Författare Ämne: UKRAINA  (läst 51441 gånger)

Inloggad HF

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 12
SV: UKRAINA
« Svar #60 skrivet: torsdag 24, april 2014, 16:20:25 »
Sant eller inte - klart den stora ledaren skall avbildas på ett rejält mynt (1kg) med Krims karta på andra sidan.
Alltid retar det väl någon (läs USA)

http://www.bbc.com/news/blogs-news-from-elsewhere-27117241

Inget att skoja med egentligen, men här kommer det ändå; Kanske första mynt i en ny serie?  ;) "The Gatherer of Russian Lands" kallar dom det, vilket blir det nästa mynt efter Krim?

Utloggad Ason

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #61 skrivet: torsdag 24, april 2014, 18:49:25 »
Jag förstår inte, det sägs att guld ökar i värde vid oroliga tider. Då borde väl guldpriset ha gått mer eller mindre upp sedan krisen i Ukraina började? Jag ser inga tecken på att "krisen" har påverkat guldpriset.
Skulle någon kunna förklara detta?

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #62 skrivet: torsdag 24, april 2014, 19:05:23 »
Jag förstår inte, det sägs att guld ökar i värde vid oroliga tider. Då borde väl guldpriset ha gått mer eller mindre upp sedan krisen i Ukraina började? Jag ser inga tecken på att "krisen" har påverkat guldpriset.
Skulle någon kunna förklara detta?

Korta svaret är att Guldpriset bestäms av The London Gold Market Fixing Ltd, två gånger per dag. Inom LGMF ingår 5 storbanker som via telefonkonferanser "sätter" guldpriset (två gånger per dag)

D.v.s. LGMF har ensamrätt att påverka spotpriset på guld,oavsett den privata marknadens efterfrågan (Som har exploderat) och oavsett globala händelser som borde skicka upp guldpriset ,eftersom en stor andel av jordens befolkning fortfarande håller fast vid ett guldvärde,snarare än pappervaluta. Detta är ett upplägg för många konspirationsteorier ( Säger inte att de är falska teorier) som dels menar att det finns starka intressen för att guldpriset inte blir alternativ till pappersvaluta, framförallt i förhållande till den amerikanska dollarn som är den globala reservvalutan.

I det stora hela så har alltid guldet vunnit över pappersvalutor, som i snitt överlevt 40-50 -60 år innan själva pappersvalutan kvävts av sin egen mängd i systemet och då vi får en prisinflation Fastighetsubbelmarknad. Spekulationsmarkand  HFT-Trading på börserna
Pick your poison
Fysiskt Guld är på 5-10 års sikt den absolut bästa inflaltionshedgen mot pappersvaluta.

Jag köper mer guld. Jag anser att det är billigt just nu.
« Senast ändrad: torsdag 24, april 2014, 19:46:42 av Fiat de Lux »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #63 skrivet: torsdag 24, april 2014, 19:40:59 »
Sant eller inte - klart den stora ledaren skall avbildas på ett rejält mynt (1kg) med Krims karta på andra sidan.
Alltid retar det väl någon (läs USA)

http://www.bbc.com/news/blogs-news-from-elsewhere-27117241

Inget att skoja med egentligen, men här kommer det ändå; Kanske första mynt i en ny serie?  ;) "The Gatherer of Russian Lands" kallar dom det, vilket blir det nästa mynt efter Krim?

Kanske är Transnistrien (nordöstraste delen av Moldavien) mindre känsligt än Ukraina just nu.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #64 skrivet: lördag 03, maj 2014, 04:56:32 »
Massmord i Odessa - minst 31 döda så här långt. Proryska demonstranter i Odessa blev jagade av en av inhyrd mobb från Kiev in i en byggnad, den inhyrda mobben satte sedan eld på byggnaden genom att kasta molotovcocktails in i densamma och folk grillades upp som stekkycklingar. Det kostar på att söka självständighet mot USAs/Saudis/Israels världsmaktsordning. Titta på videomaterialet i länken nedan.

http://rt.com/news/156480-odessa-fire-protesters-dead/

Personligen har jag fått mer än nog nu. Vilka blir det efter Syrien och Ukraina (Ryssland) som motsätter sig kolonisering av NWO-maffian och som kommer att smutskastas, ekonomiskt blottläggas och lemlästas?

Och så Carl Bildts tweet om händelserna....

Carl Bildt ‏@carlbildt  · 9 tim 
Pro-Russian thugs getting active and violent in Odessa as well. Unfortunately not unexpected. But Odessa is a city open to all of Europe.

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 434
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #65 skrivet: lördag 03, maj 2014, 07:48:23 »
Massmord i Odessa - minst 31 döda så här långt. Proryska demonstranter i Odessa blev jagade av en av inhyrd mobb från Kiev in i en byggnad, den inhyrda mobben satte sedan eld på byggnaden genom att kasta molotovcocktails in i densamma och folk grillades upp som stekkycklingar. Det kostar på att söka självständighet mot USAs/Saudis/Israels världsmaktsordning. Titta på videomaterialet i länken nedan.

http://rt.com/news/156480-odessa-fire-protesters-dead/

Personligen har jag fått mer än nog nu. Vilka blir det efter Syrien och Ukraina (Ryssland) som motsätter sig kolonisering av NWO-maffian och som kommer att smutskastas, ekonomiskt blottläggas och lemlästas?

Och så Carl Bildts tweet om händelserna....

Carl Bildt ‏@carlbildt  · 9 tim 
Pro-Russian thugs getting active and violent in Odessa as well. Unfortunately not unexpected. But Odessa is a city open to all of Europe.

Det tråkiga är väl att Putin säkert kommer använda denna och kommande liknande händelser som ursäkt för att återigen invadera. Jag föredrar nog Usas "världsmaktsordning" framför Rysslands any day of the week..
« Senast ändrad: lördag 03, maj 2014, 07:58:57 av jerseph »

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 754
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #66 skrivet: lördag 03, maj 2014, 08:42:40 »
Citera
Det tråkiga är väl att Putin säkert kommer använda denna och kommande liknande händelser som ursäkt för att återigen invadera. Jag föredrar nog Usas "världsmaktsordning" framför Rysslands any day of the week..

AMEN ..!!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2084
  • Affärsomdömen: 50
UKRAINA
« Svar #67 skrivet: torsdag 08, maj 2014, 16:05:47 »

Fint så. Jag håller helt med. Men samtidigt så är det inte min sak att göra det valet åt andra. Om t ex en överväldigande del av befolkningen på någon halvö någonstans av skäl som är deras egna gör det motsatta valet har jag väldigt svårt att se det som min sak att invända. På samma sätt som det inte är min sak att välja om katalanska separatister skall få frigöra sig från Spanien, Veneto från Italien, Skottland från UK, etc.

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 457
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #68 skrivet: torsdag 08, maj 2014, 19:37:20 »

Skillnad mellan terrorister och frihetskämpar är som följer; de som stöds av U.S.A är frihetkämpar, övriga är terrorister (i västmedia). Låt Ukrainas folk välja väg.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #69 skrivet: torsdag 08, maj 2014, 20:44:18 »

Skillnad mellan terrorister och frihetskämpar är som följer; de som stöds av U.S.A är frihetkämpar, övriga är terrorister (i västmedia). Låt Ukrainas folk välja väg.

Håller med. Frågan är dock tyvärr inte helt enkel med tanke på den statliga "ryssifiering" som medvetet utfördes under många år under sovjettiden när lokalbefolkning skeppades iväg för att bereda plats åt ryssar som tog den mest åtråvärda marken. Krim är ett av de främsta exemplen på sådan aktivitet. Så att de områdena är ryssvänliga nu är inte så konstigt, men knappast historiskt betingat. De flesta Krimtatarer bor ju fortfarande i Uzbekistan dit Stalin skeppade dem. Å andra sidan så har ju sånt skett under alla årtusenden och man kan ju undra när man skall dra ett streck i debatten för gamla oförrätter...

