Författare Ämne: Faktiskt en bra artikel på E24.  (läst 9856 gånger)

Utloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Faktiskt en bra artikel på E24.
« Svar #1 skrivet: måndag 22, augusti 2011, 08:50:05 »
Artikeln är skriven av Andreas Cervanka på SvD, mer av denne herre här. Ska man läsa en svensk finansskribent så är det defintivt Cervanka.

Utloggad Girigbuken

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: tisdag 23, augusti 2011, 01:03:46 »
Det är ganska befriande med någon som skriver som man förstår och även förstår det den skriver. Nationalekonomi, makroekonomi i medierna brukar handla mest om sympomen alltid vara ytliga och sällan ta upp problemens kärna. Det är en massa ekonomiska termer, men inte så mycket konkreta förklaringar. Gärna tal om räntor, börser och bankväsende mm.

Det vi alla märker är att det står made in China eller möjligen Malaysia eller Indonsia på nästan alla prylar och sällan made in Sweden här eller så många andra ställen heller. Det är väl klart att det inte fungerar till slut. Obalansen blir ohållbar. Andra västeuropeiska länder har det ändå jobbigare och USA. Skatt som inte kommer in och korruption och katastrofen är ett faktum. Några ekonomitermer behövs inte för att förklara egentligen.

Om jag bara visste vad man ska göra åt eländet. Sats på nedgång kanske :) Hjälper bara mig själv förstås. Nån kanske har en bättre idé

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: tisdag 23, augusti 2011, 01:25:53 »
Vad jag antar att de flesta gold bugs gör (som vi här på forumet) är att hjälpa oss själva genom att köpa ädelmetaller, samt att upplysa nära och kära som är öppensinnade nog för att lyssna. Att försöka förändra systemet tror jag är dödfött, det bästa man kan göra är att försöka ligga steget före och se om sitt eget hus.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #4 skrivet: tisdag 23, augusti 2011, 01:40:16 »
Sverige har \"alltid\" haft handelsöverskott, och det är väl bra, för oss. Dom där idioterna som alltid har underskott får väl skylla sig själva? Någonstans måste vi inse att vi är en del av problemet. Sverige är ett av de länder som har högst handelsöverskott i världen per capita. Vi är sannolikt ett av de länder med störst moralisk skuld till de obalanser vi ser i världsekonomin eftersom vi så fort vi får den minsta nedgång devalverar valutan även om vi numera inte kallar det det. På så vis exporterar vi problemen, låter andra ta smällen. Tyskland och Schweiz för att ta två närliggande länder som även de har stora överskott tenderar ju att låta sin valuta appreciera. Dvs, de skickar inte problemen på andra på samma sätt. USA har ju i princip varit tvungna att ha stora underskott eftersom dollarn fungerar som reservvaluta. En brist på dollar skulle få världshandeln att avstanna, att vi numera har för mycket dollar är bara den naturliga följden av ett sjukt system.

I förlängningen så måste vi i den rika utbildade världen jobba mindre, ledighet istället för alla prylar är också välfärd om än i en annan form.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #5 skrivet: tisdag 23, augusti 2011, 08:59:20 »
Nej, vi har verkligen inte någon moralisk skuld. Ska vi jobba mindre så vi kommer ännu längre efter kineser och indier? Det finns inte en begränsad mängd arbete som ska utföras i världen.

Det är inte för att USA har haft någon särskilt omtanke om omvärlden som de har stora underskott, de har helt enkelt levt över sina tillgångar. Tvärt om har de sagt till resten av världen att \"It\'s our currency, but it\'s your problem\".

Krisen 2008 och krisen nu (som till stor del är en fortsättning av 2008) orsakades av kriminella handlingar på oreglerade finansmarknader, och inget vi i Sverige ska ta något ansvar för. Att det bara skulle bero på handelsunderskott är felaktigt.

Utloggad Girigbuken

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
« Svar #6 skrivet: tisdag 23, augusti 2011, 11:28:03 »
Ja det är så sant att vi har handelsöverskott. Vi gör inte så mycket konsumtionsgrejer visserligen men råvaror och industrimaskiner och annat som man aldrig ser färdigt i butik. Däremot har vi i genomsnitt en rejäl låneskuld per person. Bland de högre i världen. Det är lite oroväckande tycker jag. Har hört att i många andra länder måste man betala av ex huslån inte bara ränta. Vore nog bra för oss med, men inte så roligt till en början.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: tisdag 23, augusti 2011, 12:57:36 »
Efter kinexer och indier? Senast jag tittade efter så har vi klart högre inkomst per capita än vad de har. Alla länder kan inte ha överskott, så enkelt är det, ska vi ha ett ständigt handelsöverskott måste andra ha underskott. Okej, jag uttryckte det illa, vi behöver kanske inte jobba så mycket mindre, men vi måste jobba med andra saker, saker som skapar värde inom landet utan att drabba andra länder negativt.

Antingen du begriper det eller inte så kvarstår faktum, ska all världens handel ske i dollar så måste USA över tid ha underskott i handelsbalansen, att de missbrukat det är i sammanhanget solklart man det är samtidigt inte så relevant för den poäng jag vill ha fram.

Triggern för den nuvarande krisen var derivatbubblan och värdepapperiseringen av skräplån, däremot håller jag väl inte med om din definition av avreglering. Inkompetens hos politiker och tjänstemän är inte samma sak som avsaknad av regler. Men den nuvarande skuldkrisen i stora delar av europa och de obalanser som råder kan knappast härledas till den amerikanska finansmarknaden. Jag har inte någonstans hävdat att handelsbalansen är enda orsak, men den är en orsak som ofta överhuvudtaget inte nämns. Och nämns den så är det i andemeningen att Grekland får skylla sig själva för att de haft handelsunderskott. Jag vill hävda att det inte är så enkelt, vi är också en del av problemet och så länge vi vägrar gå med på det är det svårt att tänka sig en lösning.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: tisdag 23, augusti 2011, 13:53:03 »
Citat från: SoulCrew
Efter kinexer och indier? Senast jag tittade efter så har vi klart högre inkomst per capita än vad de har. Alla länder kan inte ha överskott, så enkelt är det, ska vi ha ett ständigt handelsöverskott måste andra ha underskott. Okej, jag uttryckte det illa, vi behöver kanske inte jobba så mycket mindre, men vi måste jobba med andra saker, saker som skapar värde inom landet utan att drabba andra länder negativt.

Antingen du begriper det eller inte så kvarstår faktum, ska all världens handel ske i dollar så måste USA över tid ha underskott i handelsbalansen, att de missbrukat det är i sammanhanget solklart man det är samtidigt inte så relevant för den poäng jag vill ha fram.

Triggern för den nuvarande krisen var derivatbubblan och värdepapperiseringen av skräplån, däremot håller jag väl inte med om din definition av avreglering. Inkompetens hos politiker och tjänstemän är inte samma sak som avsaknad av regler. Men den nuvarande skuldkrisen i stora delar av europa och de obalanser som råder kan knappast härledas till den amerikanska finansmarknaden. Jag har inte någonstans hävdat att handelsbalansen är enda orsak, men den är en orsak som ofta överhuvudtaget inte nämns. Och nämns den så är det i andemeningen att Grekland får skylla sig själva för att de haft handelsunderskott. Jag vill hävda att det inte är så enkelt, vi är också en del av problemet och så länge vi vägrar gå med på det är det svårt att tänka sig en lösning.

Nej, men de jobbar mer än svenskar. Att vi ska välja att bli fattigare bara för att andra relativt sett ska bli rikare (i verkligheten blir de förstås inte det, särskilt om vi köper mindre av dem) låter som något från en vänsterrelativist.

Skuldkrisen i Grekland kan direkt härledas till den amerikanska finansmarknaden, det var ju Goldman Sachs som hjälpte Greklands korrupta styre att komma med i EU/EMU fast de egentligen inte var kvalificerade. Samma GS som nu tillsammans med sina kunder vill ta över grekiska tillgångar för en struntsumma, det har inget med handelsbalans att göra.

Goldman och det andra maffiagängen har ju även exporterat en massa derivat och obligationer till Europa.

Största problemet är att ingen i bankvärlden straffas när de begår kriminella handlingar.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #9 skrivet: söndag 28, augusti 2011, 20:40:36 »
Cervanka levererar vidare, den här gången om den oheliga alliansen mellan stater och banker. Stater förbinder sig att via centralbanker rädda banker som har problem om bankerna i gengäld sitter tungt i statspapper. Cervankas krönikor är så faktaspäckade så en trögskalle som jag behöver läsa igenom minst ett par gången innan allt ramlar på plats...

