Författare Ämne: Tradera - i förändringens tecken  (läst 8122 gånger)

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
Tradera - i förändringens tecken
« skrivet: onsdag 19, februari 2014, 09:41:54 »
Som väl bekant har Tradera genomfört en rad förändringar, kanske mest uppmärksammat av säljare är avgiftshöjningarna.
Förifyllda bud är ett annat påhitt, något som enligt Tradera ska leda till fler bud och högre slutpriser.
Buden har förvisso blivit fler, auktioner som tidigare skulle slutat på c:a 15 bud slutar nu på 38 bud, slutpriserna verkar dock vara likvärdiga eller lägre.

Senast bytte Tradera ut färgen på budnivån, för den som är inloggad visas numer buden i auktion med röd färg för alla utom ledande budgivaren, denna har grön färg.
Denna röda färg är inte att förväxla med reservationspris ej uppnått, vilket dock många verkar ha gjort då säljare rapporterar om betydligt färre bud sedan införandet.
För ej inloggade kvarstår den svarta färgen på buden.

Man har även "experimenterat" med ändrat default visningsläge i en del kategorier, t. ex. mynt, från lista till galleri.
Något som ger en sämre överblick och exkluderar information som säljare och dennes betyg, alternativet har varit att byta visningsläge till lista vid varje kategoribyte.
Omständigt och onödigt men ändå hanterbart, detta ser dock ut att komma till ett slut framöver.
Orsaken är att Tradera planerar att migrera mobilversionen och införa denna design som standard även för vanliga datorer, det Tradera som finns på http://m.tradera.com kommer därmed ersätta det vi använder idag, viss finputsning av funktioner återstår men ur användarsynpunkt kommer den i stort fungera som mobilvarianten.

I dagsläget saknas ett antal funktioner på mobilvarianten, några exempel:

• Lista finns inte som visningsalternativ, galleriläget som många av oss väljer bort kommer bli standard och potentiellt enda alternativet.
  • Sorteringsmöjligheter som idag finns på webversionen (relevans/kortast tid kvar/senast inlagd etc.) saknas på mobilversionen.
  • Sidor existerar inte heller, på mobilvarianten har vi klassikern 'visa mer' vilket skapar en enda stor och oöverskådlig sida.
  • Kategorier är idag tämligen undangömda på mobilvarianten, dessa är klart mer omständiga att hantera i jämförelse med webversionen.

Som vanligt inom IT så bryter man mot grundprincipen "If it ain't broke don't fix it", man utvecklar för utvecklandets skull och inte av nödvändighet.
Frågan är dock om detta kan vara dödsstöten för Tradera?
Antalet objekt och säljare har stadigt minskat, även färre köpare och aktiva medlemmar i allmänhet, detta redan innan en omvälvande förändring genomförts.
Är det möjligt att detta vänder trenden eller kommer man kanske rentav accelerera takten av tappade medlemmar och sämre försäljning, vad tycker och tror ni andra på forumet om Tradera och deras agerande?

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
SV: Tradera - i förändringens tecken
« Svar #1 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 10:17:06 »
Jag har bara använd mig av tradera vid köp och sälj av "vanliga" prylar. Jag känner mig inte helt bekväm med att visa för kreti och pleti att jag säljer diverse PM etc.   Jag känner att detta forumet fungerar mycket bättre till det då det i huvudsak är PM som säljs och köps och att man kan se hur folk har skött sina transaktioner via betyg som grundar sig på försäljning/köp/byte av just dyrbara PM.

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
Tradera - i förändringens tecken
« Svar #2 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 13:42:21 »
Det är ju bara fånigt att Tradera existerar öht. Det ägs redan av eBay och det vore smartare att köra ett eBay.se. Svenskarna var för konservativa när det provades och det är därför Tradera tillåts leva vidare även om det egentligen är eBay.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #3 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 16:32:53 »
De förändringar som Tradera på senaste tiden har genomfört har alla varit onödiga och till det sämre.
Citera
Man har även "experimenterat" med ändrat default visningsläge i en del kategorier, t. ex. mynt, från lista till galleri.
Det är ju en märklig ändring att det nu är Tradera som skall bestämma vilket visningsläge jag skall ha på min dator.

Jag tittade lite vad folk skriver under ”Frågor och svar” som t.ex. detta:

”Av alla fullkomligt idiotiska saker tradera gjort undrar jag om inte detta är det absolut dummaste. Det slår nog fan t o m de förifyllda buden.
KATASTROF!!!!!"

"Risken med alla förändringar är att tradera skrämmer bort både gammla och nya medlemmar eftersom det ju visat sig att de flesta "förändringar som genomförts inte mottagits väl av medlemmarna!"

"Kapade konton som inte man ser slutet på, förifyllda bud, röda budsiffror och höjda provisioner. Ser med spänning fram mot nya oönskade "förbättringar". Kan det bli värre?"

