Författare Ämne: Silver toppar på 620 - 930 $  (läst 5253 gånger)

Inloggad Håa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Affärsomdömen: 5
Silver toppar på 620 - 930 $
« skrivet: söndag 04, september 2011, 20:21:00 »
http://m.cnbc.com/id/44373049

Om dessa siffror skulle bli verklighet, skulle man vilja veta vad det skulle motsvara i SEK och köpkraft....

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #1 skrivet: måndag 05, september 2011, 00:14:23 »
Just vilken köpkraft per oz är något som dessa \"profeter\" alltid utelämnar när de kommer med sina riktkurser. Jag tycker det börjar gå lite inflation i att gissa ädelmetallpriser med idén att dollarn ska bli värdelös som grund. Är priserna verkligen speciellt intressanta då, blir det inte bara \"division med 0\"?
Det kanske bara är något Malone, Keiser, Embry, Schiff, Davies och resten av gänget kör med för att få lite uppmärksamhet...

Inloggad Håa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #2 skrivet: måndag 05, september 2011, 07:30:54 »
Men jag har också hört Embry säga \"don\'t worry about the price\" och att det är dollarn som går ner.
Om man använder sig av dollar så kanske nån hajjar till när dessa höga siffror används. Det kan ju göra lite skillnad i någons liv om man tänker till och förstår varför man kanske bör äga lite ädelmetall ;)

Sen att använda dessa höga siffror på silver låter ju lite extremt, det är ju i slutändan köpkraften det handlar om...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: måndag 05, september 2011, 10:00:29 »
Jag tar också sådana siffror med en näve salt, eftersom ingen kan veta inom vilka intervaller priset kommer ligga i framtiden. Men precis som ni skriver, blir dollarn värdelös eller näst intill så lär guldet peka åt rakt motsatt håll. Vad silver kommer nå för pris kan varken jag eller någon annan veta heller, men personligen tror jag det är en bra bit högre än dagsläget, även om jag har svårt att se $620-930... men den som överlever får se :)

Utloggad joelboel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: måndag 05, september 2011, 10:29:21 »
Hej, mitt första inlägg här.

Jag försöker tänka i termer av köpkraft och bry mig mindre om nominella tal. Vad jag ser som intresssant är den relativa köpkraften. Säg att vi skulle få extrem deflation och priset på ädelmetall håller sig kvar på samma nivåer som idag skulle jag vara nöjd ifall börsen och bostadsmarknaden backar med säg 50-80%. Jag är helt övertygad om att vi svenskar kommer få betydligt sämre levnadsstandard närmsta åren, 3 kg guld är inte jättemycket i Sverige just idag, men om man befinner sig i tex Thailand eller Brasilien kan man leva som en kung.
Samma guld, samma spotpris.

Och pratar man hög inflation och nominella tal så finns det inget tak för hur högt det kan gå, det vore som att påstå att det skulle finnas en botten för hur lågt en fiatvaluta kan sjunka. Och dessutom sker en gradvis sentimentsförändring i takt med prisökningar på ädelmetall.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: måndag 05, september 2011, 10:36:08 »
Citat från: joelboel
Hej, mitt första inlägg här.

Jag försöker tänka i termer av köpkraft och bry mig mindre om nominella tal. Vad jag ser som intresssant är den relativa köpkraften. Säg att vi skulle få extrem deflation och priset på ädelmetall håller sig kvar på samma nivåer som idag skulle jag vara nöjd ifall börsen och bostadsmarknaden backar med säg 50-80%. Jag är helt övertygad om att vi svenskar kommer få betydligt sämre levnadsstandard närmsta åren, 3 kg guld är inte jättemycket i Sverige just idag, men om man befinner sig i tex Thailand eller Brasilien kan man leva som en kung.
Samma guld, samma spotpris.

Och pratar man hög inflation och nominella tal så finns det inget tak för hur högt det kan gå, det vore som att påstå att det skulle finnas en botten för hur lågt en fiatvaluta kan sjunka. Och dessutom sker en gradvis sentimentsförändring i takt med prisökningar på ädelmetall.

Hej och kul att du skriver :)

Ja, din strategi tror jag är klok. Räknar man guld som en valuta (som de flesta av oss här gör) så är dess köpkraft som är mer intressant snarare än prissättning i valfri fiatvaluta. Jag har själv inte räknat på det, men det kan ju vara intressant att kolla upp hur många oz guld eller silver man kan köpa t ex en bostad för. Jag misstänker att ganska många saker kommer bli billigare de kommande åren mätt i guld...

Utloggad joelboel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #6 skrivet: måndag 05, september 2011, 11:03:58 »
Bostadspriserna i Sverige har mer än halverats sedan 2007 räknat i guld, den utvecklingen tror jag kommer accelerera när bostadsbubblan spricker och priserna börjar falla i SEK samtidigt som guldpriset fortsätter stiga.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #7 skrivet: måndag 05, september 2011, 22:20:14 »
Håller med om att värdera guld/silver i ett antal dollar eller annan pappersvaluta är ointresant över tid.
Däremot hur många oz det behövs för att köpa en villa eller ett fat olja eller likn. då först kan man se köpkraften hos ädelmetaller.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld by AndrewJackson72
Igår kl. 13:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane