Författare Ämne: Ryssland  (läst 40482 gånger)

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 707
  • Affärsomdömen: 2
Ryssland
« skrivet: torsdag 25, september 2014, 19:04:03 »
Ryssland överväger beslagta utländska tillgångar. Ryssland håller på att ta fram en lag som kan ge regeringen tillåtelse att beslagta utländska tillgångar i Ryssland som ett svar på sanktionerna mot landet. Enligt artiklar i SVD och Bloomberg.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/uppgifter-ryssland-overvager-beslagta-utlandska-tillgangar_3954434.svd

http://www.bloomberg.com/news/2014-09-25/putin-party-lawmaker-drafts-bill-on-foreign-asset-freeze.html

« Senast ändrad: torsdag 25, september 2014, 19:10:31 av Cash Is King »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Ryssland
« Svar #1 skrivet: torsdag 25, september 2014, 19:09:41 »
Låter lite som "öga för öga".
Italienska myndigheter har beslag något bolag som en Ryss hade kontroll över.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: söndag 02, november 2014, 15:40:56 »
Ryssland går mot strömmen. Vill stoppa inflationen och höjer räntan till 9,5%

http://www.svd.se/naringsliv/ryssland-chockhojer-rantan_4061631.svd

Utloggad zivkov

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #3 skrivet: söndag 02, november 2014, 20:04:56 »
Ingen deflation där i alla fall!

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: söndag 02, november 2014, 21:13:59 »
Ingen deflation där i alla fall!

Inte mycket va?  ;D

http://www.inflation.eu/inflation-rates/russia/historic-inflation/cpi-inflation-russia-2014.aspx

"The average inflation of Russia in 2014: 7.21 %"

Det intressanta hade varit att få veta hur stor skillnad det är i tekniken i mätningen av deras inflationsberäkning mot exempelvis USA´s

Utloggad zivkov

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #5 skrivet: måndag 03, november 2014, 15:00:30 »
Det är en ganska normal inflation historiskt sett i Ryssland i år, trots sanktioner från väst.
Man kan tycka att ryssarna tycker att priset för annekteringen av Krim är obefintligt.
Med en stor dollarreserv som stiger i värde med det högre dollarpriset och ingen statsskuld så verkar man ta sej igenom detta ganska skadeslöst.
Det finns dock en del andra tal som gör det lite jobbigare för ryssarna, lägre oljepriser, dyrare importvaror bl.a. höjda matpriser pga en svagare rubel, samt en lägre utländsk investeringsvilja p.g.a. det osäkra läget.
Ryssland förbereder sej för nästa stora sports event 2018, fotbolls VM. Detta kräver enorma investeringar och bör gynna ryssarna något de närmaste åren. Om man ser till vinter OS i Sotji, där man investerade enorma summor, så är fotbolls VM är betydligt större och mer utspritt till fler regioner.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #6 skrivet: måndag 03, november 2014, 22:52:45 »
Är jag  felunderrättad, men behöver inte ryssarna ett oljepris på ca $100 dollar för att få statsfinanserna att gå jämnt upp? De har ju inte lyckats få till upplåningen heller och nu ser det ännu svagare ut på pappret. Jag menar att oljan manipuleras ner likt silver och guld men med mer sofistikerade metoder, men "väst" försöker fånga flugor med tennisracket. Detta biter inte och de/vi förlorar själva på det i slutänden. Att USA exporterar dyr olja med liten förtjänst är ju helt vansinnigt. De skjuter kostnaderna på framtiden. Inte en suck att de har så mycket olja i backen de kan få upp till dagens pris. Tror dock att oljepriset kan ligga på en lägre nivå rätt länge då mycket prestige, pengar och politik ligger blandat i potten.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1560
  • Affärsomdömen: 403
  • "Allting är relativt"
« Svar #7 skrivet: tisdag 16, december 2014, 07:19:17 »
Ryssland...höjer räntan till 9,5%

Det var flera ränta höjningar i Ryssland under senaste månaden, Imorse höjdes räntan upp till 17%
Intressant att jämföra, då i Sverige vi har 0% :)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #8 skrivet: tisdag 16, december 2014, 10:28:23 »
Fantom

Jag antar att du läser ryska? Framgår det något därifrån om det ligger något i ryktena att Ryssland börjat sälja guld för att finansiera sig? Jag har läst på ett par ställen att så ska vara fallet men det förefaller kontraintuitivt. Om så är fallet antyder det IMHO att regimen är på väg att tappa greppet.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1560
  • Affärsomdömen: 403
  • "Allting är relativt"
« Svar #9 skrivet: tisdag 16, december 2014, 10:50:47 »
Fantom

Jag antar att du läser ryska? Framgår det något därifrån om det ligger något i ryktena att Ryssland börjat sälja guld för att finansiera sig? Jag har läst på ett par ställen att så ska vara fallet men det förefaller kontraintuitivt. Om så är fallet antyder det IMHO att regimen är på väg att tappa greppet.

