Författare Ämne: Reklam, går du på den?  (läst 8271 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2572
  • Affärsomdömen: 41
SV: Reklam, går du på den?
« Svar #15 skrivet: onsdag 06, augusti 2014, 20:48:28 »
Obamas reklam "CHANGE" har ju idag närmast blivit en parodi, förändring till det sämre mer arbetslösa fler bidragstagare större budgetunderskott mm.
Därför förvånar det mig att man kopierat denna reklam nu.

Om jag väljer mellan Pepsi eller Coca-Cola så blir oftast valet en "nyttigare" Ramlösa.

Tror att man lite omedvetet påverkas av reklamen även om man försöker vara en kritisk konsument.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1512
  • Affärsomdömen: 357
  • "Allting är relativt"
« Svar #16 skrivet: onsdag 06, augusti 2014, 21:58:29 »
Sedan är ju frågan i tråden negativt laddad. All reklam går inte ut på att "luras". Jag skulle nog säga att den mesta av den reklam som görs är till för att höras i bruset, att bli uppmärksammad snarare än att vilseföra. Ta reklamen på den här siten till exempel. Hur många tyska siter finns det som säljer ädelmetaller? Många. Några av dem som Kettner tex vill utöka sin marknad genom att göra reklam på vårt forum. Presenterar de nåt som vi skall "gå på" bara för det?
Jag ser dock inte Kettners banner på vårt forum så länge, den försvann exakt efter du svarade i tråden. :D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1405
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #17 skrivet: fredag 08, augusti 2014, 22:35:47 »
Jag håller med om det mesta som sagts här men en sak som inte kommit fram som jag ser som en nyckelfaktor är att reklamen (enligt min uppfattning) blir allt sämre, men i allt större volym.

Dvs reklamen har gått från att vara aningen exklusiv så att man lade möda på att hitta på något nytt ("killar me' sprätt i' gillar mazetti" låter ju rätt segt idag, men när det kom så var det nog nytt och fyndigt... tror jag) till att vara en slentrianprodukt som bara trycks ut en masse. Och det där hänger givetvis ihop, och det passar även ihop med observationen som flera gjort om att oavsett om man *tror* sig vara immun mot reklam så finns den ofta där under ytan omedveten när man gör sitt val av produkt.

Ok så antag att ni är marknadsansvarig på något bolag och har en reklambudget på X kr. Ni är medveten om att undersökningar visat att mängd är viktigare än kvalitet när det gäller reklam. Dessutom så vet ni att "kvalitetsreklam" ger allt sämre utbyte eftersom fler och fler konsumenter stänger av automatiskt, oavsett reklamens kvalitet. Så vad göra? Självklart skulle ni köpa en större volym sämre reklam. Och extremformen på det är ju spam i mail, spam i telefon och liknande: extremt låg kvalitet i extremt hög volym till minimal kostnad för reklamköparen.

Men trots detta köper ju även "riktiga" företag spam. Ja, så är det... spam har så attraktivt pris/prestanda att de helt enkelt sätter sig över sina etiska principer. Jag hade en längre diskussion (fullständigt meningslöst, men jag kunde inte låta bli) med marknadsfolk på Gevalia efter det jag snedtänt rejält på att Gevalia spammade mig. Jag förklarade att jag och hela min släkt gått från att vara Gevalia-köpare till att aldrig mer vilja nudda vid produkten. Efter att ha jobbat mig upp två nivåer i deras kundtjänst så var det bara att ge upp. De beklagade att jag uppfattade deras "information" negativt, men eftersom de köpte (lyssna noga nu) kampanjen via ett utländskt dotterbolag så gällde inte svensk lagstiftning för förbud mot mailande till privatpersoner som ett företag inte har en kundrelation med (vi har sån lagstiftning, men den är rätt tandlös). Så i princip sade de åt mig att sticka och brinna.

Och där är vi nu, översköljda av eländet. Dvs idag handlar "bra" reklam mer om att hitta nya vägar genom konsumenternas anti-reklampansar ("jag tittar inte på TV direkt, jag spelar in så att jag kan spola förbi reklamen") än det handlar om att vara innovativ och hitta på något riktigt kul (undantag finns givetvis, men trenden är klar). Telenor köper en reklamkampanj men de har ju uppenbart lagt mycket mer krut på antalet visningar och skyltar än de lagt på kvaliteten på det som står på själva skylten. QED.

Så vad är nästa steg? Tja, jag ser absolut en framtid där icke godkända avsändare helt enkelt inte kan nå fram till en mottagare. På spamsidan pågår det massvis med (på sistone ganska framgångsrikt) arbete kring att stoppa spam i olika former av utskick med falska avsändare. När det är har nått längre (dvs avsändaren måste vara äkta för att komma fram) så kommer vi säkert att se allt mer verktyg för att slippa mail från andra än de i adressboken, etc.

Skall jag vara ärlig så tror jag att trenden mot högre volym och lägre kvalitet är irreversibel. Det gör att det obönhörligt dras mot billigare och det är därför spambekämpningen är så viktig eftersom spam är själva definitionen på "billigt att skicka". Reklam på papper kostar mycket mer pengar. Reklam i TV kostar massor med pengar.

Så, peppar, peppar, jag är faktiskt lite optimistisk även om jag absolut inser att det måste bli än sämre innan det kan bli bättre. Reklam i TV kan jag tillbringa med att koka kaffe, reklam på papper är väldigt lätt att filtrera bort snabbt. Det som varit besvärligast de senaste åren är just spam och audio och där tycker jag att det finns visst hopp.

august

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1405
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #18 skrivet: fredag 08, augusti 2014, 22:40:22 »
Jag skulle bergis nämnt att sedan dess (incidenten med Gevalia) så har jag ett permanent filter i min mailserver så att alla mail som på minsta lilla sätt handlar om Gevalia kommer att automatiskt skickas vidare i två kopior till Gevalias kundtjänst samt raderas utan att visas för mig. Så vill man diskutera kaffe med mig så får man välja sina ord med viss omsorg.

Dessvärre är ju inte det någon skalbar lösning.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #19 skrivet: lördag 09, augusti 2014, 00:59:18 »
Läsvärt (som vanligt) August.

Håller med om det mesta. Sannolikt var också reklamen förr mer genomarbetad än dagens.

Bjuder på ett exempel som följer.

Vad jag också menar för min egen del, är att jag oftast hellre vill ha god kvalité, bra service men inte nödvändigtvis alltid lägsta pris, ”två för en”, eller ”billigt – billigt”.

Jag har också tillräckligt mycket hjärna för att själv kunna jämföra samt hitta de varor och tjänster jag vill ha eller behöver. Massiv matning av reklam väcker också bara motvilja och avståndstagande från min sida (precis som i ditt gevaliafall). Roligt att se att fler resonerar så.

Däremot fungerar tyvärr troligen reklamen för de breda massorna och det hela är sannolikt lite som med politik. Går tillräckligt många på skitsnacket, fick ändå de som inte gjorde det lida.

P.S. Jag har haft ett jaktgevär med Gevaliaklistermärke på stocken. När jag fick frågan varför, var mitt svar ”vad skulle du bjuda på om du fick oväntat besök”.

Hoppas det är OK för dig att nämna Gevalia i den kontexten ;) D.S.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Tyr
Idag kl. 13:15

Flertalet ovanliga silvermynt säljes by Andreaass
Idag kl. 02:53

Birka något för dig by sff123
Idag kl. 00:30

Tjänstepension by snus
Igår kl. 23:14

Köpes: Riksbankens 100 kr jubileumsmynt/minnesmynt by Guldfeber
Igår kl. 18:41