Författare Ämne: Reuters: Guld når lägsta nivåer på 30 år - köp statspapper, naturgas eller mjölk  (läst 3650 gånger)

Utloggad Liberty Silver AB

• Sponsor
  • Kopparmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 87
  • Affärsomdömen: 0
Hittade denna video som är från april förra året där Reuters säger att guldet har förlorat sin status som säker tillflyktshamn för kapital. Istället skall man placera sina pengar i mjölprodukter, naturgas, fastigheter i London samt amerikanska statspapper.

Att guld skulle ha varit på de lägsta nivåerna på 30 år är givetvis fel och i detta inlägg visar jag på en graf som är justerad för inflation varför detta absolut inte stämmer.

Kanske är gas och mejeriprodukter bra investeringar men de kan inte jämföras med ett innehav av fysiskt guld. Läs gärna inlägget: Media får guld att låta som en dålig investering: Jämför äpplen och päron

För er som inte orkar plöja igenom inlägget lägger jag in videon här under:

Moo-ve over gold -- bricks, milk and gas the new safe bets

Så hur kommer ni göra nu? Blir det till att sälja era mynt och tackor av ädla metaller och istället frysa in mjölk eller stuva in naturgasflaskor i källaren?  :)
« Senast ändrad: tisdag 08, april 2014, 10:22:35 av Liberty Silver AB »

Utloggad Auric Goldfinger

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
Jag kan bara se till mig själv men jag tror inte att fastigheter i London är en stabil investering sett över 10-20 år.
Om pundet får problem blir det högre räntor och det sänker priserna. Och andra sidan behöver vi alla bo någonstans och London är populärt.
För hög risk för min del.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
Jodu. Man söker de sista desperata totalförnekarna att investera i Londons bostadsmarknad . Det falska påståendet att guld är på 30-års lägsta är enbart till för att skrämma oinitierade till försäljning av metallen. Men intressant är det att de försöker locka goldbuggarna över till fastighetsbubbelekonomin. Det betyder att det är riktigt kört för bostadsrätter i London, ganska snart.

Utloggad Liberty Silver AB

• Sponsor
  • Kopparmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 87
Det kan mycket väl finnas pengar kvar att tjäna på Londons bostadsmarknad, men det är spekulativt. Sundheten i priserna på lite sikt är tveksam. En Londonbo kollade på siffrorna och kom fram till att det är klart billigare att flyg-pendla dagligen från Barca än att bo i London. Slutsats: Fastigheter är för dyrt, flyg är för billigt.

Poängen är att även om man skulle vilja spekulera i bostäder i London så är det inte ett argument för att sälja sitt guld. Guld har man ändå i portföljen som en försäkring mot att det skulle gå åt pipan.

Mest komiskt är nog ändå när de i slutet rekommenderar amerikanska statsobligationer. Det ska förvisso understrykas att den amerikanska obligationsmarknaden på kortare sikt kan stärkas. Japan kommer få problem före USA och då kan kapital fly dit. Men den som kollar på underliggande fundamenta ser att det inte heller är hållbart på lång sikt. Men långsiktighet i media är sällan populärt utan man vill haussa det "senaste heta". Kanske kan man bygga på korthuset i USA ett litet tag till....innan det rasar. 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 22:38

Långsiktigt by fåtöljpanda
Igår kl. 22:32

Svenska äldre silvermynt säljes by Silverstiernan
Igår kl. 16:20

Ny medlem, intresse silver och guld by sff123