Hoppas att jag kan tillåta mig en liten sidokommentar.Varför fixeringen vid svenska kronor? Jag hoppas förstås att det aldrig blir nödvändigt att sälja någon av mina ädelmetaller. Men, skulle det hända är det helt klart inte i Sverige som försäljningen kommer att ske.
Konton utomlands? Vilka länder tillåter svenska medborgare, som inte bor i landet ha konton? Bara nyfiken!
Har bara erfaren het av Norge, där är det inga problem att öppna konton
Citat från: gulligubbe skrivet fredag 14, juli 2023, 20:31:31Hoppas att jag kan tillåta mig en liten sidokommentar.Varför fixeringen vid svenska kronor? Jag hoppas förstås att det aldrig blir nödvändigt att sälja någon av mina ädelmetaller. Men, skulle det hända är det helt klart inte i Sverige som försäljningen kommer att ske.Låter som en bra plan. Säljer man i Sverige får man ju betalt i lågt värderad SEK. Bättre då att sälja i EURO och få betalt till ett konto utomlands.
Citat från: Bosse68 skrivet söndag 06, augusti 2023, 13:21:12Har bara erfaren het av Norge, där är det inga problem att öppna kontonÄr det Danskebank som är enklast då eller
Citat från: zodiac skrivet söndag 06, augusti 2023, 13:38:13Citat från: Bosse68 skrivet söndag 06, augusti 2023, 13:21:12Har bara erfaren het av Norge, där är det inga problem att öppna kontonÄr det Danskebank som är enklast då ellerDen jag använde var nog Sogn sparekasse har jag för migDet var längesedan, så kommer inte ihåg exakt vad den hetteHar dock några bekanta som fortfarande jobbar kvar utan problem
Citat från: Birka skrivet lördag 05, augusti 2023, 22:45:52Låter som en bra plan. Säljer man i Sverige får man ju betalt i lågt värderad SEK. Bättre då att sälja i EURO och få betalt till ett konto utomlands.Kan man inte sälja i euro utomlands och dom sätter in det på ens konto eller kreditkort?Och blir det någon förtjänst att sälja i euro om man ändå plockar ut det i SEK sen?Edit* Säg att jag vill sälja en kilos silvertacka och får 10000kr för den här i Sverige, åker jag till säg Tyskland och säljer den så får jag ca 892 euro... Det är ju oxå 10000 kr när jag kommer hem med dom eller missförstår jag något?
Låter som en bra plan. Säljer man i Sverige får man ju betalt i lågt värderad SEK. Bättre då att sälja i EURO och få betalt till ett konto utomlands.