Författare Ämne: Hittade guldskatt på sina ägor  (läst 16914 gånger)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Hittade guldskatt på sina ägor
« Svar #15 skrivet: torsdag 27, februari 2014, 13:30:07 »
Citera
Jag heter august och har högre examen i spadar och hackor samt lång erfarenhet av kvalitativ analys av ekbackar

Jag trodde vi var överens om att ekbackar var dåligt då vildsvinen bökade efter ekollon där?
 ::)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #16 skrivet: torsdag 27, februari 2014, 14:02:40 »
Citera
Jag heter august och har högre examen i spadar och hackor samt lång erfarenhet av kvalitativ analys av ekbackar

Jag trodde vi var överens om att ekbackar var dåligt då vildsvinen bökade efter ekollon där?
Det var ju därför jag skrev "lång erfarenhet"... borde kanske skrivit "dålig erfarenhet av ekbackar"... men man vill ju inte ge alla tipsen redan i annonsen. Sånt talar man om först när kunden nappat ;-)

Alternativt så föreslår man en ekbacke där man råkar veta att ekollonen redan är uppbökade...

august

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #17 skrivet: fredag 28, februari 2014, 08:40:49 »
Citera

Det var ju därför jag skrev "lång erfarenhet"... borde kanske skrivit "dålig erfarenhet av ekbackar"... men man vill ju inte ge alla tipsen redan i annonsen. Sånt talar man om först när kunden nappat ;-)

Alternativt så föreslår man en ekbacke där man råkar veta att ekollonen redan är uppbökade...

august

Och som de flesta som är eller har haft kontakt med juridikstudenter vet så är svin i ollonskog noga reglerat i fortfarande gällande svensk lag:

Ur Byggningabalken från 1736:

12 kap. Huru svin må i ollonskog släppas
 1 § Äga flere ollonskog samman; då skola de i rättan tid sig förena, huru många svin där kunna födas, och släppe sedan var in efter ty, som han del i skog äger. Släpper någon flera in; haven de andre våld att taga dem upp, och han böte en mark för vart svin, och skadan åter. Äger han ej själv så många svin, som han på sin del föda kan; stånde honom fritt andras svin för lega intaga. Gör han det ej; då må de andre hans del saklöst nyttja.
 2 § Var som tager annans svin för lega, skaffe dem åter, eller gälde det de värde voro, då de togos emot. Gitter han visa, att de av sot dött, eller förkommit av annan händelse, och finnes han ej hava varit där vållande till; vare saklös. Samma lag vare, där boskap för lega till bete eller foder tages.
 3 § Löpa svin ur en skog i annan, som ej ligga samman; säge då skogsägaren första och andra gången honom till, som svinen äger, att taga dem bort, och hålla dem där ifrån. Finnas de där sedan; då må skogsägaren dem upptaga, och låte goda män pröva, vad för dem betalas skall, där dem bägge ej därom åsämjer.
 4 § Släpper någon med vilja svin å annans ollonskog, som inhägnad är; have dem till skogsägaren förverkat. Komma svin, eller annat fä, som ollon äter, annorledes där in; gånge därom som i 9 kap. urskilt är. Varda svin dräpne, eller slagne; då bötes, och gäldes de åter, som om annat fä i 22 kap. stadgas.

;D 8)

/Frederyck <- King of useless knowledge.
« Senast ändrad: fredag 28, februari 2014, 08:43:55 av Frederyck »

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #18 skrivet: fredag 28, februari 2014, 14:08:54 »
Lite mer om guldskatten....

"The Northern California couple that found $10 million worth of rare, mint-condition gold coins buried in the shadow of an old tree on their property will likely owe about half the find's value whether they sell the gold or not."

http://www.foxnews.com/us/2014/02/27/california-couple-in-10m-gold-find-to-owe-govt-about-half-report-says/

"The Crazy True History of the Saddle Ridge Gold Coins"

http://mashable.com/2014/02/26/saddle-ridge-gold-coins-stolen-1898/#:eyJzIjoiZiIsImkiOiJfeW81OGNveXhkMGxoamZudCJ9

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #19 skrivet: fredag 28, februari 2014, 16:38:09 »
Lite mer om guldskatten....

"The Northern California couple that found $10 million worth of rare, mint-condition gold coins buried in the shadow of an old tree on their property will likely owe about half the find's value whether they sell the gold or not."

http://www.foxnews.com/us/2014/02/27/california-couple-in-10m-gold-find-to-owe-govt-about-half-report-says/

"The Crazy True History of the Saddle Ridge Gold Coins"

http://mashable.com/2014/02/26/saddle-ridge-gold-coins-stolen-1898/#:eyJzIjoiZiIsImkiOiJfeW81OGNveXhkMGxoamZudCJ9
  Det kunde man väll ge sig fan på att staten försöker suga ur skatt även på detta.....  Men man blir ju inte direkt förvånad att det sker i landet där att samla vatten i naturen för exempelvis att dricka, är förbjudet.   Sjukt.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #20 skrivet: fredag 28, februari 2014, 18:21:15 »
Å andra sidan är jag förvånad att paret går ut i pressen och talar om detta, hur var det nu? Tala är silver tiga är...? I detta fallet ganska mycket av den varan.

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #21 skrivet: fredag 28, februari 2014, 23:40:55 »
Å andra sidan är jag förvånad att paret går ut i pressen och talar om detta, hur var det nu? Tala är silver tiga är...? I detta fallet ganska mycket av den varan.
De har ju inte talat om vilka de är eller exakt var skatten är hittad.  :-X
Eftersom de skall sälja mynten kan det nog löna sig att skapa intresse i förväg.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #22 skrivet: lördag 01, mars 2014, 09:29:03 »
kanske det. men ska staten ha hälften kanske tystnad och ett något lägre pris ändå hade varit lönsamt. För övrigt så undrar jag hur mycket du kan lita på att journalisten håller tyst om någon sätter press på honom.

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 4
Hittade guldskatt på sina ägor
« Svar #23 skrivet: onsdag 05, mars 2014, 08:17:30 »
$30K in gold coins stolen from US Mint in 1901; century later,  couple finds $27K in gold coins. Coincidence? http://t.co/Q9YcmGmkAc

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Igår kl. 23:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Igår kl. 23:30

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz