Författare Ämne: Whisky och annan sprit som investering  (läst 18062 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Whisky och annan sprit som investering
« skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 12:18:32 »
I en annan tråd kom whisky upp som ett samlarområde, vilket jag anser även kan vara en investering. Jag är dock ingen expert på området, men har insett att starksprit delvis innehar samma egenskaper som ädelmetaller i fråga om investering.

[list=*]
  • Alkohol har alltid en efterfrågan, i goda tider som dåliga.[/*]
  • Alkohol har fungerat som hårdvaluta under särskilda kristider, exempelvis i krigsområden.[/*]
  • Starksprit har ingen bäst-före-datum, utan kan ofta med fördel lagras under många år vilket snarare kan förbättra drycken. Öl är däremot en färskvara.[/*]
  • Köper man lite dyrare drycker med begränsade (och gärna numrerade) tappningar så köper man ett samlarobjekt som dryckeskonnässörer kan betala bra för i framtiden.[/*]
  • Ovanstående blir mer och mer sällsynt med åren ju fler flaskor som konsumeras, vilket kan öka efterfrågan på dem som återstår.[/*]
Innan man ger sig på att köpa alkohol enbart för investerande skall man dock vara medveten om nackdelarna. Det är skrymmande att förvara, och således krångligare att flytta jämfört med exempelvis ädelmetaller.
Andrahandsmarknaden är väldigt begränsad jämfört med andra samlarområden med få marknadsplatser. Skall man sälja något väldigt exklusivt och få bra betalt är det särskilda dryckesauktioner som gäller.

Är man survivalist eller lagd åt det håller så skadar det inte med ett lager av alkohol för egen konsumtion och/eller att använda som hårdvaluta. Dock ska man vara medveten om att samlarvärde i det läget har noll betydelse.

Är det någon på forumet som äger någon exklusiv utgåva whisky, champagne, vin eller annat? :)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #1 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 12:43:01 »
Krönika på Di: Istället för aktier. För mig handlar det mer om att köpa sådant som är rimligt prissatt idag för att kunna njuta exklusiva droppar någon gång i framtiden utan att behöva ruinera mig. Uppstår ett större intresse i framtiden kommer jag vara evigt tacksam mot mig själv om jag byggt upp en fin samling för relativt billig penning.

*fixat*

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 13:11:44 »
Baltik: du får använda Di:s osmidiga länkfunktion, att kopiera och klistra in funkar inte med deras websajt  :|

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: fredag 19, augusti 2011, 18:43:54 »
Citat från: Silverräven
Är det någon på forumet som äger någon exklusiv utgåva whisky, champagne, vin eller annat?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: fredag 19, augusti 2011, 19:15:56 »
Euroshopper, fint märke! Lätta att stapla i kassaskåp också ;)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #5 skrivet: fredag 19, augusti 2011, 19:39:51 »
Full blir man helt säkert även på Euroshoppers fina droppar, vilket är huvudsyftet med att inta alkoholhaltiga drycker. Finns produkterna i Systembolagets beställningssortiment?

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #6 skrivet: fredag 19, augusti 2011, 19:57:30 »
Som med silver vill jag oftast ha mest vara/kr. Riktiga mæn æter och dricker allt!  :)

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: fredag 19, augusti 2011, 21:01:19 »
Citat från: Baltikinkasso
Finns produkterna i Systembolagets beställningssortiment?

Nej...

Citat från: mowi_af
Som med silver vill jag oftast ha mest vara/kr. Riktiga mæn æter och dricker allt!  :)

Svårt att få mer vara/kr då dessa kostar 6 kr litern!

