Författare Ämne: Fantomens silver FAQ tråd. (Frågor och svar)  (läst 31525 gånger)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1560
  • Affärsomdömen: 403
  • "Allting är relativt"
Fantomens silver FAQ tråd. (Frågor och svar)
« skrivet: onsdag 18, juni 2014, 22:47:33 »
Många medlemmar frågar om var jag köper silver.
"Får man fråga vilka återförsäljare du tar eller går du efter gold.de?..."
"Var hämtar du ifrån, Tyskland?..."
"Var köper du silver?..."
"Köper du från Tradera eller köper du från Tyskland? Varifrån köpte du..."
"Var / hur har du köpt mynten du har?..."
"Får man fråga på vilken hemsida du hittade de färgade mynten?..."

Jag köper silver mest från Tyskland, men även från Frankrike, Italien, Norge, Estland och självklart Sverige. Ibland "jagar" jag mynt på eBay.

Några frågar hur mycket Fantomen tjänar.
"Får man fråga vad du tjänar på att sälja silver per oz i snitt?..."

Affärshemlighet!

Frågor angående mängdrabatt om man köper mycket på en gång.
"Hej, hur många pandor har du kvar?.."
"Har du några priser om man köper 20-25 eller 40-50 mynt?.."

Ja, självklart! Köper man över 20 likadana mynt så får man bättre priset!

Nyregistrerade medlemmar frågar även om "Omdömessystemet" och hur man lämnar omdöme här.

Ja, det är lite krångligt att lämna omdöme här, ni kan läsa Guiden i den här tråden "Guide till forumets omdömessytem." länk till tråden

Frågor om jag kan lägga undan mynt och vänta med betalningen.
"Ja det vore riktigt snällt om du kunde lägga undan en så beställer jag det + ett till av nått annat den 25:e (student...) =)..."
"Men innan jag bestämmer mig måste jag kolla hur bråttom det är för dig att få pengarna..."

Ja! Inga problem! Jag kan lägga undan ett eller flera mynt och vänta med betalningen upp till 2 veckor (14 dagar)

Har Fantomen Mod status på forumet!?

Ja, jag har Mod status, men bara i "Fantomens silverbutik". 

"Kommer det bli fler utlottningar om man handlar hos dig i framtiden tror du?.."

Ja, det blir fler spännande utlottningar i framtiden! 

Frågor angående frakt.
"Vilket fraktsätt är enklast tror du ?.."

Posten AB fungerar riktig bra, så vanlig post om man köper 1-2 mynt är ju enklast. Vill ni vara mer säkert eller köper mer mynt och för större belopp, då rekommenderar jag Postens spårbara tjänst "Skicka Lätt" eller "REK" 

Frågor angående "NGC" gradering.

Jag har skickat mynt till graderingen själv och skrev om det i den här tråden "Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS" länk till tråden Jag kommer möjligtvis skicka fler mynt i framtiden, men det blir inte så ofta, 1-2 gånger per år. Om någon är intresserad, så kan jag skicka era mynt också. Jag startar en ny tråd, eller annons 2-3 veckor innan jag skickar mynt till graderingen, där jag kan erbjuda "grupp" gradering.

Kort om ms68, ms69, ms70 betydelse:

(MS-68) Ocirkulerat mynt med perfekt lyster, inga synliga kontaktmärken för blotta ögat och exceptionellt vackert. Präglingen är skarp och attraktiv.

(MS-69)  Ocirkulerat mynt med perfekt lyster, skarp, attraktiv prägling, och mycket exceptionellt vackert för ögat. Ett perfekt mynt förutom för mikroskopiska sprickor med 8x förstoring.

(MS-70) Den perfekta myntet. Det finns inga mikroskopiska sprickor synliga till 8x förstoring. Präglingen är skarp, perfekt centrerad, och på en felfri bakgrund. Ljusa, full, ursprunglig lyster och enastående  vackert för ögat.

Frågor om Pandamynt:
"Jag kanske ska ge mig in i pandaträsket och undrar då om det är något speciellt mynt som du rekommenderar av dom du har till salu?..."
"Tänk att en annan medlem hade dina mynt du säljer och du inte hade nån av dem, vilken eller vilka hade du själv köpt då?..."
"Om du var jag som inte hunnit köpa in någon panda ännu, har du något tips?..."
"Ska man satsa på vanliga 1 oz mynt eller ska man lägga till lite pengar på "NGC PCGS"..."
"Har dock funderat på Pandor också men aldrig kommit till skott..."

