Forum > Platina, Palladium & Koppar
Koppar, brons och nickelmynt - något värde?
johan_ua:
Väcker liv i den här tråden igen då jag undrar om någon har nåt tips på var man kan få vettigt betalt för sina oädla skrotmynt.
Bronsmynten har ju ändå ett metallvärde runt 50kr/kg och kopparnickel runt 70kr/kg. Mynthandlare har jag bara sett ge 15kr/kg och det är ju inte alls bra.
Bronsmynt kan kanske säljas till nån som gjuter i brons (tips på försäljningskanal någon?) men hur gör man med kopparnickel? Nån som har en aning om vad de ger på skroten?
Silverräven:
--- Citat från: johan_ua skrivet fredag 20, juli 2012, 12:09:50 ---Väcker liv i den här tråden igen då jag undrar om någon har nåt tips på var man kan få vettigt betalt för sina oädla skrotmynt.
Bronsmynten har ju ändå ett metallvärde runt 50kr/kg och kopparnickel runt 70kr/kg. Mynthandlare har jag bara sett ge 15kr/kg och det är ju inte alls bra.
Bronsmynt kan kanske säljas till nån som gjuter i brons (tips på försäljningskanal någon?) men hur gör man med kopparnickel? Nån som har en aning om vad de ger på skroten?
--- Slut citat ---
Det verkar som folk betalar ganska bra för myntloter på Tradera. Kolla t ex denna aktionen med bronsmynt som i skrivande stund ligger på 335 kr. Gissningsvis rör det sig om drygt ett eller två kilo mynt. Ganska bra kilopris med andra ord :) Skicket är dock troligen ganska avgörande, kraftigt ärgade eller rostiga mynt är antagligen bättre att sälja som skrot, men har inte koll på vad skrothandlare kan tänkas ge för dem.
johan_ua:
Ja det var ju hyfsat bra betalt :)
Fast jag gissar att Oscar II-mynten har ett helt annat numismatiskt värde än 1900-talets mynt.
Silverräven:
--- Citat från: johan_ua skrivet fredag 20, juli 2012, 13:21:13 ---Ja det var ju hyfsat bra betalt :)
Fast jag gissar att Oscar II-mynten har ett helt annat numismatiskt värde än 1900-talets mynt.
--- Slut citat ---
Ja, det har du nog iofs helt rätt i. Dock tror jag ändå man får bättre betalt på Tradera än hos en skrothandlare om köper koppar- järn- och bronsskrot. Jag kan dock inte svära på det, har inte kollat upp så noga.
Destecado:
Hej jag har samlat och skalat koppar kabel under ett par år som ett experiment. Och det är bara lönt att göra så om man får tag på lite större volymer. Under senaste 3 åren har jag lyckats köpa 1300g silver för de jag fått in på kabelskrotning. Mycket jobb för liten retur enligt mej.
Skrotsamlaren
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion