Författare Ämne: Avanza ISK eller A&F konto?  (läst 10643 gånger)

Utloggad Ason

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 0
Avanza ISK eller A&F konto?
« skrivet: torsdag 27, februari 2014, 11:58:50 »
Hejsan, jag har funderat en tid på att börja handla med aktier och jag har nu satt upp ett konto hos Avanza.

Har tittat på ISK (investeringssparkonto) och Aktie- & Fondkonto, men jag är inte så insatt så jag undrar om någon vet och skulle kunna förklara de huvudsakliga skillnaderna på dessa och vilket konto ni hade valt som 21 åring med ungefär 10 000 kronor att investera.

För mig verkar de huvudsakliga skillnaderna på ISK och A&F konto vara:
ISK:
- 0,627 % schablonskatt ( Är detta en skatt man betalar varje gång man för över pengar till sitt ISK konto?)
- Behöver inte deklarera
- ingen skatt på vinster
https://www.avanza.se/kontotyper/isk

A&F
- 30% skatt på vinst
- måste deklarera
https://www.avanza.se/kontotyper/aktie-fondkonto

Skulle bli väldigt glad om någon skulle kunna rätta mig om jag har fel och kanske ge er åsikt

Utloggad Azure

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
SV: Avanza ISK eller A&F konto?
« Svar #1 skrivet: torsdag 27, februari 2014, 12:39:38 »
Hej Ason!

Jag var för någon månad sedan i en liknande sits, är ung och hade en summa som de flesta investerarna skulle fnysa åt, men man måste ju börja någonstans!

Jag valde ett ISK efter mycket efterforskning kring frågan. Det är betydligt enklare att hantera och rekommenderas av de allra flesta, oavsett spar-/investeringssumma. Det som är "negativt" med ISK är att du måste skatta även om du går med förlust, men jag tycker att om man ändå ska handla med aktier så måste man ju ta några risker. Jag kan säkert säga att jag mycket hellre betalar en väldigt låg schablonsskatt än att jag måste betala 30% av vinsten när jag väl säljer aktien.

Med det sagt så ser jag lite på det som jag ser på poker, satsa inte det du inte har råd att förlora, speciellt inte i början. Gör dina efterforskningar så kommer du lära dig väldigt mycket och lär dig av dina misstag.

Det är mina 2 ören.

Inloggad toblov

  • Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
SV: Avanza ISK eller A&F konto?
« Svar #2 skrivet: torsdag 27, februari 2014, 13:00:22 »
Hej.

Har man en årlig avkastning på över 2,09% är ISK att föredra framför A&F-konto. Detta inkluderar ev. utdelningar då även dessa är skattefria på en ISK. Detta för att om man har en avkastning på 2,09% (för 2014) på ett A&F-konto så skattar man 30% av den vid en försäljning, dvs 0,627%. Så går man med vinst är ISK bättre, går man med förlust är A&F bättre då det där finns möjlighet till förlustavdrag.

Själv skulle jag rekommendera ISK då i alla fall förhoppningen när man investerar är att gå med vinst, annars kanske man borde tänka på att göra något annat med pengarna.

I övrigt är allt du skriver korrekt.

Utloggad maggan

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Avanza ISK eller A&F konto?
« Svar #3 skrivet: torsdag 27, februari 2014, 13:25:27 »
Citera
Är detta en skatt man betalar varje gång man för över pengar till sitt ISK konto?

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Du skattar 1/4 av beloppet vid de fyra årliga kvartalsskiftena (mätpunkter). För att du inte ska kunna ta ut pengar den 31 mars och sätta in igen 1:a april och således få 0kr i skatteunderlag vid den mätpunkten, finns det en insättningsregel.Alla pengar som sätts in på kontot räknas in i skatteunderlaget, dvs ta inte ut pengar som snart ska in igen, då blir du dubbelbeskattad. 

Inloggad toblov

  • Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
SV: Avanza ISK eller A&F konto?
« Svar #4 skrivet: torsdag 27, februari 2014, 14:41:53 »
Man kan säga att man skattar 0,627% på ett viktat medelvärde av värdet på kontot under året.
« Senast ändrad: torsdag 27, februari 2014, 15:24:19 av toblov »

Utloggad Ason

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 0
SV: Avanza ISK eller A&F konto?
« Svar #5 skrivet: torsdag 27, februari 2014, 14:56:24 »
Tack så mycket för hjälpen allihop, det verkar bli ISK konto!:)

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17