Författare Ämne: Försäkring vid köp av ädelmetaller i utlandet  (läst 18528 gånger)

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 3
Försäkring vid köp av ädelmetaller i utlandet
« skrivet: söndag 17, november 2013, 09:25:31 »
Hej alla PM-sparare!

Jag har funderat ett tag på att införskaffa lite guld i form av ett halsband. Jag har velat fram och tillbaka på hur jag ska göra det men har kommit fram till att det billigaste sättet är att beställa från en kompis i Hong Kong. Problemet är att han inte vill ta ett så stort ansvarstagande under sin resa och är orolig för att slarva bort det givetvis. Så då undrar jag hur man kan lösa detta på bästa möjliga sätt?

Det bästa vore egentligen att han köpte halsbandet på plats och tog med det själv till Sverige. För att minimera risken för tullar osv. Då undrar jag om det finns någon möjlighet till försäkring att täcka från och med att han köper det, till han överlämnar det till mig? Det kanske går att teckna något typ av tilläggsförsäkring till hemförsäkringen som täcker sådant? Men försäkringsbolaget kanske kräver en undersökning eller liknande?

Det andra alternativet är ju egentligen att han skickar det till mig och märker som "gåva". Problemet är att jag har hört att de vanligtvis öppnar alla paket av större värde. Många skriver då ett lägre värde och slipper tull, men då kan man ju inte försäkra paketet och det är en för stor risk. Och stoppas det i tullen så blir det moms och tullavgift och det vill jag helst slippa.

Därför undrar jag främst om första alternativet är genomförbart på något sätt? Kan tänka mig att många under sina utlandsvistelser i liknande länder eller Dubai har löst det på något sätt.

Tack på förhand!

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 420
  • "Allting är relativt"
SV: Försäkring vid köp av ädelmetaller i utlandet
« Svar #1 skrivet: söndag 17, november 2013, 09:51:47 »
...Problemet är att jag har hört att de vanligtvis öppnar alla paket av större värde. ...

Vart har du hört det? (Hörde du det från officiella källor?)  :)

Jag har fått flera försändelse från utlandet (mer än 20 gånger inom sista 3 månader, ej EU-länder), även med större värde (över 15.000 kr), har aldrig sett att någon öppnade paketet.
Det går att försäkra försändelse, men då måste han som skickar iväg skriva "äkta" värde på tull deklaration, och då kommer ca. 25% tullavgift när du får den i Sverige :) 

...Ja, det blev ett stort problem för dig att skaffa ett litet guld halsband ;)
« Senast ändrad: söndag 17, november 2013, 10:08:30 av Fantom »

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 143
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: söndag 17, november 2013, 10:52:21 »
Jag har någon gång köpt elektronik från Hong Kong, det tog jättelänge innan de kom fram och jag förstod på feedbacken till försäljaren att svinn förekom allt emellan, också just att paketen kontrolleras noggrant (åtminstone tidvis). Att skicka guld oförsäkrat per post därifrån skulle jag alltså absolut inte rekommendera. Att få någon specialförsäkring är jag också tveksam till. Jag skulle alltså tro att han antingen får ta hem själv eller så köper du från Europa.

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #3 skrivet: söndag 17, november 2013, 14:15:44 »
...Problemet är att jag har hört att de vanligtvis öppnar alla paket av större värde. ...

Vart har du hört det? (Hörde du det från officiella källor?)  :)

Jag har fått flera försändelse från utlandet (mer än 20 gånger inom sista 3 månader, ej EU-länder), även med större värde (över 15.000 kr), har aldrig sett att någon öppnade paketet.
Det går att försäkra försändelse, men då måste han som skickar iväg skriva "äkta" värde på tull deklaration, och då kommer ca. 25% tullavgift när du får den i Sverige :) 

...Ja, det blev ett stort problem för dig att skaffa ett litet guld halsband ;)

Jag har hört runt på lite olika ställen. Men försäkrar du inte dina försändelser då? Eller betalar du tullavgiften?

Jo blev verkligen ett problem.. Men problem är till för att lösas  ;) Blir ju bara ännu mer sugen att  köpa ett!