Pandamynt är mina favoritmynt, jag samlar och stackar silverpandor. Ni kan läsa om Kina Pandamynt i den här tråden "Kinesisk Silver Panda" länk till tråden.
Jag rekommenderar att köpa billigaste pandamynt från början, ett av varje med präglingsår de senaste 2-3 åren (2013, 2014). Och något äldre variant, exempelvis 1989 eller året 1990...
Ifall ni kommer att tycka om Panda mynt, så rekommenderar jag göra en "enkel" samling på vanliga 1 oz silverpandor, 1 mynt av varje år 1989-2014. Strunta i variationer och köp endast ett mynt av varje år. När ni har gjort samlingen klar,  så kan ni börja läsa om Pandamynten lite "djupare" ifall ni blir riktigt intresserad av dem.
Svårt att svara på frågan om man ska satsa mest på vanliga 1 oz eller graderade. Dom där graderade pandor av senaste åren är inte så dyra, så köp gärna några stycken av senaste året typ 2014 ms69-ms70. Dock är det bra att ni läser om graderingens innebörd först då det finns både "+" och "-" med det.

Om jag svarar inte på PM eller mejl:
"Detta är 3:e meddelandet jag skickar till dig. De 2 första finns inte i min utkorg och jag har inte fått svar av dig så jag tror inte att de gått fram till dig..."

Jag brukar svara på alla meddelande inom 24 timmar. Oftast går det fortare (inom 1 timme)! Fick ni inget svar, kolla så att ni verkligen skickade meddelandet och att meddelandet skickades iväg. Ni kan även mejla mig direkt annars.

Det var dom där frågor, som medlemmar frågade mest. Ni kan gärna fråga mer, via PM eller här i tråden! :)
« Senast ändrad: lördag 09, augusti 2014, 19:04:57 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1560
  • Affärsomdömen: 403
  • "Allting är relativt"
SV: Fantomens silver FAQ tråd. (Frågor och svar)
« Svar #1 skrivet: onsdag 21, januari 2015, 21:39:43 »
Hej igen kära medlemmar!

Jag skall fortsätta med FAQ tråden. :)

Ja egentligen, mina kunder som köper för första gången och/eller nybörjare i "silver", läser inte den här tråd, då jag får liknande/identiska frågor väldigt ofta.
Det kan vara lite roligt att läsa då jag har kompletterat inlägget med bilder den här gången. Jag valde bilderna väldigt noggrant, och försökte använda så lite bilder med fitnessbrudar som möjligt (enligt forumets policy), tills slut bytte jag ut typ 90% av bilderna jag hade från början. :D Förhoppningsvis så går inlägget via vår sedlighetspolis utan att jag får böter i den här versionen!

Rätt många människor frågar mig fortfarande om hur mycket tjänar Fantomen på sina guld och silveraffärer.

Fortfarande affärshemlighet!
Dock betydligt mindre än Ni tror! Egentligen så lite så att jag skäms för att skriva exakta siffror, så därför förblir det en affärshemlighet än så länge! :)

Här på forumet har jag i stort sätt endast goda och positiva kontakter och erfarenheter av affärer med medlemmarna, dock på Tradera och övriga sidor förekommer det då och då riktigt jobbiga och konstiga kunder. Det första och största problemet är att kunder ej vill slutföra affärer (gäller Tradera), och det tar förstås en del tid (för mig som har alltid ont med tiden) att lösa sådana problem med kundtjänsten då varje auktion kostar mig avgifter.
Några skriver meddelanden, men de flesta skriver inte ens nåt och svarar ej på mejl eller telefon.

"...Hallå, Nu så blev det inte redigt som jag hade tänkt. Jag budade på flera aktioner likt din och vann mer än vad jag hade räknat med. Så jag är inte längre intresserad av varan silvermynten..."
--------------------------------------------------------------------------------------
-"...sorry, its misunderstanding, i just want buy this one coin, which i had paid..."

-"You will not pay a second coin (other coin) that you bought.
I understand you correctly?"

-"..i dont want other one coin..."

skrev kunden, dock han köpte två mynt :)

Förekommer då och då frågor angående själva investeringen i silver, exempel: "...hur vet man att silver är en bra investering?.."

Det vet jag inte. Det vet ingen, och det är omöjligt att ge några garantier.
Hur vet man att NÅGOT är en bra investering? Däremot så går det att argumentera för att silver borde ha ett högre värde än det har idag, både på grundval av historisk värdering, men även beroende på dess viktiga industriella betydelse. Och vad detta rätta värde borde vara måste var och en bedöma själv. Historiskt har det även fungerat som en hedge mot inflation.

Kort sagt man måste själv bilda sig en uppfattning om silver är en bra investering eller inte.

Väldig många och väldig ofta frågar om "... Vet du om priset är på väg upp eller ner?.." 

