Författare Ämne: Att komma igång  (läst 5523 gånger)

Utloggad Kaptenen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 0
Att komma igång
« skrivet: lördag 27, augusti 2011, 01:38:17 »
Tjenare gott folk.

Detta blir min första tråd aty starta här på forumet, har dock redan varit i kontakt med ett par av er och är väldigt possitiv över det trevliga bemötandet.

Som rubriken uttrycker sig så skulle kag gärna vilja ha hjälp med att \"komma igång\". Jag ska invester silver ca: 10-12 Kg för att starta igång ett förråd. Iomed detta så är jag intresserad av att komma över en så stor volym till så låg kostnad samt omkostnader som möjligt. Förståss.
Här skulle jag vilja ha så mycket fakta och tips som ni viill bidra till mig och andra som också förstått värdet i att sitta på ädelmetaller fram över.
Jag har själv, som jag ser det, två bra alternativ.

1. Ta sig en tripp ned till exempelvis Geiger och köpa fysiskt silver på plats.
          Hur långt i förvägg ringer man och bestäkler från dem? Kan lås priset över telefon när man gör sin beställning? Vilken väg över vattnet är billigast respektive snabbast? Är det Helsingborg Helsingör, rödby puttgarden eller vad säger ni med erfarenhet av en sån här resa?

2. Köpa på sig sitt innehav från tradera, ebay.de, ebay.uk och liknande aktionssidor innom EU. Finns det på dessa aktionssidor någon risk att det blir mer kostnader iform av extra tullavgifter? extra import moms eller liknande? eller är detta ett helt ok handlingssätt då det är begagnat. Finns det vissa volymer man inte bör ta hem?

Hoppas att folk kan bidra med sina historier och vetskap om hur det fungerar och vilka alternativ (gärna utöver dessa rvå) som ni tycker är bäst. Tcksm för alla svar, små som stora :-D
H en trevlig helg allihopa.

Vänliga hälsningar // Kaptenen

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
Att komma igång
« Svar #1 skrivet: lördag 27, augusti 2011, 02:01:45 »
Det där med Tyskland vet jag inte, beror kanske lite på var i Tyskland man ska? Det kostar ju att köra också.
Nån moms behöver du inte oroa dig för inom EU, den fria rörligheten du vet. Det finns en del undantag om man köper från företag, det har väl med parallellimport att göra i grunden, en av de saker som omfattas är ädelmetaller men det är inget som är applicerbart på ebay eller tradera så länge du handlar från länder inom EU. Observera att Norge inte är med i EU.
Ett alternativ är att du kollar här i säljesdelen. Det har funnits hyggliga volymer till salu där, i skrivande stund vet jag inte hur det ser ut men det är ju bara ett knapptryck bort.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Att komma igång
« Svar #2 skrivet: lördag 27, augusti 2011, 10:14:41 »
I den här tråden tipsar Mogge8212 om att Silber-werte levererar till Sverige. Okej priser och ett trevligt utbud har de dessutom, så jag hade i din situation plockat ihop ett paket därifrån.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
Att komma igång
« Svar #3 skrivet: lördag 27, augusti 2011, 10:28:33 »
Citat från: Baltikinkasso
I den här tråden tipsar Mogge8212 om att Silber-werte levererar till Sverige. Okej priser och ett trevligt utbud har de dessutom, så jag hade i din situation plockat ihop ett paket därifrån.

Jag håller med Baltinkasso att du bör ta en titt på www.Silber-werte.de
Nu när jag gjorde en mindre prov beställning för att se hur de funkade så kostade frakten mig 18euro för 50st mynt.
Testade precis att lägga en monsterbox på 500st mynt i varukorgen och då blev frakten 90euro och för dem pengarna får du inte ens en biljett Helsingborg - Helsingör & Rodby - Puttgarden.

De levererar mindre order med DHL och beställningar på över 2500euro skickas med Fedex.

Lycka till med ditt inköp och hör av dig om du vill ha mailadress till en av deras säljare som kan flytande engelska.

Utloggad agau

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 8
Att komma igång
« Svar #4 skrivet: lördag 27, augusti 2011, 11:09:20 »
Ang SilberWerte så tänkte jag bara höja ett varningens finger om man är nervöst lagd. En kompis hade lite problem att få någon status på sin betalning och om/när ordern hade/skulle skickats. Dom slutade helt enkelt svara på mail.

Det kan ju ha varit en engångsföreteelse. Grejerna kom förövrigt fram utan problem.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
Att komma igång
« Svar #5 skrivet: söndag 28, augusti 2011, 18:09:41 »
Citat från: agau
Ang SilberWerte så tänkte jag bara höja ett varningens finger om man är nervöst lagd. En kompis hade lite problem att få någon status på sin betalning och om/när ordern hade/skulle skickats. Dom slutade helt enkelt svara på mail.

Det kan ju ha varit en engångsföreteelse. Grejerna kom förövrigt fram utan problem.

när jag mailade dem så fick jag alltid svar inom en timme från jag skickade mailet (förutsatt att jag mailade på arbetstid)
Slutar något företag svara kan det även vara av en sån enkel orsak att personen man mailar med blivit sjuk eller åkt på semester.
Skönt att prylarna kom fram iaf!

Utloggad agau

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 8
Att komma igång
« Svar #6 skrivet: söndag 28, augusti 2011, 19:00:39 »
Ja det var det som var läskigt att dom svarade så fort för att sedan sluta svara. Har för mig han mailade både en säljare och en generell mailadress. Menmen, dom tröttnade väl på hans frågor om dom tagit emot pengarna varje dag.

Utloggad Kaptenen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 0
Att komma igång
« Svar #7 skrivet: onsdag 31, augusti 2011, 23:19:54 »
Ursäkta mitt sena svar men tack så mycket för alla tipps och råd. Tror kag börjar bli ganska klar med hur mina investeringar ska ske. Frågan nu är bara vilka former, typer, modellet. Mynt, storlekar, märken, tackor osv. Jag har hela tiden varit inne på 100% silver men man kanske bör köra 70/30 % Silver/guld. Ja frågetecknen och funderingarna är många.
Det lutar åt 80-90% Silver iaf och mestadels 1kg mynt.
Är det någon annan på forumet förutom Mogge och agau\'s kompis som har erfarenheter från Silberwerte?. Vore kul att höra åsikter.

Ha det gott gubbar.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Idag kl. 16:48

Irankriget by gbz
Idag kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16