Författare Ämne: Priset på Palladium förväntas gå upp?  (läst 4797 gånger)

Utloggad Jauger

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 22
  • Affärsomdömen: 1
Priset på Palladium förväntas gå upp?
« skrivet: söndag 25, maj 2014, 22:35:54 »
Jag har fått information från en investerare som är väldigt insatt i Ryssland och deras ekonomi. Han tror att Palladium kan ta en rejäl resa uppåt inom kort. Vad tror ni talar för / emot Palladium när det gäller prisuppgång?

Jag funderar på att exponera mig mot råvaran antingen fysiskt eller via företag.

Utloggad 9darter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 391
  • Affärsomdömen: 18
SV: Priset på Palladium förväntas gå upp?
« Svar #1 skrivet: söndag 25, maj 2014, 23:00:15 »
Hotande handelskonflikter med Ryssland (44% av världsproduktionen) och segdragna strejker i Sydafrika (40%).
Se t.ex. http://www.bloomberg.com/news/2014-05-21/gold-holds-below-1-300-as-spdr-assets-drop-to-lowest-since-2008.html

Edit: Jag glömde lägga till en varning: Om någon eller båda av de ovanstående risksituationerna löser sig fredligt så riskerar man ett prisras på palladium...
« Senast ändrad: måndag 26, maj 2014, 12:13:00 av 9darter »

Utloggad Argentum Rex

• Medlem
  • *
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: tisdag 27, maj 2014, 06:56:05 »
Skummade denna rapport från Hard Asset Alliance och enligt den är ju inventories mycket låga och efterfrågan från bilindustrin till katalysatorer kan inte mötas. Problem i Ryssland och långdragna strejker samtidigt som investment demand ökar.

Nåja, vet inte hur partiska Hard Asset Alliance är och man får som alltid dubbelkolla sina källor, men intressant är det. Har länge funderat på att diversifiera mig lite mot någon av dessa metaller. Kanske Platina?

http://www.hardassetsalliance.com/investing-news/newsletter/platinum-and-palladium-the-next-big-opportunity#.U4QZnJR_u2Q

Utloggad Jauger

• Medlem
  • *
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #3 skrivet: tisdag 27, maj 2014, 07:45:21 »
Skummade denna rapport från Hard Asset Alliance och enligt den är ju inventories mycket låga och efterfrågan från bilindustrin till katalysatorer kan inte mötas. Problem i Ryssland och långdragna strejker samtidigt som investment demand ökar.

Nåja, vet inte hur partiska Hard Asset Alliance är och man får som alltid dubbelkolla sina källor, men intressant är det. Har länge funderat på att diversifiera mig lite mot någon av dessa metaller. Kanske Platina?

http://www.hardassetsalliance.com/investing-news/newsletter/platinum-and-palladium-the-next-big-opportunity#.U4QZnJR_u2Q

Denna artikel känns lite vinklad men måste säga att den gör ett bra case för Palladium. Bilindustrin tyckte förmodligen Platina blev alldeles för dyrt redan 5 år sedan och har därför börjat använda Palladium i så stor utsträckning som möjligt.

Utloggad 9darter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 391
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #4 skrivet: fredag 19, maj 2017, 17:28:06 »
En långtråkig fredageftermiddag på jobbet kan man titta igenom gamla trådar och meditera över vad som egentligen hände sen.

Tre år senare kan vi konstatera att alla våra favoritmetaller har fallit gentemot dollarn men att den svenska kronan fallit ännu mer. I SEK blir det minus bara för platina.

Just palladium som denna tråden skulle handla om fick ett dystert 2015 men har repat sig sen dess.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem - M-ädel by Rackham
Idag kl. 07:18

Någon som använt heubach-edelmetalle.de?? by Fantom
Idag kl. 02:39

Problem med felhanterat paket - utlämnat till någon annan trots ID-krav by Fantom
Idag kl. 02:33

Postnord by M-Ädel
Idag kl. 01:36

Nybörjarfrågor - Färg och sorter by Thornado
Idag kl. 01:04

Att förutsäga nästa börsras... by Krugerangel
Igår kl. 23:13

Säljes: 5st Danmark 20kr Guldmynt by guldbob
Igår kl. 18:34

Buy gold bar by guldbob
Igår kl. 18:31

Vart köper man mynt by hundringen