Författare Ämne: Pensionssparande  (läst 13996 gånger)

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
Pensionssparande
« skrivet: fredag 06, december 2013, 16:25:32 »
Finns endel sparande som måste läggas på pappersinvesteringar ex ppm och ev tjä.pension.
Har tidigare i livet varit väldigt intresserad och aktiv men tycker nu mest det är "småjobbigt" och ett allmänt trist, och ineffektivt sätt att spara på.

Men men, jag måste ju placera "pengarna" och tänker då att det är lika bra att satsa offensivt, friskt vågat hälften vunnit. Grundfilosofin är att jag antagligen ändå inte får särskilt mycket ändå. Har enligt nuvarande statsplan ca 25 år kvar att arbeta.

Fördelar äggen i fonder som har namn så som "småbolag", "BRIC", "tillväxt" och är inte särskilt aktiv med byten.

Hur gör ni?

Söker egentligen inte råd utan är mest intresserad av hur ni andra tänker ang pensionssparande förutom pm.

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
SV: Pensionssparande
« Svar #1 skrivet: fredag 06, december 2013, 17:32:33 »
Jag föredrar högrisk, men i perioder då jag inte orkar engagera mig i ppm brukar jag gå över till lågrisk.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #2 skrivet: fredag 06, december 2013, 20:42:19 »
Fonder inom ppm systemet har väldigt varierande avgifter. från 0,5% upp till 2% (och kanske ännu mer) . Lägg ihop det med den årliga inflationen som riksbanken lagt ribban på ( max 2%) , så måste fondinnehavet enligt siffrorna ovan öka 2,5 % - 4% i värde varje år - för att hålla jämt skägg.

Exotiska högriskfonder med 2% avgift per år gör att ett Grundkapital 500 000 kr efter 5 år , så har fondavgifterna ätit ner kapitalet till 451 969 kr och efter 10 år 408 563 kr. Kostnaderna har alltså på 10 år uppgått till 91 464 kr eller 18,3 %. Detta är den sammanlagda effekten av en tänkt inflation på 2% och avgiften .

Personligen ligger majoriteten av mina fonder i ppm systemet inom fonder som har den lägsta avgiften. Det finns dessutom dåligt med belägg (Och statistik) angående aktivt förvaltade fonder som har höga avgifter och som presterar bättre än vanliga datorstyrda indexfonder. Tvärtom. Visst finns det undantag (Didner & Gerger som gjort bra ifrån sig) men det finns all anledning att se sig för...

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 327
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: lördag 07, december 2013, 09:52:30 »
Det kommer ju ständigt nya avslöjanden i affärspressen om att dyra och aktivt förvaltade fonder bara skiljer sig helt marginellt i resultat från indexfonder. Nu minns jag inte var jag läste det i höstas, men några tungviktare (var det amerikaner tro) inom fondförvaltning gick till och med ut och rekommenderade indexfonder med lägsta eller ingen avgift. Jag tog dem på orden och sparar nu bara i såna fonder. Man kan tycka att några tiondels procent hit eller dit inte spelar någon roll men utslaget på många år blir det mycket pengar. Vägra gynna bankernas Stureplans-stekare som tar rundligt betalt för att göra samma "analyser" (=halvdana gissningar) som du kan göra själv!

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #4 skrivet: lördag 07, december 2013, 10:23:01 »
Från tidigare råd här så kör jag endast de med noll i avgift. Avanza Zero - fonden med noll i avgift har exempelvis ökat 19% i år. Sen har väl det mesta ökat i år i och för sig ;) Men ändå.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: söndag 08, december 2013, 23:12:20 »
Ge mig fler tips på bra gratisfonder förutom Avanza Zero!

Utloggad Drnogo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #6 skrivet: måndag 09, december 2013, 08:20:28 »
En fond med låg avgift är Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Förrutom låg avgift får du bra spridning och utdelning från de i fonden ingående investmentbolagen.
Jag har nuförtiden också helt ändrat från högrisk till indexfonder och just denna fond. Har funnit att detta för mig är den bästa vägen att investera pension i då jag varken har tid, intresse eller kunskap nog för andra fonder.
Skull dock vara intresserad av fonder inom gruvsektorn, ädelmetaller. Någon som vet någon bra?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #7 skrivet: måndag 09, december 2013, 11:19:25 »
Gustavia energi och råvaror kommer väl rätt nära din önskan.
Den har inte varit någon höjdare i år, men tror man på råvaror över tid så står den lågt nu.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: måndag 09, december 2013, 23:12:29 »
För ett par år sen la jag om hela mitt PPM-spar till fonder som placerade i energi och gruvor/mineraler. Trodde det var grejen för lång tid framöver. Jo tjenare. Hela sektorn har sjunkit som en sten. Eller en 50-punds kanonkula snarare. Jag begriper mig inte på den här världen. Ska börja investera i cryoteknik istället. De där lirarna som kapar av huvudet när de dör och håller det nedfryst i flytande kväve i väntan på att det ska uppfinnas nya cyborgkroppar som huvena kan skruvas fast på. Det kommer starkt nu känner jag. Sämre kan det iaf inte gå.

Utloggad Drnogo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #9 skrivet: tisdag 10, december 2013, 06:06:01 »
Problemet som jag ser det är att det är i stort sett helt omöjligt att hålla sig informerad vad gäller aktier/ fonder. Jag menar, som nämnts tidigare i inlägg ovan, inte ens de som har det som jobb kan prestera bättre än index hur ska då jag? Nä, enda raka som jag ser det är index- fonder med så låg avgift som möjligt eller att ta rygg på någon man verkligen tror på, ex kanske han på morningstar.

Helt otroligt egentligen när man tänker på det: PPM en massa pengar som folk skall placera i ett system som är i sort sett är helt oförståeligt för gemene man. Vem tjänar på detta?

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #10 skrivet: tisdag 10, december 2013, 07:56:33 »
banker och fondbolag. behöver vi säga mer?

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #11 skrivet: tisdag 10, december 2013, 12:02:23 »
Helt otroligt egentligen när man tänker på det: PPM en massa pengar som folk skall placera i ett system som är i sort sett är helt oförståeligt för gemene man. Vem tjänar på detta?

När PPM infördes tyckte jag det var en bra sak, det kan jag fortfarande tycka. Det visar på något sätt folk att pengarna (pensionen) inte uppkommer ur tomma intet eller att den skatt du betalar (oftast) inte räcker för att betala ut den pension du "har rätt till" utan en ganska hög tillväxt och att tillväxt inte är så där himla enkel att odla fram. Sedan kanske inte folk inte vill (kan?) förstå det är en annan sak.

Vem som tjänar på systemet har nog bevisats i denna tråd.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal