Man ska aldrig lita blint på någon, inte ens sig själv.

Att Maloney har startat en guldhandel är absolut något man ska ha i åtanke eftersom det gör honom partisk. Men det betyder inte att han har fel. Många vill göra en skarp gränsdragning och ser inte att båda förhållandena kan gälla samtidigt. Jag har läst mycket och sett många dokumentärer och intervjuer med Maloney och tycker mig förstå honom bättre nu. Maloney "vet", precis som många andra vilka studerat monetär historia, att fiatvalutorna kommer gå under också denna gång. (Varför skulle de inte göra det när alla tidigare gjort det?) Han vet också en annan viktigt sak som gjorde honom och många väldigt rädda. I samband med att en valuta "kraschar" är det inte ovanligt att det följer en period av anarki och civil oordning. De största förlorarna är alltid "medelklassen" (ogillar uttrycket) och när deras köpkraft och ekonomi raseras hjälper man gärna till att lyfta fram någon despot el dylikt för att ta kontroll.

Under ovan förhållanden hjälper det inte så mycket att man är stormrik. Det kan t.o.m. vara en nackdel och historiskt har många rika samhällen/grupper/familjer/individer avrättats just för att de varit rika. Franska revolutionen är ett bra exempel på när valutan gick i putten och de rika fick skulden.

Lek med tanken, att den stora och breda medelklassen lyckas bilda sig och skydda sig själv från ett samhälle där total anarki råder. Det skapar mer stabilitet även åt de som vi denna tidpunkt är enormt rika. Enormt rik kan tänkas att Maloney inte bara är utan också blir. Men jag tycker mig förstå att det är en av huvudanledningarna till varför han valt att skriva för "Rich Dad"-förlaget.

När vi ändå nämner det är Kiyosaki alltid värd att läsa. Lättbegripligt och tillgängligt gör han ämnen som många tror är svåra och komplicerade.

http://www.ekerlids.com/epages/EkerlidsDB.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/Ekerlids/Categories/Kiyosaki

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz