Författare Ämne: Rengöra mynt  (läst 108244 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Rengöra mynt
« Svar #45 skrivet: fredag 04, november 2016, 19:18:38 »
Jag tänkte liva upp denna tråden lite med erfarenheter från rengöring av silvermynt som jag ägnat mig åt under hösten med hjälp av silverdip från Guldfynd. Det är en kemisk vätska som tar bort sulfidering mer eller mindre ögonblickligen, beroende på hur tjockt lager silversulfid som bildats. Har rengjort några kilo svenska silvermynt under hösten plus mina Morgan Dollars och som på bilderna nedan, Reichsmark från tredje riket. Resultatet blev mycket gott på ocirkulerade mynt och sådana med lågt slitage :)

Kan tilläggas att 40% silvermynt fick gula fläckar vid torkning, vilket inte 80% och högre fick. De blev dock av med grön ärgning och kladd som fanns från början.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #46 skrivet: fredag 04, november 2016, 19:43:44 »
Jag trodde att gamla mynt förlorar i värde om man rengör dem

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #47 skrivet: fredag 04, november 2016, 19:49:36 »
Jag trodde att gamla mynt förlorar i värde om man rengör dem

Det trodde jag också först, men det varierar en hel del. Jag kan inte säga att det ena eller det andra är bättre. Men har man mynt i riktigt fint skick, dvs med lite slitage, då tror jag man tjänar på en rengöring eftersom mynten blir blanka och fina. Är de däremot äldre och lite mer slitna är det inte att rekommendera då de kan enligt mitt tycke se "onaturliga" ut. Dessutom, enligt egen erfarenhet, så kan äldre mynt bli ganska grådaskiga vilket gör att detaljrikedomen försvinner. Man bör således vara selektiv med vilka mynt man väljer att rengöra. Funkar dock mycket bra på tackor som jag testat.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #48 skrivet: lördag 05, november 2016, 11:10:05 »
Jag tänkte liva upp denna tråden lite med erfarenheter från rengöring av silvermynt som jag ägnat mig åt under hösten med hjälp av silverdip från Guldfynd. Det är en kemisk vätska som tar bort sulfidering mer eller mindre ögonblickligen, beroende på hur tjockt lager silversulfid som bildats.
Jag har också testat silverdip på några gamla silvermynt för länge sedan och jag kommer ihåg att effekten var enastående. Något mynt blev så rent att det nästan gjorde ont. Det var som om myntet förlorat kläderna och blev helt naket om ni förstår hur jag menar.

Betydligt mer nyligen tänkte jag testa samma sak med ett par gamla guldmynt, men när jag var hos guldfynd så visade det sig att det båda finns silverdip, men även "gulddip". Aha, tänkte jag, ännu bättre. Men när jag frågade om vad som var skillnaden så visste de ju självklart inte det, så jag gjorde paus och tänkte att jag googlar lite på vad som är vad, men det har ännu inte lyckats, så jag har inte testat guldmynt i vare sig silverdip eller gulddip. Någon annan som kommit längre?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #49 skrivet: lördag 05, november 2016, 11:27:12 »
Jag tänkte liva upp denna tråden lite med erfarenheter från rengöring av silvermynt som jag ägnat mig åt under hösten med hjälp av silverdip från Guldfynd. Det är en kemisk vätska som tar bort sulfidering mer eller mindre ögonblickligen, beroende på hur tjockt lager silversulfid som bildats.
Jag har också testat silverdip på några gamla silvermynt för länge sedan och jag kommer ihåg att effekten var enastående. Något mynt blev så rent att det nästan gjorde ont. Det var som om myntet förlorat kläderna och blev helt naket om ni förstår hur jag menar.

Betydligt mer nyligen tänkte jag testa samma sak med ett par gamla guldmynt, men när jag var hos guldfynd så visade det sig att det båda finns silverdip, men även "gulddip". Aha, tänkte jag, ännu bättre. Men när jag frågade om vad som var skillnaden så visste de ju självklart inte det, så jag gjorde paus och tänkte att jag googlar lite på vad som är vad, men det har ännu inte lyckats, så jag har inte testat guldmynt i vare sig silverdip eller gulddip. Någon annan som kommit längre?

Du ska nog inte testa guldmynt i silverdip! Nu tror jag visserligen inte det är tillräckligt "starkt" för att påverka guld, men det är anpassat just för att lösa upp silversulfidering och bör inte ha någon som helst påverkan på guld. Någon här som är kemist kan säkert förklara skillnaden mellan de olika vätskorna, om vi har en sådan på forumet :)

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #50 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 15:47:00 »
Kan man få liv i denna igen tro?

Ni som har provat guldfynds silverdip, fungerar den bara på oxidering/ärjning eller även på milkspots?

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1912
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #51 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 16:01:17 »
enkelt o smidigt funkar för det mesta man behöver inte göra allt avancerat
https://www.libertysilver.se/kc/article?id=79

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #52 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 16:49:37 »
enkelt o smidigt funkar för det mesta man behöver inte göra allt avancerat
https://www.libertysilver.se/kc/article?id=79

Tack men Länken går till rengöring av guld, jag hittade visserligen sidan för silver utan problem men den nämner vare sig milkspots eller guldfynds silverdip vilket var vad jag uttryckligen frågade om

Ni som har provat guldfynds silverdip, fungerar den bara på oxidering/ärjning eller även på milkspots?

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1912
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #53 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 18:40:42 »
funkade bra på mina är svaret :)

Utloggad pezon

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #54 skrivet: söndag 20, augusti 2017, 23:37:03 »
Någon som har provat med Ultraljudstvätt och någon lämplig mild vätska?
rengör massa finmekanik mm  i mitt jobb, funkar kanon med ultraljud och ger inga skador.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #55 skrivet: måndag 21, augusti 2017, 10:04:32 »

Jag har testat silverdip och den gör underverk på oxiderade mynt! Ett varningens ord dock: jag använde den till mynt mellan 40%-90% silverhalt och de senare (t ex Morgan dollars) blev som nya. 40% silvermynt blir fina till en början men får gula fläckar en kort tid efteråt, vilket inte skedde med mynten med högre silverhalt. Har dock inte testat om det tar bort milk spots.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #56 skrivet: måndag 21, augusti 2017, 14:17:12 »

Jag har testat silverdip och den gör underverk på oxiderade mynt! Ett varningens ord dock: jag använde den till mynt mellan 40%-90% silverhalt och de senare (t ex Morgan dollars) blev som nya. 40% silvermynt blir fina till en början men får gula fläckar en kort tid efteråt, vilket inte skedde med mynten med högre silverhalt. Har dock inte testat om det tar bort milk spots.

Tack för det! Jag har en Morgan Dollar så då vet jag att inte köra den i dippen.

Vad gäller milkspots så hände absolut ingenting..
Av det som går att hitta på Youtube så funkar både suddgummi och guldfynds putsduk. Suddgummi är dock inte att rekommendera överhuvudtaget för det ger en putsad yta. Putsduken ger ingen ( vad jag kunde se) åverkan med blotta ögat men jag har inte kollat i förstoringsglas så jag skulle inte ge mig på det med något som har samlarvärde, om nu ett mynt med milkspots har samlarvärde?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Idag kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Idag kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72