Utloggad argentus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 33
  • Affärsomdömen: 1
  • Första myntet -ett äkta fynd!
« Svar #8 skrivet: söndag 30, oktober 2011, 10:26:24 »
Oh ja, jag investerar i Laphroaig Whisky, köper då specialutgåvor ibland med tillhörande glas i set direkt från fabriken. Bra som jubileum presenter och otroligt njutbara. Sedan om man råkar ha kvar nån flaska i över 10 år och vill sälja...så kan man få bra betalt. Men detta är mest investering i njutning. ;)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 652
  • Affärsomdömen: 6
SV: Whisky och annan sprit som investering
« Svar #9 skrivet: torsdag 02, februari 2012, 18:12:28 »
Själv investerade jag i 25 flaskor Malt Whisky i somras. Det var så att jag och min fru stack på en 7 veckor lång seglats med vår båt till Västra Skottland och då var det ju väldigt naturligt att "investera" i dylika ting. Någon tanke på att erhålla någon avkastning på insatt kapital hade jag nog inte utan det handlar mer om att kunna njuta någon gång av riktigt god dricka.
Lite unik är väl ändå dessa flaskor då de är hemfraktade på egen köl. Enda problemet är ju att konsumtionen blir väldigt liten och man kan inte öppna ett antal flaskor, provsmak och jämföra. De tål inte att vara öppnade mer än kanske max ett år. Det blir till att dricka färdigt 1 eller 2 åt gången. Min favorit hitintills är Lagavulin Destillary Edition.
/Hasse

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #10 skrivet: fredag 03, februari 2012, 02:45:49 »
Jag har faktiskt en plan att någon gång i livet, bygga en hembrännare igen. Hade en som ung en och detta är en trevlig hobby (och exempel på civil olydnad). Det är också en svensk tradition som i Sverige har rötter tillbaka till 1500-talet. Rätt gjort kan man också framställa fantastiskt fin sprit. Med rätt kryddrecept, tålamod och flera försök, kan man också göra fantastiskt fin nubbe.

Tyvärr (om det nu är ett tyvärr) dricker jag för lite, för att det skall vara någon större mening med att låta bygga en riktig apparat. Skulle man också låta vänner och bekanta smaka, hade man snart troligen myndigheterna i bakhasorna. Detta är också orsakerna varför jag än så länge avstår projektet.

Någon som har några bra förslag på alternativa inköpsställen, med bättre prisvärdhet (mindre skatt) än på det svenska Systembolaget på lite mer exklusiva whiskysorter? Tycker whisky som tas hit från Tyskland mest är blended av de vanligare tråkigare sorterna.
« Senast ändrad: fredag 03, februari 2012, 02:48:51 av Åbama »

sisu

• Gäst
« Svar #11 skrivet: fredag 03, februari 2012, 05:55:25 »
Jag tror snarare på Vodka än Whisky. Billigare och i de flesta öststater ansedd som alltiallo-medicin där den kan bota allt från tandvärk till att använda för att lägga beslag. Hur är det egentligen med att köpa E85, hur mycket etanol är det i den och hur mycket extra skit har de stoppat i?

Utloggad AOE

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
« Svar #12 skrivet: fredag 03, februari 2012, 12:41:23 »
Avis. Nu vart man ju sugen, ingen dum idé faktiskt. :P Börjar vattna lite i munnen, får tog slänga en titt om man skulle köpa nån sort dock är de ju rena lyxet men nåt kan man ju få unna sig :D

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: fredag 03, februari 2012, 14:28:05 »
Jag tror snarare på Vodka än Whisky. Billigare och i de flesta öststater ansedd som alltiallo-medicin där den kan bota allt från tandvärk till att använda för att lägga beslag. Hur är det egentligen med att köpa E85, hur mycket etanol är det i den och hur mycket extra skit har de stoppat i?

15-25% bensin, smaskens...

sisu

• Gäst
« Svar #14 skrivet: fredag 03, februari 2012, 18:17:55 »

15-25% bensin, smaskens...
[/quote]

Finns det något bättre att krydda nubben med? ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KINA by Hodja
Idag kl. 00:48

32 stk postfriska frimärken by zodiac
Igår kl. 18:05

AUKTION: 1 st. 1-uns Gold Australian Kangaroo mynt. by JL_GBG
Igår kl. 14:23

Swedbank krasch by pennypacker
Igår kl. 00:46

USA - hur har dom det by zodiac
torsdag 24, april 2025, 17:32:19