Författare Ämne: Visa/MasterCard  (läst 14397 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
Visa/MasterCard
« skrivet: fredag 13, juni 2014, 21:52:44 »
Såg nyheter hos Handelsbanken (jag har Handelsbanken):

Nu byter vi från Visa till MasterCard på våra Allkort. Du som har Allkort Visa kommer under sommaren att få ett Allkort MasterCard istället.

Banken byter Visa kort till MasterCard nu, men jag hittade ingenstans info om varför gör de det?!
Någon, som kanske vet varför?

Och Banken frågar inte ens kunder, jag till exempel vill ha kvar mitt Visa kort, då den är kopplat överallt typ PayPal och NGC och mer..., och nu blir jag tvungen att göra om kopplingar, med PayPal det tar flera dagar, och jag vill inte ha i princip MasterCard... jag är van med Visa varför gör de det! Vad är för skillnaden mellan Visa och MasterCard?
I många länder det är enklare med Visa, MasterCard accepterar inte alla, ifall det var så i Ryssland och övriga små länder som var tidigare Sovjet Unionen.
 >:(

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
SV: Visa/MasterCard
« Svar #1 skrivet: fredag 13, juni 2014, 21:55:25 »
Frågor och svar – byte till Allkort MasterCard

Vad händer med prenumerationer där jag betalar med mitt kortnummer?
Har du uppgivit ditt kortnummer för återkommande betalningar av prenumerationer på exempelvis musik och filmtjänster eller tidningar? Då behöver du meddela ditt nya kortnummer till dina leverantörer.

På din leverantörs hemsida finns uppgifter om hur du gör för att ändra dina kortuppgifter. Där loggar du in och ändrar din kortinformation.

----------------------------------------

Där finns inte frågan heller, om varför banken byter kort överhuvudtaget. >:(

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #2 skrivet: fredag 13, juni 2014, 22:11:18 »
varför de byter är troligen enkelt att gissa: bättre deal med mc(för banken) för dig lär det kvitta.
Förutom dina kopplingar då... Visa och mc är i mina ögon lika gångbara och det har aldrig spelat någon roll vilket jag har haft. vet knappt vilket som är vilket då jag har båda.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #3 skrivet: fredag 13, juni 2014, 22:12:36 »
Jag har nordea, de bytte mitt mastercard TILL visa för några veckor sedan.

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #4 skrivet: fredag 13, juni 2014, 22:54:51 »
Jag har sparbanken, när mitt ena visakort gick ut så fick jag masterkard istället.
Förklaringen jag fick var att dom inte samarbetar med visa längre.
Låter konstigt i mina öron eftersom jag fortfarande har visa på ett andra kort i samma bank.
Visa funkar klart bättre i vissa länder.

Guld500

• Gäst
« Svar #5 skrivet: lördag 14, juni 2014, 17:16:29 »
Jag har också Handelsbanken och Visa Allkort.
Jag tycke att det suger att dom byter till MasterCard då jag redan har ett på GE Moneybank. Jag vill ju inte ha två MasterCard.

....men vi måste skilja på Allkort(betalkort) och Bankkort.
Handelsbanken byter bara till MasterCard på Allkort. Du kan fortfarande ha Visa på ditt Bankkort.

Krångligt...JA  :)

Guld500

• Gäst
« Svar #6 skrivet: lördag 14, juni 2014, 17:23:50 »
Jag har sparbanken, när mitt ena visakort gick ut så fick jag masterkard istället.
Förklaringen jag fick var att dom inte samarbetar med visa längre.
Låter konstigt i mina öron eftersom jag fortfarande har visa på ett andra kort i samma bank.
Visa funkar klart bättre i vissa länder.

Som sagt, måste skilja på Betal och Bank-kort, även Sparbanken kör med Visa som Bankkort och MasterCard som Betal-Kreditkort.
En genomgående trend verkar det som.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #7 skrivet: lördag 14, juni 2014, 17:37:33 »
Jag hade visa på mitt betalkort på en av de lokala sparbankerna men fick ett med Mastercard när det gamla gick ut. Numera har jag bytt bank så nu vet jag inte om det ändrats igen på Swedbank och affiliates då kanske.

Fantom

Det var inte så att ditt gamla kort var på väg att gå ut? Då hade du haft samma problem ändå i princip, du hade varit tvungen att ändra kortnummer och liknande. Enda skillnaden nu är att du får ange Mastercard istället för Visa.
Jag har både och, jag har precis som Guld500 heller aldrig märkt någon skillnad. Jag använder det kort som ger mig bäst deal för den transaktion jag avser göra för stunden och då spelar Visa/Mastercard ingen roll alls vad jag märkt.

Guld500

• Gäst
« Svar #8 skrivet: lördag 14, juni 2014, 17:43:34 »
och, jag har precis som Guld500 heller aldrig märkt någon skillnad.