"Vem fasiken är det som kommer med alla dessa "förbättringar"? Hade jag kommit med "förbättringar" av denna kvaliten på mitt jobb hade jag fått sparken omedelbart, och det hade varit fullständigt berättigat..."

I nov. förra året efter det att Tradera hade gjort en ändring i avdelningen för ”Mynt & Sedlar > Övrigt, och det inte blev som vi önskade, så mejlade jag dem och begärde att de skulle göra en ny kategori under ”Mynt & Sedlar” för Investeringssilver & Guld, med undergrupperna Tackor och Mynt.
Dagen efter fick jag det sedvanliga svaret:

Hej NN!
Vad bra att du hör av dig.
Jag heter N och ska hjälpa dig vidare med detta.

Vi får tacka så hemskt mycket för detta förbättringsförslag!

Vi på Tradera strävar hela tiden efter att förbättra oss och vi är väldigt måna om att sajten ska vara så lättnavigerad och lättanvänd som möjligt. Vår ambition är att erbjuda världens bästa sajt!

Jag kommer att ta vidare ditt önskemål/dina förslag till de rätta personerna som jobbar dagligen med att utveckla sajten och så hoppas även jag på att dom kan göra något åt detta.
Med vänliga hälsningar

Som det nu är så går det inte att söka och komma till investeringssilvermynt, utan man måste gå till Övrigt > Tackor > Silvertackor. Och en som inte vet från början vart denne skall gå får svårt att komma rätt.
Men inte ändrade Tradera någonting och inte fick jag något svar fast jag bad dem mejla mig ifall de behövde diskutera saken.

Och nu med en mobilanpassad sajt så ser det ut att bli än mer svårnavigerat. Jag säger som insändaren innan skrev

KATASTROF!!!!!
« Senast ändrad: onsdag 19, februari 2014, 18:17:04 av Sarek »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #4 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 16:48:44 »
Bra diskussionsinitiativ.

Till att börja med, det är synd att det inte finns några andra sajter som tagit upp konkurrensen med Tradera/Ebay. Ebay, som äger Tradera, går fram som en slåttermaskin och samtidigt som de utvecklar auktionsmarkanden på internet så är det inte konsumenterna till gagn om de blir för starka och dominerande - märks väl inte minst när det gäller avgiftshöjningarna vid försäljning. Visst ligger de på 10% av försäljningsvärdet? Sjukt högt - om jag säljer något för 10000 kr så går 1000 kr till Tradera. Vad motiverar att jag skall betala ett fyrsiffrigt belopp i avgift för att få använda deras plattform för att lägga upp bilder och text som jag själv tvingas att arbeta fram? Tur att jag inte tänker sälja något de närmsta 10 åren.

Sedan borde de börja begära in scannad legitimation från användarna - i syfte till att stävja bedrägeriförsök. Det finns bettingsidor på nätet som gör detta kopplat till att man registrerar sitt betalkort vid deras hemsidor. Men det intresset verkar inte finnas från Ebays håll. De verkar också nästan besvärade när man påpekar oegentligheter gällande vissa auktioner och verkar långsamt motvilligt plocka bort solklart bedrägliga annonser.

Summa summarum, bra att Tradera/Ebay finns men de själva och användarna skulle må bättre av konkurrens.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #5 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 16:52:23 »
Du kan trösta dig med att dem har ett tak på 100kr vad gäller auktionsavgiften.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 16:57:12 »
Du kan trösta dig med att dem har ett tak på 100kr vad gäller auktionsavgiften.

Ett gott klargörande. Gäller det isåfall alla mina auktioner - dvs att det finns en takavgift på 100 kr per månad eller dylikt? Annars blir det ingen tröst om jag säljer 10 stycken saker till ett pris av 1000 kr styck - då blir avgiften trots allt 1000 kr.
« Senast ändrad: onsdag 19, februari 2014, 17:00:27 av ManoleteSTHLM »

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #7 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 17:06:08 »
Det gäller endast per autkion så säljer du många prylar kan det dra iväg..

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #8 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 17:07:49 »
10% av försäljningspriset (minst 3 kr, max 100 kr) per sålt objekt.
Samt 10kr per osåld auktion från 101:a avslutade auktionen (sålda och osålda) under en faktureringsperiod.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 17:09:59 »
Varför ta upp Toblovs tid för middagsbestyr när jag kan kolla upp det själv? Det verkar vara så att takavgiften gäller per annons. Det är således bättre att klumpa ihop försäljningar istället för att sprida gracerna på många annonser - iaf med avseende på avgifter och säljbelopp över tusenlappen. Kan vara bra att veta - men det nog de flesta redan - nytt för mig eftersom jag inte har sålt något på flera år utan endast agerat köpare.

Edit: Såg nu att Toblov och Mange var snabba att svara. Tack för det.

http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1370
« Senast ändrad: onsdag 19, februari 2014, 17:16:03 av ManoleteSTHLM »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Igår kl. 23:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Igår kl. 23:30

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi