Författare Ämne: Bostadsbubblan  (läst 38405 gånger)

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Bostadsbubblan
« Svar #30 skrivet: torsdag 01, september 2011, 20:55:58 »
Kommer osökt att tänka på det fina argumentet \"priserna kan inte gå ner, alla måste ju ha någonstans att bo\". Har sett detta i olika sammanhang på nätet, och känns ungefär lika genomtänkt som \"varför köpa guld, det går ju inte att äta\"  :lol:

Utloggad skrotpeter

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
Bostadsbubblan
« Svar #31 skrivet: torsdag 01, september 2011, 21:28:05 »
guld går inte att äta men vilken fest det blir om man växlar in en guldtusing : )

bostadsbrist, och ja alla behöver ett hem. men bostäderna finns i vissa fall på fel ställen. så olika svar på olika orter.

jag tror i alla fall att folk är villiga att lägga en väldigt stor del av sin inkomst på boende. så länge merparten av oss har jobb, på orter där det råder \"bostadsbrist\" så håller priserna. visst vissa kommer att drappas av en dipp eller två med den stora massan lever vidare, slökollar på lyxfällan och ser att andra har det värre.

Utloggad Baltikinkasso

  • Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Bostadsbubblan
« Svar #32 skrivet: onsdag 07, september 2011, 09:24:10 »
Citat från: skrotpeter
guld går inte att äta men vilken fest det blir om man växlar in en guldtusing : )

bostadsbrist, och ja alla behöver ett hem. men bostäderna finns i vissa fall på fel ställen. så olika svar på olika orter.

jag tror i alla fall att folk är villiga att lägga en väldigt stor del av sin inkomst på boende. så länge merparten av oss har jobb, på orter där det råder \"bostadsbrist\" så håller priserna. visst vissa kommer att drappas av en dipp eller två med den stora massan lever vidare, slökollar på lyxfällan och ser att andra har det värre.

Vad som ställer till det för hypotesen att \"bostadsbristen\" driver priserna uppåt är att priserna har ökat rejält även i avfolkningsbygd med hög arbetslöshet. Det handlar alltså inte om bara efterfrågan och tillgång, de billiga krediterna måste in någonstans i ekvationen.
Dessutom lägger inte folket, åtminstone de nyetablerade i min umgängeskrets, så speciellt mycket pengar på boendet. Varje diskussion när ämnet bostäder kommer upp handlar istället om hur stor månadskostnad, dvs. hur stort lån (läs: ränta) hushållens ekonomier klarar att bära. Det är nog ingen överdrift att hävda att för många hushåll består \"boende\"-kostnaden till 50% av räntor.

Vi/ni som inte lånae så mycket behöver inte oroa oss i lika stor grad, att förlora sina egna pengar är bättre än att förlora bankens.

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Bostadsbubblan
« Svar #33 skrivet: onsdag 07, september 2011, 10:01:54 »
Citat från: Baltikinkasso

Vi/ni som inte lånae så mycket behöver inte oroa oss i lika stor grad, att förlora sina egna pengar är bättre än att förlora bankens.

Håller med helt och hållet. Den som är satt i skuld är icke fri...

Just nu har för övrigt Riskbanken meddelat att reporäntan inte kommer höjas. Har man fallit för trycket månntro? Inflationsmålet på 2% verkar vara av mindre betydelse jämfört med att undvika göra livet surt för överbelånade...

Utloggad alang

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
SV: Bostadsbubblan
« Svar #34 skrivet: måndag 16, januari 2012, 14:27:58 »
Vi kan ju redan, i vilket fall med rätt sorts glasögon på (objektiva) se en rätt markant nedgång i "medianvillan" i Sverige. Särskilt tydligt är detta i städer som inte har någon direkt anknytning till en större stad.

Frågan är dock hur lång tid det tar innan man på riktigt ser bubblan spricka, jämför vi med USA t.ex har dom förvisso haft en bostadskris, men kollar på mortgage vs rent ration är bostadsbubblan i USA fortfarande lika illa som någon gång under 80-talet.
Kommer vi att se ett närmast exakt mönster i Sverige? Med en nedgång som sedan stannar upp innan bubblan på riktigt spricker i samband med räntehöjningar kanske runt 2015-16?

Utloggad SoulCrew

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
SV: Bostadsbubblan
« Svar #35 skrivet: måndag 16, januari 2012, 14:39:12 »
Jag tror USA är en dålig jämförelse, det är alldeles för stora skillnader för att vara en marknad som är relevant i förhållande till Sverige. Bara det faktum att man helt enkelt kan lämna husnyckeln till banken och sen är man even steven gör en sådan jämförelse relativt tveksam. Detsamma kan nog sägas om tex Spanien och Irland, vi har inte alls haft en tillnärmelsevis samma bostadsbyggande som där, spanien har ju dessutom varit relativt beroende av ett inflöde av kapitalstarka utlänningar.

En rimligare förebild är nog Storbritannien. Även där pratades det om bostadsbrist som drivande, det byggdes klart mindre än vad som ansågs behövas "egentligen". Troligen var spekulationen större där, fler köpte lägenheter för att hyra ut, speciellt i London. Priserna där har fallit, men inte alls som på Irland eller i Spanien, mindre procentsatser och i långsammare takt. Jag tror vi kommer se nåt liknande här.

Utloggad alang

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
SV: Bostadsbubblan
« Svar #36 skrivet: söndag 12, februari 2012, 13:22:26 »
Här är en artikel i SvD som svart på vitt tar upp vilka otroliga siffror det är vi pratar om när det gäller Svenskarnas privata skuldsättning:
http://www.svd.se/naringsliv/svenskarnas-skuldfest_6841121.svd

Utloggad alang

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
SV: Bostadsbubblan
« Svar #37 skrivet: söndag 12, februari 2012, 13:24:28 »
Ytterligare ett inlägg från bloggaren Bobubbla som länkar ett hus med sjötomt utanför stockholmstrakten som har sänkts ifrån fantasipriset 15miljoner till 4! miljoner:
http://bobubbla.blogspot.com/2012/02/rekord-i-sankning.html

Utloggad alang

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
SV: Bostadsbubblan
« Svar #38 skrivet: söndag 12, februari 2012, 14:07:35 »
Här är ett väldigt underhållande filmklipp! Marknadsanalytikern berättar exakt vad som kommer hända och håller på att hända redan till tre personer som är inne i förnekelsefasen av bostadsbubblan!

!

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Bostadsbubblan
« Svar #39 skrivet: söndag 12, februari 2012, 14:11:34 »
Här är en artikel i SvD som svart på vitt tar upp vilka otroliga siffror det är vi pratar om när det gäller Svenskarnas privata skuldsättning:
http://www.svd.se/naringsliv/svenskarnas-skuldfest_6841121.svd


Citera
– En ökning på 38 procent - det är förvånande mycket på kort tid. Det är en skrämmande siffra, säger Sten Nordin och oroas över vad detta långsiktigt kan betyda för Stockholm och i förlängningen resten av Sverige.

– Om man får en bostadsbubbla så är det allvarligt för hela ekonomin.


Vi det här laget är det väl inte direkt något snack om att en bostadsbubbla existerar? Med prisökningar som för längesedan dragit ifrån både inflationen och reallöneökningar finns det ingen annan förklaring till prisökningarna än lättillgängliga krediter. Någon bostadsbrist har vi väl inte heller, däremot en prisbild alla inte har råd med? Enligt mig är alltså inte risken OM vi får en bostadsbubbla, utan vad som händer när den spricker. På något vis känns det som om folk glömt bort att ett lån är ett lån från sin egen framtid, där man väljer att avstå från framtida konsumtion (eller sparande) för att använda pengarna i nuet.

Nu har jag inga siffror att hänvisa till, men läste någonstans att genomsnittssvensken med bolån har en amorteringstid som var längre än dennes livslängd. Dvs, alldeles för stora lån i förhållande till inkomst, eller för låg/ingen amortering. Kan dock inte svära på att detta stämmer.

Utloggad alang

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
SV: Bostadsbubblan
« Svar #40 skrivet: måndag 13, februari 2012, 17:30:35 »
Finansminister Borg är jävig i frågan om bostadsbubblan. Aftonbladet "avslöjar" nu i en artikel hur borg bokstavligt talat är belånad upp till skorstenen på sin villa. Kan detta kanske tänkas förklara hur Borg ideligen kommer tillbaka till "problemet" med bankernas "höga" bolåneräntor när hant alar om hur räntesänkningar inte kommer konsumenterna till godo?

Hur dåligt eller bra ställt har egentligen Borg det?

Länk till artikeln:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13828355.ab

Utloggad BullBar

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Affärsomdömen: 0
SV: Bostadsbubblan
« Svar #41 skrivet: tisdag 14, februari 2012, 09:27:50 »
Jag håller med att priser på bostäder är i en bubbla. Sen är frågan vad som kommer hända med den.

Jag tycker inte dagens statistik på några procents fall är en konkret indikation på att bubblan spruckit. Klart är att det är ekonomiska orostider nu och folk är mer försiktiga att köpa ny bostad.

Sen har vi problemet med att vi har dåligt med hyresmöjligheter. Visst det finns lediga hyresrätter i vissa områden, men det finns en anledning till varför de är fortfarande tillgängliga.

Men om bubblan skulle spricka ordentligt och vi skulle få ett prisfall på säg 50%. Då är frågan vad som kommer hända. Det blir jobbigt för folk som nu sitter belånade till 85% av sin 4 miljoners villa att vara överbelånad med 1.4 miljoner(som banken kanske kräver tillbaka). Det lär vara väldigt många i detta land som kommer få problem. Och vi kan inte göra som usa att bara lämna nyckeln till banken och gå därifrån utan skulder. Det kan vara så att staten gör en "insats" för att rädda stor del av befolkningen från personlig bankrutt.

Sen tycker jag att folk som skriker om bolånetorskar som inte sålt har förlorat flera hundra tusentals kronor för att bostadspriserna gått ned lite nu (som cornu) tänker fel. Jag kan inte tänka mig normalt folk som förväntar sig få ut maxpriset ur sin bostad vid försäljning. Det är ju väldigt beroende på många omständigheter att få ut maximalt för sin bostad.

Sen kan man ju fundera på vilka bostäder som är känsligast för eventuella prisras. Det jag tror är:
* Småhus på mindre orter
* Fritidshus
* Nybyggda (överprisade) hus/bostadsrätter
* Gräddhyllsområden

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Bostadsbubblan
« Svar #42 skrivet: tisdag 14, februari 2012, 12:14:28 »
http://www.svd.se/naringsliv/hushallens-vilja-att-lana-avgor_6847881.svd

Här är en artikel med Sandro Scocco (Brorsa till Mauro?) från tankesmedjan Global Utmaning som siar om prisras på marknaden framöver. Jag har inte tid att kommentera det något ingående just nu, men läs artikeln och säg vad ni tycker.

Utloggad alang

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
SV: Bostadsbubblan
« Svar #43 skrivet: tisdag 14, februari 2012, 14:54:17 »
felpost
« Senast ändrad: tisdag 14, februari 2012, 18:39:24 av alang »

Utloggad alang

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
SV: Bostadsbubblan
« Svar #44 skrivet: tisdag 14, februari 2012, 14:58:28 »
Jag håller med att priser på bostäder är i en bubbla. Sen är frågan vad som kommer hända med den.

Jag tycker inte dagens statistik på några procents fall är en konkret indikation på att bubblan spruckit. Klart är att det är ekonomiska orostider nu och folk är mer försiktiga att köpa ny bostad.

Sen har vi problemet med att vi har dåligt med hyresmöjligheter. Visst det finns lediga hyresrätter i vissa områden, men det finns en anledning till varför de är fortfarande tillgängliga.

Men om bubblan skulle spricka ordentligt och vi skulle få ett prisfall på säg 50%. Då är frågan vad som kommer hända. Det blir jobbigt för folk som nu sitter belånade till 85% av sin 4 miljoners villa att vara överbelånad med 1.4 miljoner(som banken kanske kräver tillbaka). Det lär vara väldigt många i detta land som kommer få problem. Och vi kan inte göra som usa att bara lämna nyckeln till banken och gå därifrån utan skulder. Det kan vara så att staten gör en "insats" för att rädda stor del av befolkningen från personlig bankrutt.

Sen tycker jag att folk som skriker om bolånetorskar som inte sålt har förlorat flera hundra tusentals kronor för att bostadspriserna gått ned lite nu (som cornu) tänker fel. Jag kan inte tänka mig normalt folk som förväntar sig få ut maxpriset ur sin bostad vid försäljning. Det är ju väldigt beroende på många omständigheter att få ut maximalt för sin bostad.

Sen kan man ju fundera på vilka bostäder som är känsligast för eventuella prisras. Det jag tror är:
* Småhus på mindre orter
* Fritidshus
* Nybyggda (överprisade) hus/bostadsrätter
* Gräddhyllsområden

Jo visst, det är svårt att veta om vi verkligen har sett en början på att bubblan ska spricka eller om det bara är en generell nedgång pga att människor oroas av den finansiella situationen i världen, i så fall kanske bubblan kan fortsätta några år till efter att media svängt om några månader till och skriver artiklar på löpande band om ökande bostadspriser det kan säkerligen fungera som en självuppfyllande profetia på en bubbla endast styrd av psykologi, men jag tror inte att det kan fortsätta mycket längre än högst ett år till.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15