Författare Ämne: Staten Konfiskerar ditt GULD?  (läst 18096 gånger)

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 0
Staten Konfiskerar ditt GULD?
« skrivet: onsdag 05, november 2014, 12:41:20 »
Törs man köpa guld? Tänk om det blir som i USA på 30:talet då Amerikanska staten Konfiskerade guld, Amerikanska medborgare fick inte äga guld annat än som smycken, tror det blev lagligt igen först på -70 talet att äga guld för jänkarna.
Eller finns så lite guld hos Svenskar medborgare att det aldrig blir aktuellt i Sverige?

Bättre köpa silver? Eller kan samma sak hända med silver i en verklig kris? Kanske bör man även köpa Palladium eller platina?  ???

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
SV: Staten Konfiskerar ditt GULD?
« Svar #1 skrivet: onsdag 05, november 2014, 13:19:56 »
Törs man köpa guld? Tänk om det blir som i USA på 30:talet då Amerikanska staten Konfiskerade guld, Amerikanska medborgare fick inte äga guld annat än som smycken, tror det blev lagligt igen först på -70 talet att äga guld för jänkarna.
Eller finns så lite guld hos Svenskar medborgare att det aldrig blir aktuellt i Sverige?

Bättre köpa silver? Eller kan samma sak hända med silver i en verklig kris? Kanske bör man även köpa Palladium eller platina?  ???

Varför skulle ett förbud införas? Och i så fall när? Om jag trodde på ett förbud inom en snar framtid skulle jag köpa mängder av 5-10g-tackor(lätt att sälja), svartabörspriserna skulle sannolikt skjuta i höjden. Man blir nog tvungen att förvara guldet i hemmet dock ;)

Utloggad Auric Goldfinger

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
« Svar #2 skrivet: onsdag 05, november 2014, 13:27:05 »
Om vi börjar med det juridiska ser jag inte riktigt hur guld skulle kunna bli olagligt. Det kan inte anses farligt (som t.ex. uran eller vapen) vilket innebär att staten måste ändra grundlagen för att komma runt äganderätten.
Ett förbud som staten inför skulle nog upphävas av domstol.

Även om staten rent teoretiskt skulle kunna göra det olagligt att äga guld så finns det inga register över vem som äger guld så det blir väldigt svårt att hålla någon  ansvarig.
Dock blir det svårt att handla eftersom Libertysilver, Tavex m.m. inte skulle kunna hålla öppet.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Staten Konfiskerar ditt GULD?
« Svar #3 skrivet: onsdag 05, november 2014, 13:34:02 »
Man skall aldrig säga aldrig, allt kan hända, även om vissa saker är mer sannolika än andra.

I grunden handlar det alltid om att bemästra sin oro. Är man orolig så sover man dåligt och det är inte bra.

Är du mer orolig för att ditt guld skall konfiskeras än för att dina tillgångar i fiat skall dö inflationsdöden så skall du inte köpa mer guld (och kanske rent av sälja det du har). Om du å andra sidan är mer orolig för att strategin att lösa skuldkrisen genom att bygga upp än större skulder kanske inte kommer att funka i längden så kanske ett litet guldköp skulle få dig att sova bättre. Lyssna på magen, den vet bäst.
« Senast ändrad: onsdag 05, november 2014, 13:36:17 av august »

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #4 skrivet: onsdag 05, november 2014, 14:33:10 »
Jag skulle säga att risken är långt mycket mindre i Sverige än I USA, har för mig att förbudet i USA kom genom en s.k. Executive order, alltså att presidenten skriver en exekutiv order som inte går genom parlamentet, eller i deras fall kongressen och blir lag med en gång.

Det hade varit mycket mer komplicerat att genomföra det i Sverige, då det hade fått bestämmas genom riksdagen.
« Senast ändrad: onsdag 05, november 2014, 14:35:46 av jerseph »

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #5 skrivet: onsdag 05, november 2014, 17:14:54 »
Det närmaste vi kommer en tvångs situation för guld är att det blir moms på handeln tror jag.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #6 skrivet: onsdag 05, november 2014, 20:41:53 »
Jag skulle säga att risken är långt mycket mindre i Sverige än I USA, har för mig att förbudet i USA kom genom en s.k. Executive order, alltså att presidenten skriver en exekutiv order som inte går genom parlamentet, eller i deras fall kongressen och blir lag med en gång.

Det hade varit mycket mer komplicerat att genomföra det i Sverige, då det hade fått bestämmas genom riksdagen.

Även om vi har stöd i historien att det faktiskt skett tidigare i USA (ja, för inte alltför länge sedan) så är jag inte så säker på att det inte hellre kan ske i Sverige. Historien upprepar sig som bekant aldrig (filosofiskt faktum) och USA idag är inte lika homogent, patriotiskt utan är mer fragmenterat och dessutom är delar av befolkningen tungt beväpnade och samordnade i miliser. Vilket försvårar implementeringen av tanken på att beslagta guldet. Det kanske vore enklare att i Sverige frammana en anda av att "solidariskt" samla ihop "vårt" guld för att klara "oss" ur en eventuellt svår situation. Jag gissar också att det ses som än mer udda att i Sverige spara i ädelmetaller än vad synsättet är i USA - och overthere finns också tunga politiska företrädare som far och son Ron Paul och Rand Paul m fl som förespråkar en mer ädelmetallsvänlig monetär väg. I Sverige finns det väl ingen? Ingen som jag känner till i varje fall. Sedan 1971 har de flesta svenskar antingen glömt bort eller aldrig hört talas om något monetärt ankare kopplat till valuta - och de lär i sin okunnighet se det som något obekant och suspekt.