Ehh, var sa jag det? Det är en jäkla skillnad, det är därför jag vill ha båda två när jag är ute och reser.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: lördag 14, juni 2014, 22:08:54 »
det var jag som sa det. Du är nog felciterad.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #10 skrivet: söndag 15, juni 2014, 06:46:10 »
Jag har också Handelsbanken och Visa Allkort.
Jag tycke att det suger att dom byter till MasterCard då jag redan har ett på GE Moneybank. Jag vill ju inte ha två MasterCard.

....men vi måste skilja på Allkort(betalkort) och Bankkort.
Handelsbanken byter bara till MasterCard på Allkort. Du kan fortfarande ha Visa på ditt Bankkort.

Krångligt...JA  :)

Varför har dom kvar Visa kort på Bankkort och tar bort Visa från Betalkort då?! :o Jag kan då inte förstå det, det finns ingen logik. Dock det kan vara att dom börjar med att ta bort Visa från "Allkort" först och sen till hösten tar bort Visa även från Bankkort, så att Handelsbanken ska börja 2015 året helt fritt från Visa...

Fantom

Det var inte så att ditt gamla kort var på väg att gå ut? Då hade du haft samma problem ändå i princip, du hade varit tvungen att ändra kortnummer och liknande. Enda skillnaden nu är att du får ange Mastercard istället för Visa...

Kortet var ganska nytt, jag beställde den förra året och den skulle gå ut i 2016 (så 2 år kvar). Jag använde då vanligt Betallkort Visa, men efter jag har pratat med personalen där, då berättade dom att det skulle vara betydligt bättre för mig att byta till Allkort, då dom kostar lika mycket att ha (250 kr/år) plus jag får bonus på alla mina köp.
Tyvärr så man måste handla väldig mycket med kortet för att få den här lovande bonus, så jag var faktiskt lite lurad på det. (för att få 240 kr som bonus/per år, då måste jag handla minst 10.000 kr varje månad under ett helt år!... alltså jag måste handla med kortet minst 120.000 kr för att få 240 kr bonus ::)) och nu byter dom mitt Visa kort till MasterCard utan ens att fråga mig om jag vill göra det. :)
Ja, annars Handelsbanken fungerar riktigt bra för mig, väldig lätt att göra utländska banköverföringar (för lätt jag kan säga) om man jämför med övriga Svenska banker i alla fall för mig, förutom då att dom byter Visa kort nu.

Ja, ja... det är väl inte nå mycket att göra med det, bara att acceptera.
 :)
« Senast ändrad: söndag 15, juni 2014, 07:25:39 av Fantom »

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #11 skrivet: söndag 15, juni 2014, 18:22:47 »
Dem fick väl en bättre deal på betalkort via mastercard än via visa, mastercard höjde för en tid sedan sina avgifter. Kanske har dem olika löptid på avtalen gällande betalkort och bankkort.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #12 skrivet: söndag 15, juni 2014, 18:25:16 »
Troligt är ju också att dem har så pass många kort som skall bytas ut att dem vill ta det i faser. Därmed började dem att byta ut alla betalkort.

I andra länder (ex usa) är det rätt vanligt att man byter kortleverantör. Egentligen inget konstigt då jag kan tänka mig att bankerna betalar rätt stora summor till dem. Dock har vi i sverige ganska få banker jämfört med andra länder (trots att nischankerna ökar snabbt). Så frågan är väl varför mastercard inte stöds överallt, det tkr jag är konstigt då det är en av egentligen endast två kortleverantörer.
« Senast ändrad: söndag 15, juni 2014, 18:34:24 av toblov »

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: söndag 15, juni 2014, 23:12:10 »
byt till bensinbolagens kort. gratis och kontanter i bonus. har själv okq8-visa och får 1% tillbaka. bättre än storbankerna i alla fall.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #14 skrivet: måndag 16, juni 2014, 00:04:11 »
Guld500> My bad, jag blandade som maggan redan gissat ihop det lite här.

Fantom> Ah, då är det ju lite surare.

Edit. Precis som MAGGAN (se, jag lär mig) påpekar ovan så använder jag också OKQ8:s kort och är nöjd. 1% bonus på allt du köper med det och det är gratis, rätt okej ränta på pengarna man har på kontot. Det är dessutom visa om det nu är viktigt för någon.

Dock är det kass om man vill ta ut kontanter och som alltför många andra så tar de valutaväxlingstillägg. Handlar ni utomlands så skaffa ett kort utan sådan. Finns såna också utan årsavgift.

Edit2. Generellt finns det ingen anledning att betala för konto/kreditkort när det finns så många aktörer som tillhandahåller dem utan avgift.
« Senast ändrad: måndag 16, juni 2014, 00:12:45 av SoulCrew »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
Igår kl. 23:09

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
Igår kl. 15:00