Det vet jag inte. Alla gissar, vissa mer rätt än andra. Inte ens de riktiga "experterna" på området kan med säkerhet säga vad som kommer att hända med priserna uppåt eller neråt.
Visste jag det vore jag ekonomiskt oberoende och skulle spendera mina dagar på en strand med en drink i handen. Nähä jag glömde då att jag brukar inte dricka, dock så skall mina dagar se lite annorlunda ut än det liv jag lever nu, troligtvis skulle jag då syssla mest med tjejer än med silver då. ;D

Kort sagt, din gissning är lika god som min.

Även liknade frågor får jag också :"...Hur kan man veta att det är äkta silver? .."

Det finns metoder för att testa silverkvalitet, men de innebär normalt en påverkan på myntet, vilket man vill undvika om det är ett mynt med numismatiskt värde. Sedan kan man väga och mäta objekten och jämföra mått och vikt från säljarnas sajter. Detta gör att man normalt är hänvisad till indirekta metoder där den viktigaste är att bara handla av företag och personer som man har skäl att lita på.
Alla silvermynt som jag säljer är äkta!
Dessutom vill jag påpeka att det är många som handlat av mig, så läs deras omdömen och döm själv.
Förhoppningsvis är det tillräckligt för att man ska känna sig trygg med att handla av mig.
Framför allt det är mitt "goda namn" som står på "spel" och det är viktigt för mig!

Frågor om var jag köper själv återkommer. :)

"Kan man få veta dock var du köper silver någonstans?"
"Vad får du alla dina mynt ifrån? Köper du dom billigare i Estland eller Tyskland..."
"Jag måste bara fråga hur du började som säljare av nypräglade mynt...
..Du måste ha en stor bulkbeställning du lägger ett par gånger per år..?"

Jag köper, som dom flesta medlemmar här, mest från Tyskland och försöker då jaga rea-erbjudande och försöker alltid hitta lite billigare priser och sånt.
Därför kan det vara svårt att göra affärer med mig när jag är köpare, då jag försöker sänka priset eller ber om rabatt när jag handlar för större summor (större summor = över 10000 kr).
Bullion mynt löser jag på enklaste sätt: köper en monsterbox och säljer per rör köper ett rör och sedan säljer mynt för mynt!  ;)

Frågor om avhämtning, träff samt hur kan man kontakta mig.

" Finns du i Stockholm så vi kan träffas så man slipper frakten om man köper en hel del mynt av dig? "

Då jag ofta är på "resande fot" och i stort sett är väldig upptagen under dagar så fungerar tyvärr inte avhämtning hos mig längre. Dock går det ju alltid att kontakta mig och enklaste sättet att göra det är via mejl, eller via privat meddelande här på forumet. Går även att ringa om det är något "akut". Många medlemmar har mitt telefonnummer och om någon vill få det, så skriver jag numret via meddelande eller mejlet.

Medlemsträff går bra, dock så bor jag så långt borta från stora städer nu för tiden. Jag brukar vara i Stockholm 2-3 gånger om året och jag träffar då gärna medlemmar ifall någon vill organisera något kalas, blir säkert intressant att lägga upp bilder på forumet dagen efter. ;D

Frågor om var man lämnar omdöme, har redan svarat och skriver det här igen.  :)

Det finns en särskild tråd där ni kan läsa andras omdömen och gärna skriva ett eget när ni handlat: "Fantomens gästbok (recensioner och kritik om mig och min butik)" länk till tråden.

Ni kan även lämna (standard) omdöme på forumet och här är tråden där ni kan läsa om hur man gör det: "Guide till forumets omdömessytem." länk till tråden

En del frågor från nybörjare:

"Har en fråga om hur du /man hanterar mynten. Jag är helt ny på det."
"Såg en bild med smidiga tunna handskar - har du sådana ?"

Bomullshandskar!

Jag använder vanligaste bomullshandskar, när jag hanterar bullion-silvermynt, finns att köpa på Apoteket för ca. 45 kr (5 par). Finns även finare varianter som går att beställa via numismatiska affärer.
Mynt som levereras i myntkapslar från fabriken (Kookaburra, Koala, Lunar, Panda, mm...) hanterar jag utan handskar, dock brukar jag tvätta händer innan i alla fall. (Notera att jag INTE tar ut dem ur sina kapslar då..) :)

"Du skriver “bomullshandskar” varför ska man ha det på sig när man tar i mynten?
Är det bara om man planerar att ha dom som samlarobjekt eller även om man bara har massa vanliga maple leaf?.."

Jag använder handskar för att inte lämna fingeravtryck på myntet. 8)
För numismatiska och semi-numismatiska mynt kan det ändra värde på myntet om det har massa hanteringsskador och/eller fingeravtryck.
För Maple-mynt spelar det inte så stor roll om du använder handskar eller inte, då fingeravtryck inte påverkar silvervärdet i myntet. :)

"En fråga, brukar baksidan på en silver eagle vara upp och ner jämfört med framsidan?"
- Ja :)

"..Varför samlar du på silver eller vad gör du egentligen du säljer ju så mycket?.."
- En bra fråga! Jag sysslar med silver då den även har en bakteriedödande effekt och jag har märkt att jag började må bättre ju mer silver jag har, säkert på grund av denna effekt! :D Skojar! Jag både samlar, köper och säljer! :)

"Varför säljer du silver nu (har många annonser på Tradera) om du tror att silverpriset ska upp i framtiden, bättre att behålla ett tag och sälja om några år... varför sälja nu..?!"
- Tänk att jag bara är en vanlig återförsäljare i den här frågan, inget mer. Samma sak om vi frågar till exempel Tavex "-varför säljer ni guld och silver nu..?"

"Hej är dom österrikiska mynten bäst i att lång investera i? Eller du kan rekommendera nån annan?"
- Jag rekommenderar Panda mynt och jag är bara människa så jag kan ha fel.

Hoppas det var roligt att läsa :)

Fråga gärna på och gärna i tråden, så svarar jag! ;)

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: onsdag 21, januari 2015, 21:59:47 »
Bra skrivet herr Fantom! Du har humor, det märks... och jag tror nog att bilderna går igenom forumets kontroll ;) Perfekt tråd för dem som funderar på att handla av dig eller köpa ädelmetall i allmänhet.

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #3 skrivet: onsdag 21, januari 2015, 22:06:41 »
kul inlägg :)

Är det okej med allmänna frågor (med tanke på de exempel jag lyckades generera så får jag nog ändra till personliga frågor) i denna tråden som T. ex din ålder och varifrån i världen du kommer osv.?

Jag är sjukligt nyfiken av mig på gott och ont...
« Senast ändrad: onsdag 21, januari 2015, 22:22:52 av C-vitamin »

mrSju

• Gäst
« Svar #4 skrivet: onsdag 21, januari 2015, 23:11:09 »
Jag lovar att den dagen jag ska köpa mitt första silvermynt, så blir det av dej Fantom.

Läser att du blir trött på traderas kunder ibland... Varför lägger du inte upp en enkel hemsida med dina mynt, och marknadsför dej via blocket? eventuellt länkar till din forumshop här från blocket. Tradera ska man ge så lite pengar som möjligt. Jag inbillar mej att vinsten inte borde bli så stor per silvermynt, så traderas arvode käkar upp för stor del av vinsten?

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 457
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #5 skrivet: torsdag 22, januari 2015, 00:26:38 »
Du lägger lite större beställningar ibland och lyckas då pruta, har du någon gång gått samman med någon annan forumsmedlem och gjort en ännu större beställning? Är det något som kan vara intressant framöver?

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1460
  • Affärsomdömen: 94
« Svar #6 skrivet: torsdag 22, januari 2015, 08:38:11 »
Blir lite förvånad av folks nyfikenhet.

mrSju

• Gäst
« Svar #7 skrivet: torsdag 22, januari 2015, 09:29:43 »
Detta är den mest intressanta tråd jag läst sedan jag blev medlem här.

Om man som jag endast är intresserad av metallen i sig; vilket silvermynt lämpar sej bäst att stacka?
Vart säljer man sina silvermynt om man vill ha Fiat? Enstaka mynt förstår jag hur man säljer, men säg att man vill avyttra hela stacken på kanske 100K SEK? Hur mycket mer än silverspot brukar man få för (tex) Maple?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

silvermynt köpes by Loka89
lördag 11, januari 2025, 20:36:37

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
lördag 11, januari 2025, 10:52:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by glimbert
fredag 10, januari 2025, 21:11:59

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Krippa
torsdag 09, januari 2025, 22:45:17

Köpes: Kookaburra silver 1 oz 2023 + 2024 by Frederyck
torsdag 09, januari 2025, 10:23:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 09, januari 2025, 10:06:41

Bad jokes. by Tyr
tisdag 07, januari 2025, 20:16:36

Ny medlem! by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:39

Ny medlem by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:20

Ny medlem StackingNick by zodiac
tisdag 07, januari 2025, 16:19:08

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
söndag 05, januari 2025, 13:55:37

GOTT NYTT ÅR by DEScypher
fredag 03, januari 2025, 16:11:15

Säljes silver kilotacka, Johnson Matthey präglad. by Coltrane
torsdag 02, januari 2025, 09:51:30

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
lördag 28, december 2024, 19:26:19

Toleranzia. Ett svenskt läkemedelsbolag. by gbz
fredag 27, december 2024, 00:06:36