Författare Ämne: Ännu en ny medlem här.  (läst 8746 gånger)

Utloggad Auric Goldfinger

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 130
  • Affärsomdömen: 0
SV: Ännu en ny medlem här.
« Svar #15 skrivet: fredag 07, november 2014, 19:36:23 »
Välkommen batsmans!

Vad gäller vilken metall du ska köpa så var försiktig med att lyssna på råd och fråga istället vad de andra gör. (Nu är detta forumets medlemmar så artiga att de svarar vad "de själva gör" snarare än "ger råd" även om de skriver att det är råd)

Det är ett väldigt bra och pålitligt forum, tycker jag själv

/AG

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #16 skrivet: lördag 08, november 2014, 00:36:18 »
Välkommen!  :)

Både guld och silver köper jag baserat på GSR-ration och tror det är bättre att ha båda. En grundidé när man börjar kan vara att inte ha mindre än 30% av metallportföljen i någon metall oavsett hur bra ration är. Just nu är det fördel silver, men guldet kan mycket väl skena iväg före och om du bara sitter med silver kan du inte dra nytta av det. När du byggt upp en liten stack kan du ändra förhållande åt det håll som passar bäst, t.ex. bara köpa silver om det varit idag. Men att gå under 10-15 % i guld eller silver tror jag kan vara handikappande som det ser ut idag.

Graf kan du skapa själv på tradingview.com genom att skriva in "GC1!/SI1!" i din Watchlist. Vill du se spotpriser i SEK kan du t.ex. skriva "SI1!*USDSEK"

Utloggad batsmans

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #17 skrivet: lördag 08, november 2014, 07:18:20 »
Oj, vilket välkomnande man fick. Det är inte ofta. :)
Jag tycker det verkar vara ett gött gäng gubbar här. Jag har länge spanat runt här på forumet utan att registrera mig, men nu är jag med.

Jag har bestämt mig för att köpa ett Kookaburra silvermynt (1 kg), och sen antingen ett Koala silvermynt (1 kg) eller en 20 grams guldtacka.
Jag tänkte jag skulle köra på enbart silver ett par månader, och sen växla som Asrael skrev.
Jag kommer dock inte köpa så här mycket varje månad, det är bara denna första gången. Räknar med att jag ska investera mellan 1000-2000:- varje månad

Jag ska handla av Liberty Silver, och ta hjälp av GBS med transporten. Jag antar att det finns en del medlemmar här som erfarenhet av denna firma, och kan rekommendera?
.
Jag funderade över att åka och hämta upp själv från början, men det hade nog blivit dyrt.

Jag läser en bok som heter "Buy gold & silver safely" av en Doug Eberhardt. Nån som läst den?
Jag har lärt mig mycket bra grejer bara sen i onsdags.

När jag bestämde mig häromveckan för att jag skulle ta tjuren vid hornen och sätta igång så hade jag ögonen på en silvertacka på 100 gram, och om jag inte hade läst boken så hade jag antagligen köpt ett par st såna med en prispremie runt 50-60%.

I boken ska han förklara hur eller var man köper silver och/eller guld med en premie på 1% till max 3% .
Jag vet inte riktigt hur, än för jag har inte kommit så långt än.

Jag såg även att ni medlemmar köper och säljer här på forumet också. Att köpa hemma i Sverige borde väl va bra då man slipper pröjsa för en dyr frakt, och kostnad för kurir, osv?

Kanske vore nåt att tänka på.

Nu måste jag sluta. Jag är tacksam för all respons, och för det varma välkommnandet jag fick. :)

Ha det gott allihopa! :)

/F.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #18 skrivet: lördag 08, november 2014, 10:23:37 »
Premier på 1 - 3 % ser du inte nu annat än för guldtackor större än 50g. Premien är enkelt uttryckt kostnaden utöver spotpris för att hantera metallen och forma den till produkten. T.ex. göra myntrundor som sedan präglas, förpackas och transporteras. Premien kan också bestå utav extra kostnader såsom skatt eller det vi ser nu - brist på bullionmynt i leverantörsleden (vilket genererar högre pris för metallen än spotpris).

Premien räknat i kronor kan vara detsamma på ett silvermynt som för ett guldmynt för att kostnaden för att hantera myntet är densamma, men då metallernas pris skiljer sig mångfalt blir den procentuella premien helt olika. Inte helt ovanligt med en premie på 5 % för guldmynt och en premie på 20 % (momsfritt) för silvermynt.

Det är också så att det kostar mindre att gjuta en tacka än att prägla den och därefter märka den med ett "kinegram" så premien på tackor skiljer sig också därför. Procentuellt blir premien billigare för de större tackorna för att kostnaden / gram blir lägre.

2008 trycktes silverpriset ned kraftigt och då var det vanligt med prispremier på silver som låg 100 % över spotpris. Helt absurt egentligen att priset på silver egentligen inte är priset på silver  :-\ Men detta är också orsaken till varför man investerar i fysiska metaller.

Detta är verkligheten om du vill köpa ädelmetaller som du kan hålla i handen och den är bara att acceptera. En del av premien får man tillbaka när man säljer igen. Det gäller dock inte skatter, tillfällig bullionbrist och dylikt. Premien kan också vara ett annat sätt att uttrycka vad marknadspriset för t.ex. ett mynt är utöver spotpriset. Så, om alla vill ha silver när det är en bristvara och bullionbankerna sålt allt för mycket papperssilver lär premien gå upp och då är det en bonus att sitta med metallen i handen.

Ett alternativ, efter att man har byggt upp en stack som man snabbt har tillgång till, är att handla fysiskt silver som allokeras någon annanstans. Det finns olika varianter, men en förutsättning under rådande finansiella läge är att man själv står som ägare till den fysiska metallen som man låter annan part förvara och hantera. Det finns en motpartsrisk i detta som man ska vara medveten om, men om man köper och säljer metaller vill man ha så låg premie som möjligt. Det man köper är ofta andelar av standardiserade tackor vilka har en väldigt låg premie.

Se upp för fonder som backas av metaller. Det finns starka misstankar om att de far med osanning och vid en konkurs är du inte ägare till eventuella metaller utan endast till ett papper som inte har något värde. Ganska långt ifrån att hålla metallen i handen.

Lycka till!

Utloggad Skalman

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 170
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #19 skrivet: lördag 08, november 2014, 11:07:03 »
Välkommen! :)

Utloggad njocke

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52