Författare Ämne: Swea silvermynt 2014  (läst 47814 gånger)

Utloggad björk

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 8
SV: Swea silvermynt 2014
« Svar #15 skrivet: söndag 16, februari 2014, 18:23:49 »
Mycket snyggt! Gillar det stilrena och att det är historiskt korrekt. Hade han haft horn hade jag nog gnällt lite :) Roligt att runorna faktiskt betyder något och inte bara är prydnad.

Funderade ett tag på hur det skulle se ut om texten, eller iaf årtalet, skulle vara i någon sorts run-teckensnitt. Insåg dock att man inte skulle förstå vad det står, dessutom så verkar Pobjoy ha problem med text som det är ;)

Kommer stenen han står på med högerfoten också vara i proof? Eller annan textur?

Vad kommer det vara för textur på "stenen" runorna står på? Frostat som resten eller blir det något mer stenliknande, lite "ruggig"? Svårt att ge förslag, men lite som bakgrunden på Norges 50 krona 1978:
www.ebay.com/itm/NORWAY-1978-KM424-50-KRONER-75th-BIRTHDAY-OF-KING-OLAV-V-UNC-/121263706651?pt=US_World_Coins&hash=item1c3be1521b

www.ebay.com/itm/1978-KINGDOM-OF-NORWAY-OLAV-V-UNC-50-KRONER-SILVER-COIN-Large-925-1000-/200921856043?pt=US_World_Coins&hash=item2ec7e0382b

Eller som marken i Hamiltons frog 2008:
http://www.flickr.com/photos/68432253@N04/6990296450/#in/photolist-bDH6AA-8Ek9Hq-ekz5fx-bAyUZH-9fv7BH-dk8xVz-9RTm49-aNVpaz-7Wm8yq
Konstiga länkar, men jag hoppas det framgår vad jag menar :)

Skulle det se konstigt ut om man gjorde någon detalj av bilden i proof? Tex ögat på båten, djuret på flaggan, halsknäppningen eller liknande? Bara ett förslag.

Djuret på flaggan, tillhör det någon gammal familj eller är det hittepå så att säga? :)

Kan instämma med föregående talare att gräset och sprickan ser lite konstigt ut, men det kan ju mycket väl flyta ihop bättre på myntet och precis som Socialgrupp III säger så ser man det på ett annat sätt nu med stor bild på datorn än på ett litet mynt. Förstorar man inte bilden utan bara ser "tumbilden" så tänker man inte på det alls.

Imponerande jobbat och vill som resten tacka för all tid du/ni lägger ner!

//Björk

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
« Svar #16 skrivet: söndag 16, februari 2014, 18:52:42 »
Mycket vackert motiv. Spjut med vimpel på känns dock inte så vikingaaktigt för mig. En rejäl yxa känns mer som en Viking :D Spjut med vimpel känns mer som en riddare. En rejäl yxa skulle kunna fylla ut utrymmet lika bra som spjut med vimpel.

Skulle i alla fall vara kul att få se hur det skulle se ut om han istället höll i en yxa.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #17 skrivet: söndag 16, februari 2014, 20:14:22 »
Håller med tidigare talare, yxa istället för spjut med vimpel skulle vara intressant att se. Dessutom ogillar jag båten lite, proportionerna känns fel. Draken borde vara högre över relingen väl? Länge sen jag var på drakbåtsmuseet i Oslo dock så det kanske är mitt minne det är fel på..

Utloggad walter

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #18 skrivet: söndag 16, februari 2014, 21:25:44 »
Vil gjerne se en øks,men tror det blir litt feil.
Det var vel ett våpen for fattige,i motsetning til sverd.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #19 skrivet: söndag 16, februari 2014, 21:31:03 »
Härligt att läsa alla inlägg.
Man bör dock skilja på vad som är (historiskt korrekt) HK, och vad som är estetiskt önskvärt (EÖ).
Det är en balansakt där vi har valt att prioritera HK, men samtidigt eftersträvat EÖ.

Jag skall försöka att kortfattat beskriva tankarna bakom motivet och jag bifogar även en bild ur den läsvärda boken "Vikingar i krig" av Kim Hjardar & Vegard Vike.

Om spjutet som vapen ansåg vikingarna:

Släpp aldrig ditt spjut i fylkingen om du inte har två, för i strid på slagfältet är ett spjut bättre än två svärd.

För att förstå betydelsen så måste man känna till lite om vikingarnas stridsteknik.
Till skillnad från vad många tror, så hade vikingarna en högt utvecklad taktik och diciplin när de stred.
Det liknade mer drillade romerska legioner än Hollywoods svärdssvingande vildar.
Fylkingen var en gruppering av soldater vilka oftast använde sig av en tät sköldmur där spjuten var det viktigaste vapnet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Svinfylking

Dessutom så var det Odens eget vapen (Gungnir).
Han var den äldste, störste och visaste av alla gudar, och de egenskaperna förknippades även med spjutet.

Angående yxan så är Walter inne på rätt spår.
Dess status var lägre, och var i första hand böndernas vapen (som av ekonomiska skäl var godkänt vapen vid mönstringen av en armé).
Då man hade en form av allmän värnplikt (Ledung), så var detta viktigt för att bönderna skulle ha råd att ställa upp.
Mot slutet av perioden så utvecklades speciella stridsyxor vilka ofta kom att bli dyrbara statusföremål utsmyckade med mycket bling bling.
Användningsområdet var t.ex sköld- och skallklyvning.

Rörande vikingarnas banér så är det mest kända korpbanéret.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Korpbaneret
Det förekommer dock banér i de flesta skrönor från tiden, och i "Håkon den godes historia" beskrivs t.ex. följande krigslist.

Egil lät nu sätta upp de tio baner som han hade och ordnade de tio män som buro dem så,
att de skulle gå så nära under höjden som möjligt och lämna ett mellanrum mellan sig var och en.
...
De som stodo överst i Erikssönernas fylking, sågo att många baner kommo farande i hast och höjde sig över backen, och de trodde då,
att med dem följde mycket folk, som ville komma bakom dem mellan dem och skeppen.

Ett av dessa kan kanske ha sett ut så här.

http://www.fenris.se/images/team4.jpg

Fabeldjuret på vårt banér är hittepå då det ändå inte kommer att gå att urskilja på det färdiga myntet.

Det var lite om de historiska rön som ligger till grund för utformningen.
Jag återkommer lite senare med tankar om det estetiska.
« Senast ändrad: söndag 16, februari 2014, 21:35:04 av 2818181 »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
« Svar #20 skrivet: måndag 17, februari 2014, 08:46:28 »
Jag kan inte annat än att instämma i kören om att det kommer att bli ett snyggt mynt!  ;D

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1933
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #21 skrivet: måndag 17, februari 2014, 10:57:37 »
Saker som dock stör mig lite är den stora sprickan på runskriften och det svävande grässtrået vid foten men är kanske så man gör om det ska bli lite djup på grästuvan.
Håller med om att sprickan på runstenen är onödig. Tror att det blir bättre utan några ”kosmetiska” sprickor. Det svävande grässtrået är ett frågetecken. Ifall man skall få djup i grästuvan så skulle det väl gå att placera grässtråna, inte som nu i en jämn rad utan i olika höjdled.
Citera
Spjut med vimpel på känns dock inte så vikingaaktigt för mig. En rejäl yxa känns mer som en Viking :D

Vi vet nu att det är historiskt korrekt med spjut och vikingar, och att byta ut det mot en yxa, långyxa, tror jag skulle få det att se sämre ut bildmässigt.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
« Svar #22 skrivet: måndag 17, februari 2014, 13:26:02 »
Visst använde de spjut. Men de använde även yxa(stridsyxa) De använde även pilbåge och svärd. Jag är fine med valet av spjut men för mig är i alla fall en Viking mer en yxkille  8)

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
« Svar #23 skrivet: måndag 17, februari 2014, 18:29:24 »
Oavsett vad så är jag imponerad av folks kunskaper och engagemang. Skulle behövas lite sånt här och där i Sverige. Gillar "vikingen" som motiv för 2014. Låter er som kan det här bestämma. Jag anser att ni kan detta bättre än jag och är glad att det finns folk som ser till att vi får lite nya snygga silver mynt.

Bugar ödmjukast.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #24 skrivet: måndag 17, februari 2014, 23:58:14 »
Då tänkte jag ta lite om utformningen av motivet. Här är det lite mer subjektiva åsikter, även om det skall vara HK i grunden.

Om vi börjar med skeppets utformning så är det ingen exakt avbildning av något specifikt fynd, utan snarare en stiliserad kompott av lite olika flytetyg.
Jag skall försöka hålla mig kort, men det har varit så oerhört mycket faktorer som har lett fram till nuvarande utseende att ni får stå ut med lite textmassa.

Det byggdes en uppsjö av skeppstyper (eller havshästar som vikingarna sade), avsedda för en mängd olika uppgifter, och den vanligaste var förmodligen knarren.
Vissa varianter saknade segel, en del hade ramm och eventuellt förekom det tom. torn byggda för att bågskyttarna skulle kunna skjuta neråt.
Så det finns en hel del att välja mellan.
SoulCrew syftar troligen på det smäckra Osebergaskeppet, vilket var ett rikligt utsmyckat skepp avsett för kustnära sjöfart då det hade alldeles för låga fribord för öppna havet.
Det är ett exklusivt och vackert bygge men kanske mer att likna vid dagens Rolls Royce än en Humvee :)

Jag valde istället en mer robust, kompakt och vanligare konstruktion (jmfr. bild nedan) för att lättare kunna hitta balans mellan de olika motiven.
Det är visuellt viktigt att få med hela den mjuka båtformen och med Osebergaskeppet hade det varit närmast omöjligt.
I vart fall om det dessutom skall få plats en viking, omskrift, årtal och ett gäng runor.
Dessutom har Osebergaskeppet kringlor istället för drak-/hästhuvud, vilket är elegant men inte riktigt passande på ett krigfartyg.

Grundién med hela kompositionen är att den blanka proofytan likt vatten skall "flyta" in mellan de olika matta ytorna.
Därför behövs det "luft" runt delarna och skeppet är inte tänkt att dominera, utan mer vara en lugn fond för herr Viking. Därav avsaknaden av detaljer.
Drakhuvudet är däremot tänkt att vara ett detaljerat utropstecken.
Det handlar om att få en helhet med detaljerna på strategiskt viktiga ställen. Vi pratar ju om en diameter på 38 mm.

Nästa bit är nederdelen. Den härstammar från en tidig och mer primitiv design.
Jag har medvetet inte ändrat så mycket för att testa reaktionerna, och jag håller med om att det förmodligen blir lite för rörigt med sprickorna.
Dessutom så skall det putsas lite ytterligare på runskriften. Tanken är dock att det skall se ut som en rå granityta. Lite åt det hållet som Björk var inne på.

Sedan så har vi grässtråna. "Svävande" grässtrån, blad och knoppar är rätt vanligt förekommande på myntdesigner, då det blir för klumpigt i den lilla skalan om man binder ihop allt.
Se bara på senaste ormen från PM.
Vi får väl se vad som händer där, men det kanske blir en liten signatur istället.

Avslutninsvis vill jag rekomendera den utmärkta BBC-serien The Vikings: Who Were They? Här presenteras en långt mer nyanserat bild än den gängse, och visar på hur högt uvecklade våra förfäder var. Välgjort och intressant för den som vill veta mer.

THE VIKINGS: Who Were They? 1 / 3 (720p) (The video's owner prevents external embedding)

Jag avslutar med en bild som förmodligen ger en ännu mer rättvisande bild än vårt motiv, av hur en viking från Swearnas rike kunde se ut.
Vi kanske inte skall gå riktigt så här långt med vårt silver, men visst är det intressant.
Och denna killen har i vart fall en yxa ;)
http://vendelrus.deviantart.com/art/Rus-warrior-146858135?q=gallery%3Avendelrus%2F23925219&qo=82
« Senast ändrad: tisdag 18, februari 2014, 00:22:42 av 2818181 »

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #25 skrivet: tisdag 18, februari 2014, 23:44:38 »
Japp, det var min bild av drakskepp. Jag köper ditt resonemang gällande båten rakt av.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #26 skrivet: onsdag 19, februari 2014, 23:25:05 »
Japp, det var min bild av drakskepp. Jag köper ditt resonemang gällande båten rakt av.
Det finns givetvis inget rätt eller fel när det gäller sådant här, utan man får lita till sin inre estetiska kompass. Dock är det intressant att höra alla tankar kring motivet, och summan av funderingarna leder förhoppningsvis till ett bra resultat.

Jag har gjort lite justeringar både här och där, men den största är nog att sprickorna nu är borta och att Herr V. har kört lite mer bänkpress. Runornas exakta utformning får spikas när allt annat är klart.
« Senast ändrad: fredag 21, februari 2014, 00:09:21 av 2818181 »

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 340
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #27 skrivet: torsdag 20, februari 2014, 21:08:10 »
Gillar inte alls vimpeln (känns för liten), och tycker att spjutet ser lite "klent" ut. I övrigt är det skitsnyggt

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #28 skrivet: fredag 21, februari 2014, 00:25:28 »
Gillar inte alls vimpeln (känns för liten), och tycker att spjutet ser lite "klent" ut. I övrigt är det skitsnyggt
Där har vi samma åsikt.
Spjutets utformning är en detalj som har varit med ett tag, och stått på "att göra" listan. Vimpeln finns i en mängd olika storlekar på datorn. Storleken på den kan nog spikas först då helheten är klar då den har en balanserande funktion och måste vara i "harmoni" med resten.
Här är en något större variant.

Annars så har jag nu ändrat lite hur han står. Den förra varianten såg något klen ut när motivet förminskades.
Nu står han stabilare.

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #29 skrivet: fredag 21, februari 2014, 23:17:28 »
Byt ut vimpeln mot stjärnor som han tittar på. Vikingarna navigerade efter stjärnorna om jag inte missminner mig.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

USA - hur har dom det by hasse_A
Idag kl. 03:52

NATO-ansökan by Mark
Igår kl. 20:52

Säljes Lot blandat silver. by dodedod
måndag 16, maj 2022, 18:36:10

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by 9darter
måndag 16, maj 2022, 14:17:54

Den enda stora tråden för avancerat skitsnack. Bara posta! by Mark
måndag 16, maj 2022, 10:21:34