E24 å sin sida ger oss en i dessa feministtider en närmast episk rubrik Var som en kärring och handla helt fel, numera något nedtonad efter en del arga kommentarer. Annika Creutzer tycker att man ska köpa saker \"off season\", vilket kan vara klokt. Hon har också numera hört talas om Kenneth Rogoff (men troligen inte läst boken) men inte riktigt förstått hans budskap.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: söndag 28, augusti 2011, 21:37:36 »

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
« Svar #11 skrivet: söndag 28, augusti 2011, 22:28:44 »
Vänsterrelativist var nog första gången, jag har nog knappt blivit kallad vänster överhuvudtaget tror jag. En annan lösning kunde ju vara att vi handlade mer av dem? Att vi slutade sänka valutans värde titt som tätt för att vi ska få sälja mer på deras bekostnad. Att vi har handelshinder som förhindrar många länder att starta resan mot ett mer komplext ekonomiskt system.

Ja, det framgår att du avskyr banker i allmänhet och amerikanska sådana i synnerhet men det är fortfarande inte så relevant. Visst, GS tillhandahöll \"hjälpen\" som fick in Grekland i valutaunionen men att de gjorde det berodde väl troligast på att Grekerna frågade dem, eller? Och varför gjorde de det? För att de hade ett behov av att dölja sina skulder och underskott som delvis berodde på handelsunderskott. Hade den amerikanska finansmarknaden inte tillhandahållit dess tjänster så hade den brittiska eller den franska gjort det.

Visst, jag håller med om att det är ett problem att finanssektorn i hög grad styrs av giriga skurkar. Men även om så inte vore så skulle handelsunderskott likförbannat bli ett problem om det är tillräckligt stort under tillräckligt lång tid. Det är ett politiskt problem mer än något annat och ingen pratar om det och tydligen är det oerhört svårt att ens kunna gå med på att det är en del av problematiken.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: söndag 28, augusti 2011, 23:19:01 »
Citat från: SoulCrew
Vänsterrelativist var nog första gången, jag har nog knappt blivit kallad vänster överhuvudtaget tror jag. En annan lösning kunde ju vara att vi handlade mer av dem? Att vi slutade sänka valutans värde titt som tätt för att vi ska få sälja mer på deras bekostnad. Att vi har handelshinder som förhindrar många länder att starta resan mot ett mer komplext ekonomiskt system.

Klart bankproblemet är relevant, var går \"greklandshjälpen\" till? Tyska och franska banker. Vilka har fått biljoner i hemliga lån från FED som används till mer spekulationer och bonusar? Amerikanska banker. Vilka har kraschat den irländska ekonomin så hårt att folk flyr landet och att många familjer knappt har råd med mat? Bankerna.

Sen, vilka är \"de\" som det är synd om? Schweiz försöker sänka valutans värde för fulla muggar även om det inte går så bra. Tysklands största problem är knappast handelsbalansen med Sverige utan alla \"bank bailouts\".

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #13 skrivet: söndag 28, augusti 2011, 23:38:48 »
Andreas Cervenka resonemang haltar betänkligt.

\"En dollar investerad i amerikanska aktieindexet S&P 500 år 1802 hade 200 år senare, år 2001, vuxit till nästan 600 000 dollar justerat för inflation. Samma dollar placerad i guld hade krympt till 98 cent. Men visst, det glänser fint i solen\"

Jag har en bekant som köpte en fastighet för runt miljonen för ett antal år sedan. En bekant som helt nyligen kunde sälja den för mer än 20 gånger pengarna (jo, det stämmer faktiskt). Avkastningen slår under tidsperioden guldets avkastning med hästlängder. Innebär det att fastigheter också då alltid en kanonaffär i förhållande till guldet?

Cervenka har förvisso en poäng med honom om att guldet är dyrt ur ett historiskt perspektiv. Att värdeutvecklingen över en längre tid ställt mot vissa andra finansiella tillgångar inte alltid är så strålande. Cervenka missar dock ett antal väsentliga delar i resonemanget varför många just köpt guld.

En mängd aktier har genom historien blivit helt värdelösa. På vissa platser har aktieinnehav historiskt till och med förbjudits och konfiskerats av stater. Där Cervenka´s exempeldollar som aktieinvestering hade blivit helt värdelös. Jag har själv en släktning som förlorade en hel större förmögenhet på Kreuger & Toll. Ett av aktiebreven finns inramade på mitt kontor. På samma sätt har jag en tavla med olika inflaterade valutor med rätt fantastiskt astronomiskt stora nominella tal. Alla sedlar är lika totalt värdelösa att betala med. Alla samtidigt med ett ovärderligt symbol- och exempelvärde.

En fastighet kan förvisso ha sina fördelar. Den kan samtidigt inte flyttas med vid behov. Fastigheter löper i dåliga tider också som tillgång en stor risk att bli beskattningssubjekt av skattesugna politiker med klibbiga fingrar. Går det riktigt illa är det inte osannolikt att det stiftas lagar mot att man inte får vräka icke betalande hyresgäster. Den lagstiftningen finns exempelvis redan i Polen.

Guldet har å sin sida ingen gång genom historien blivit värdelöst. Det fungerar som en internationellt gångbar valuta. Guldet fungerar även som en försäkring mot politikers och riksbanksdirektioners vansinniga beslut om kvantitativa lättnader. Det har visserligen gjorts konfiskeringsförsök. Ett vilket kanske var det mest kända hände 5 april 1933 i USA. Finns guld å andra sidan inte registrerat. Finns det väl undangömt och inlåst är det svårt att både beskatta eller för stater att konfiskera.

Kan inte svara för andra, utan enbart mig själv. Även om guldet skulle falla med mer än hälften skulle jag ändå inte ha förlorat ett öre. Skulle däremot en utökad kris uppstå. Rentav en kollaps i valutasystemet. Ett hemskt scenario vilket knappast blivit mindre troligt de senaste åren. Då har jag den bästa av försäkringar.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: måndag 29, augusti 2011, 00:33:35 »
Citat från: mfm
Klart bankproblemet är relevant, var går \"greklandshjälpen\" till? Tyska och franska banker. Vilka har fått biljoner i hemliga lån från FED som används till mer spekulationer och bonusar? Amerikanska banker. Vilka har kraschat den irländska ekonomin så hårt att folk flyr landet och att många familjer knappt har råd med mat? Bankerna.

Sen, vilka är \"de\" som det är synd om? Schweiz försöker sänka valutans värde för fulla muggar även om det inte går så bra. Tysklands största problem är knappast handelsbalansen med Sverige utan alla \"bank bailouts\".

Varför går pengarna till tyska och franska banker? Jo, dom har massor med grekiska obligationer. Varför har dom massor med grekiska obligationer.  Jo, för att Grekland varit tvungna att låna pengar utomlands. Varför har dom varit det? För att de levt över sina tillgångar och haft enorma handelsunderskott. Samma problematik omfattar Irland, Spanien och Portugal. Japan för att ta det tydligaste motsatta exemplet har en ÄNNU större statsskuld men inte alls samma kritiska situation, dom har ständiga handelsöverskott så deras statsskuld ägs i väldigt hög grad internt.

Nej, inte bankerna, den irländska regeringen och ytterst det irländska folket. De gav bankerna chansen. Samma sak händer inte här, vi har fortfarande manöverutrymme. Därmed inte sagt att det inte kan hända här.

Afrika, Sydamerika, delar av Asien. \"Vi\" är det sammanhanget \"västvärlden\" som enhet.

Och nej, problemet med bankernas bristande skötsel är fortfarande inte ett dugg relevant i en diskussion om det ohållbara i ständiga obalanser i byteshandel. Om alla stater balanserade sina budgetar men vi fortfarande hade länder med ständigt handelsöverskott så skulle vi med tiden få en ekonomisk kris eftersom det ger ständiga underskott hos andra, även om bankerna var exemplariskt skötta, givet att politikerna glatt fortsatte att som nu köra rakt in i bergväggen. Den skulle inte utspela sig på samma sätt men den skulle likförbannat komma.

Förstår du inte problematiken nu så är fortsatt diskussion meningslös.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Avdelningen för byråkrati rapporterar by zodiac
Igår kl. 16:49

Oseriösa säljare på Tradera. by august
Igår kl. 10:18

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36