Författare Ämne: Fysiskt Guld i Stockholm  (läst 7765 gånger)

Utloggad Pragmatist

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 0
Fysiskt Guld i Stockholm
« skrivet: torsdag 25, september 2014, 18:51:09 »
Hej,

Det här blir mitt första inlägg efter att ha läst lite här ett slag. Bakgrunden är att jag har en del besparingar, en del ligger i räntekonton låsta under några år och omkring 2/3 ligger i fonder av olika slag. Att investera i råvaror har aldrig riktigt varit något som jag har reflekterat över. Jag har dock övervägt under en tid att sälja en del av de fonder som jag inte tror lika mycket på de kommande åren och funderar att lägga dessa på guld. För min del handlar investeringen om att säkra upp mot ett visst svaj på marknaden, och i det här fallet även lägga det utanför vanlig valuta. Min tanke är att faktiskt köpa fysiskt guld, anledningarna är faktiskt främst känslomässiga. Jag tycker att det skulle vara kul att faktiskt fysiskt kunna ta på den vara som jag har investerat i, samtidigt som jag redan har en lämplig förvaring. Ytterligare en anledning som kanske gör att det känns lite extra roligt att fysiskt ha ägandet (kanske lite foliehattsvarning) är att jag tvivlar på den fysiska täckningen.

I vilket fall bor och arbetar jag i Stockholm, jag har sett några olika företag som arbetar med att köpa och sälja guld. Hur mycket jag ska investera har jag väl inte till fullo rett ut med mig själv, men det rör sig om 0,5-1kg. Tanken är tackor om 100g då jag inte har för avsikt att behöva sälja några små kvantiteter, eller för den delen avsikt att sälja något på kort sikt. Min fråga blir till er som har intresserat sig i ämnet;

1. Vilket fysiskt företag skulle ni gå till?
2. Hur ser ni på valet av tacka? Tillverkare? Utseende? Vad går hem hos er som gillar att spara i guld och vilket är det mest rationella valet?

Hoppas att någon tycker att det vore roligt att ge lite input och jag kommer fortsätta att läsa lite här i övrigt inför investeringen.

// Pragmatist

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Fysiskt Guld i Stockholm
« Svar #1 skrivet: torsdag 25, september 2014, 19:04:47 »
Hej Pragmatist

Trevlig introduktion av dig själv.

Liberty Silver och Tavex är billigast och Guldcentralen något dyrare.
Tycker Liberty Silver är väldigt trevliga och dessutom så är dom sponsorer till forumet.
Valet blir för mig då lätt.

Tackor 100 gr. är en behaglig storlek, varken för stor eller för liten.
Dessutom har dessa relativt låg premie och betraktas inte som lagligt betalningsmedel, vilket kan ha betydelse för bankfacksförvaring.
Väljer du någon av de Liberty Silver har så är det stora välrenommerade tillverkare.
Absolut bästa köp torde vara en beg. i gott skick.

Till och från händer det även att forum medlemmar säljer här på forumet.

lycka till i ditt placerande.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #2 skrivet: torsdag 25, september 2014, 19:04:53 »
Hej och välkommen hit!

Jag tycker det låter som en bra idé att avsätta en del i fysiskt guld. Men det är ju lite som att slå upp öppna dörrar här. :)

Då du bor i Stockholm så ligger Tavex nära till hands. De finns på flera ställen, hemsidan är www.tavex.se Jag har själv varit på Tavex på Norrmalmstorg.

Du kan givetvis beställa via hemsidan, men går du dit och berättar vad du är intresserad av så får du med all säkerhet bra hjälp och chans att se det du tänkt köpa.

Vilket guld man skall köpa finns det många åsikter kring. Jag gillar främst mynt, men har även tackor. Men i ditt fall tycker jag det låter som en utmärkt idé att köpa 100g tackor av välkänt märke (Valcambi, PAMP, Perth Mint m.fl.) till att börja med i alla fall. Om det sedan utvecklas till ett större intresse så går det ju alltid att köpa mer guld framöver. ;)

Jag skulle nog också råda dig till att inte köpa precis allt på en gång. Det är skönt att ha lite torrt krut om spotpriset faller. Då vill man gärna öka på sin skatt lite. Samt att man kan komma att sätta sig in lite mer i det hela och kanske vilja köpa guld i någon annan form också.

Lycka till!

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #3 skrivet: torsdag 25, september 2014, 19:44:43 »
Välkommen in i värmen!

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 725
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #4 skrivet: torsdag 25, september 2014, 19:55:52 »
Fysiskt guld handlas lämpligtvis från Liberty Silver eller Tavex hemsidor eftersom de brukar ha bäst priser här i Sverige. 
Har själv handlat via båda och det fungerar bra oavsett vilken av dessa två firmor man väljer. Eftersom guld är momsfritt i Sverige ser jag igen större anledning att handla detta utomlands.
När det gäller fysiskt silver (nytt) handlar man som privatperson detta smidigast och billigast via Liberty Silver i Estland eftersom silvermynt som även är giltiga som betalningsmedel är momsfria där. När det gäller köp av 500 oz monsterbox med exempelvis silver maples är det i dagsläget klart billigast att köpa dessa från Liberty Silver Estland även om frakten kostar en del (ca 1000 sek).
Begagnade guldtackor med vikten 100 gram är ofta det mest prisvärda alternativet vid köp av guld från exempelvis Liberty Silver och Tavex men håll ögonen öppna ibland kan andra storlekar och typer av guld vara mer prisvärda.
Begagnat silver köps med fördel från privatpersoner och företag på Tradera, det gäller dock att se upp med lurendrejare men genom att kontrollera säljarens historik och vara allmänt vaksam så fungerar det bra att handla där också.

1. Liberty Silver, Tavex
2. 100 g guldtacka tex Heraeus präglad, PAMP gjuten, begagnad (tillverkare kan variera).

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #5 skrivet: torsdag 25, september 2014, 20:04:30 »
Välkommen. Kan också rekommendera tavex. Har själv handlat av dem på Norrmalmstorg och det är skönt att köpa över disk, speciellt om en större mängd som det rör sig om för dig.

Utloggad Pragmatist

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: torsdag 25, september 2014, 21:56:18 »
Tackar ödmjukast för svar så här långt. Jag jobbar i krokarna av Norrmalmstorg, så jag hade funderat sedan tidigare att göra dem ett besök. Så det gjorde det bekvämt att höra att de kan vara ett rimligt val.

Jag ska kika på dessa tackor som ni talar om, för min del kommer jag troligen inte att gå in så mycket allt för mycket utan gör nog den tänkta investeringen i en klump. Sedan kanske den kan utökas framöver, men det blir i sådant fall troligen inte under det kommande året. Det känns mest skönt att bredda sparandet på det här viset, för mig känns det som sagt i dagsläget lite som en trygg gardering. Vi får se om några år hur jag tänker på just nämnda kommentar :)

Utloggad Pragmatist

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: tisdag 21, oktober 2014, 17:56:29 »
Återigen, tack för svar.

Har inlett inköpen, men följt ett av de råd som kom (tänkt lite själv såklart) och kommer att fördela inköpen spritt över en period framöver. Första tackan en 100g PAMP inhandlades tidigare idag..fortsättning följer.

// Pragmatist

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by fåtöljpanda
Igår kl. 21:47

Köp pågår : Säljes : Silvertacka 1000g (1kg) GHAB till spot by mega_n
Igår kl. 16:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Condor2ooo
lördag 23, maj 2026, 09:28:22