Författare Ämne: Era tankar kring pm och hur/när man ska köpa och sälja.  (läst 13870 gånger)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
SV: Era tankar kring pm och hur/när man ska köpa och sälja.
« Svar #15 skrivet: lördag 30, augusti 2014, 22:37:58 »
Jag såg inget sarkastisk med att jag svarade : "Javisst så enkelt är det!"

...sälja lite vid uppgång för att kunna köpa mer om silvret går ner igen...

Javisst så enkelt är det! :D

Då det är egentligen väldigt enkelt.  :)

Synd att du raderade allt, jag tänkte faktiskt svara mer sen, så fort jag kommer hem efter jobbet.

Intressant och bra tråd du startade!

Jag kan bara hålla med, jättebra och intressant tråd och livlig diskussion med infallsvinklar från olika håll.

Jag skulle vilja återställa dina poster c-vitamin, om det är ok för dig? (Japp, jag kan trolla fram raderade inlägg 8))
« Senast ändrad: lördag 30, augusti 2014, 22:40:54 av MrLibertad »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 423
  • "Allting är relativt"
« Svar #16 skrivet: lördag 30, augusti 2014, 22:40:31 »
Mina tankar och strategier inom fysisk silver/guld handel är delat på tre delar.

1. Långtids investering, det som jag ska eventuellt sälja om 10-15 år (vid behöv, eller som du skrev att priset ska vara på 1000$/oz, om 1000$ ska vara värd nåt).

2. Korttidsinvestering, jag säljer mynt direkt när jag får dom hem (väldig liten vinst, dock jag tycker om att hantera och syssla med silver)

3. Jag är en ädelmetallmynt samlare, jag samlar på olika silvermynt serier, som ska inte vara till salu, ifall att det inte händer nåt tragisk, och hoppas att mina barn ska fortsätta med mina kollektioner.

:)

/edit

4. Jag hjälper även medlemmar att få tag på speciella mynt helt kostnadsfritt då och då också... där tjänar jag inte alls nåt, dock när jag har tid, eller om jag beställer mynt åt mig själv från samma leverantör, så varför inte.  :)
« Senast ändrad: lördag 30, augusti 2014, 22:52:30 av Fantom »

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #17 skrivet: lördag 30, augusti 2014, 22:48:27 »
Väl jag har köpt i alla priser från 10-35, det beror helt enkelt på vad det är och hur gärna man vill ha det just då. Svaret vet bara själva köparen/säljaren, vad som är rätt för dennes plånbok. Jag anser, precis som några andra, att det kommer hända något spännande inom närmaste 10-20 år.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Era tankar kring pm och hur/när man ska köpa och sälja.
« Svar #18 skrivet: lördag 30, augusti 2014, 23:20:24 »

Problemet blir när du redan sålt all din silver (eller 20% som du tänker) och priset fortfarande stiger och stiger vidare utan att gå ner igen...
Det där ser jag som ett klassiskt feltänk. "Suck, det stiger vidare, jag skulle inte sålt så tidigt, ack ack".

Jag har gjort ett antal spektakulära felbedömningar av den sorten i mitt liv. Värst var nog när jag som student lekte med optioner. Satsade hårt på Volvo med kort återstående löptid, Volvo presenterade något bra och min investering på ca 2-3000 gick till 15000 på mindre än två dagar. Sälja? Inte, det gällde att rida trenden... Sen kom det en nyhet till av annan, sämre sort.

Sålde för totalt 10kr. Förlust mer än 99%.

Jag har lärt mig. Man skall alltid planera för gradvis försäljning när det går upp kraftigt. Även om du skulle fått ut mer "vinst" genom att vänta så skulle det ske till priset av 100% deltagandegrad, dvs man har hela sitt kapital kvar i matchen.

Anledningen till att sälja en del på "vägen upp" är inte att "göra vinst" utan att minska risk. "De-risking an investment" är fint, går det upp mycket och man får tillbaka insatsen genom gradvis försäljning så blir resten "freeride", vilket är perfekt för då är risken i princip noll.

Då sover man gott.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #19 skrivet: söndag 31, augusti 2014, 09:28:29 »
kom in på tråden försent, missade inledningen. känns lite som kommentarerna på någon pk-tidning, någon säger något icke-pk, kommentaren försvinner och diskussionen fortsätter om något man inte riktigt förstår.

trist.

Jag brukar köpa när magkänslan säger botten. har funkat hyfsat på kort sikt, men det har hittills inte varit en global botten. någon gång kanske priserna vänder upp?

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #20 skrivet: söndag 31, augusti 2014, 12:08:58 »
kom in på tråden försent, missade inledningen. känns lite som kommentarerna på någon pk-tidning, någon säger något icke-pk, kommentaren försvinner och diskussionen fortsätter om något man inte riktigt förstår.

trist.

Jag brukar köpa när magkänslan säger botten. har funkat hyfsat på kort sikt, men det har hittills inte varit en global botten. någon gång kanske priserna vänder upp?

FYI, alla poster i tråden är återställda.  ;)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #21 skrivet: söndag 31, augusti 2014, 12:21:52 »
Jag har egentligen ingen extremt genomtänkt strategi. Jag samlar på vissa (semi)numismatiska mynt för att det ger mig tillfredsställelse samtidigt som de behåller sitt metallvärde ifall premierna skulle sjunka vid en eventuell valutakris. Dock gäller det att köpa mynten när de är nya och har låg premie (ex Lunar) för att få bäst avkastning ifall man tänkt sälja av dem i framtiden, vilket jag dock inte har några planer på i dagsläget.

Jag köper även bullion vid tillfälle som "försäkring" på mycket lång sikt, då jag ser framförallt guldet som min framtida pensionsförsäkring. Utöver detta spekulerar jag även ibland när lönsamma möjligheter dyker upp, dvs köpa billigt och sälja dyrt och räkna hem mellanskillnaden i vinst. Vinsten använder jag sedan till olika saker, ibland nöjeskonsumtion då jag kan känna att jag fått något "gratis". Alternativt skulle utökar jag mitt eget innehav för långtidssparande.
« Senast ändrad: söndag 31, augusti 2014, 18:46:29 av Silverräven »

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #22 skrivet: söndag 31, augusti 2014, 17:59:14 »

Problemet blir när du redan sålt all din silver (eller 20% som du tänker) och priset fortfarande stiger och stiger vidare utan att gå ner igen...
Det där ser jag som ett klassiskt feltänk. "Suck, det stiger vidare, jag skulle inte sålt så tidigt, ack ack".

Jag har gjort ett antal spektakulära felbedömningar av den sorten i mitt liv. Värst var nog när jag som student lekte med optioner. Satsade hårt på Volvo med kort återstående löptid, Volvo presenterade något bra och min investering på ca 2-3000 gick till 15000 på mindre än två dagar. Sälja? Inte, det gällde att rida trenden... Sen kom det en nyhet till av annan, sämre sort.

Sålde för totalt 10kr. Förlust mer än 99%.

Jag har lärt mig. Man skall alltid planera för gradvis försäljning när det går upp kraftigt. Även om du skulle fått ut mer "vinst" genom att vänta så skulle det ske till priset av 100% deltagandegrad, dvs man har hela sitt kapital kvar i matchen.

Anledningen till att sälja en del på "vägen upp" är inte att "göra vinst" utan att minska risk. "De-risking an investment" är fint, går det upp mycket och man får tillbaka insatsen genom gradvis försäljning så blir resten "freeride", vilket är perfekt för då är risken i princip noll.

Då sover man gott.

Precis! Skulle priset nå väldigt höga nivåer så har man förhoppningsvis tillräckligt mycket pm kvar för att klara sig väldigt bra ändå och kommer det en dipp så kan utöka sitt innehav eller satsa på något annat om nu vill det. Att sälja vid uppgång blir en ytterligare försäkran om att göra en bra investering på kostnad av att ha en mindre stack om det skiter sig ordentligt eller vid en rejäl pay day.

Jag köper att investeringen ser väldigt olika ut och har man guldet som en krisförsäkring eller liknande och har andra investeringar i T. ex. aktier som agerar "pengako".

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 23:45

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz