Författare Ämne: Direktavkastande aktier  (läst 20438 gånger)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
Direktavkastande aktier
« skrivet: söndag 27, juli 2014, 22:41:46 »
Då vi i andra trådar talar om vikten av att sprida risker försöker jag bygga en skapligt direktavkastande portfölj. Har nu via Avanza och http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2014/07/fem-hogutdelare-som-ger-mer-fem-procent.html hittat northwest healthcare properties. Ger närmare 8% i direktavkastning, ganska trevligt. Verkar dessutom skapligt stabil då vårdgivarna ägs av staten som för det mesta är en bra hyresgäst.
Har inte vågat mig längre bort än finland för utlänska aktier och funderar nu på nackdelarna att investera långt hemifrån. Nyheter kan mycket lätt slinka förbi och sen är man sist på bollen. Men inom landet är det svårt att hitta 8% utan att investera i svenska fastigheter, vilka väger (för) tungt i min portfölj. 

Jag sitter och funderar på det kloka att ösa in mer pengar i den i mitt tycke övervärderade börsen. Å andra sidan investerar jag inte i börsen utan i ett enskilt bolag som jag tror har en bra men tråkig affärsidé, alltså borde det inte hända något vid en börskrach eller ytterligare skutt uppåt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Direktavkastande aktier
« Svar #1 skrivet: måndag 28, juli 2014, 10:46:02 »
Kan Seadrill vara något för dig? 10% avkastning, noteras både i USA och i Oslo så du behöver inte gå längre bort än du redan gjort...

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Direktavkastande aktier
« Svar #2 skrivet: måndag 28, juli 2014, 10:56:03 »
Förresten... jag måste invända lite mot antagandet om att en viss aktie inte skulle gå ner vid en börskrasch. Tror inte på det. Vid en krasch går allting ner eftersom säljbesluten inte tas på grund av analys av den enskilda aktien. Men tillräckligt stabilt och tråkigt med hög avkastning kommer att gå upp igen när det lugnat sig. Och orsaken till att du alls tog upp detta var ju pga diversifierig. Om du ser PM som ditt bet på krasch så är ju då högavkastande aktier din hedge för det fall det inte kraschar, åtminstone inte än. Men det är svårt att investera klokt i dessa dagar.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
SV: Direktavkastande aktier
« Svar #3 skrivet: måndag 28, juli 2014, 13:40:40 »
håller med om att allting går ner vid en krasch, men stabila lönsamma bolag med direktavkastning kan rimligen inte gå ner hur mycket som helst då avkastningen till Slut bli större än värdet på aktien. givetvis kan en krasch leda till att Canada slutar med att hyra sjukvårdslokaler men det borde vara ytterst osannolikt. ska kolla seadrill...

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #4 skrivet: måndag 28, juli 2014, 20:42:06 »
Aktier kan vara en bra inflahedge (om man väljer rätt). Jag har lite investmentbolag, Fortum, Telia och Statoil - och jag är nöjd med placeringarna men beloppen är långt ifrån betydande. Men det är inte så mycket att göra åt - jag har inte råd att investera mer. Jag har inga PM aktier och är inte helt pigg på att exempelvis köpa kanadensiska aktier för mindre belopp till otroligt höga courtage - lottsedlar med höga avgifter lockar inte.

Och jag tycker inte att det känns som ett bra läge att fylla på ytterligare med aktier - men eftersom jag har varit bearish under en längre tid och marknaden har gått i nordlig riktning så gäller det inte som något placeringsråd. =)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: måndag 28, juli 2014, 22:52:25 »
tråkig analys av seadrill från lundalappen. jag var nära köpknappen idag men forskade vidare. är nu lite tveksam då antalet riggar i världen förväntas fördubblas inom kort. att vd dessutom berikar sig obscent mycket för inte saken bättre. tror dock att en mindre summa hamnar där ändå.
canadensarna ser jag inte som en lottsedel långt därifrån, något tråkigare får man nog leta länge efter.
Problemet med dagens börser är att det inte går att få avkastning något  annanstans alltså tvingas kapital in där precis enligt planen fråna våra banksters. Jag är inget undantag jag kan inte  bara köpa pm utan behöver få avkastning någon annanstans också.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #6 skrivet: måndag 28, juli 2014, 23:11:45 »
tråkig analys av seadrill från lundalappen. jag var nära köpknappen idag men forskade vidare. är nu lite tveksam då antalet riggar i världen förväntas fördubblas inom kort. att vd dessutom berikar sig obscent mycket för inte saken bättre. tror dock att en mindre summa hamnar där ändå.
canadensarna ser jag inte som en lottsedel långt därifrån, något tråkigare får man nog leta länge efter.
Problemet med dagens börser är att det inte går att få avkastning något  annanstans alltså tvingas kapital in där precis enligt planen fråna våra banksters. Jag är inget undantag jag kan inte  bara köpa pm utan behöver få avkastning någon annanstans också.

