Författare Ämne: Rengöra mynt  (läst 109447 gånger)

Utloggad agau

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 8
Rengöra mynt
« skrivet: måndag 29, augusti 2011, 18:54:02 »
Ett mynt som är oxiderat (?) som på den här bilden
http://mega.tradera.com/529/128238529_2.jpg

Nu kanske man inte skall göra det, men går det att få bort det bruna? Någon som testat?

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Rengöra mynt
« Svar #1 skrivet: måndag 29, augusti 2011, 20:17:59 »
Många samlare vill ha patinan på sina mynt men jag vill ha mina Jubileumsmynt blanka och fina så jag rengör dom alltid och flyttar över dom i riktiga kapslar.

Det där är sulfid/oxidering vilket brukar \"drabba\" silver som kommer i kontakt med luft.

Riksbankens myntkapslar lämnar mycket övrigt att önska, dom är inte lufttäta och myntet ligger i någon form av läderkartong, bra jobbat :-)

Rengöring:

1 plastbytta/bunke med riktig aluminiumfolie (utan plast på) i botten, lägg myntet på folien, strö över bikarbonat/bakpulver, tillsätt hett/kokande vatten.

Det kommer att bubbla och fräsa lite, lukta sulfid, vänta ett par minuter, resultat......blankt mynt.

Torka FÖRSIKTIGT med en MJUK handduk för att undvika repor.

Utloggad agau

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 8
Rengöra mynt
« Svar #2 skrivet: måndag 29, augusti 2011, 20:34:02 »
Det låter ju strålande bra. Jag är inne på din linje med blanka jubileumsmynt jag också nämligen.

Vet du om det gröna (ärg från koppar?) försvinner också med den behandlingen?

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Rengöra mynt
« Svar #3 skrivet: måndag 29, augusti 2011, 21:07:02 »
Citat från: agau
Det låter ju strålande bra. Jag är inne på din linje med blanka jubileumsmynt jag också nämligen.

Vet du om det gröna (ärg från koppar?) försvinner också med den behandlingen?

Jadå, det ska försvinna, om inte, hör av dig :-)

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Rengöra mynt
« Svar #4 skrivet: måndag 29, augusti 2011, 21:08:38 »
Jag efterlyser ett enkelt sätt att få bort fula fingeravtryck på nyare mynt. Jag gissar att metoden ovan inte är fettlösande? Problemet med att putsa mynt är att fettet från huden lätt fastnar i kanterna på motiv, och gör det än svårare att putsa bort =/ Har försökt mig på detta på ett par bullionmynt som jag hanterat lite slarvigt när jag var oerfaren nybörjare.

Utloggad agau

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 8
Rengöra mynt
« Svar #5 skrivet: måndag 29, augusti 2011, 21:47:33 »
Citat från: MrLibertad
Jadå, det ska försvinna, om inte, hör av dig :-)


Får se om jag vågar testa, fick hem ett gammal tyskt mynt idag som var väldigt fult. Tror inte det är något annat än silvervärde i myntet dock så man kanske skulle testa.


Citat från: Silverräven
Jag efterlyser ett enkelt sätt att få bort fula fingeravtryck på nyare mynt. Jag gissar att metoden ovan inte är fettlösande? Problemet med att putsa mynt är att fettet från huden lätt fastnar i kanterna på motiv, och gör det än svårare att putsa bort =/ Har försökt mig på detta på ett par bullionmynt som jag hanterat lite slarvigt när jag var oerfaren nybörjare.


Tycker mig minnas jag läst att vissa säger det är omöjligt att få bort utan att skada myntet. På andra ställen står det att man kan använda kemisk ren bensin:
http://www.numismatik.se/numismatik/numis_samla.php

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Rengöra mynt
« Svar #6 skrivet: måndag 29, augusti 2011, 21:54:16 »
Citat från: Silverräven
Jag efterlyser ett enkelt sätt att få bort fula fingeravtryck på nyare mynt. Jag gissar att metoden ovan inte är fettlösande? Problemet med att putsa mynt är att fettet från huden lätt fastnar i kanterna på motiv, och gör det än svårare att putsa bort =/ Har försökt mig på detta på ett par bullionmynt som jag hanterat lite slarvigt när jag var oerfaren nybörjare.

Med risk för att bli påhoppad påhoppad :-), kemisk ren bensin och tops funkar utmärkt.

Man kan också, försiktigt använda någon silverputs UTAN SLIPMEDEL i.

Det finns ett märke som heter MP52, finns på ÖoB......PS, deras kopparputs är inte heller att leka med :-)

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Rengöra mynt
« Svar #7 skrivet: måndag 29, augusti 2011, 21:59:30 »
Citat från: MrLibertad
Citat från: Silverräven
Jag efterlyser ett enkelt sätt att få bort fula fingeravtryck på nyare mynt. Jag gissar att metoden ovan inte är fettlösande? Problemet med att putsa mynt är att fettet från huden lätt fastnar i kanterna på motiv, och gör det än svårare att putsa bort =/ Har försökt mig på detta på ett par bullionmynt som jag hanterat lite slarvigt när jag var oerfaren nybörjare.

Med risk för att bli påhoppad påhoppad :-), kemisk ren bensin och tops funkar utmärkt.

Man kan också, försiktigt använda någon silverputs UTAN SLIPMEDEL i.

Det finns ett märke som heter MP52, finns på ÖoB......PS, deras kopparputs är inte heller att leka med :-)

Tack för tipset, skall kolla upp detta! Att man inte vill ha slipmedel i säger sig självt :) Kemiskt ren bensin, var hittar man det?

Utloggad Baltikinkasso

  • Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Rengöra mynt
« Svar #8 skrivet: måndag 29, augusti 2011, 22:04:24 »
Citat från: Silverräven
Tack för tipset, skall kolla upp detta! Att man inte vill ha slipmedel i säger sig självt :) Kemiskt ren bensin, var hittar man det?


Fråga på ICA, flaskan heter Gripen tror jag, en liten vit flaska.


Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Rengöra mynt
« Svar #9 skrivet: måndag 29, augusti 2011, 22:04:39 »
På ÖoB!!!!! :lol: Bredvid silverputsen.

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Rengöra mynt
« Svar #10 skrivet: måndag 29, augusti 2011, 22:09:36 »
Tack för tipsen! Gripen heter de ja... kan det vara sådant man brukade rengöra JAS-plan med innan flygning månntro? Haha

Utloggad mfm

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
Rengöra mynt
« Svar #11 skrivet: måndag 29, augusti 2011, 22:34:58 »
\"Det enda rekommendabla sättet, som endast avlägsnar fett, \"smuts\" och i fettet bundna skadliga ämnen, är att mycket försiktigt svabba mynten med en stor bomullstuss indränkt med kemiskt ren bensin (sån som man brukar ta bort fettfläckar på kläder med). Obs, GNID EJ, utan svabba bara med mycket lätt tryck.\"

Så släpp topsen och köp bomull. Sen finns det olika myntrengöringsvätskor man doppar ner mynten i utan att gnida något men de är dyrare.

Utloggad agau

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 8
Rengöra mynt
« Svar #12 skrivet: fredag 02, september 2011, 13:35:02 »
Testade dessa metoder idag på ett jubileumsmynt.



Först tog jag och svabbade det lite med kemisk ren bensin för att få bort något som såg ut som ett fingeravtryck.

Sedan fick det bada i folie, bakpulver och kokande vatten.



Det blev ju helt ok. Fortfarande lite rester av oxidering i kanterna, kanske skulle jag ha låtit det ligga ännu längre? Nu fick det ligga kanske 5 minuter.

Inloggad Morgan

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
Rengöra mynt
« Svar #13 skrivet: fredag 02, september 2011, 15:15:05 »
Jag provade också detta med alufolie och bakpulver på några .999 silver prylar och det funkade hur bra som helst..
Kan rekommenderas...
\'

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Rengöra mynt
« Svar #14 skrivet: fredag 02, september 2011, 18:03:50 »
Citat från: Baltikinkasso
Citat från: Silverräven
Tack för tipset, skall kolla upp detta! Att man inte vill ha slipmedel i säger sig självt :) Kemiskt ren bensin, var hittar man det?


Fråga på ICA, flaskan heter Gripen tror jag, en liten vit flaska.



Jag inhandlade en flaska kemiskt rent bensin på Coop idag, skall testas på några mynt i helgen! Tack för tipset :)

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15