Författare Ämne: Swea silvermynt 2014  (läst 64997 gånger)

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
  • Affärsomdömen: 0
  • Myntmodell
Swea silvermynt 2014
« skrivet: lördag 15, februari 2014, 21:15:19 »
Vi hade från början ambitionen att fullfölja alla leveranser av Swea 2013, innan vi gav oss i kast med att diskutera 2014.
Nu är ju planer till för att revideras, och alla här är ju medvetna om hur 2013 har dragit ut på tiden.
I fredags fick jag fö. ett halvt löfte om att Pobjoys nya gipsförlaga skulle vara klar i början på nästa vecka, och vi får givetvis hoppas att det stämmer.
Lärdomen vi kan dra av detta är rimligtvis att man ofta inte har så gott om tid som man kanske tror.
Därför ser vi oss nu manade att sjösätt 2014 för att inte riskera att hamna på efterkälken innan vi ens har börjat.

Vi arbetar därför enligt scenariot att 2013 kommer att levereas inom kort och att kvallitén då håller önskad nivå. Tanken är att det är bättre att påbörja processen med att ta fram ett motiv som faller i god jord, än att bara sitta på kammaren och vänta.
Det innebär att att vi börjar med att presentera den design som vi har arbetat med under de senaste månaderna.

Det tema vi har valt att avbilda på Swea 2014 är Vikingar.

Vi talar då om en tidsperiod som sträcker sig från ca. 750 e.Kr till runt 1100 e.Kr.
Vikingar är ju ett samlingsnamn på de olika folkstammar som dominerade hela norra Europa, och satte betydande avtryck i stora delar av övriga världen.
I sina långskepp färdades dessa nordbor vida kring, och bedrev då såväl handel som krig med sin omvärld.
Detta innebar att det strömmade in mängder med rikedomar till ett flertal riken här i norr.
Bland dessa rikedomar utgjorde diverse silverföremål en betydande andel, och de första inhemska silvermynten kom sedemera att präglas under perioden.
Även om Sverige som nation ännu ej var grundat, så kom vikingarna för all framtid att sätta sin prägel på den svenska historiebeskrivningen.

För att få lite perspektiv på vilken betydelse dessa handelsmän och krigare hade, så kan det t.ex. vara värt att nämna Ruserna.
Detta var benämningen på de Swear som i öster grundade Kievriket (jmfr. även Routsi - Sverige på finska).
Det krävs sedan ingen större fantasi för att se sambandet mellan Rusernas land, och vår stora granne i öster.
Att Vikingar sedan besökte Amerika, erövrade England, avsåg att inta Rom samt bedrev omfattande handel med t.ex. Konstantinopel visar vilken maktfaktor de var.

Detta gör att de givetvis är självklara som ett motiv i vår serie om svenskt historiskt silver.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Swea silvermynt 2014
« Svar #1 skrivet: lördag 15, februari 2014, 21:33:35 »
Motivet är avsett att präglas som ett konventionellt Proof-mynt, dvs. med högblank bakgrund och frostat motiv.
Målet har varit att vår viking skall vara historiskt korrekt i alla avgörande detaljer, medans skeppet är lite mer stiliserat.
Djuret på vimpeln är ett arbetsförslag, och visar vem bäraren kämpar åt.

Runskriften i underkant är är ett utdrag ur diktsamlingen Hávamál, (eller den höges (Odens) sång) och lyder:

Bättre börda man bär ej än mycket manavett...

En tanke som var lika relevant för 1000 år sedan som den är nu.

Nu skulle det givetvis vara intressant att höra vad ni på forumet tycker om motivet :)
« Senast ändrad: söndag 16, februari 2014, 01:07:16 av 2818181 »

Utloggad Hemulen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
  • Vem, Jag?
« Svar #2 skrivet: lördag 15, februari 2014, 21:49:48 »
Vill ha, nyss  ;)

Säkert kan det finnas detaljer som behöver förbättras men jag hittar då intet.
« Senast ändrad: lördag 15, februari 2014, 21:52:18 av Hemulen »

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: lördag 15, februari 2014, 22:36:47 »
 mycket bra !

Utloggad Silverjägarn

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 287
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #4 skrivet: lördag 15, februari 2014, 22:55:52 »
Fin! Gillar skölden, skorna samt runskriften extra mycket.  :D

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2250
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #5 skrivet: lördag 15, februari 2014, 22:59:59 »
En mycket bra komposition med vikingen i förgrunden, utan horn på hjälmen :) samt en vikingabåt i bakgrunden. Vikingen ser mycket bra ut.

Utloggad Grimi

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 331
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #6 skrivet: lördag 15, februari 2014, 23:01:46 »
Tummen upp!  :)

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #7 skrivet: lördag 15, februari 2014, 23:23:30 »
Grymt motiv. Det ser verkligen intressant ut.
Om jag skulle nämna något så skulle jag nog vilja ha vikingen lite mer grovhuggen så att säga med lite bredare axlar. Han känns lite liten ut under den mäktiga pälsen.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #8 skrivet: söndag 16, februari 2014, 00:57:48 »
Tack skall ni ha för feedbacken. Det här känns som en bra första respons.
Det är alltid svårt att veta hur väl man lyckas med att förmedla sina intentioner när man suttit en längre tid med en bild.
Man har s.a.s. vant sig vid motivet, och det är först när ni kommer in med nya friska ögon som man förstår om det håller eller ej.

En mycket bra komposition med vikingen i förgrunden, utan horn på hjälmen :)
Japp! Inga horn här inte!
Det har faktiskt lagts en hel del timmar på att få allt HK (historiskt korrekt), och hjälmen är ett utmärkt exempel på att tillsynes självklara saker inte är så självklara.
Faktum är att det endast hittats ett fåtal vikingahjälmar genom historien, och att man inte riktigt vet hur utbredd användningen av dessa dyrgripar var. Det kanske endast var ett fåtal som hade råd eller ens ansåg det vara nödvändigt.
Även vikingatida skor är ett något vagt forskningsområde där det finns många luckor att utforska.

Vår viking är dock givetvis välbeställd i silver, och har därför råd med en modell som anses ha använts.
Han bär även en kort ringbrynja, en 7 mm tjock furusköld med oxhud, ett VLFBERHT-svärd, ett stötspjut, en vapenkniv för närstrid och kanske även en lättare stridsyxa hängande bakom skölden.
Han är med andra ord väl förberedd för att bege sig ut att shoppa på valfri europeisk handelsplats :)

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #9 skrivet: söndag 16, februari 2014, 06:50:44 »
Instämmer i kören. Vilket motiv, du är grym 2818181! :)

Nämner som flera andra båten, vikingen och runskriften. Gillar även att ena foten går över runskriften och "bryter" där så det inte blir en rak linje.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #10 skrivet: söndag 16, februari 2014, 14:12:02 »
Kul och se att du inte suttit sysslolös.

Tycker motivet är Grymt snyggt.
Gillar speciellt inslaget av Runor.

Inloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 82
« Svar #11 skrivet: söndag 16, februari 2014, 15:20:29 »
Instämmer i hyllningskören, mycket bra motiv!

Utloggad Crassus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #12 skrivet: söndag 16, februari 2014, 17:05:06 »
otroligt snyggt motiv!  Slår eagles, maples, philharmoniks alla dar i veckan!  :)

Utloggad Socialgrupp III

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #13 skrivet: söndag 16, februari 2014, 18:04:52 »
Tycker ett vikingamotiv är riktigt häftigt och gillar både vikingen och båten i stort.

Saker som dock stör mig lite är den stora sprickan på runskriften och det svävande grässtrået vid foten men är kanske så man gör om det ska bli lite djup på grästuvan.

Sen undrar jag lite över vimpeln dels om vikingar ens hade vimplar/fanor där dom visade vem dom slogs för? Kanske dumt att fråga utan att överhuvudtaget kolla upp nåt själv men känslan säger mig att det inte var något vikingar brydde sig om och det grundar jag endast på filmer osv där jag inte kan påminna mig sett några vimplar/fanor. ( Ja, jag vet att filmer kanske inte är så historiskt korrekta och nån kommer väl kommentera att jag vill väl ha horn på hjälmen också ;) )
Om nu vimpeln är historiskt korrekt så undrar jag om dom satte upp den på nåt slags stag som höll den uppe som den gör på denna bild?
Tycker det mer känns som ett sätt att fylla ut mitten av myntet då det ser lite tomt ut och är inget jag tycker ser snyggt ut alls hur som helst

Men vet att detta är saker jag stör mig på denna förstorade bild bara och när lilla myntet kommer så är det nog inget jag kommer tänka på allt för mycket eller iaf inte sprickan och gräset men vimpeln kanske är nåt jag kommer störa mig på även om allt är historiskt korrekt.

Personligen hade jag nog velat ha båten flyttat lite mer mot mitten och kanske ett större "huvud" på båten och skippad vimpel så det fylls ut snyggare i mitten men då blir det väl för tomt på vänstra sidan.

Men kommer vara nöjd med slutresultatet oavsett och uppskattar verkligen all tid som lagts ner på detta projekt.

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #14 skrivet: söndag 16, februari 2014, 18:15:15 »
Hej! Instämmer i stort med föregående inlägg. Uppskattar mycket siffermannens enorma arbete med detta evighetsprojekt och visst är det dags att börja tänka på 2014!

Vg silvervikingen är jag väldigt glad att historisk korrekthet stått i förgrunden, så att inte foliehjälmar av olika slag får vatten på sin kvarn. Jag funderade också direkt på det här med vimpeln/standaret, det ser ju snyggt ut men är det historiskt belagt? (Och visst kan man undra över om runinskriften bör vara sprucken; visserligen är det väl ett sätt att få litet liv i inskriptionen, men när vår handelsman/plundrare var i farten bör den väl ha varit nytillverkad och fräsch?)

Detta är dock bara randanmärkningar; ser mkt fram mot slutresultatet!

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX by AlbrechtDurer
Idag kl. 15:35

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda