Författare Ämne: Trader på COMEX: "En stor innehavare kan tömma lagret"  (läst 5894 gånger)

Utloggad Liberty Silver AB

• Sponsor
  • Kopparmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 87
  • Affärsomdömen: 0
Trader på COMEX: "En stor innehavare kan tömma lagret"
« skrivet: tisdag 28, januari 2014, 17:54:20 »
En Kanadensisk nyhetskanal intervjuade nyligen en handlare vid namn Tres Knippa. Han avslöjade i intervjun att om en enda större innehavare valde att ta fysisk leverans av den maximalt tillåtna mängden långa terminskontrakt skulle 81% av COMEX registrerade guldlager tömmas.

Han tar även bestämt avstånd från att det skulle röra sig om någon form av "konspirationsteorier". Det enda man behöver göra är "follow the money", säger han. Han menar att det finns en "historia" som är intressant och som vi inte kan blunda för nämligen det faktum att allt fler investerare vill ha den fysiska underliggande tillgången och värderar den högre än pappersguldet. Han nämner särskilt handeln på SGE (Shanghai Gold Exchange), som har ett premium på 15%.

Vi har kommenterat videon på Liberty Silver's hemsida: Guldhandlare på COMEX: "Om EN stor innehavare skulle ta leverans skulle nästan hela lagret tömmas!"

För den som inte orkar läsa vad vi skriver på LS så är här en direktlänk till videon  ;)

http://www.bnn.ca/News/2014/1/17/Buy-physical-gold-and-avoid-paper-CME-Trader.aspx
« Senast ändrad: tisdag 28, januari 2014, 21:05:22 av MrLibertad »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
SV: Trader på COMEX: "En stor innehavare kan tömma lagret"
« Svar #1 skrivet: fredag 31, januari 2014, 08:20:01 »
Börjar bli intressant nu.

The February gold contract is subject to delivery starting on January 31st. As of January 29th, 2 days before the delivery period starts, there were 2,223,000 ounces of gold futures open against 375,000 ounces of gold available to be delivered.

Detta står att läsa i denna artikel.
http://www.paulcraigroberts.org/2014/01/30/fed-tapering/

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: fredag 31, januari 2014, 09:58:45 »

The February gold contract is subject to delivery starting on January 31st. As of January 29th, 2 days before the delivery period starts, there were 2,223,000 ounces of gold futures open against 375,000 ounces of gold available to be delivered.

Ja riktigt spännande det är ca 70ton - förra året var det 41ton som stod för leverans vid februaris ingång.
Gårdagens prispress gjorde att man skalade av hälften av det som var, får se hur de går idag.
Elakingarna brukar alltid lösa det på något sätt intressant se hur man gör denna gång för man måste ned rejält för att komma till de ca. 400.000 oz som finns för leverans och det har inte varit några större inflöden till Comex på ett tag.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #3 skrivet: fredag 31, januari 2014, 16:13:12 »

Ja riktigt spännande det är ca 70ton - förra året var det 41ton som stod för leverans vid februaris ingång.
Gårdagens prispress gjorde att man skalade av hälften av det som var, får se hur de går idag.
Elakingarna brukar alltid lösa det på något sätt intressant se hur man gör denna gång för man måste ned rejält för att komma till de ca. 400.000 oz som finns för leverans och det har inte varit några större inflöden till Comex på ett tag.

Svaret syns just nu i guldcharten - det gäller förstås att pressa ner priset under de nivåer som en huvuddel av kontrakten sålts för så att de inte innebär val av fysisk leverans. Helt sanslöst, det tar timmar och ibland dagar att arbeta upp priset 10-15 dollar men 2 minuter att pressa ner det under extrema utförsäljningar av enskilda säljare. Att denna manipulation får fortgå är inget annat än en skandal - det förstör livet för många som har sparat i guld och som vill omsätta detta till valuta som en del av sin pension. Inte minst i asiatiska länder som Indien. LBMA och Comex skall inte bara bort - utan de som står för dessa naked shorts skall också få skaka galler.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Trader på COMEX: "En stor innehavare kan tömma lagret"
« Svar #4 skrivet: lördag 01, februari 2014, 19:05:00 »

Helt sanslöst, det tar timmar och ibland dagar att arbeta upp priset 10-15 dollar men 2 minuter att pressa ner det under extrema utförsäljningar av enskilda säljare. Att denna manipulation får fortgå är inget annat än en skandal - det förstör livet för många som har sparat i guld och som vill omsätta detta till valuta som en del av sin pension. Inte minst i asiatiska länder som Indien. LBMA och Comex skall inte bara bort - utan de som står för dessa naked shorts skall också få skaka galler.
Nu håller jag i grunden med dig, så låt oss inte bli alltför osams om detta, men jag tycker ändå att det är lite att ta i och prata om förstörda liv och behov av att sälja PM som del av pension.

Det står var och en fritt att själv göra en bedömning av vad man tror på, vilken risk man är villig att ta, vilken deltagandegrad man väljer, etc. Om man investerar märkbara pengar så ligger det i det egna ansvaret att läsa på innan och skaffa sig tillräcklig koll. Om man inte är beredd att skaffa sig koll så ökar risken att bli blåst och det hade kanske varit bättre att placera pengarna enligt bankens förslag (fonder, fonder, fonder). Utan koll blir man normalt blåst oavsett vad man placerar i. Glöm aldrig visdomsordet att "the stock market is the perfect instrument for separating a fool from his money" och komplettera "stock market" med PM, valutor, obligationer och det mesta annat. Det är SVÅRT att placera idag, det är viktigare än någonsin att vara extremt påläst.

Jag menar att det är omöjligt att läsa på och skaffa koll inom PM utan att bli varse allt prat om manipulation, alla egendomliga mönster för hur priset segar upp och faller ner, etc. Och om man trots det väljer att placera i PM så måste det bero på att man ser det på lite längre sikt än vilket mynt man skall sälja för att ha råd med pyttipanna nästa vecka.

Jag håller med om att det luktar manipulation och att indicierna är starka. Det skulle inte förvåna mig det minsta om det finns en massa korruption i dessa system. Men jag är också av åsikten att man inte skall dömas på indicier och jag tror att det kan var väldigt svårt att leda i bevis exakt vad som pågår och vem som gör vad när.

Så snarare än att hålla andan i väntan på det så tycker jag att det bästa man kan göra är att ta sig en hård funderare på hur man vill placera sina besparingar givet ett finansiellt system på fallorepet och med fullt medvetande om sannolik manipulation inom PM.

Själv köper jag mer PM. Men jag blir allt noggrannare med att hålla koll på exakt NÄR jag köper.

august

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Igår kl. 19:30

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43