Sen vill inte kompisen behöva frakta runt på halsbandet och ta allt ansvar. Därför jag undrade om försäkring ifall han tappar den, blir rånad eller liknande.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #4 skrivet: söndag 17, november 2013, 15:52:14 »
Det hela beror ju på vad han har för hemförsäkring, betalar de om han förlorar en guldkedja han haft runt halsen? Gör de det så är det väl inget problem? Annars får du väl betala att han tar en tillfällig olycksfallförsäkring/reseförsäkring eller vad som nu kan vara lämpligast just för guldkedjan. Oavsett torde det bästa ur strikt ekonomisk synvinkel vara att han bär hem den.

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #5 skrivet: måndag 25, november 2013, 17:18:07 »
Hoppas att ni kan hjälpa mig med en ny fråga fast som gäller samma grundproblematik.

Det har visat sig att det är billigare för mig att åka utanför Asien över helgen, köpa guldhalsbandet och sedan resa tillbaka igen på söndag. Det ända som bekymrar mig är tullen. Hur stor är risken att de tar mig i tullen för ett halsband jag har på mig? Måste jag kunna bevisa att det är köpt i Sverige? Bryr de sig? Kanske får ta med varor till ett visst belopp?

Tack på förhand.

Guld500

• Gäst
« Svar #6 skrivet: måndag 25, november 2013, 17:37:42 »
Hoppas att ni kan hjälpa mig med en ny fråga fast som gäller samma grundproblematik.

Det har visat sig att det är billigare för mig att åka utanför Asien över helgen, köpa guldhalsbandet och sedan resa tillbaka igen på söndag. Det ända som bekymrar mig är tullen. Hur stor är risken att de tar mig i tullen för ett halsband jag har på mig? Måste jag kunna bevisa att det är köpt i Sverige? Bryr de sig? Kanske får ta med varor till ett visst belopp?

Tack på förhand.

Ska du verklige lita på ett svar från ett forum i en sådan fråga, tänk om det är fel?
Varför inte höra med Tullverket i stället?

Guld500

• Gäst
« Svar #7 skrivet: måndag 25, november 2013, 17:41:13 »
....och återkoppla gärna vad dem svarade.  :)

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: måndag 25, november 2013, 21:01:03 »
Jag ringer Tullverket imorgon! Men pratade med dem tidigare idag och de var oerhört otrevliga... Så hoppas jag får prata med en trevligare handläggare imorgon.

Jag hade bara hoppats på om någon har egna erfarenheter av det. Kanske någon som redan vet svaret också. Sen så kanske det är svårt för tullen att ta någon för ett halsband, när de inte vet om personen hade det vid avfärd? Man kan ju knappast vara tvungen att ta med sig kvitto varje gång man ska resa utomlands om man har ett guldhalsband t.ex.

Guld500

• Gäst
« Svar #9 skrivet: måndag 25, november 2013, 21:24:19 »
Jag ringer Tullverket imorgon! Men pratade med dem tidigare idag och de var oerhört otrevliga... Så hoppas jag får prata med en trevligare handläggare imorgon.

Jag hade bara hoppats på om någon har egna erfarenheter av det. Kanske någon som redan vet svaret också. Sen så kanske det är svårt för tullen att ta någon för ett halsband, när de inte vet om personen hade det vid avfärd? Man kan ju knappast vara tvungen att ta med sig kvitto varje gång man ska resa utomlands om man har ett guldhalsband t.ex.

Bra där.
För att förtydliga, problemet med att svara på frågor om avgifter, tull, moms, mm är att det lätt kan bli fel, i all välmening från dem flesta här. Dessutom är informationen en färskvara.

Tänk dig själv när du står där i tullen på Arlanda med ett "fett"guldhalsband runt halsen och dem säger: "det blir 25.000 kr i tull och avgifter".
Du säger då: "men dem sa på Ädelmetallforum.se att det inte var en avgift"!?  :D du fattar.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #10 skrivet: måndag 25, november 2013, 21:32:31 »
Låt mig först säga att jag inte vet ett skvatt om detta, jag bara gissar och håller med om att du bör fråga Tullverket.

Men det sagt så håller jag fullständigt med om att det vore orimligt att kräva kvitto på smycken, just pga att de inte kan veta om man hade det med sig  vid utresan. Och bara tanken på att tullen skulle begära kvitto av den blåhåriga damen med pansarlänk runt halsen och en massa ringar på fingrarna är väldigt osannolik.

Så OM det skulle bli på detta vis någon gång framöver (vilket absolut inte är uteslutet) så tror jag att det måste inledas med att det införs antingen kontroll vid utresa eller krav på deklaration av vad man tar med sig ut. Dvs om du kommer hem med ett halsband som sticker Tullen i ögonen så måste det stå "halsband, 18k guld, 2kg" i någon sorts papper från utresan för att du skall vara säker. Någon sådan deklaration existerar inte i Sverige idag och inte ens USA (som kräver deklaration av "monetary instruments" över 10K USD vid både in och utresa) säger någonting om smycken.

august

PS. Ett land som är väldigt jobbigt med sånt här är Argentina, givetvis pga att deras valuta sjunker konstant. När man reser in i Argentina så måste man (både utlänningar och hemkommande lokalbefolkning) deklarera varenda skruv, inklusive fabrikat och modell av mobiltelefon, laptop, surfplattor, kameror, smycken, etc, samt om man har några "tillbehör" till någon av pinalerna. Allt för att förhindra arbitrage. Så det går absolut att införa ytterligare kontroller, men de måste börja med att det införs nya blanketter där man måste deklarera exakt vad man flyttar över gränsen. Och t.o.m Argentina är mycket bättre på att kräva blankettifyllnad än de är på att faktiskt kolla... DS.

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #11 skrivet: måndag 25, november 2013, 21:39:30 »
Tänk dig själv när du står där i tullen på Arlanda med ett "fett"guldhalsband runt halsen och dem säger: "det blir 25.000 kr i tull och avgifter".
Du säger då: "men dem sa på Ädelmetallforum.se att det inte var en avgift"!?  :D du fattar.

Har rest mycket och sett många ha på sig guld och silverhalsband. Aldrig sett någon behöva gå in i en kontroll. Skulle dom mot all förmodan fråga så bara säga att man alltid har det på sig, inte svårare än så.

Har fått hem oändligt med paket ifrån Kina och aldrig fått något stoppat i tullen. Brukar ta runt 13dagar att få hem paket, beror ju också på var det skickas ifrån m.m.
« Senast ändrad: måndag 25, november 2013, 21:41:18 av Silver_Neo »

Guld500

• Gäst
« Svar #12 skrivet: måndag 25, november 2013, 21:44:18 »

Har rest mycket och sett många ha på sig guld och silverhalsband. Aldrig sett någon behöva gå in i en kontroll. Skulle dom mot all förmodan fråga så bara säga att man alltid har det på sig, inte svårare än så.

Har fått hem oändligt med paket ifrån Kina och aldrig fått något stoppat i tullen. Brukar ta runt 13dagar att få hem paket, beror ju också på var det skickas ifrån m.m.

Nu var detta bara ett exempel på vad som kan hända med ett felaktigt forumsvar, inte ett svar på TS fråga  ;)

Guld500

• Gäst
« Svar #13 skrivet: måndag 25, november 2013, 21:46:04 »

Låt mig först säga att jag inte vet ett skvatt om detta, jag bara gissar och håller med om att du bör fråga Tullverket.

Perfekt!  :D

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #14 skrivet: måndag 25, november 2013, 22:00:35 »
Tack för alla svar, er information är guld värd!  ;)

Jag förstår vad ni menar, jag förlitar mig inte endast på information från forum. Men många här har mer kunskap än vad jag har.

Men ska ta och ringa Tullverket imorgon. Men måste lägga upp det på ett bra sätt. För om jag säger något i stil med "hur kan ni veta att jag inte hade på mig det innan osv" och de hör att jag inte vill betala tull och moms så kommer de nog inte vara så hjälpsamma.

Ska nog försöka lägga upp det som så att jag ska utomlands och har ett ganska tungt guldhalsband. Och fråga om det går bra vid utresa och inresa. Sedan smyger jag in hur det fungerar i övrigt. Ska nog gå fint!

Men ska försöka samla in slutlig information imorgon. Ska besluta om det blir någon resa eller ej senast imorgon.

Tack för hjälpen.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16