Författare Ämne: Swedbank krasch  (läst 42389 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Swedbank krasch
« Svar #30 skrivet: torsdag 07, juli 2016, 13:08:13 »
Jag kikade nyss lite i statistiken hos BRÅ för att se hur det egentligen ligger till. Följande ökningar är per 100 000 invånare (påverkas alltså inte av att befolkningen har vuxit) mellan 1975-2015:

* Rån inkl grovt mot person: 2,6 ggr ökning
* Vapenbrott: 7,8 ggr ökning
* Ekonomisk brottslighet: 4,5 ggr ökning
* Bedrägeri- och förfalskningsbrott: 3,8 ggr ökning

Men nu börjar tråden bli OT och vi kanske borde bryta ut ämnet till en ny tråd?
« Senast ändrad: torsdag 07, juli 2016, 13:10:09 av Silverräven »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #31 skrivet: torsdag 07, juli 2016, 15:40:18 »
Ja hujeda mej! Det här med rån är rent förskräckligt och orsakar inte sällan mentalt lidande för resten av livet.  Men ibland kan också ett rån ta den mest oväntade vändning som i fallet med facebook-vännen Therese...

”Jag blev rånad igår. På fullaste allvar. Hade precis handlat lite mat, och påväg mot bilen kom en kille bakifrån, ryckte matpåsen från mina händer och sprang iväg i full fart. Jag stod kvar och försökte greppa det faktum att han faktiskt just snott min mat. Då han sprungit 15 meter tvärstannar han, och vänder sig om mot mig.
-"Vad är det här? Vad fan är det för gift du köper?!" ropar han.
-"Alltså... Det där är min mat...?" svarar jag tillbaka.
-"Mat? Fyfan, det här är ju skit! Spenatsmoothie? Skojar du med mig?!" ropar han en aning upprörd.
Och där står jag som ett frågetecken. Var inte helt hundra på om jag borde be om ursäkt för den besvikelse jag just orsakat denna stackars pojke.
-"Ah... Så... Kan jag få tillbaka det?" frågade jag.
-"Ja, inte fan vill jag ha det här!" svarade han, och lämnade tillbaka matpåsen åt mig.
Tydligen var spenatsmoothie, ekologiska kokoschips, palsternackor och rostade solroskärnor så vidrigt att till och med en rånare tackade nej!
Till dig som rånade mig: vem är du? Jag vill ge dig en kram som tack för alla skratt du gav mig igår”
Detta skulle platsa i "Visst finns svensk kultur?" eller kanske en ny tråd Finns Stockholmssyndromet ? .  Den här damen verkar ju lida av det.

"Till dig som rånade mig: vem är du? Jag vill ge dig en kram som tack för alla skratt du gav mig igår”
Blir bestört av att läsa om hennes reaktion. Det är nästan mer stört än själva rånarens beteende.  Känns nästan som att hon vill belöna rånaren. Och skriver om det på FB.   Förlåtelse är stort men detta är ju något annat.

Rånarens beteende visar att han antingen var drogpåverkad eller en totalt empatilös psykopat. Noll skam för vad han just gjort och ilska för att maten han stulit inte var den rätta.
En förmildrande omständighet var ju att han lämnade tillbaka maten. Kan nästan tro att hon redigerat lite i berättelsen. Slänge han den inte ifrån sig ?

Jag tror det finns ett samband mellan att inte respektera sina egna saker vilket felaktigt  automatiskt kan ses som osjälviskhet med att inte ha respekt för andras saker.  Sann osjälviskhet är ju naturligtivis en bra egenskap.
12 månaders hårt straffarbete tycker jag är lagom straff för det brottet med tanke på den totala bristen på respekt han visar andra människor. Skälla ut ett offer för att de handlat fel mat. Det här var ju inte en man som var desperat och hungrig. Han saknar bara empati. Upprörande!  Men vi befinner oss i Sverige då hade han på sin höjd om han någonsin ens hade åkt dit; fått ett straff i form av att bo på ett privatägt HVB-hem som ligger naturskönt vid vattnet eller liknande.  HVB hemmet ägs/drivs förmodligen  av någon fd kriminell som "vet hur grabbarna ska tas".   På skattebetalarnas stoooooooora bekostnad.  (Exemplen är verkliga). Å andra sidan kanske inte ska ha något straff eftersom kvinnan Therese verkar gilla detta. Får hoppas att hon blir utsatt för mer brott då så hon får någon att kramas med. Blir man såhär koko av ekologiska kokoschips ?

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #32 skrivet: torsdag 07, juli 2016, 16:49:41 »
Nå, det bästa var i alla fall den som hade en plastkasse i enda handen och en hund i koppel i andra handen. Hen blev väskryckt och förlorade kassen, men det gjorde ingenting :-).

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #33 skrivet: torsdag 07, juli 2016, 19:12:12 »
Nå, det bästa var i alla fall den som hade en plastkasse i enda handen och en hund i koppel i andra handen. Hen blev väskryckt och förlorade kassen, men det gjorde ingenting :-).
En höna på promenad med en vovve.. Vad gulligt!!  Voven fick något att tugga på LOL
Och hönan fick sedan tillbaka matpåsen.. Båda fick kvällsmat den kvällen alltså haha  :P

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2218
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #34 skrivet: fredag 08, juli 2016, 01:04:17 »
Ja hujeda mej! Det här med rån är rent förskräckligt och orsakar inte sällan mentalt lidande för resten av livet.
Det finns alla varianter... som under universitetsåren när en kamrat till mig dagen efter en sen kväll på Kåren lite skamset bekände:

"Jag blev rånad på vägen hem i natt... tror jag."

Vi lyckades aldrig reda ut om han blivit rånad, tappat pengarna eller om kvällen helt enkelt varit så dyr.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #35 skrivet: fredag 08, juli 2016, 01:20:35 »
2. Bovar är inte dumma, tvärtom är de väldigt rationella. De kommer att korrekt optimera mellan den risk de tar och den "vinst" de kan göra. Om det är bäst risk/reward på att råna banker, då rånar man banker, annars gör man någonting annat.
Jag invänder främst mot punkt 2 i din argumentation. Det finns gott om dumma bovar, som inte alls gör en rationell bedömning av vad som är bra risk/reward. Och även bland rationella bovar så finns ju faktiskt alternativet att skaffa pengar på lagligt vis genom arbete (låg "risk" men kanske lägre reward än t ex bankrån), eller i alla fall alternativet att bara glo på TV och nöja sig med sin a-kassa eller försörjningsstöd eller vad det nu blir. Brott är ju bara en sak man kan välja att ägna sig åt, det är ju inte som att "bovar" ägnar sig åt olagligheter 24/7...
Nu vill ju Silverräven att vi skall ta oss tillbaka till ursprungstemat, så låt mig försöka göra wrap-up här med att säga att jag tror att vi är ganska överens egentligen. Jag menade inte att samtliga bovar är rationella, bara att bovkollektivet statistiskt sett sannolikt beter sig ganska rationellt. Osedvanligt korkade outliers tar polisen och då blir snittet genast lite mer rationellt :-)

Rent generellt är det min erfarenhet att de allra flesta människor beter sig rationellt snarare än irrationellt (även om undantag givetvis finns). Det som skiljer är snarare intern "optimeringsfunktion" ("vad är viktigt?", "vad är jag beredd att betala?", etc) samt tillgång till information.

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #36 skrivet: fredag 08, juli 2016, 13:05:08 »
Nja, "economic man" fungerar inte. Folk köper inte det som är ekonomiskt bäst utan är lättlurade. Det är ingen tillfällighet att alla priser slutar på .99 eller ...95. Köp tandborste för under 20 kr! (19.90) Köp CD-spelare för  under 500 kr! (499.90) Köp ljudanläggning/dator billigt! (9949) Man går faktiskt ofta på det även om man vet om det. För att inte tala om allt spelande. (Fast där betalar man förstås för spänningen.) Och ekonomi är ju lättare att beräkna än att väga risk mot tänkbar förtjänst om det är fråga om brottsliga handlingar.

Utloggad Cheapjavelin

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #37 skrivet: fredag 08, juli 2016, 13:20:05 »
Nja Gollum, Dollarstore verkar ha som affärsidé att bara prissätta i jämna 5- och 10kronor.
Bortsett från plastkassen. (1 el. 2 kr).
Dessutom undviker de reapriser.

Verkar funka lika bra det.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3338
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #38 skrivet: måndag 11, juli 2016, 14:18:39 »
Fick en plånbok i plast och en penna som inte fungerar idag som kompensation för att jag blev dubbeldebiterad på mitt kortkonto.
Jag ringde upp dem och sa att jag vill ha 300 kr som kompensation för den ångest och oro jag fick utstå den kvällen jag upptäckte det hela.
Kunde ju inte nå banken på kvällen.
Kvinnan som jag pratade med ursäktade det hela med att säga; Ja men det var ju inte bara du som drabbades.
Ja men det gör ju saken än värre sa jag.
De skulle höra av sig.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #39 skrivet: torsdag 14, juli 2016, 12:02:52 »
SEB har problem nu  ;D
"Just nu har vi tekniska problem som påverkar våra internetbanker, appar, Swish och kort. Vi beklagar det besvär det innebär för dig och arbetar för att kunna vara tillgängliga igen så snart som möjligt. "

Verkar vara rena "Aphuset" hos Wallenberg :)

"Fint" att det är så mycket strul redan nu före kollapsen och före hackerattackerna. Iofs så kanske det är Anonymous. Hahah! Kan alltid hoppas! :)   Tycker Anonymous systematiskt borde ta på sig äran varje gång det kaikar.  Då kommer banken gå ut och dementera i de fall när det verkligen bara är mänskliga faktorn. När det inte är det så kommer banken inte erkänna det utan de kommer säga att de inte kommenterar det. Sedan efter några gånger så kommer de inte kunna säga någonting alls i någon situation för då vet ju folk när det är en uppsåtlig attack eller bara teknikstrul.. De kan ju ljuga förstås och förneka att det är en attack!

Ja jag är lite skadeglad fastän jag gärna hade velat komma in på SEB nu o kolla mitt saldo LOL.
 Hemskt att folk tycker det är helt acceptabelt att ha en strulande teknik och parasitiska banker som mellanhand samt få  varje transaktion registrerad.
Heja kontanterna !  :P

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #40 skrivet: torsdag 14, juli 2016, 13:02:27 »
 8)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #41 skrivet: torsdag 14, juli 2016, 13:45:10 »
"Vi beklagar det besvär det innebär för dig och arbetar för att kunna vara tillgängliga igen så snart som möjligt. "

Hemskt att folk tycker det är helt acceptabelt att ha en strulande teknik och parasitiska banker som mellanhand samt få  varje transaktion registrerad.
Är det bara jag som tycker det eller blir det allt oftare som det blir strul med kort och Internetbanker?

Jag håller helt med om att det är ytterst märkligt att folk accepterar att teknikstrul totalt kan stänga av möjligheten att använda pengar. På något sätt så tycker man att det vore rimligt att samhället ställde krav på dessa "systemkritiska" funktioner och om (dvs när) kraven inte uppfylls så utgår vite (dvs kompensation till de som drabbats).

Min erfarenhet av avtal är att det är fint att lova saker, men om det saknas påföljd så kostar det ju ingenting att lova och då lovas det hej vilt. Jag är helt med på att det är en förskräckande komplicerad teknik under huven på den moderna betalningsinfrastrukturen, men samtidigt så driver ju bankerna på detta främst eftersom de sparar pengar på att avveckla kontanterna. Om man då höjde kostnaden genom att det utgick vite vid strul så skulle deras ekonomiska kalkyl rimligen förändras (till förmån för det enklare och mer robusta system som kallas "kontanter"). Alternativt skulle de få ett starkt ekonomiskt incitament att lägga ytterligare resurser på att göra sina system mer robusta.

Detta med "vi beklagar det besvär det medför för dig" täcker liksom inte in vidden av problemet.

"Vi beklagar" kan räcka när butiken är stängd (man kan gå till en annan butik), telefonen krånglar (man kan låna en lur med annan operatör), vägar är avstängda, pga olyckor eller vägarbete (man kan ta en annan väg normalt).

Men när möjligheten att betala stängs av så är det totalt tvärstopp. Jag kan inte begripa vare sig att folk accepterar det eller att samhället i stort accepterar det. Rent principiellt har jag varje gång någon av mina banker krånglat kontaktat dem och klagat på de besvär de förorsakar mig samt begärt kompensation. Det har absolut inte lett till någon kompensation och rimligen kommer jag att tröttna på detta någon gång framöver.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #42 skrivet: torsdag 14, juli 2016, 14:06:02 »
Det har ju även hänt på olika ställen i landet (ibland över hela landet) att en banks kortbetalningssystem gått ner fullständigt. Det enda som räddar kunderna då är ju om man har kort från andra banker eller främst kontanter. Av denna anledning samt flera andra ser jag till att alltid har några tusen kr i kontanter hemma. Man vet aldrig om det kommer ett längre avbrott i samband med att kylskåpet behöver fyllas med mat.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #43 skrivet: torsdag 14, juli 2016, 14:17:26 »
Det har ju även hänt på olika ställen i landet (ibland över hela landet) att en banks kortbetalningssystem gått ner fullständigt. Det enda som räddar kunderna då är ju om man har kort från andra banker eller främst kontanter. Av denna anledning samt flera andra ser jag till att alltid har några tusen kr i kontanter hemma. Man vet aldrig om det kommer ett längre avbrott i samband med att kylskåpet behöver fyllas med mat.
Precis. Men fast forward fem år och det kommer inte att räcka, för då kommer din butik kanske inte att acceptera kontanter. Eller, vilket redan har hänt mig två gånger: jag står i en butik, med kontanter i handen men får ändå inte betala eftersom den datoriserade kassan går i baklås när kortbetaleriet flippat ur. Jag kommer inte ihåg vad det var för butik dock, men det var inte mat utan någonting annat.

Hur kan någon butiksägare acceptera ett kassasystem som går i baklås pga ett tredjepartssystem (kortbetalningsmaskineriet)? Om det varit min ICA vid 17.30-tiden en fredag så skulle de ju rimligen förlora flera tusen per minut i utebliven försäljning.

Utloggad Norrlandsguld

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #44 skrivet: fredag 15, juli 2016, 18:31:39 »
Precis. Men fast forward fem år och det kommer inte att räcka, för då kommer din butik kanske inte att acceptera kontanter. Eller, vilket redan har hänt mig två gånger: jag står i en butik, med kontanter i handen men får ändå inte betala eftersom den datoriserade kassan går i baklås när kortbetaleriet flippat ur. Jag kommer inte ihåg vad det var för butik dock, men det var inte mat utan någonting annat.

Hur kan någon butiksägare acceptera ett kassasystem som går i baklås pga ett tredjepartssystem (kortbetalningsmaskineriet)? Om det varit min ICA vid 17.30-tiden en fredag så skulle de ju rimligen förlora flera tusen per minut i utebliven försäljning.

Skulle systemen bli utslagna en längre period så kommer handlarna ha en växelkassa i skrin och ta emot kontanter - var så säker!

För oss som faktiskt gillar kontanter så har bankomat ab glädjande besked - de skall etablera närmare 60 "kontantcenter" där man kan både sätta in och ta ut kontanter!

Sedan skall man alltid ha minst två banker och olika typer av kort, rekommenderar forex bank eftersom deras bastjänster är gratis, inklusive visa-kort, och sedan är de en riktig bank också - dvs en sådan som faktiskt har kontanthantering..

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Coltrane
Igår kl. 19:17

Säljes Silver kilo Johnson Matthey, Elefant, Tupp by Coltrane
Igår kl. 15:06

Varning ⚠️ by MrNook
Igår kl. 13:17

Hälsningar ädla samlare av metaller by Knivmakaren
Igår kl. 12:08

Ny medlem by 9darter
Igår kl. 06:53

Equinox Gold (EQX) by ForzaDIF
onsdag 03, december 2025, 19:44:03

Jag är ny här by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:32:37

Ny medlem by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:31:37

Sökes tuber till Silver Kangaroo Perth Mint by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:29:44

Bad jokes. by fåtöljpanda
tisdag 02, december 2025, 22:16:43

Ankarkedja 14k by Sarek
tisdag 02, december 2025, 09:54:29

Sälja stort smycke? by Sarek
tisdag 02, december 2025, 09:48:28

Smycken utan guldstämpel? by pezon
måndag 01, december 2025, 21:24:40

Såld -17 st jubileum 10 kr mynt från 1972 vikt 307,56 gram rent 256,81 gram by cleztone
måndag 01, december 2025, 19:32:05

Verktyg för att kontrollera guld? by HF
måndag 01, december 2025, 17:42:59