Författare Ämne: www.bullionvault.com  (läst 13249 gånger)

Utloggad myslot

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Affärsomdömen: 0
www.bullionvault.com
« skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 21:45:23 »
Hej!

Är det ngn som har erfarenhet av bullionvault som är världens största guldpool företag? Kan det vara ett bra alternativ till att köpa fysiskt guld?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
www.bullionvault.com
« Svar #1 skrivet: fredag 19, augusti 2011, 00:03:56 »
Att köpa guld som förvaras på annan ort/land/världsdel kanske passar bra för folk som vill kunna spekulera i guldpriset samtidigt som man har säkerheten, till skillnad från certifikat som inte har uppbackning. För min egen del säger jag som Mike Maloney:

\"If you can\'t hold it, you don\'t own it!\"

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
www.bullionvault.com
« Svar #2 skrivet: måndag 22, augusti 2011, 23:53:07 »
Givetvis är det ett alternativ, men jag är nog en lite för liten spelare för att riktigt se varför jag ska äga guld där och inte fysiskt. Först och främst tycker jag man ska äga fysiskt guld - och det är ungefär vad min budget klarar. Www.goldmoney.com är en konkurrent som av många anses något bättre.

Utloggad gardener

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Affärsomdömen: 0
SV: www.bullionvault.com
« Svar #3 skrivet: fredag 02, mars 2012, 04:22:59 »
Jag starkt avråder att investera i guldpooler. Vi har ingen insyn i dessa i varken bullionvault eller goldmoney och man vet aldrig när dessa företag går under och tar med sig dina pengar.
Köp fysiskt guld/silver eller fundera på alternativa investeringar exempelvis aktier i gruvbolag.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #4 skrivet: tisdag 07, augusti 2012, 11:40:09 »
Gammal tråd men tar upp den ändå.

De skriver att insynen är god då de kontrolleras av ett oberoende organ varje dag.

Jag köper en del av deras argument som att: Fysiskt "hemmaguld" tappar värde då det inte längre är investment grade, då en okänd källa har hanterat guldet.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: tisdag 07, augusti 2012, 11:50:25 »

De skriver att insynen är god då de kontrolleras av ett oberoende organ varje dag.

Jag köper en del av deras argument som att: Fysiskt "hemmaguld" tappar värde då det inte längre är investment grade, då en okänd källa har hanterat guldet.

Det där låter bara som ett försäljningsargument från deras sida som har väldigt liten betydelse i praktiken. Köper man investeringsguld och hanterar det varsamt så tappar det inte mer i värde än om det ligger hos Bullionvault. Däremot kan säljpriset skilja sig beroende på vem som köper (och beroende på vilken sorts guldprodukter man säljer), vilket jag i så fall tror har större betydelse för den enskilde som vill avyttra sitt innehav.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 949
  • Affärsomdömen: 208
Sv: SV: www.bullionvault.com
« Svar #6 skrivet: tisdag 07, augusti 2012, 11:57:26 »

Instämmer med Silverräven. Det stämmer inte alls. Investeringsguld på ex. Tradera går tom ofta runt och över vad handlare säljer för. Fysiskt guld är inte svårsålt och man får bra betalt. Skulle heller inte investera i bullionvault eller liknande. "If you cant hold it, you dont own it". Dessutom innebär det en motpartsrisk. Man kan drabbas av plötsliga lagändringar mm.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #7 skrivet: tisdag 07, augusti 2012, 12:19:03 »
En annan tanke är att ju fler mellanhänder = desto högre risk. Allt som innebär inblandning av banker, guldpoolföretag osv innebär en motpartsrisk som man slipper när man förvaltar sitt eget innehav på godtycklig plats. Då får man å andra sidan leva med stöldrisken i stället, men det föredrar jag ändå genom att full kontroll över mitt guld.

Skulle en "svart svan" komma flygande så vill man inte ha sitt guld hos ett företag i ett annat land, då vill man ha det där man snabbt kommer åt det :)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #8 skrivet: tisdag 07, augusti 2012, 12:24:17 »
De som väljer köpa lite "snygga" mynt kan ju ta fram och njuta av dom om man har dom i sin egen ägo.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #9 skrivet: tisdag 07, augusti 2012, 19:39:39 »
Ett annat argument:

Det är farligt att äga sitt eget guld. Kommer du med guldmynt i en kollapsad ekonomi kommer du råka illa ut, de jämför t.ex med Zimbabwe och gamla sovjet. Det är mycket bättre att ha guldet i ett stabilt tredjepartsland, typ i deras kassaskåp.

Tyvärr hittar jag inte citat från deras hemsida, jag läste detta under semestern.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #10 skrivet: tisdag 07, augusti 2012, 20:20:16 »
Ett annat argument:

Det är farligt att äga sitt eget guld. Kommer du med guldmynt i en kollapsad ekonomi kommer du råka illa ut, de jämför t.ex med Zimbabwe och gamla sovjet. Det är mycket bättre att ha guldet i ett stabilt tredjepartsland, typ i deras kassaskåp.

Tyvärr hittar jag inte citat från deras hemsida, jag läste detta under semestern.

I en kolappsad ekonomi verkar det inte kul att sälja Guld i ett tredje land och inte kunna få hem sin valuta.
Jag föredrar egen koll på Guldet

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1994
  • Affärsomdömen: 220
« Svar #11 skrivet: onsdag 08, augusti 2012, 05:41:58 »
Jag skulle aldrig ha "allt" guld/silver "hemomkring" eller i madrassen. Jag förespråkar många ägg i många korgar. Alla lagringsmöjligheter och bulliontyper och länder har olika för och nackdelar.
Goldmoney och bullionvault verkar reko för en del av PM-innehavet som diversifieribg och där har man möjlighet att sälja av lite på sekunden vid en ev snabb prisutveckling t ex.

/H

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2111
  • Affärsomdömen: 50
www.bullionvault.com
« Svar #12 skrivet: onsdag 08, augusti 2012, 22:35:50 »
Jag skulle aldrig ha "allt" guld/silver "hemomkring" eller i madrassen. Jag förespråkar många ägg i många korgar. Alla lagringsmöjligheter och bulliontyper och länder har olika för och nackdelar.
Goldmoney och bullionvault verkar reko för en del av PM-innehavet som diversifieribg och där har man möjlighet att sälja av lite på sekunden vid en ev snabb prisutveckling t ex.

/H
Detta är exakt min uppfattning också och som jag i något sammanhang har jag själv gjort exakt så, dvs en del av mitt innehav finns hos GoldMoney just eftersom jag därigenom får tillgång till en extremt likvid marknad. För mig är det en himmelsvid skillnad mellan att kunna sälja via Tradera (tar dagar) och via GM (tar sekunder).

Ingen här vet hur framtiden ser ut, även om vi alla gissar. Då verkar det klokt att satsa lite på alla hästar som verkar bra.

august

PS. Jag kollade på Bullionvault också innan jag valde GoldMoney och om jag kommer ihåg rätt så kom jag fram till att den primära skillnaden var att
A) Bullionvault är en "marknad" (dvs det finns ett orderdjup med olika köpare och säljare på olika nivåer, som aktier på en börs). GM är handel mot en ensam motpart, GM, som alltså agerar market maker.
B) Bullionvault har lägre transaktionskostnader än GoldMoney.
C) Man KAN få fysisk leverans av sin metall genom båda, när som helst. Skillnaden är att Bullionvault har 400oz guld som minsta enhet. GoldMoney har 100g. Motsvarande skillnad för silver (tror minsta BV-enhet där var 5000oz eller något liknande).

Det var (C) som avgjorde för min del. Jag är inte god för så många 400oz tackor ;-)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
Idag kl. 09:06

Säljes: 2 Dukat 1963, efterprägling av Ferdinand Karl 2 1642 by amadeus
Igår kl. 12:03

AVSLUTAD: guldmynt 20 francs Leopold I by zodiac
söndag 20, april 2025, 16:52:32

Monero by glimbert
lördag 19, april 2025, 17:57:36

Glad Påsk alla forumiter! by august
lördag 19, april 2025, 12:53:43