Jag har tidigare hållit på litegrann med TSX i Kanada och voltan där var ju helt absurd - givetvis speciellt så för juniorerna. Vad har du för PM aktier som ligger så stilla?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #7 skrivet: måndag 28, juli 2014, 23:41:53 »
Jag har också funderat över att införskaffa tråkiga men stabila aktier, men tyckte det kändes som fel tillfälle att gå in nu. Förr eller senare (vilket det nu blir) lär vi få se en börskrasch igen, och då blir det mer intressant att gå in och köpa billigt. Men tips på intressanta bolag är alltid roligt att lägga på bevakningslistan :)

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #8 skrivet: tisdag 29, juli 2014, 06:19:25 »
Jag försöker köpa min aktier varje månad. Ingen kan pricka in top eller botten, så det är bättre att köpa konsekvent över en lång tid. Jag har personligen ingen av de bolagen som du nämnde och jag vill höja ett varnande finger för att bara kolla på direktavkastningen. Tänk på att du vill ha ett företag som kommer höja sin vinst i framtiden. Det är bättre med ett företag som ger ut 3% men kommer höja denna med 10% årligen än ett företag som måste sänka utdelningen.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: tisdag 29, juli 2014, 07:51:05 »
Citera
Vad har du för PM aktier som ligger så stilla?
Har faktiskt inga alls i PM branchen, bara fysiskt och certifikat. Inbillar mig däremot att mina preferensaktier i Eniro, sagax, corem, balder, klövern, (sas), ska ligga ganska stabilt så länge bolagen kan betala ut den utlovade utdelningen. Undantaget här är Sas som har dykt med drygt 10%. Å andra sidan har samtliga andra stigit med minst 10% så de  är lika instabila.  Men de följer i alla fall väldigt svagt OMX index.
Jag kollar inte bara på direktavkastningen, utan på möjligheten att den kan behållas. Ser hyfsad ut för northwest healthcare properties men betydligt riskfyldare både upp och ner för seadrill.
Letar vidare efter guldägg, men de går troligen inte att hitta i dagens börsklimat.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #10 skrivet: tisdag 29, juli 2014, 08:03:23 »
Var försiktig med pref aktier när räntan väl ska börja höjas. Dem kan då ta rejält med stryk.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #11 skrivet: tisdag 29, juli 2014, 10:48:55 »
Grejen med Kanada är väl lite att det är en börs med mycket "fulare" regler än vi som svenskar är vana vid. Många bolag späds ut med riktade nyemmissioner utan att befintliga (små)ägare får veta något förrän efteråt tex. Så länge man är medveten om det och beredd på risken så är det väl okej, dessutom lär det ju finnas bolag som sköts väl och inte är ute och trampar i gränstrakten för vad som är legalt. 8% om året dubblar insatt kapital på under tio år om avkastningen återinvesteras. Kan vara värt att ta en del risk för...

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: tisdag 29, juli 2014, 15:01:56 »
Citera
Var försiktig med pref aktier när räntan väl ska börja höjas. Dem kan då ta rejält med stryk.

Räntan kommer aldrig att höjas. Då faller hela pyramidspelet ihop. Så där är jag inte orolig. Dessutom måste räntan upp ordentligt för att börja nosa på pref. aktiernas avkastning. Jag har varit med ett tag i dom så fallhöjden innan förlust är stor. 

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #13 skrivet: tisdag 29, juli 2014, 20:21:49 »
Det finns även högräntekonton om man vill binda sina slantar.

40% på 5 år.
OBS!!! nedanstående länk är ingen rekommendation utan bara som info om vad som finns.

Kodstycke: [Välj]
http://www.akelius.com/english/konton.asp
« Senast ändrad: onsdag 30, juli 2014, 08:04:42 av mega_n »

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #14 skrivet: onsdag 30, juli 2014, 12:57:58 »
Det finns även högräntekonton om man vill binda sina slantar.

40% på 5 år.
OBS!!! nedanstående länk är ingen rekommendation utan bara som info om vad som finns.

Kodstycke: [Välj]
http://www.akelius.com/english/konton.asp

Länken verkar inte funka.

EDIT: var min webbläsare som krånglade, inget fel på länken :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 22:48

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by Rixen82
Igår kl. 19:59

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX SILVER by AlbrechtDurer
Igår kl. 15:35

Goldsilver.be by Coltrane