Ja, exakt, jag läser både ryska och europeiska (USA) nyheter.
Det intressanta är att oftast läser man om samma sak från bägge sidor, dock med 100% annan blick. :D
Alltså läser man om guld hos Ryska nyheter då ser man att senaste inlägg om guld (15 december) var att Ryssland passar på dom billiga priser och ökar guldköp.
Och, som du skriver, läser man om samma sak, men från Europeiska sidan då samma artikel om guld skrivs att Ryssland försöker sälja guld för att klara ekonomin. :D
Vet inte vem man ska tro på, själv jag är ganska neutral i dom flesta politiska frågor, då jag vet att jag kan inte ändra eller påverka något oavsett blir jag neutral eller inte! ;D

Det som jag kan konstatera nu är att sanktioner mor Ryssland förstörde mest EU-ekonomin än Rysk! :D
Dom flesta EU-länder som har svårt att överleva utan att exportera varor till Ryssland försöker göra det ändå på olika sätt (jag menar exportera ändå!) via Vitryssland till exempel. :) 

fredrikwall67

• Gäst
« Svar #10 skrivet: tisdag 16, december 2014, 10:57:50 »
Nästa logiska steg för Ryssarna är att införa guldfot....Det skulle stabilisera deras valuta :-)

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1460
  • Affärsomdömen: 94
« Svar #11 skrivet: tisdag 16, december 2014, 11:03:32 »
Många pratar om att raset i oljepriset skadar ryssarnas ekonomi. Men saken är ju den att Ryssland får betalt i dollar, rubeln har halverats mot dollarn samtidigt som oljepriset ungefär har halverats. Summa sumarum, mer eller mindre plus minus noll.

fredrikwall67

• Gäst
« Svar #12 skrivet: tisdag 16, december 2014, 19:15:58 »
Har ni kollat Zerohedge idag?
http://www.zerohedge.com/news/2014-12-16/russian-ruble-hereby-halted-until-further-notice
Jag vet inte hur jag ska tolka det riktigt. Är det sant kan det ju inte på något sätt vara sunt.

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 457
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #13 skrivet: onsdag 17, december 2014, 02:18:28 »
Rubel verkar befinna sig i "fritt fall". Även om olja/gasexporten genererar usd har man tillika en import i samma hårdvaluta. Hur ställer sig Ryssland inför framtida guldköp? Känns obehagligt när Putin är trängd.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #14 skrivet: onsdag 17, december 2014, 17:46:34 »
Jag tror att Ryssland säljer olja och gas till Kina utan att göra det i dollar. Det pratades en del om det för några år sedan när någon pipeline var färdig. Sen är ju frågan om mekaniken för hur de räknar fram pris i Rubel eller Renmibi men möjligheten finns att det slår även mot intäkterna den vägen.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

silvermynt köpes by Loka89
lördag 11, januari 2025, 20:36:37

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
lördag 11, januari 2025, 10:52:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by glimbert
fredag 10, januari 2025, 21:11:59

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Krippa
torsdag 09, januari 2025, 22:45:17

Köpes: Kookaburra silver 1 oz 2023 + 2024 by Frederyck
torsdag 09, januari 2025, 10:23:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 09, januari 2025, 10:06:41

Bad jokes. by Tyr
tisdag 07, januari 2025, 20:16:36

Ny medlem! by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:39

Ny medlem by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:20

Ny medlem StackingNick by zodiac
tisdag 07, januari 2025, 16:19:08

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
söndag 05, januari 2025, 13:55:37

GOTT NYTT ÅR by DEScypher
fredag 03, januari 2025, 16:11:15

Säljes silver kilotacka, Johnson Matthey präglad. by Coltrane
torsdag 02, januari 2025, 09:51:30

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
lördag 28, december 2024, 19:26:19

Toleranzia. Ett svenskt läkemedelsbolag. by gbz
fredag 27, december 2024, 00:06:36