Nu hoppas jag att det inte händer här eller på andra sidan Atlanten - men man vet ju aldrig och även om jag har tänkt tanken att lägga några oz i Zurich alt Singapore via Bullionvault så har jag inte gjort slag i saken. 

« Senast ändrad: onsdag 05, november 2014, 20:58:02 av ManoleteSTHLM »

Utloggad BullBar

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
« Svar #7 skrivet: torsdag 06, november 2014, 12:14:47 »
Om det skulle bli förbjudet att äga guld/silver så tror jag inte på bankfack eller förvarning utomlands då staten säkerligen lyckas luska ut sådant. Jag tror det bästa är helt enkelt att gräva ned det (gömma) tills det inte är olagligt längre.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #8 skrivet: fredag 07, november 2014, 17:31:17 »
Om staten skulle göra det olagligt att äga pm så skulle jag nog råka slarva bort min lilla plastlåda av misstag. För att senare råka hitta den igen ;D ;D ;D ;D
Jag tror dock inte att den situationen kommer att uppstå i Sverige, kanske man får registrera sitt innehav men vem skulle göra det ?????????

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #9 skrivet: fredag 07, november 2014, 19:07:21 »
Det närmaste vi kommer en tvångs situation för guld är att det blir moms på handeln tror jag.

Det är det mest troliga scenariot då vi hade moms på Guld fram till år 2001 typ, det var faktiskt EU som "tvingade" Sverige att införa momsfritt på Guld, Svenska staten ville ha kvar momsen men fick ge sig  :P

Utloggad Aves

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
« Svar #10 skrivet: fredag 07, november 2014, 19:34:09 »
Jag har läst något om att Reinfeldt vid något tillfälle hade benämnt Sveriges Gruvindustri i en liknelse med
Norges olja. Vilket Norge i sin tur skratta bort, undra vem som skrattar nu, inget ont mot Norge gillar er!

https://www.youtube.com/watch?v=WleTCB8t61I

:p

Haha!

Iaf vad jag förstod det som på reportaget så lägger Sverige mycket skatt på privata köp i form av moms men är en av de billigaste leverantörerna till den industriella marknaden utomlands. LKAB är ju dessutom statligt ägt så tja de kan väll hålla ner priserna av den anledningen.

Vill även nämna att jag inte vet ett skit utan förmedlar något som jag fångat upp någonstans på vägen och det kan mycket väl vara att jag tolkat fel eller inte haft största fokuset just då.

Tror de va Sveriges Radio Ekonomiekot Lördag som tog upp Gruvorna i somras någon gång, ska se om jag hittar avsnittet! Brb

Utloggad Aves

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
« Svar #11 skrivet: fredag 07, november 2014, 19:43:06 »
Yes här va den:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/368130?programid=3626

Finns det någon vettig anledning till Momsen är så hög mer än att det ses som e investering? Min fråga är då om man inte kan bokföra skiten och sätta moms/skatt på vinsten?

Ska sluta här för jag är en novis i sammanhanget men jag tycker det är ett intressant ämne!

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #12 skrivet: fredag 07, november 2014, 20:20:14 »

Tror det enbart det blev ett fall där någon blev åtalad för det i USA, men visst.

Den svenska modellen har vanligen inte heller var omedelbar konfiskation, utan successiv sådan genom skatter. Skulle vi också hamna i ett sådant världsekonomiskt läge (vilket definitivt inte är otänkbart), kunde guldinnehavare i så fall troligen se fram mot extrema lyxskatter på sitt guldinnehav. Betalade man då inte skatterna (konfiskationen) fick man då istället se guldinnehavet konfiskerat genom skattetillägg. Exakt samma system finns ju redan idag för andra tillgångar.

Samtidigt, skulle landet och/eller världen hamna i en sådan ekonomisk situation (läs ekonomisk kris) där staten gått så långt att de vill stjäla guldet. Tro mig, då är det just guld du skulle vilja ha som tillgång. Ett guld du kan ta med dig och lämna landet med.

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
« Svar #13 skrivet: lördag 08, november 2014, 20:17:13 »
Kul med många svar, Så ni tror att konfiskation knappast händer i Sverige! vi får hoppas på detta, men skulle det hända ändå så visst man behöver inte tala om att man ev, skulle ha guld hemma, men det kan ta länge innan en sån restriktion hävs och man kan sälja så vad är då guldet värt?
Eller kanske mer troligt som "ÅBAMA" skriver att det blir höga skatter på försäljningar för de som har tillgångar som guld & silver mm, men jag vet inte om man kan kalla skatter för konfiskation?

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #14 skrivet: lördag 08, november 2014, 21:04:52 »
Bidrar med en promemoria i ämnet. Den är uppbyggd som en QA. Kan vara intressant att läsa även om den riktar sig till amerikanska guldinnehavare och mestadels refererar till USA:s konstitution och historia. Men en del går att översätta även till vår situation.

Redigerar: http://traders-library.com/Trading%20Books/George%20R.Cooper%20-%20How%20you%20Can%20Survive%20a%20Potential%20Gold%20Confiscation/George%20R.Cooper%20-%20How%20you%20Can%20Survive%20a%20Potential%20Gold%20Confiscation.pdf

Konfiskering av guldet är nog mindre sannolikt än att man försvårar och beskattar omvandling av guld till kontanta medel tror jag. Övergår man till någon slags digital valuta och enbart behåller småpengar för små transaktioner kan det bli omöjligt att göra sig av med guldet utan att det syns.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by fåtöljpanda
söndag 24, maj 2026, 21:47:37

Köp pågår : Säljes : Silvertacka 1000g (1kg) GHAB till spot by mega_n
söndag 24, maj 2026, 16:59:08

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Condor2ooo
lördag 23, maj 2026, 09:28:22

Peter Schiff by Cash Is King