Författare Ämne: Svenska 1000:- kronor som investering.  (läst 37922 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
Svenska 1000:- kronor som investering.
« Svar #15 skrivet: måndag 13, juni 2011, 22:16:09 »
Såg på Tradera för någon dag sedan att ett 1000kr mynt gick för 1800kr, det är samma pris som hos LS, är det kanske slut med fyndandet på Tradera nu ?

Utloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #16 skrivet: måndag 13, juni 2011, 22:32:55 »
Citat från: kristensson
Såg på Tradera för någon dag sedan att ett 1000kr mynt gick för 1800kr, det är samma pris som hos LS, är det kanske slut med fyndandet på Tradera nu ?

Japp, dom har definitivt gått upp i premie på Tradden men sen kan man ju fråga sig hur mycket överpris det är värt att betala. 1800:- låter som en inte allt för smart affär.

Myntet från 1988 är endast präglat i 10000 ex och där kan det kanske vara motiverat med ett lite högre pris ur en numis synvinkel.

Utloggad Jesper

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 15
    • http://www.poppe85.se [ej klar]
« Svar #17 skrivet: söndag 10, juli 2011, 22:40:01 »
Ser 2 mynt på tradera nu, va är en vättig övre pris gräns?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #18 skrivet: söndag 10, juli 2011, 23:05:56 »
Citat från: jesper85m

Jag har visserligen inte köpt något sådant på Tradera (har ett jag köpte från Liberty Silver), men mitt enkla svar på din fråga är: ju närmare guldpriset per gram (om du inte får tag i ett mynt till rabatt förstås), desto bättre :)

Kolla upp några avslutade auktioner på dessa mynt och jämför med vad guldinnehållet kostar, så kan du snabbt få fram hur hög premien blir. Några hundralappar över guldvärdet kanske inte låter som så mycket, men räkna ut premien i procent så får du snabbt en uppfattning om vad som känns motiverat eller ej. I slutändan är ett vettigt pris upp till var och en att avgöra hur högt det är.

Utloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #19 skrivet: söndag 10, juli 2011, 23:07:51 »

I dagsläget är en 1000:- krona värd exakt 1633:48 kr så så nära värdet som möjligt är ju att föredra men en övre gräns....hmm. Dom har börjat dra på sig en liten premie då fler har förstått att dom är en bra investering. Jag skulle aldrig ha postat tråden, haha.

För inte så länge sen kunde man köpa dom för under spot, ink frakt :)

10% över värdet inklusive frakt som maxtak kanske kan vara något att hålla sig till så runt 1800:- ink frakt är en helt ok deal. Det är där någonstans dom säljs för på Tradera i dagsläget.

Jämför dock priset med vad du skulle få ge för något annat mynt eller tacka.

Mest guld för pengarna är vad som gäller.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #20 skrivet: söndag 10, juli 2011, 23:44:50 »

Håller med övriga talare. Om du inte vill ha dessa Svenska 1000:- guldmynt för att du är en myntsamlare och bara älskar de mynten är det inte en god ide att betala överpris. Endast typmyntet från 1988 \"Nya Sveriges Delaware\" är intressant att betala lite mer för.

Skall du investera i guld mynt enligt devisen mest guld för pengarna, så kanske tex Engelska Sovereigns / Österrikiska Dukater är snäppet bättre just nu. Köp dem då hos den billigaste handlaren.

Utloggad cap380

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #21 skrivet: tisdag 26, juli 2011, 19:58:37 »
verkar helt kört att få ett 1000kr mynt under 1900 på tratten nu.  användaren BAANCO verkar lägga över 2k i bud på i princip vartenda mynt...   verkar ju mer vettigt att köpa guldtackor från Tavex som det ser ut just nu?

Utloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #22 skrivet: tisdag 26, juli 2011, 20:41:49 »
Jösses, det är i runda slänga 17% över spot det. Det kan man kalla överpris det.

Som sagt, då finns det bättre grejor att köpa.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #23 skrivet: tisdag 26, juli 2011, 23:08:03 »
Jag tror att det bara kommer bli svårare och svårare att få tag i ädelmetaller på Tradera till vettiga priser. Fler och fler blir \"medvetna\" men det tycks inte finnas någon hejd på hur höga premierna kan bli på exempelvis guldmynt. Säljarens marknad helt enkelt.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #24 skrivet: tisdag 26, juli 2011, 23:41:50 »
Godkväll alla
Följde 8st auktioner på 1000kr Sv guldmynt ikväll
Här kommer en kort analys-
Samtliga gick för högre pris än vad de kostar att köpa av LS
BAANCO som ref till ovan var inne för ca i vecka sedan o la sitt maxbud på 1975kr.
Han blev överbjuden av två olika budgivare utan att höja sitt maxbud.
Sedan klev \"icecube1\" in o lade på sista minuten högre bud på 3 st av auktionerna, 2000kr.
BAANCO fick tre st. för dryga 1900kr.
Guldpriset just nu är ca 325 kr/gram
Vad lär vi oss av detta, jo att köpa vid lönedags är dyrt
Skall ni sälja så ha sluttid vid lönedags, skall ni köpa så undvik lönedags.
Guldet stängde ikväll på drygt 19XX dollar/Oz

Utloggad Johnny Mellgren

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
    • http://www.realmoneytracker.com
« Svar #25 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 13:11:06 »
En annan intressant aspekt som jag själv klurat lite på angående det här med \"lagligt betalningsmedel\" (legal tender) är att om nu staten får för sig att konfiskera investeringsguld (vilket jag i och för sig inte är så orolig för, men det har ju hänt förut i historien) så är nog Riksbankens guldmynt det sista som konfiskeras, just eftersom det är betalningsmedel. Av denna anledning gillar jag Sydafrikanska Krugerrands som är betalningsmedel i Sydafrika = märkligt om staten konfiskerar utländsk valuta. Funderingar på detta? Är jag för konspiratoriskt lagd? ;)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #26 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 13:18:31 »
Jag tror att om staten går så långt som till guldkonfiskering så kvittar det antagligen om guldet är lagligt betalningsmedel eller ej. Guld som guld i investeringsform, ingen skillnad för storebror staten. Jag tror vi kan lugnt sitta med våra guldmynt ett bra tag till :)

Riskerna är nog betydligt högre för kraftigt ökade skatter på exempelvis fastigheter om staten börjar bli desperat i framtiden...

Utloggad Johnny Mellgren

• Medlem
  • *
« Svar #27 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 13:22:26 »
Citat från: Silverräven
Riskerna är nog betydligt högre för kraftigt ökade skatter på exempelvis fastigheter om staten börjar bli desperat i framtiden...

Håller helt med dig om det! Jag är inte så orolig... Hade varit mer nojig för konfiskering om jag bodde i USA. Har en del via GoldMoney.com utomlands också som lite back-up, bra att sprida risken över flera juridiska regioner.

Har vi någon jurist här? Jag tror (utan att veta) att just Sydafrikanska Krugerrands kan bli svårt för staten att sno...

/J.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #28 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 14:33:07 »
Eagles, Maples, Britannias, Philharmonics, Kangaroos och Nuggets är också legal tender i respektive tillverkningsland så i strikt legal mening torde det vara samma sak med dem som med Krugerrands. Libertads däremot vet jag inte hur det är med statusen på, någon annan kanske kan svara på det?

Utloggad Johnny Mellgren

• Medlem
  • *
« Svar #29 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 14:43:27 »
Citat från: SoulCrew
Eagles, Maples, Britannias, Philharmonics, Kangaroos och Nuggets är också legal tender i respektive tillverkningsland så i strikt legal mening torde det vara samma sak med dem som med Krugerrands. Libertads däremot vet jag inte hur det är med statusen på, någon annan kanske kan svara på det?

Jag har tolkat det som att Libertads också är legal tender i Mexico. Har lyssnat på Hugo Salinas-Price två gånger i London... Han håller på att få igenom en lagändring i Mexico som går ut på att återinföra Libertads paralellt med peson, men utan \"face value\" så de inte försvinner ur cirkulation när metallvärdet överstiger det stämplade beloppet på mynten. Enkelt och genialiskt. Hans föreläsning från Cheviots konferens i januari i år (2011) finns här:
http://www.cheviot.co.uk/sound-money-conference/presentations/how-to-monetize-silver-so-that-it-can-circulate-permanently-in-parallel-with-paper-and-digital-money

/J.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1kg silvertacka (udda och unik) by mega_n
Idag kl. 14:41

[Säljes] 25st 5kr 1935 by Grimi
Idag kl. 08:50

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
Idag kl. 00:57

Bilder på silver. by Fantom
Idag kl. 00:52

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
Igår kl. 11:16

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Sarek
måndag 03, februari 2025, 10:05:11

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51

Den amerikanska heraldiska örnen. Konspirationer... by Philip
lördag 25, januari 2025, 22:53:51

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
lördag 25, januari 2025, 11:44:44