Utloggad zivkov

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #70 skrivet: torsdag 08, maj 2014, 22:16:00 »
Politik är märkligt! Ett fyrtiotal obeväpnade människor bränns och skjuts till döds av inhyrd mobb från den s.k. demokratiska regeringen i Kiev, men offren är s.k. pro ryska aktivister och då lägger man ingen större notis till detta i västmedia.
Man skickar soldater med tung beväpning för att återta "förlorade" städer från egen befolkning i öst.
De pro ryska ukrainarna barrikaderar infarterna med däck sand och har tung beväpning i form utav kalasnjikovs. Har regeringen i Kiev rätt att beordra armen att skjuta mot sin egen befolkning i östra Ukraina, samma regering som störtade den förra regeringen med våld i Kiev. Våld föder mer våld, det verkar som att starka viljor på båda sidor vill ha inbördeskrig. Varför är en dialog omöjlig innan helvetet bryter loss. Man skall hålla presidentval den 25:e maj, men hur är det möjligt om halva landet befinner sej i ett låg intensivt krig, samtidigt säger man att folkomröstning i öst inte kan hållas under rådande situation. Det bor 8 miljoner ryssar i östra Ukraina och detta faktum kan inte nonchaleras, det är också naturligt att den delen har närmare ekonomiska och andra band med Ryssland, liksom de västra har mer band med Polen, Slovakien och andra EU länder. Av någon anledning kan dessa båda alternativen inte förenas i Ukraina. Det ena utesluter det andra, men det bästa för landet hade kanske varit både och. Jag är absolut ingen anhängare av ett ryskt samhälle, men kan inte se att någon annan stat i världen hade ignorerat att tillgodose sina landsmäns intressen.
Jag hoppas innerligt att ledande politiker från Kiev kan sätta sej vid bordet tillsammans med företrädare från östra Ukraina och hitta en kompromiss som leder landet ur den här katastrofala situationen. Det är ändå till slut vanligt folk som får betala vid ett inbördeskrig, där förmodligen samma politiker slutligen ändå får sätta sej vid bordet för att hitta lösningar.
Jag hoppas verkligen att vansinnet inte segrar och att det Ukrainska folket förstår vart de är på väg och sätter stopp för det.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #71 skrivet: lördag 10, maj 2014, 20:14:58 »
Det finns en hel del klipp på you tube som visar läget i Ukraina.

Det mesta pekar på att Ukraina faller isär (det har ju iofs börjat med Krim) men det skulle inte förvåna mig om Ryssland får en landförbindelse med Krim och bort till Odessa, alltså att syd östra Ukraina ansluter sig till Ryssland.

Det verkar ju bli val till helgen och ifall man där väljer att ansluta sig till Ryssland så blir måndagen spännande-.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
UKRAINA
« Svar #72 skrivet: lördag 02, augusti 2014, 14:04:38 »
Lite oklart om detta hör hemma här i Ukraina-tråden eller om det borde bli en Rysslandstråd (vilket jag inte hittade någon). Hur som helst, extremt läsvärt. Chris Martenson är alltid läsvärd, men detta är det bästa han skrivit på länge.

http://www.peakprosperity.com/blog/86415/wests-reckless-rush-towards-war-russia

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 434
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #73 skrivet: lördag 02, augusti 2014, 14:47:45 »
Lite oklart om detta hör hemma här i Ukraina-tråden eller om det borde bli en Rysslandstråd (vilket jag inte hittade någon). Hur som helst, extremt läsvärt. Chris Martenson är alltid läsvärd, men detta är det bästa han skrivit på länge.

http://www.peakprosperity.com/blog/86415/wests-reckless-rush-towards-war-russia

Snark, även om man skulle ta bort all den skit som Putin ställt till med i Ukraina så finns det ingen anledning i världen att försvara/hylla den lilla grisen som den här killen gör.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
UKRAINA
« Svar #74 skrivet: lördag 02, augusti 2014, 15:48:14 »

Snark, även om man skulle ta bort all den skit som Putin ställt till med i Ukraina så finns det ingen anledning i världen att försvara/hylla den lilla grisen som den här killen gör.
Det jag finner intressant med artikeln är inte så mycket om Putin är bra eller dålig som den i mina ögon oigenomtänkta rush in i en eskalerande konflikt med Ryssland  som väst med USA i spetsen ägnar sig åt.

Det är en sak för USA, de är långt bort och har inget större beroende av Ryssland för vare sig energi eller något annat (utom vissa HREEs). Men fö Europa är läget ett helt annat. Och likafullt går de hand i hand, som en blind leder en döv, allt längre ut på det sluttande planet.

När man spelar med sådana insatser så skall man ha väldigt torrt på fötterna. Dessutom ingår det i ansvaret för en statsledning att faktiskt tänka ett steg längre och inse hur motparten kommer att reagera. Ingetdera verkar vara något man bemödar sig om här. Nej, här gäller det att sätta Ryssland på plats och då har man inte tid att stanna och tänka. Eller kontrollera uppgifter. Eller bedöma konsekvenser.

Det är vad jag tycker att artikeln handlade om. Men alla läser ju på sitt sätt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Jakob264
Idag kl. 11:02

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
Idag kl. 10:58

Oseriösa säljare på Tradera. by mega_n
Igår kl. 17:30

Värde, hur stora serier av SWEA mynten? by sff123
Igår kl. 03:02

The great taking -David Rogers Webb by Maestro
onsdag 22, januari 2025, 19:56:21